Några tankar om vikbara telefoner med Huawei Mate Xs

Permalänk
Melding Plague

Några tankar om vikbara telefoner med Huawei Mate Xs

Andreas har använt Huaweis vikbara telefon Mate Xs under några veckor, och delar här med sig av tankar om det nya telefonformatet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Många är behov av bättre interface. Det finns några lösningar på detta, röststyrnig, tankestyrning, smarta glasögon (som t.o.m. kanske Apple släpper nästa år) och sist vikbara lösningar av olika slag.

Alla dessa lösningar har problem och de känns som långt in i framtiden, men ändå känns vikbra som närmast. Problemet med vikbara är att även om de skulle lyckas göra dem riktigt bra, så löser det ej problemet helt. Låt oss säga att en tillverkare lyckas göra en 7" mobil som utvikt blir 14". Ja 14" är inte det heller tillräckligt, varvid teknikerna ovanför ändå kommer in.

De som påstår att många inte är behov av bättre interface på mobiler idag är personer som ofta var sent ute på mobilsidan, säkerligen inte surfade på mobilen på 90 talet. Men om man bortser från de som ligger långt fram så har många svårt att göra det de ska, mail på mobilen blir sämre skrivna än vid dator, vissa saker väljer de hellre en surfplatta till.
Utvecklingen går också emot att man måste göra allt mer mobilt, inte minst i arbetslivet. Detta med att man ständigt jobbar leder till utbrändhet, men det är en annan fråga. Bara ta mig förra veckan, samtidigt som jag tog med till ett nytt ställe hade jag ett akut samtal där jag skulle svara på en massa frågor med information från mail, dokument medans jag vandrade. Så det var mobilen i ena handen med google maps öppen för att hitta, surfplattan i den andra och kolla dokument och sedan vandra.
Detta kan hända typ alla oavsett vilket jobb de har, man behöver idag inte jobba med något teknisk för att kunna få fram en massa information mobilt och interfacet behöver förbättras. Med en vikbar telefon, kanske jag hade kunnat lägga ner surfplatan. Med smartglasögon med en massa ai hade jag ej behövt hålla något.
En smartklocka som jag visserligen äger, hade kunnat sköta google maps.

*edit*
Drömmer tillbaka till när jag jobbade och var avundsjuk på de kollegor som i jobbet fick en smartphone med obegränsad surf etc. Nu idag, drömmer jag tillbaka till tiden utan denna smartphone. Men som sagt, utvecklingen går emot att allt fler måste kunna arbeta mobilt i princip lika bra som med datorn. Jag ringde upp en tekniker från ett produktföretag förra veckan och där var det en självklarhet att trots han var på bussen, så skulle han svara på frågor som krävde dokumentläsning från mobilen.

Permalänk

Tekniskt är det nog bra med skärmen på utsidan men ur användarsynpunkt är det galenskap. De lär tjäna stora pengar på reperationer

Permalänk
Medlem

Inte huvudpunkten, men det lilla du sa om att det ar skönt att ha något att hålla i när man kollar på film. Jag hade en Lenovo Yoga platta några år, väldigt billig och fruktansvärd prestanda men det stativet som var tänk att låta den stå på ett bord gjorde den så bekväm att hålla. Speciellt när man låg i sängen och läste en bok eller något, det var nästan bara att låta handen vila.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Hoggaforfan:

Tekniskt är det nog bra med skärmen på utsidan men ur användarsynpunkt är det galenskap. De lär tjäna stora pengar på reperationer

Jag skulle snarare påstå att det är en väldigt bra lösning om de får upp kvaliten.
Det räcker med en enda skärm för både ihopvikt och utvikt. Detta är bra föresättningar för att kunna göra mobilen så tunn så möjligt med bra batteritid. Att ha en yttre skärm är viktigt såvida man inte har andra tekniska prylar. man vill ju knappast vika ut mobilen för att se vem som ringer och göra småsaker, men man kanske kan göra det från smartklockan?

Permalänk
Medlem

Jag tror också att batteriet inte bara är i kanten utan snarare är i båda bladen under skärmen.

https://i.imgur.com/AWGWswW.png

Om jag inte missförstår det du säger @ 4:14

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@johanandersson: Ja det är en sådan egenskap jag säkerligen skulle sakna om jag testade en annan vikbar telefon. Nu har jag inte testat så många vikbara under någon längre tid att jag definitivt kan säga att det är stor skillnad på Mate Xs och andra vikbara sett till ergonomin vid längre videotittande sessioner med en hand, men jag misstänker att det skulle vara mindre behagligt med exempelvis en Galaxy Fold. Har bara testat den på mässor så erfarenheterna av den är rätt begränsade.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@johanandersson: Jo det ser ut att stämma, hade för mig att deras PR-person berättade att de hyser alla nödvändiga komponenter i den remsan, men det är "bara" kamerorna och kretsarna. De har två tunna batteriplattor som sitter i de båda halvorna. Tyvärr går det inte att rätta en video som med text Men det är hur som helst imponerande ingenjörskonst att få in så mycket batterikapacitet och batteritid i två förhållandevis smala. halvor av en vikbar design.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Äger en Huawei Mate xs sedan några dagar tillbaka. dock inte använt den så mycket än, inväntar ett slide fodral.
Men körde in Google tjänsterna, netflix och nova launcher. Allt fungerar bra än så länge, Youtube och netflix apparna fungerar utan några problem. När jag fått fodralet kommer jag börja använda den på heltid, går då ifrån en s20 ultra som jag annars är ganska nöjd med Det enda negativa än så länge är skärmskyddet, där telefonen viker sig har det lossnat, störande men kommer byta ut det i framtiden. Annars en riktigt häftig mobil, som står ut från alla andra mobiler jag ägt, vilket är väldigt väldigt många.

//Virtual

Permalänk
Medlem

@loevet: Bra video.

Men du.. varför inte en lista med appar du vet inte fungerar?

Varför inte säga hur en ska gå tillväga för att få appar att fungera osv?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@SCORPIUS: ja dels handlar videon inte om App Gallery och att få appar att fungera på Huaweis Android-installation, och dels testade jag bara ett litet utbud av appar jag brukar använda. För att det verkligen skulle bli givande skulle jag behöva ta en titt på mjukvara i olika kategorier som många skulle vara intresserade av att använda. Men för att nämna några exempel fungerar inte Trello, HBO Nordic och Netflix (samt alla Google-appar så klart). Men videotjänster som Prime Video fungerade, och det finns säkert andra som också fungerar.

Som @Virtual är inne på går det att installera Google-tjänster och mjukvara, men hur bra knepen fungerar varierar och det finns ingen garanti för att de kommer fortsatt fungera framgent. Jag installerade huvudsakligen appar genom att ladda ned deras APK-filer, men använde även inofficiella mjukvarubutiker som APKPure och liknande. De kan lösa besvärliga appar som inte vill installeras, men inte heller det fungerar felfritt. Jag försökte exempelvis installera Feedly via APKPure, men där ville den upprepade gånger inte installeras av oklara anledningar. Det är ganska talande för att försöka använda mjukvara på Huaweis telefoner just nu: det går, men kräver en del testande och knåpande med alternativa lösningar, och du vet inte när eller hur länge det kommer fungera.

Om det finns intresse för det skulle jag kunna göra en video/artikel om knep för att få mjukvara att fungera på Huawei-telefoner, men med den här videon ville jag mest reflektera över vikbara telefoner och den lösning Huawei kör på med Mate Xs. Dessvärre går det inte att prata om en Huawei-telefon, oavsett typ, utan att nämna app-situationen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle snarare påstå att det är en väldigt bra lösning om de får upp kvaliten.
Det räcker med en enda skärm för både ihopvikt och utvikt. Detta är bra föresättningar för att kunna göra mobilen så tunn så möjligt med bra batteritid. Att ha en yttre skärm är viktigt såvida man inte har andra tekniska prylar. man vill ju knappast vika ut mobilen för att se vem som ringer och göra småsaker, men man kanske kan göra det från smartklockan?

Ok, jag kanske formulerade mig fel, bättre är kanske när man inte använder den utan bara bär runt den

Permalänk
Inaktiv

Är det enkelt och smidigt att byta plastskyddet på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Är det enkelt och smidigt att byta plastskyddet på skärmen?

Vad jag fått till mig så ska man lämna in den för att byta skydd.
Tråkigt om skyddet blir dåligt ofta. För mig räckte det med att lägga den i plastskyddet och sen ner i kartongen igen så lossnade det där telefonen viks.
Kommer säkert säljas skydd i framtiden man kan byta själv, men kommer avvakta och låta någon annan testa först

//Virtual

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@redaktionen Ang. Konceptet med dessa kortare "tankar om"-videos så hade jag gärna sätt något om Laptops med touchskärmar och/eller laptop/surfplatta-hybrider.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Xyborg: absolut! Vad tänker du då, en genomgång och tankar om hur produkterna fungerar, eller jämförande tankar om några heta alternativ?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som "bojkottar" Kina? har i så stor utsträckning som möjligt handlat av bolag i EU och inte beställt grejer från Kina. Och nu iom "skandalen" med Huawei ang backdoors i telefonerna och COVID-19 så känner jag nog att det är dags å verkligen inte köpa deras produkter häller.

Är ju knepigt å hålla den bojkotten då fan allt är tillverkat där nu för tiden, men så gott de går iaf.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd

Jag fattar inte att detta inte har varit konceptet från början på vikbara telefoner. Vem som helst fattar väl att det är en väldig skillnad på att vika något platt och att böja det runt en rundad kant liksom. Gör man inte det kan man ju testa med ett papper, lägg det runt exempelvis en tom toarulle och "böj" tillbaka det igen, jämför sen med att vika det platt och veckla ut det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virtual:

Äger en Huawei Mate xs sedan några dagar tillbaka. dock inte använt den så mycket än, inväntar ett slide fodral.
Men körde in Google tjänsterna, netflix och nova launcher. Allt fungerar bra än så länge, Youtube och netflix apparna fungerar utan några problem. När jag fått fodralet kommer jag börja använda den på heltid, går då ifrån en s20 ultra som jag annars är ganska nöjd med Det enda negativa än så länge är skärmskyddet, där telefonen viker sig har det lossnat, störande men kommer byta ut det i framtiden. Annars en riktigt häftig mobil, som står ut från alla andra mobiler jag ägt, vilket är väldigt väldigt många.

//Virtual

Har också mate xs sen några dar tillbaka, fått gms o fungera men vad för fodral beställde du och varifrån?

Visa signatur

// XotiC

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av loevet:

@Xyborg: absolut! Vad tänker du då, en genomgång och tankar om hur produkterna fungerar, eller jämförande tankar om några heta alternativ?

Jag tänkte mig nog lite av både och. Genomgång av konceptet, tankar/åsikter om hur användbart det egentligen är jämfört med vanlig laptop, samt slutligen kanske jämföra lite mellan några olika aktuella alternativ. Typ.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Xyborg: Det ska absolut vara görbart. Jag tror att en video med tankar om konceptet och hur produkterna är ställt mot konventionella bärbara blir bäst i ett första steg, där en jämförande artikel/video kan komma framöver. Jag tänker mig produkter som Microsoft Surface Book 3, Dell XPS 12 och HP Spectre X2, är det samma typ av hybridenheter du tänker på?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av loevet:

@Xyborg: Det ska absolut vara görbart. Jag tror att en video med tankar om konceptet och hur produkterna är ställt mot konventionella bärbara blir bäst i ett första steg, där en jämförande artikel/video kan komma framöver. Jag tänker mig produkter som Microsoft Surface Book 3, Dell XPS 12 och HP Spectre X2, är det samma typ av hybridenheter du tänker på?

Jag tycker det låter som ett kanonupplägg - fast bedömningen om det verkligen är det överlåter jag till er som faktiskt jobbar med det! . Produkterna är ungefär samma som jag tänker på, men sen kanske även (framförallt) Microsoft Surface Pro och (i viss mån) senaste iPad pro lever i någon form av gränsland med dessa produkter också?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Är oxå ägare av en mate xs, har haft den i några dagar men som tidigare nämnare så klarar man sig inte just nu utan Google services. Alldeles för många appar som kräver Google tillåtelse för att man ska kunna använda den.. Men har lagt in så att man kan köra Google play hoppas nu på att allt ska funka som vanligt.. Mycket av Google appar klarar man sig utan eller via webben men det är alla andra appar som måste ha gms för att funka.. Så om nu Google service (play) kommer funka kommer jag vara super nöjd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Xyborg: Det ska absolut vara görbart. Jag tror att en video med tankar om konceptet och hur produkterna är ställt mot konventionella bärbara blir bäst i ett första steg, där en jämförande artikel/video kan komma framöver. Jag tänker mig produkter som Microsoft Surface Book 3, Dell XPS 12 och HP Spectre X2, är det samma typ av hybridenheter du tänker på?

Hade varit grymt!

Tack för en bra uppdatering om läget på dagens vikbara telefonteknik.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Utacka: Har du en update på hur det går so far? vad du tycker om telefonen, några skador? please do tell för jag står kluven här mellan nya fold 2 och mate xs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeikor:

@Utacka: Har du en update på hur det går so far? vad du tycker om telefonen, några skador? please do tell för jag står kluven här mellan nya fold 2 och mate xs

Jag personligen är supernöjd med hårdvaran, älskar att skärmen är på utsidan. Tappat telefonen från soffan och sängen 3 gånger hittils och telefonen har klarat sig, men hjärtat slår varje gång :D. Har fått små repor (kanske av tappet?) på självaste "skärmskyddet" som är inbyggd i telefonen.

Sen har vi problemet med GMS (google appar) som det tog mig över 8 timmar att få det att fungera (på arbetstid) ;), det funkar ganska bra men notifikationer på vissa appar funkar inte, såsom gmail, har fått gå över o använda FairEmail. I stora hela är jag glad över att jag har google appar och de jag använder funkar åtminstone, men lite då o då får jag felmeddelanden att google appar inte stöds (asså 1-2 ggr per dygn).

Att använda en vikbar telefon är som att beta-testa, finns mååånga appar som inte har stöd för vikbarheten och man måste starta om appen när man viker telefonen så rätt version av appen dyker upp (tablet/telefon).

Dock har jag svårt och rekommendera telefonen till en vanlig användare, men gillar man pill så absolut.

Visa signatur

// XotiC

Permalänk
Medlem

@Utacka:

Tack för snabbt svar!! Precis som du säger så är det inte en telefon för alla, speciellt inte de som inte klarar sig utan Googles tjänster. Däremot är detta inget problem för mig alls, behöver bara i princip youtube vilket går att hitta 3rd party applikationer för. Min oro är helt å hållet på hur hållbar den är, självklart kan report och så förekomma om man inte är försiktig men jag tänker mer om man använder den liksom försiktigt dock har den i fickan. Klarar den sig bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeikor:

@Utacka:

Tack för snabbt svar!! Precis som du säger så är det inte en telefon för alla, speciellt inte de som inte klarar sig utan Googles tjänster. Däremot är detta inget problem för mig alls, behöver bara i princip youtube vilket går att hitta 3rd party applikationer för. Min oro är helt å hållet på hur hållbar den är, självklart kan report och så förekomma om man inte är försiktig men jag tänker mer om man använder den liksom försiktigt dock har den i fickan. Klarar den sig bra?

Ja, jag är inte mer försiktig med denna än någon annan telefon, kör utan fodral eller liknande, även om jag har en liggande nånstans. Går in o ur jeansfickan ett par 10-20 ggr om dagen utan att jag tänker på hur jag hanterar telefonen ^^. Har läst skräckexempel på nätet hur andra fått måndagsexemplar o skärmskyddet pajjat i mitten där telefonen viker sig men inget som hänt mig.

Jag laddar telefonen enbart i utfällt läge så inte värmen förstör skärmen. Stora tempförändringar så ska telefonen vara utfällt har jag läst nånstans, minns ej vart. Hemma är telefonen oftast utfällt och på resande fot/jobbet så är telefonen oftast vikt.

Visa signatur

// XotiC

Permalänk
Medlem

@Utacka:

Supersnällt!! Det börjar luta sig mer mot Mate xs faktiskt, behöver man inte vara överdrivet försiktig så som du säger så ser jag inte någon anledning att inte slå till på den (bortsett nu från att den inte har google play och så vidare). På tal om google play, har du fått det att lira på din telefon med lite tweaks? Hur gör du med appar kör du apks?

Permalänk
Medlem

jag installerade gms via hacken som finns på youtube, sök efter p40 install google apps (gms) eller liknande

Visa signatur

// XotiC