Intel förvärvar företaget Rivet Networks och nätverkstekniken Killer

Permalänk
Melding Plague

Intel förvärvar företaget Rivet Networks och nätverkstekniken Killer

Intels nätverksteknik breddas till att nu även innefatta Wifi- och Ethernet-teknik i Killer-familjen från Rivet Networks.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Helt ofattbart. Intel har redan liknande teknik i sina egna kretsar och Killer tekniken har ju inte särskilt gott rykte. Kan iofs vara en patentfråga när det kommer till denna teknik över WiFi.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hoppas Intels nätverkskretsar inte blir sämre till en följd av detta iaf. Försöker undvika icke-Intel nätverk så mycket som möjligt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Måste ju vara för att få bort en konkurrent? Svårt att se att Intels kretsar ska kunna bli bättre av KILLERs hype-mjukvara...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lambdan:

Hoppas Intels nätverkskretsar inte blir sämre till en följd av detta iaf. Försöker undvika icke-Intel nätverk så mycket som möjligt.

Inne i samma tankegångar här.

Så fort det står "Killer-Ethernet" och tillhörande mjukvara så dör jag lite inombords, för jag vet att jag kommer få spendera åtaliga timmar med att felsöka osbkyra problem som inte borde vara ett problem när nätverkshastigheter droppar utan anledning eller Wifi signalen droppar ur helt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Har Killer NIC på min nuvarande mammabräda i signaturen. Märker ingen som helst skillnad mot "vanliga" kretsar. Förutom att Windows inte har inbyggt stöd för den. Så om man installerar om datorn måste man ha tänkt till och tankat ner drivrutinerna innan. Annars hamnar man i moment 22

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

b2100 gav väl en lite lägre ping men kortet började spöka nåt så in i helvete

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har inget, men detta var man ju riktigt sugen på en gång i tiden.
Tyckte det snackades ganska mycket om Killer NIC ett tag, men nu har jag inte hört mycket alls om produkterna. Kanske beror på att de inte behövs längre.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Årets mest ironiska produktnamn, Killer NIC som blev ordagrant men inte riktigt som det var tänkt. Ja, att de vill åt något patent är väl det mest troliga eftersom Intels kretsar har och är bättre, men det innebär ju inte att det finns teknik de utvecklat som är bra/användbar som Intel kan jobba vidare med och finputsa.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Noooooooo!
Har två nics på mitt moderkort 1 har aldrig använts efter några mindre tester, en av dom är intel, gissa den andra.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har inget, men detta var man ju riktigt sugen på en gång i tiden.
Tyckte det snackades ganska mycket om Killer NIC ett tag, men nu har jag inte hört mycket alls om produkterna. Kanske beror på att de inte behövs längre.

Det var ju en del hype för väldigt länge sedan att det gav prestandaskillnad men vi snackar när Core2duo var aktuellt.

Vet inte hur konkurrensen ser ut för Intel på servermarknaden, Realtek och Intel är vanligast på moderkort sen har vi Qualcomm men deras chip brukar vara "lyxvara" då dom bara sitter på dom lite dyrare moderkorten.

Permalänk
Medlem

Ersatte gamla skräpkortet för wifi på min Gamla U46SV när den var ny mot Killer NIC 3x3 mimo kortet BGN och 5Ghz som då var ganska ovanligt. Det kortet var än idag snabbare än vissa budget modeller AC. Mjukvaran använde jag inte och körde på standard då det byggde på typ Atheros.

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig hört något positivt om Killers nätverks kort.

Hade enormt med strul med LAN kort och WLAN kort(1535?)
Byttes ut mot intel 8260 och hade nästan aldrig problem där efter.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Datavetare

Rimliga orsaken för Intel att köpa detta företag borde rimligen vara någon av

  • man vill åt något/några patent

  • man vill åt programvara

  • man vill ha personalen

För kislet som används i dagens killer-nic kommer ju redan från Intel

"Given that the two groups have been working very closely with the AX201 and Killer AX1650 networking chips recently, which underneath both use Intel silicon, it will be interesting to see where it all goes from here."

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Standardfrågan till någon som ville ha hjälp med minnesläkage var,
"- Har du ett killer NIC?".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Standardfrågan till någon som ville ha hjälp med minnesläkage var,
"- Har du ett killer NIC?".

Minns dessa problem ack så väl.
Hade långdragna problem med att datorn kraschade när jag tankade hem spel eller dylikt. Tog ett tag innan man fattade vad som fyllde minnet.

Permalänk
Medlem

Att priortiera packet på datorn hjälper om du har spelar och tankar på samma dator.
Annars är det helt verkningslöst när någon annan på nätverket tar bandbredden med torrents.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Killer kortet på min xps är sjukt kasst, inte varit maken till sämre krets och drivrutiner. Man kan ju tro att en såpass dyr dator skulle ha fungerande wifi.

Permalänk
Medlem

Ironiskt.
Jag har ett Intel PCIe gigabit NIC just för att inte behöva använda KILLER-skiten på moderkortet som ställt till med massa besvär

Permalänk
Avstängd

Har haft några moderkortet med Killen kretsar. Har fungerat bra för min del så jag haft de.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Laptoppen har Killer-nätverk, ingen skillnad där emot andra datorer direkt. Däremot är mjukvaran något av ett skämt. Högerklicka på ikonen nere i högra hörnet på Windows för att få upp menyn där man kan vänta sig hitta t.ex avsluta/stäng programmet. Jo då, det finns där... "utgång" står det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Laptoppen har Killer-nätverk, ingen skillnad där emot andra datorer direkt. Däremot är mjukvaran något av ett skämt. Högerklicka på ikonen nere i högra hörnet på Windows för att få upp menyn där man kan vänta sig hitta t.ex avsluta/stäng programmet. Jo då, det finns där... "utgång" står det.

Som tur är går det att installera utan deras skräpmjukvara. Tror mest den är till för telemetri egentligen.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Killer huh? Gick på deras gaming reklam en gång i tiden. Bigfoot eller vad det nu hette, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Som tur är går det att installera utan deras skräpmjukvara. Tror mest den är till för telemetri egentligen.

Japp, tur det. Men den kom förinstallerad så och gav ett gott skratt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MarcusHuddinge:

Ironiskt.
Jag har ett Intel PCIe gigabit NIC just för att inte behöva använda KILLER-skiten på moderkortet som ställt till med massa besvär

Samma här, betalar gärna extra för att slippa Killer NIC. För Wifi betalar jag extra för att specifikt få Intel kretsar då deras drivare för Linux är bättre än något annat jag testa så här långt. Så frågan är vad detta betyder för framtida Wifi-drivare från Intel...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har personligen inte haft några problem med Killers nätverkskretsar. Har haft två-tre moderkort med dem utan några som helst problem.

Skrivet av Yoshman:

Rimliga orsaken för Intel att köpa detta företag borde rimligen vara någon av

  • man vill åt något/några patent

  • man vill åt programvara

  • man vill ha personalen

För kislet som används i dagens killer-nic kommer ju redan från Intel

"Given that the two groups have been working very closely with the AX201 and Killer AX1650 networking chips recently, which underneath both use Intel silicon, it will be interesting to see where it all goes from here."

Tror nog det är en kombination av alla tre faktiskt. Intel har liksom ett enormt bra rykte runt sina nätverkskretsar (välförtjänt) medan Killer NIC inte direkt haft ett bra rykte sedan typ tio år tillbaka. Så det måste ju vara dessa tre orsaker varför man vill ha IP:et.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Samma här, betalar gärna extra för att slippa Killer NIC. För Wifi betalar jag extra för att specifikt få Intel kretsar då deras drivare för Linux är bättre än något annat jag testa så här långt. Så frågan är vad detta betyder för framtida Wifi-drivare från Intel...

För mig funkar det utmärkt att bara installera Intels drivisar istället för Killers. För det är ju Intels krets i hårdvaran.

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Noooooooo!
Har två nics på mitt moderkort 1 har aldrig använts efter några mindre tester, en av dom är intel, gissa den andra.

Realtek?