RMA hos Webhallen gällande displaybyte på Oneplus 8 Pro

Permalänk
Medlem

RMA hos Webhallen gällande displaybyte på Oneplus 8 Pro

Skickade in min Oneplus 8 Pro för displaybyte då den hade allvarliga problem med homogeniteten: Hade en svart rand längst upp och ljusläckage i nedre högra hörnet. Väntat nu i en månad för att nu få felet åtgärdat, bara för att se att displayen har exakt samma problem fortfarande och att inget har gjorts. Deras servicepartner påstår att: "Vi har fått svar av OnePlus och de är medvetna om problemet och håller just nu på med att fixa en ny mjukvara som ska lösa problemet. En ny display hjälper inte.". Menar tror de seriöst att en uppdatering kommer lösa allvarliga fel på displayen? Oneplus har själva bytt ut flera enheter med exakt samma problem då det 100% är ett hårdvarufel.

Exempel: https://www.reddit.com/r/oneplus/comments/go7lhl/i_did_it_guys_third_oneplus_8_pro_8gb_near/

Kan också nämna att jag hade samma problem med min Samsung S9+ och då byttes displayen ut och nya var nästintill perfekt.

Så vad kan jag göra? Är ju inte kul att ha betalat för en enhet med tydliga hårdvaruproblem och har ju redan varit utan telefon i över en månad och att skicka in den igen kan ju inte vara ett alternativ då det tar så enormt lång tid (vill inte vänta en månad till).

LG t.ex. byter ju också ut panelerna gratis på sina TVn med allvarliga uniformity issues och det skulle de ju inte göra om det kunde lösas genom en enkel uppdatering.

Rubrik förtydligad från "Webhallen - RMA" /Vzano, Moderator
Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Reklamera ditt köp och begär pengar tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Administrativ avgift

@Toss3: I enlighet gör ju webhallen rätt i detta fall de kan ju bara lita på verkstaden som antagligen är godkänd av Oneplus?

Tyvärr bara skicka in igen och hänvisa till tråd/infon osv men vad jag vet så skiter oftast mobilverkstäder i dessa.... Får jag en sån här telefon använder jag öppet köp och informerar dom om problemet.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Toss3: I enlighet gör ju webhallen rätt i detta fall de kan ju bara lita på verkstaden som antagligen är godkänd av Oneplus?

Tyvärr bara skicka in igen och hänvisa till tråd/infon osv men vad jag vet så skiter oftast mobilverkstäder i dessa.... Får jag en sån här telefon använder jag öppet köp och informerar dom om problemet.

Ja webhallen har ju inte gjort fel, men är ju ändå lite konstigt att inte ersätta en produkt med tillverkningsfel bara baserat på vad tillverkaren påstår (dock kanske detta måste bevisas först för att dom ska kunna agera). Skulle också ha använt öppet köp, men köpte deras gameshow bundle där det ingick en massa olika produkter till ett väldigt bra pris och vill ju inte bli av med resten bara för att telefonen strular. Ska ju inte vara så svårt att få en skärm utbytt.

Tror nästa steg blir att ta nya bilder efter uppdateringen för att bevisa att problemet inte är löst och sedan kontakta både Oneplus och Webhallen igen. Tror dock jag ska försöka få den utbytt via Oneplus istället.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Administrativ avgift

@Toss3: Tyvärr kan Webhallen bara gå på vad verkstaden säger vilket suger Oneplus är oftast snabbare än kassa mobilverkstäder i Sverige....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så använde Oneplus konkursade Mobylife?

Gissar att de tittar på Conmodo som ersättare men de kanske inte kommit igång där ännu, därav detta icke-svar?

Oavsett så har detta inte blivit löst inom skälig tid så jag skulle meddela att jag önskar omgående avhjälpning eller framföra en begäran om att häva köpet.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, Webhallen har inte gjort rätt. Det verkstaden säger är att det finns ett fel på produkten, annars skulle ju inte en mjukvaruuppdatering hjälpa. Därmed är man överens om att det finns ett fel.

Kan inte säljaren åtgärda felet inom rimlig tid, eller inte alls, så har du rätt att kräva omleverans av ny produkt eller häva köpet. Jag skulle utnyttja den möjligheten och köpa telefonen hos en annan leverantör för att hoppas på ett bättre exemplar. Webhallen är dessutom tvungen att betala mellanskillnaden om telefonen har gått upp i pris, så kallat stödköp. I och med att det ingick flera olika saker i din bundle så kan det bli ganska dyrt för Webhallen då de måste ersätta alla delar i paketet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nej, Webhallen har inte gjort rätt. Det verkstaden säger är att det finns ett fel på produkten, annars skulle ju inte en mjukvaruuppdatering hjälpa. Därmed är man överens om att det finns ett fel.

Kan inte säljaren åtgärda felet inom rimlig tid, eller inte alls, så har du rätt att kräva omleverans av ny produkt eller häva köpet. Jag skulle utnyttja den möjligheten och köpa telefonen hos en annan leverantör för att hoppas på ett bättre exemplar. Webhallen är dessutom tvungen att betala mellanskillnaden om telefonen har gått upp i pris, så kallat stödköp. I och med att det ingick flera olika saker i din bundle så kan det bli ganska dyrt för Webhallen då de måste ersätta alla delar i paketet.

Vad jag vet går det dock inte o köpa en gameshow bundle version längre, så där är problemet med o köpa hos någon annan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet går det dock inte o köpa en gameshow bundle version längre, så där är problemet med o köpa hos någon annan

Jag gissar att man kan köpa de ingående delarna var för sig. Webhallen måste betala mellanskillnaden för att köpa samma hos annan leverantör. Det kan bli ganska kostsamt och det öka Webhallens incitament att försöka lösa TS problem genom omleverans av en ny telefon.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag gissar att man kan köpa de ingående delarna var för sig. Webhallen måste betala mellanskillnaden för att köpa samma hos annan leverantör. Det kan bli ganska kostsamt och det öka Webhallens incitament att försöka lösa TS problem genom omleverans av en ny telefon.

Nu är det inte bara att springa iväg och köpa och hoppas på att webhallen senare ska stå för det. Det ska vara en rimlig kostnad och att då köpa separata delar/saker kan mycket väl bli en orimlig kostnad. Sedan så måste de får fler försök på sig att fixa problemet. Och därav kan TS inte heller nu springa iväg och köpa något och hoppas på att webhallen ska behöva betala för det senare. Det TS borde gör är däremot att kontakta hallå konsument och fråga dem hur det förhåller sig när det eventuellt finns en mjukvarufix som ordnar det hela men att denna inte ännu finns att tillgå. Mycket möjligt att TS kan behöva vänta på denna ett tag.

Permalänk
Medlem

Då du köpt produkten av Webhallen så är det 100% deras ansvar mot kunden att produkten uppfyller det den ska. En trasig eller skadad produkt gör inte det och du behöver inte ens vara i kontakt med Oneplus alls om du inte vill. Ring och prata med Webhallen och förklara problemet, de brukar ha bra service, så hjälper det dig säkert lösa problemet. Lämna "över" ärendet till Webhallen om det inte gick smidigt med Oneplus serviceverkstad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Nu är det inte bara att springa iväg och köpa och hoppas på att webhallen senare ska stå för det. Det ska vara en rimlig kostnad och att då köpa separata delar/saker kan mycket väl bli en orimlig kostnad. Sedan så måste de får fler försök på sig att fixa problemet. Och därav kan TS inte heller nu springa iväg och köpa något och hoppas på att webhallen ska behöva betala för det senare. Det TS borde gör är däremot att kontakta hallå konsument och fråga dem hur det förhåller sig när det eventuellt finns en mjukvarufix som ordnar det hela men att denna inte ännu finns att tillgå. Mycket möjligt att TS kan behöva vänta på denna ett tag.

Så klart så klarar man upp det med Webhallen först. Det är rätt vanligt att man resonerar som du, att det skulle kunna bli en orimlig kostnad, men kraven för att något ska räknas som orimligt är långt över vad man kan tro.

Det spelar ingen roll vad fixen innebär. Skälig tid för att åtgärda fel är tre veckor enligt utslag i ARN. Här verkar det inte ens finnas ett datum att förhålla sig till plus att TS redan väntat i en månad. Skälig tid är alltså redan passerat.

För att vara mer konkret så tycker jag TS ska höra av sig till Webhallen med följande budskap:
Jag har nu fått tillbaka telefonen och noterar att felet kvarstår. Ni meddelar dessutom att ni just nu inte kan lösa mitt problem utan ber mig vänta på en framtida fix. Eftersom skälig väntetid för att åtgärda ett fel redan har passerat och ni meddelat att ni inte kan lösa problemet med min telefon vill jag därför att ni utan dröjsmål gör omleverans av en ny produkt, då det vad jag kunnat läsa mig till på nätet kan vara skillnad på olika exemplar av telefonen när det kommer till detta problemet. Alternativt vill jag häva köpet och få hela köpesumman tillbaka. Jag vill dessutom att ni står för mellanskillnaden för att köpa denna produkt inkl. produkterna i det medföljande game show bundle som ingick.

Det är också bra att ha kollat upp innan vad det faktiskt kostar att köpa produkterna hos annan leverantör.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så klart så klarar man upp det med Webhallen först. Det är rätt vanligt att man resonerar som du, att det skulle kunna bli en orimlig kostnad, men kraven för att något ska räknas som orimligt är långt över vad man kan tro.

Det spelar ingen roll vad fixen innebär. Skälig tid för att åtgärda fel är tre veckor enligt utslag i ARN. Här verkar det inte ens finnas ett datum att förhålla sig till plus att TS redan väntat i en månad. Skälig tid är alltså redan passerat.

För att vara mer konkret så tycker jag TS ska höra av sig till Webhallen med följande budskap:
Jag har nu fått tillbaka telefonen och noterar att felet kvarstår. Ni meddelar dessutom att ni just nu inte kan lösa mitt problem utan ber mig vänta på en framtida fix. Eftersom skälig väntetid för att åtgärda ett fel redan har passerat och ni meddelat att ni inte kan lösa problemet med min telefon vill jag därför att ni utan dröjsmål gör omleverans av en ny produkt, då det vad jag kunnat läsa mig till på nätet kan vara skillnad på olika exemplar av telefonen när det kommer till detta problemet. Alternativt vill jag häva köpet och få hela köpesumman tillbaka. Jag vill dessutom att ni står för mellanskillnaden för att köpa denna produkt inkl. produkterna i det medföljande game show bundle som ingick.

Det är också bra att ha kollat upp innan vad det faktiskt kostar att köpa produkterna hos annan leverantör.

Tackar för ditt inlägg! Ska kontakta Webhallen och be om ny utredning. Behöver bara uppdatera telefonen och ta lite nya bilder först.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Om det tagit en månad så har du rätt att häva köpet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av andra94:

@Toss3: Tyvärr kan Webhallen bara gå på vad verkstaden säger vilket suger Oneplus är oftast snabbare än kassa mobilverkstäder i Sverige....

Finns inget Webhallen kan göra förutom att ta tillbaka enheten