Fiber TVn genom routern strular helt plötsligt, vad beror det på och vad är lösningen?

Permalänk
Medlem

Fiber TVn genom routern strular helt plötsligt, vad beror det på och vad är lösningen?

Hej! Har Fiber Tv som går via kabel genom router och vidare till fiberkonverteraren. Har funkat bra i ca 1,5år men nu har bilden börjat balla ur (se bilder), det är störningar flera ggr i minuten. Första jag testade var att koppla Tvn direkt i fiberkonverteraren och då försvann problemet så det är i routern problemet är, men måste köra genom routern för annars får jag inte internet till datorn.

Har Bahnhof 250/250 Mbit/s via Zitius nät.
Viasat som TV leverantör
Routern är: ASUS RT-AC87U (ca 1,5 år gammal)
Mer saker inkopplat via routern: Stationär dator, 4-5 enheter via wifi.
Märker inga störningar i övrigt på uppkopplingen, mätt med den stationära och kan inte se några fel som packetloss osv.

Vad jag gjort hittills:
- Resetat fiberkonvertern
- Startat om ALLT
- Uppdaterat routern
- Testat bara köra tv genom routern så inget annat stör utan resultat.

Nästa steg är väl reseta routern men det får bli imorgon, frågan är om det kommer lösa problemet eller vad det beror på när det helt plötsligt bara dykt upp. Om inte det hjälper vad är nästa steg? Är lika nyfiken på vad som kan orsaka problemet, har jag fått in nån skit på routern? Tacksam för lite tips och råd

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Du missar att skriva vilken TV-leverantör du har och vilket fibernät du sitter på.

Hur som helst, fungerar det direkt till mediaomvandlaren och den bara har en port heter lösningen switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du missar att skriva vilken TV-leverantör du har och vilket fibernät du sitter på.

Hur som helst, fungerar det direkt till mediaomvandlaren och den bara har en port heter lösningen switch.

Uppdaterat med dem uppgifterna. Jo, det skulle kunna va en lösning men betyder det isf att routern helt plötsligt blivit kass? Bara köpa nytt såfort saker börja strula känns inte som rätt väg. Vi lever redan ohållbart genom sånt tänk

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Viasat kör väl ändå sin TV över ett VLAN? Har du konfigurerat din router för IPTV?

Zitius är ingen nätägare utan en kommunikationsoperatör som finns i olika nät, så det kan se olika ut på olika platser i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

Uppdaterat med dem uppgifterna. Jo, det skulle kunna va en lösning men betyder det isf att routern helt plötsligt blivit kass? Bara köpa nytt såfort saker börja strula känns inte som rätt väg. Vi lever redan ohållbart genom sånt tänk

Beror på vad man köper för saker första gången Prova omstart/nollställningen. Hjälper inte det så prova en ny router.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har du testat söka på din adress på denna sida?

- https://zmarket.se/privat/driftinformation

Och har du provat ringa din operatör och frågat ifall de har driftstörningar?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har du testat söka på din adress på denna sida?

- https://zmarket.se/privat/driftinformation

Och har du provat ringa din operatör och frågat ifall de har driftstörningar?

Ja har kollat där, men funkar som sagt klockrent utan routern så inget fel med uppkopplingen misstänker jag.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

På en ASUS router bör man göra en fabriksåterställning om man får något konstigt uppförande.
Man bör alltid göra detta efter en uppgradering.

Jag antar att du har satt up IGMP under IPTV fliken:
https://www.increasebroadbandspeed.co.uk/set-up-asus-rt-ac87u...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jaha, en fabriksåterställning funkade inte. Felet finns fortfarande kvar

@Prelatur: Japp det har jag ställt in.

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Då har du inte så mycket annat att prova än den supportade lösningen – switch.