Permalänk
Skrivet av BirdPeople:

Intresannt utseende med vikt metal, väldigt fin och coolt att det är stål. Lite fin för mej dock, kostar mer en samtliga komponenter tillsammans av det jag tänkte gå för. Antar att jag inte är tillräckligt "utvecklad" ännu.

Jag förstår, men 140€ är väldigt lågt när man jämför med andra group-buy's som brukar börja på 300€.
Det skickas dessutom från Tyskland så du slipper tullavgifter.

Har du dessutom många komponenter redan? Nu kanske jag inte köpte de billigaste brytarna men 70st Gateron Ink Yellows kostade mig 63€+frakt.

Tänker bara om din budget kommer hålla?

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Tänker bara om din budget kommer hålla?

Tanken är att hamna på ett liknande pris, hellst lägre, som de bättre färdig byggda (Varmilo, Leopold etc) och kunna hålla liknande kvalite men med en layout som är lite mer som jag vil ha detl.
Har bara keycaps av diverse slag så det jag kollar på är typ allt annat. Pcb, bakplatta, stabs, 70 switchar, sladd och case hamnar på 122$. Detta på KPRebulics sida på aliexpress så tillkommer troligtvis tull på någon hundring eller två.

Men i framtiden kan det nog bli något lite mer exklusivt case. Sett vissa groupbuys med hjul och led display så skulle isåfall vara något sådant. Tack för tipset dock! Kände inte till HeavyMeatl keebs sedan tidigare, hellt klart något att hålla ögonen på speciellt med tanke på att de opererar inifrån Europa.

Permalänk

@BirdPeople: Låter ju bra det. Jag vet inte vad jag gör för fel, men dyrt blir det vad jag än vill ha. XD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

@BirdPeople: Låter ju bra det. Jag vet inte vad jag gör för fel, men dyrt blir det vad jag än vill ha. XD

Det kostar att ligga på topp!

Permalänk

Köpråd

Någon som har tips på ett kvalitativt "färdigt" tangentbord? Har haft ett anne pro 2 och älskar mycket av det, men jag kom liksom aldrig över bytet till ANSI och avsaknaden av ordentliga piltangenter/funktionsknappar. Använder flera olika tangentbord och operativsystem om dagarna, så för att muskelminnet inte ska bli helt överbelastat så får jag nog hålla mig till ISO.

För att summera vad jag letar efter:

  • 75% eller TKL

  • ISO

  • Bra byggkvalitet

  • Inget behov av att programmera tangentbordet

  • Inget behov av RGB

  • Tysta switchar är en bonus

  • Budgeten är max 2000

Var inne på en Varmilo VA88M med mx-clear, men hittar det inte i lager någonstans just nu, antar att deras leveranser är spotty pga corona.

Permalänk
Skrivet av cupofjoakim:

Någon som har tips på ett kvalitativt "färdigt" tangentbord? Har haft ett anne pro 2 och älskar mycket av det, men jag kom liksom aldrig över bytet till ANSI och avsaknaden av ordentliga piltangenter/funktionsknappar. Använder flera olika tangentbord och operativsystem om dagarna, så för att muskelminnet inte ska bli helt överbelastat så får jag nog hålla mig till ISO.

För att summera vad jag letar efter:

  • 75% eller TKL

  • ISO

  • Bra byggkvalitet

  • Inget behov av att programmera tangentbordet

  • Inget behov av RGB

  • Tysta switchar är en bonus

  • Budgeten är max 2000

Var inne på en Varmilo VA88M med mx-clear, men hittar det inte i lager någonstans just nu, antar att deras leveranser är spotty pga corona.

Tänkte ge dig tre alternativ.
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/race3-rgb-pbt-mx-...

Beställ från Varmilo's hemsida. Du kan bygga ihop det som du vill bland deras alternativ.
https://en.varmilo.com/keyboardproscenium/

Köp en Glorius GMMK TKL+Keycaps+Helios-switchar(de tystaste på marknaden)
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/gmmk-tkl-tangentb...
https://www.maxgaming.se/keycaps/gmmk-abs-105-keycap-set-nord...
https://zealpc.net/collections/switches/products/healios

KOmmer nog gå över budget med frakt och import nu när jag tänker efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rutger Janåker:

@phedd: Jag tror att det snarare räknas som att Tyskland bara är ett transit-land. För på paketet står det tydligt och klart att det är skickat från Kina, det står ingenting om Tyskland på det. Det skulle nog behöva packas/märkas om i Tyskland för att räknas som att det kommer därifrån. Det fanns bara en frakt att välja på nu, en dyrare.

Men det är inget att sura över!

Blev däremot lite irriterad över att det inte går att programmera tangentbordet som är trådlöst och trådat, bara det som endast har kabel.

För mig har det, om än ganska slarvigt, blivit helt överklistrat med ny adresslapp, fått nytt trackingid (som stått som notis när man söker på det ursprungliga id:et) och avsändaren blivit ett tyskt företag som heter nåt i stil med "China Town Trading". Skumt. Sorry.

Permalänk
Skrivet av phedd:

För mig har det, om än ganska slarvigt, blivit helt överklistrat med ny adresslapp, fått nytt trackingid (som stått som notis när man söker på det ursprungliga id:et) och avsändaren blivit ett tyskt företag som heter nåt i stil med "China Town Trading". Skumt. Sorry.

Det kan ju vara så att de gjort så tidigare, men nu var det i alla fall samma lapp som satt på från Kina. Det är väl bara att utgå från att det är slut på den tiden när man kunde komma undan på det sättet.

Permalänk
Medlem

Detta ämne måste kanske ha varit på tapeten rätt många gånger men vad skulle ni smörja taktila med? Har Topre och vart skulle ni köpa det?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Visa ert intresse för ett NorDeUk-kit i denna IC för ett av de mest klassika kit.

https://geekhack.org/index.php?topic=106504.0

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Tjena tangentbordsexperter.

Jag har idag ett Cherry Strait som börjar bli lite slitet. Men jag älskar dessa platta tangenter, det är sjukt skönt att skriva på.

Söker ett liknande tangentbord men då helst: 1. trådlöst 2: utan numerings del 3: har backlight om möjligt. 4. har samma färgtema Vit/silver eller i alla fall liknande.

Har inte kunnat hitta nått men tips mottages. Om det inte finns nått. Vet någon om det går att hitta ersättningstangenter till mitt nuvarande Cherry? Modell: TJK-0300XX

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

@BrottOchStraff: Switcharna är utav typ "scissor", sitter i regel i laptops. Dålig koll på sånna bord men inet verkar ha en rad olika, ex: Cherry KC 1000

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit tvungen att göra mig av med mitt Ducky x Varmilo MIYA-Pro Panda pga. för högljudda switchar (blå, mest för att testa dom) så har jag gått tillbaka till mitt K65 RGB med cherry röda. Saknar 65%, saknar stabiliteten och känslan i Varmilon. Kikade på att bygga ett direkt på deras hemsida, är det någon som har ett hum om hur priserna låg när dom hade Aluminium i lager? Känns dumt och vänta på restock och sen visar det sig att jag tycker det är för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Efter att ha varit tvungen att göra mig av med mitt Ducky x Varmilo MIYA-Pro Panda pga. för högljudda switchar (blå, mest för att testa dom) så har jag gått tillbaka till mitt K65 RGB med cherry röda. Saknar 65%, saknar stabiliteten och känslan i Varmilon. Kikade på att bygga ett direkt på deras hemsida, är det någon som har ett hum om hur priserna låg när dom hade Aluminium i lager? Känns dumt och vänta på restock och sen visar det sig att jag tycker det är för dyrt.

Du har ju alltid möjligheten att byta ut stems och springs i ditt Varmilo bord mot t.ex. de som finns i ditt K65 RGB. Ska inte vara några problem eller skillnader i känsla/ljud då Cherry MX Red och Blue använder samma housing.

Alternativt kan du köpa en påse Cherry MX Red eller andra switchar från t.ex. KBDFans, löda bort switcharna på Ducky x Varmilo MIYA-Pro Panda och löda på de nya switcharna.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Du har ju alltid möjligheten att byta ut stems och springs i ditt Varmilo bord mot t.ex. de som finns i ditt K65 RGB. Ska inte vara några problem eller skillnader i känsla/ljud då Cherry MX Red och Blue använder samma housing.

Alternativt kan du köpa en påse Cherry MX Red eller andra switchar från t.ex. KBDFans, löda bort switcharna på Ducky x Varmilo MIYA-Pro Panda och löda på de nya switcharna.

Småbarnsförälder med relativt okej möjligheter att spendera på ett nytt. Det andra mitt Panda köpte och sålde jag begagnat här på marknaden så det är borta. Så även om det skulle vara kul att nörda ner sig och börja löda om och byta housings saknas helt enkelt tiden, därför jag kikar på ett nytt.

Annars hade det helt klart varit ett alternativ, låter riktigt kul att pilla med. Kikade ett tag på att köpa ett "bygg själv kit", men sällan man hittar färdiga Nordiska ISO-kit känns det som. Och då blir det samma sak när det ska programmeras om och meckas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BirdPeople:

@BrottOchStraff: Switcharna är utav typ "scissor", sitter i regel i laptops. Dålig koll på sånna bord men inet verkar ha en rad olika, ex: Cherry KC 1000

Hur är det med trådlösa varianter: Är det för mycket latency för att spela?

Skulle vilja ha nått som liknar Ducky One 2 Mini Pure White, fast trådlöst, men hyfsat tysta tangenter.
Finns det ens?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

@BrottOchStraff: Knepigt, som sagt dålig koll på scissor bord. Men om du är villig att testa "vanliga" brytare så är Vortex Tab 60 ett alt. Samma layout som Duckyt, är blåtandat och har DSA tangenter (platt profil som på laptop men skålade).
Finns med röda cherry silents vilka sägs vara tystare då de har lite extra ljud dämpande gummi grejjer. Har inte testat de personligen så hur bra de funkar vete tusan, säkerligen någon annan här som vet dock.
Gissar på att trådlöst inte gör någon märkbar skillnad för spel med tanke på att gamer pros lirar med trådlösa grejjer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BirdPeople:

@BrottOchStraff: Knepigt, som sagt dålig koll på scissor bord. Men om du är villig att testa "vanliga" brytare så är Vortex Tab 60 ett alt. Samma layout som Duckyt, är blåtandat och har DSA tangenter (platt profil som på laptop men skålade).
Finns med röda cherry silents vilka sägs vara tystare då de har lite extra ljud dämpande gummi grejjer. Har inte testat de personligen så hur bra de funkar vete tusan, säkerligen någon annan här som vet dock.
Gissar på att trådlöst inte gör någon märkbar skillnad för spel med tanke på att gamer pros lirar med trådlösa grejjer?

Nice. 60% storlek är kanske lite väl litet dock kom jag på. Tänkte mer normalstorlek fast utan de numeriska tangenterna. Cooler Master SK630 Vit. Men som sagt efter att jag tittade på youtube, så såg det väldigt litet ut. har rätt stora händer. Sen är jag lite skeptisk till BT PGA latens. Men det kanske inte är ett problem längre år 2020

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av BeardedRobot:

De skulle använt G PRO X istället och gjort det möjligt att ladda via powerplay-mattan. Men men..

Permalänk

Någon som erfarenheter av https://www.epathbuy.com/ ?

Är sugen på deras iGK61S PCB. Hur fint låter inte detta: "Bluetooth 5.0/wired dual mode 61 keys mini mechanical keyboard iGK61S PCB: full RGB leds, mx switch hot swapping socket, USB type C"

Permalänk
Skrivet av massmordarulla:

Någon som erfarenheter av https://www.epathbuy.com/ ?

Är sugen på deras iGK61S PCB. Hur fint låter inte detta: "Bluetooth 5.0/wired dual mode 61 keys mini mechanical keyboard iGK61S PCB: full RGB leds, mx switch hot swapping socket, USB type C"

Känns som samma man ser på aliexpress/bang good.
Så kolla och jämför lite där.

Personligen skulle jag inte "våga" spela över Bluetooth samt att ISO är ett måste.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det att beställa från kbdfans.com? Åker man på någon smaskig tullavgift utöver det som varorna kostar?

Är det någon som har erfarenhet av QMK för svenska tangentbord. Jag tolkar det som att du bara mappar tangenterna till en-US motsvarighet till ÅÄÖ och att det löser sig automagiskt i och med att du har svensk keymap i Windows. Det finns ju schyssta människor som gjort översättningstabeller till nordiska språk tänker jag.

Och till sist, något tips på bra switchar om man har MX Brown idag? Är främst ute efter att de ska vara tysta så jag kommer smörja och göra allt som går för att ljuddämpa tangentbordet, men gillar att det är lite feedback i tangenterna också. Jag har kikat lite på Aliaz röda men där ska det ju vara extremt lite taktil feedback som jag förstår det, men jag är inte helt övertygad om att jag kommer gilla om det är FÖR mycket feedback så att man blir trött av att skriva efter ett tag.

Kommer köra på DZ60 då jag tycker det ska bli kul att återuppliva mitt sommarjobb från 15 år sen med lite lödning. Jag var en hejare på det då, så jag är inte direkt orolig över lite enkel lödning av switchar. Möjligtvis skiter jag i backlight, har inte kollat på vad dioder kostar och vilka som hade passat i så fall. Tolkar det som att du måste ha speciella switchar också om du ska få ut något av backlight så jag kanske inte pallar med det på första bygget.

Visst är det så att om jag väljer DZ60 med PCB mount-switchar så kan jag strunta i att köpa en platta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icetec:

Hur funkar det att beställa från kbdfans.com? Åker man på någon smaskig tullavgift utöver det som varorna kostar?

Är det någon som har erfarenhet av QMK för svenska tangentbord. Jag tolkar det som att du bara mappar tangenterna till en-US motsvarighet till ÅÄÖ och att det löser sig automagiskt i och med att du har svensk keymap i Windows. Det finns ju schyssta människor som gjort översättningstabeller till nordiska språk tänker jag.

Och till sist, något tips på bra switchar om man har MX Brown idag? Är främst ute efter att de ska vara tysta så jag kommer smörja och göra allt som går för att ljuddämpa tangentbordet, men gillar att det är lite feedback i tangenterna också. Jag har kikat lite på Aliaz röda men där ska det ju vara extremt lite taktil feedback som jag förstår det, men jag är inte helt övertygad om att jag kommer gilla om det är FÖR mycket feedback så att man blir trött av att skriva efter ett tag.

Kommer köra på DZ60 då jag tycker det ska bli kul att återuppliva mitt sommarjobb från 15 år sen med lite lödning. Jag var en hejare på det då, så jag är inte direkt orolig över lite enkel lödning av switchar. Möjligtvis skiter jag i backlight, har inte kollat på vad dioder kostar och vilka som hade passat i så fall. Tolkar det som att du måste ha speciella switchar också om du ska få ut något av backlight så jag kanske inte pallar med det på första bygget.

Visst är det så att om jag väljer DZ60 med PCB mount-switchar så kan jag strunta i att köpa en platta?

Ingen smaskig tullavgift (då det inte är tull på T-bord), däremot sannolikt moms och momshanteringsavgiften (Så räkna med ivarjefall 75SEK+25% (inkluderat fraktpriset).

Tangentbord är helt språkoberoende det sköts av OS och inställningarna där: Så det löser sig "automagiskt".

Gateron Silent Browns är hyfsat tysta och snarlika MX Browns.

Dioder (LED) kostar inte många kronor och funkar i "alla" MX-kompatibla-brytare.

Du kan strunta i att köpa platta om du kör med PCB-monterade (5-pin) brytare, var dock medveten om att det krävs lite mer noggrannhet vid lödningen för att få brytarna rakt och på samma nivå (plattan hjälper med detta). Du tappar lite styvhet (en del föredrar mindre styvhet) och vissa plåtar gör även att du inte kan löda loss enstaka brytare.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Hur funkar det att beställa från kbdfans.com? Åker man på någon smaskig tullavgift utöver det som varorna kostar?

Är det någon som har erfarenhet av QMK för svenska tangentbord. Jag tolkar det som att du bara mappar tangenterna till en-US motsvarighet till ÅÄÖ och att det löser sig automagiskt i och med att du har svensk keymap i Windows. Det finns ju schyssta människor som gjort översättningstabeller till nordiska språk tänker jag.

Och till sist, något tips på bra switchar om man har MX Brown idag? Är främst ute efter att de ska vara tysta så jag kommer smörja och göra allt som går för att ljuddämpa tangentbordet, men gillar att det är lite feedback i tangenterna också. Jag har kikat lite på Aliaz röda men där ska det ju vara extremt lite taktil feedback som jag förstår det, men jag är inte helt övertygad om att jag kommer gilla om det är FÖR mycket feedback så att man blir trött av att skriva efter ett tag.

Kommer köra på DZ60 då jag tycker det ska bli kul att återuppliva mitt sommarjobb från 15 år sen med lite lödning. Jag var en hejare på det då, så jag är inte direkt orolig över lite enkel lödning av switchar. Möjligtvis skiter jag i backlight, har inte kollat på vad dioder kostar och vilka som hade passat i så fall. Tolkar det som att du måste ha speciella switchar också om du ska få ut något av backlight så jag kanske inte pallar med det på första bygget.

Visst är det så att om jag väljer DZ60 med PCB mount-switchar så kan jag strunta i att köpa en platta?

Tänkte samma när jag skulle beställa nya switches och landade på Zelios V2 78g. Dem är mycket tyngre än vanligare men den är en vanesak. ÄLSKAR feedbacken på dem både i spel och skrivande. Är studerande så skriver en del om dagarna så skulle säga att det är mer en vanesak. Jag beställde en "switchtester" från Zealios för att pröva ut vilka som passade mig bäst. Kanske du kan göra samma så man får rätt switch?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Ingen smaskig tullavgift (då det inte är tull på T-bord), däremot sannolikt moms och momshanteringsavgiften (Så räkna med ivarjefall 75SEK+25% (inkluderat fraktpriset).

Tangentbord är helt språkoberoende det sköts av OS och inställningarna där: Så det löser sig "automagiskt".

Gateron Silent Browns är hyfsat tysta och snarlika MX Browns.

Dioder (LED) kostar inte många kronor och funkar i "alla" MX-kompatibla-brytare.

Du kan strunta i att köpa platta om du kör med PCB-monterade (5-pin) brytare, var dock medveten om att det krävs lite mer noggrannhet vid lödningen för att få brytarna rakt och på samma nivå (plattan hjälper med detta). Du tappar lite styvhet (en del föredrar mindre styvhet) och vissa plåtar gör även att du inte kan löda loss enstaka brytare.

Tack för svaret. Då kanske jag slänger med en platta ändå, det är ju tämligen billigt om man tar en av aluminium. Jag tänkte bara att det kanske blev en källa till resonans men jag tar ju hellre det än att behöva sitta och fundera på om brytarna sitter rakt om det nu inte är så enkelt att man trycker dem i botten som jag hade visualiserat det.

Skrivet av jnilssonn:

Tänkte samma när jag skulle beställa nya switches och landade på Zelios V2 78g. Dem är mycket tyngre än vanligare men den är en vanesak. ÄLSKAR feedbacken på dem både i spel och skrivande. Är studerande så skriver en del om dagarna så skulle säga att det är mer en vanesak. Jag beställde en "switchtester" från Zealios för att pröva ut vilka som passade mig bäst. Kanske du kan göra samma så man får rätt switch?

Jo men då måste man ju vänta på en sån också, hehe. Plus att priset avskräcker mig, de är ju minst dubbelt så dyra som andra alternativ. 1,20 USD per brytare liksom, även om man bara behöver 62st så blir det ju snabbt ganska svettigt.

Det blir ju typ 2500kr som det är redan även med billigare brytare, men förhoppningsvis kommer det bli ett bra resultat. Kör idag på ett Varmilo men det är ett jävla pingande när man skriver om man tar i lite så jag hade hoppats på att ett välisolerat och smort tangentbord man bygger själv ska vara lite tystare att skriva på. Sen gör man det ju naturligtvis mest "bara för att", för man är ju sjuk i huvudet om man försöker motivera att bygga ett eget tangentbord för dubbla kostnaden av ett köpt (bra) dito med något annat än "för de e nice".

EDIT: Nästa fråga, någon som kan rekommendera bra keycaps som finns som ISO med svenska tecken? De enda jag hittat som verkar enkla att få tag på är Ducky som går att köpa från diverse sidor. De ska ju vara PBT och double shot om jag inte minns fel så jag antar att de ska vara jämförbara med de jag har på mitt Varmilo idag som jag tycker är sköna.

Man kan ju beställa från maxkeyboard.com och få den layout och de färger man är sugen på. Någon erfarenhet? De är ju av ABS då och verkar inte var backlightkompatibla men det är ju egentligen inte de har har idag heller men ljuset skiner ju igenom mellan tangenterna ändå. Kanske inte det gör om man har en plate mellan?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icetec:

Tack för svaret. Då kanske jag slänger med en platta ändå, det är ju tämligen billigt om man tar en av aluminium. Jag tänkte bara att det kanske blev en källa till resonans men jag tar ju hellre det än att behöva sitta och fundera på om brytarna sitter rakt om det nu inte är så enkelt att man trycker dem i botten som jag hade visualiserat det.
...

Nu ska jag inte överdriva svårigheten med PCB-monterade brytare, är man medveten om problematiken så brukar det gå rätt bra (vet bara att på min första plåt-fria bräda så fick jag göra om lite eftersom jag inte tänkte på detta vid montering/lödning.

Plattan kan ge akustiska negativa egenskaper (men även vissa fördelaktiga ), genom att dämpa rejält (fylla chassit med dämpmaterial+dämpning mellan plåt och PCB) anser jag (andra tycker annorlunda) att de negativa egenskaperna uppvägs helt.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Tack för svaret. Då kanske jag slänger med en platta ändå, det är ju tämligen billigt om man tar en av aluminium. Jag tänkte bara att det kanske blev en källa till resonans men jag tar ju hellre det än att behöva sitta och fundera på om brytarna sitter rakt om det nu inte är så enkelt att man trycker dem i botten som jag hade visualiserat det.

Jo men då måste man ju vänta på en sån också, hehe. Plus att priset avskräcker mig, de är ju minst dubbelt så dyra som andra alternativ. 1,20 USD per brytare liksom, även om man bara behöver 62st så blir det ju snabbt ganska svettigt.

Det blir ju typ 2500kr som det är redan även med billigare brytare, men förhoppningsvis kommer det bli ett bra resultat. Kör idag på ett Varmilo men det är ett jävla pingande när man skriver om man tar i lite så jag hade hoppats på att ett välisolerat och smort tangentbord man bygger själv ska vara lite tystare att skriva på. Sen gör man det ju naturligtvis mest "bara för att", för man är ju sjuk i huvudet om man försöker motivera att bygga ett eget tangentbord för dubbla kostnaden av ett köpt (bra) dito med något annat än "för de e nice".

EDIT: Nästa fråga, någon som kan rekommendera bra keycaps som finns som ISO med svenska tecken? De enda jag hittat som verkar enkla att få tag på är Ducky som går att köpa från diverse sidor. De ska ju vara PBT och double shot om jag inte minns fel så jag antar att de ska vara jämförbara med de jag har på mitt Varmilo idag som jag tycker är sköna.

Man kan ju beställa från maxkeyboard.com och få den layout och de färger man är sugen på. Någon erfarenhet? De är ju av ABS då och verkar inte var backlightkompatibla men det är ju egentligen inte de har har idag heller men ljuset skiner ju igenom mellan tangenterna ändå. Kanske inte det gör om man har en plate mellan?

Självklart är det bland dem mer dyrare brytare. Vet att dem finns ibland för 0.8-0.9USD per switch men fortfarande väldigt dyra. Med tanke på hur sällan du byter brytare är det lika att gå på några man är helt nöjd med!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Nu ska jag inte överdriva svårigheten med PCB-monterade brytare, är man medveten om problematiken så brukar det gå rätt bra (vet bara att på min första plåt-fria bräda så fick jag göra om lite eftersom jag inte tänkte på detta vid montering/lödning.

Plattan kan ge akustiska negativa egenskaper (men även vissa fördelaktiga ), genom att dämpa rejält (fylla chassit med dämpmaterial+dämpning mellan plåt och PCB) anser jag (andra tycker annorlunda) att de negativa egenskaperna uppvägs helt.

Hur funkar det att dämpa mellan plåten och PCBn? Får du skära ut dämnning med hål för varje brytare då? Kanske ska kolla igenom alla länkar du har i din signatur iofs som jag precis noterade om det är så att det framgår i nått bygge.

Skrivet av jnilssonn:

Självklart är det bland dem mer dyrare brytare. Vet att dem finns ibland för 0.8-0.9USD per switch men fortfarande väldigt dyra. Med tanke på hur sällan du byter brytare är det lika att gå på några man är helt nöjd med!

Åja, det finns nog risk att man kommer vilja ha nya brytare i princip omedelbart om man snöar in Men jag kanske köper ett gäng för att testa med bara och väljer något lite billigare såhär första gången. Jag tror inte att det här kommer vara det bästa tangentbordet jag bygger med tanke på att det är första gången. Men bra att få höra av nån annan att de är bra också så att det inte bara är hype

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Tack för svaret. Då kanske jag slänger med en platta ändå, det är ju tämligen billigt om man tar en av aluminium. Jag tänkte bara att det kanske blev en källa till resonans men jag tar ju hellre det än att behöva sitta och fundera på om brytarna sitter rakt om det nu inte är så enkelt att man trycker dem i botten som jag hade visualiserat det.

Jo men då måste man ju vänta på en sån också, hehe. Plus att priset avskräcker mig, de är ju minst dubbelt så dyra som andra alternativ. 1,20 USD per brytare liksom, även om man bara behöver 62st så blir det ju snabbt ganska svettigt.

Det blir ju typ 2500kr som det är redan även med billigare brytare, men förhoppningsvis kommer det bli ett bra resultat. Kör idag på ett Varmilo men det är ett jävla pingande när man skriver om man tar i lite så jag hade hoppats på att ett välisolerat och smort tangentbord man bygger själv ska vara lite tystare att skriva på. Sen gör man det ju naturligtvis mest "bara för att", för man är ju sjuk i huvudet om man försöker motivera att bygga ett eget tangentbord för dubbla kostnaden av ett köpt (bra) dito med något annat än "för de e nice".

EDIT: Nästa fråga, någon som kan rekommendera bra keycaps som finns som ISO med svenska tecken? De enda jag hittat som verkar enkla att få tag på är Ducky som går att köpa från diverse sidor. De ska ju vara PBT och double shot om jag inte minns fel så jag antar att de ska vara jämförbara med de jag har på mitt Varmilo idag som jag tycker är sköna.

Man kan ju beställa från maxkeyboard.com och få den layout och de färger man är sugen på. Någon erfarenhet? De är ju av ABS då och verkar inte var backlightkompatibla men det är ju egentligen inte de har har idag heller men ljuset skiner ju igenom mellan tangenterna ändå. Kanske inte det gör om man har en plate mellan?

För att minimera ping så mycket som möjligt så ska du smörja brytarna, framförallt fjädern och använd sedan "switch-film" .

Jag tror Gateron Silent Brown blir en bra switch att börja med om du samtidigt smörjer och filma den. Kan tycka att zelios är lite överskattat men kan samtidigt va för att jag föredrar linjära.

Nordiska keycaps är inte det lättaste att få tag på. Om du inte vill använda dina nuvarande så har maxgaming.se några varianter.
Annars är det group-buys som gäller och då är det ofta 6månaders väntetid, Jag har tre set med nordisk kompatibilitet som ska komma i juni, augusti och oktober.

Här är några europeiska återförsäljare

https://keygem.store/
https://keycapsss.com/
https://candykeys.com/
https://mykeyboard.eu/
https://oblotzky.industries/