Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Kanske en oerhört dum fråga, men om jag köper följande paket:

Ubiquiti USG
Ubiquiti Switch 8-60W
2 x Ubiquiti AP AC Pro
Kör UniFi-Controller via min PC.

Jag sätter allt utom en AP AC Pro uppe vid fiberomvandlaren, och sedan sätter den andra AP'n på t.ex. mellanvåningen tillsammans med en POE-injector. Måste jag även dra en RJ45 från LAN-porten på injectorn till switchen för att få dessa att synka?

Eller kan jag synka dessa genom UniFi Controller för att slippa dra en lång RJ45 till övervåningen och Switchen? På alla bilder och instruktioner med injectorn går det nämligen en kabel från LAN-porten till en router så därför blir jag fundersam på om det är en nödvändighet eller om det bara är så att man får en extra port till LAN.

Vore ju väldigt korkat om en AP inte vore "trådlös" så att säga så jag kanske precis svarade på min egen fråga.

Tack på förhand! 😁

Det finns även en utgång på AC-pro så att du kan koppla vidare till en annan accesspunkt eller dator.

Men det går också att köra wireless uplink. Det är värt att testa beroende på vad du ställer för krav. Men du måste ha bra täckning från den första accesspunkten där du sätter den andra

Permalänk

Är det någon som vet om AC Pro är mycket snabbare än AC Lite? Min AC Lite är slö! Den klarade inte ens 250mbit när jag hade 500mbit.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som använder en väggfäst rack, likt open frame? Jag har tittat på https://www.databyran.nu/produkter/52558 men den är "bara" 300mm djup. Den nya UDM Pro är ju 285 mm djup men det är ju utan strömkabeln, så det kommer ju knappats att få plats.

Denna har möjlighet att bli ett par centimeter djupare https://www.databyran.nu/produkter/52744 Frågan är om det räcker med ex. en vinklad strömkabel?

Några andra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1ppo:

Är det någon här som använder en väggfäst rack, likt open frame? Jag har tittat på https://www.databyran.nu/produkter/52558 men den är "bara" 300mm djup. Den nya UDM Pro är ju 285 mm djup men det är ju utan strömkabeln, så det kommer ju knappats att få plats.

Denna har möjlighet att bli ett par centimeter djupare https://www.databyran.nu/produkter/52744 Frågan är om det räcker med ex. en vinklad strömkabel?

Några andra förslag?

Jag planerar att införskaffa mig en UDM Pro när husbygget är klart och kom fram till att många väggrack är för grunda. Men hittade detta som lär funka: https://www.dustin.se/product/5011089096/wall-mounted-19-rack...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag planerar att införskaffa mig en UDM Pro när husbygget är klart och kom fram till att många väggrack är för grunda. Men hittade detta som lär funka: https://www.dustin.se/product/5011089096/wall-mounted-19-rack...

Det ser ut att vara samma som jag köpt på kjell ,
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
Har det till extra centralen på vinden ,så inga stora grejer i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det någon som vet om AC Pro är mycket snabbare än AC Lite? Min AC Lite är slö! Den klarade inte ens 250mbit när jag hade 500mbit.

Jag har problem med min uppsättning också. Har 500/500 från Bahnhof och har följande;

Fiber konverterare --> USG 3 -- > Unifi Switch 8port (60w) -- > AP Lite (PoE) undervåning --> AP Lite (övervåning via PoE) --> AP Pro i förrådet via Mesh.

Har aldrig kommit över 250mbit, ever... Har INTE IPS, IDS eller DPI på. Ej heller Smart queue.

Bara för att testa så skruvade jag ner grejerna och har nu satt en AP Lite i förrådet, och så AP Pro inomhus via PoE.

Nu får jag bättre fart, och sakta men säkert rör mig mellan 250-300, mot tidigare 120-200 ner.

Så, svaret på din fråga, får man bättre fart och stabilitet med Pro, så JA.

Är det tillräckligt för en produkt som Unifi... NEJ!!

Bytte från Linksys Velop där jag ofta var uppe i 400/400. Då tycker man att Unifis produkter ska vara bättre :/

Har läst ganska mycket om detta på deras forum, och det är många som anser att det är USGn som är dålig, så jag funderar på en Edge router istället, även om jag inte får in den i Unifi controller

Permalänk
Medlem

@tonijjj:
Hur har du ställt in 5 GHz wifi?
Mina har VHT80 som bandbredd på 5Ghz.

Har en Lite och en Pro samt 500 Mbit/s internet. Får detta från bägge om jag är i samma rum som AP.
Det sämsta jag har 215 Mbit/s bakom en skorsten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@tonijjj:
Hur har du ställt in 5 GHz wifi?
Mina har VHT80 som bandbredd på 5Ghz.

Har en Lite och en Pro samt 500 Mbit/s internet. Får detta från bägge om jag är i samma rum som AP.
Det sämsta jag har 215 Mbit/s bakom en skorsten.

Ha! Den här e go.. Har i 1 veckas tid suttit med supporten och provat alla möjliga inställningar, b la annat ändrat radion, allt från VH20 - 80, Low till High, och allt där emellan, på samtliga APs och band. Har inte gjort någon skillnad alls.

Idag fick jag tillgång till beta programmet, drog in ny FW, och det gjorde ingen skillnad heller.

Läst ditt svar, och tänkte, "eh va fasiken, bara för att..."

Drog nu upp till VHT80 på samtliga APs, och HIGH transmit Power, och nu krämar jag ur mellan 300-450 / 450 hela tiden. Upload är alltid stabilare, och har alltid varit. Om DL skulle ligga på 400 stabilt hade jag varit mer än nöjd, det räcker gott.

Så, nu är jag helt klart ett steg närmare, tack! Kanske ska vänta med en Edge router då

Permalänk
Medlem

Min Unifi AP AC Pro verkar ha blivit brickad när jag slängde på senaste fw igår.
Jag har t.o.m bootat om den till upgrade/tftp mode men jag lyckas inte skyffla in en de på den.
Jag har gjort reset, men när jag ska ta adopt så blir det bara failed.

Så, jag tar gärna emot tips på hur jag kan lösa detta.
Samt, vilken AP ska man köpa ifall jag nu behöver köpa en idag? Jag har inte kollat deras nya APs, om de ens finns några
Bor på en plan 88kvm, dålig täckning på framsidan, annars har det fungerat perfekt

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

har du kollat med deras support... den är faktiskt inte helt fel

De har en tråd för varje release där man kan ge feedback och få hjälp och tips ( https://community.ui.com/releases ) och sedan kan du givetvis göra en vanlig support ticket

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Homdax: har gjort det... men passade ändå på att beställa en UDM, får jag då igång min AP igen så blir det bara en bonus

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vill bara få det här bekräftat så jag inte köper något fel nu när jag inhandlat en USG här på marknaden.

Jag tänkte nu köpa en UniFi Switch 8-60W. Har läst om POE för strömförsörjning och sedan övervägt att köpa 1 x UniFi AP AC Pro, men känner egentligen att man kanske ska starta med 2 x UniFi AP AC Lite istället. Detta fördelat på 2 olika plan i ett trevåningshus. Har inget behov av nätverk i källaren om det inte är en "bonus". Skulle ni rekommendera en AP AC PRO eller 2 stycken LITE, eller möjligtvis en LR?

Kom dock osökt in på att endast PRO-modellen stöds av 802.3af standarden. Men som jag förstår det har nu alltså UniFi uppdaterat POE-standarden för denna produktlina såvida den är tillverkad efter 2016/2017 och har den blå etiketten på kartongen.

Så kort och gott, jag kan köpa vilken/vilka AP's som helst och plugga in med POE förutsatt att jag inte överstiger dessa 60W med denna switch?

Permalänk
Medlem

@Viktorph:

Du kan inte köpa vilka APs som helst men alla modeller av AC-Pro funkar. Köper du nya LR eller Lite så kommer de också funka med PoE men köper du begagnat kan de vara sådana som endast stödjer 24V. Jag skulle rekommendera AC-Pro då den är snabbare på 5Ghz nätet, LR spelar ingen roll i Sverige då du inte kan ställa in ökad effekt ändå

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Viktorph:

Du kan inte köpa vilka APs som helst men alla modeller av AC-Pro funkar. Köper du nya LR eller Lite så kommer de också funka med PoE men köper du begagnat kan de vara sådana som endast stödjer 24V. Jag skulle rekommendera AC-Pro då den är snabbare på 5Ghz nätet, LR spelar ingen roll i Sverige då du inte kan ställa in ökad effekt ändå

Ja men precis, då har jag förstått det rätt. Tack! Jag kommer nog inte sikta på något begagnat, om jag inte hittar en AC-Pro till ett hyfsat pris. I annat fall blir det nog två nya Lite istället och kanske utöka/uppgradera till åtminstone en AC-Pro (eller något bättre) i ett senare skede.

Permalänk

Jag skulle vilja veta hur man gör för att En bestämd sida skall komma upp så fort man går in på nätverket

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: 250mbps är ganska max för en enkel kanal 80mhz kanalbred.
Kör du två strömmar så dubblar du detta.. osv.

Lite är 2:2 så max för en enhet som stödjer 2:2 är ca 500mbps.
Pro är 3:3, så där kan du få ut mer men det är bara om din enhet stödjer 3:3 mimo! och det är 3 strömmar, så en separat "bredbandskoll" kommer bara ge dig 250 hursom.
NanoHD och många wave2 är 4:4

fler kanaler kräver mer av din utrustning på mottagarsidan men även signalkvaliten!

Permalänk
Medlem

@jonny kovacs: du måste köra en captive portal, lättast är om du kör med en cloudkey. Finns guider, googla (unifi captive portal).

Permalänk
Medlem

@Viktorph: Lite, LR och Pro stödjer alla vanlig PoE (802.3AF) så en 8-60W funkar bra, kör det själv.

Men skulle nog rekommendera du köper en annan switch om det är PoE du är ute efter, beroende på hur det ser ut hos dig.
Min sitter i ett elskåp och blir VARM. Så pass varm att den stänger av PoE ibland.

Fastän den ligger på ett bord så blir den så varm, med eller utan PoE anslutet, att den bräns!

en HP eller Zyxel 8p PoE blir knappt en grad över rumstemp med samma belastning. Det är det absolut sämsa med Unifi switcharna.

Känner inte heller att det finns några fördelar med Unifi switchar. Kollar knappast på portlayout varje dag och sättet dom hanterar vlan på är ganska B i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

@Viktorph: Lite, LR och Pro stödjer alla vanlig PoE (802.3AF) så en 8-60W funkar bra, kör det själv.

Men skulle nog rekommendera du köper en annan switch om det är PoE du är ute efter, beroende på hur det ser ut hos dig.
Min sitter i ett elskåp och blir VARM. Så pass varm att den stänger av PoE ibland.

Fastän den ligger på ett bord så blir den så varm, med eller utan PoE anslutet, att den bräns!

en HP eller Zyxel 8p PoE blir knappt en grad över rumstemp med samma belastning. Det är det absolut sämsa med Unifi switcharna.

Känner inte heller att det finns några fördelar med Unifi switchar. Kollar knappast på portlayout varje dag och sättet dom hanterar vlan på är ganska B i praktiken.

Tack för jättebra tips!

Jag har varit rädd för detta när jag läst om Unifi-Switchen. Jag har dock oroat mig för att jag "missar något" om jag skulle välja en annan tillverkare, men det kanske inte gör så mycket då med andra ord med just en annan switch. Alltid kännd att gå all in är bättre, helt utan eftertanke 😁

Får provköra den och eventuellt kika på en Zyxel eller HP då i annat fall. Återigen, tack!

Permalänk
Medlem

Jag hade 5 unifi switchar som jag har gjort mig av med. Kör nu enterprise istället, har dock kvar 2 unifi flex mini som jag ändå tycker är helt ok iaf map pris.

Skulle inte rekommendera någon att köra unifi i dagsläget med tanke på hur buggig deras mjukvara är. Guit är snyggt, switcharna är också snygga, men det stannar där. Har haft 2st edgemax lite switchar också (24p), dessa tycke jag faktiskt mycket bättre om, även webguit var helt ok och betydligt snabbare än tex hp, juniper och netgears webguin.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

Finns det alternativ lösning för vad jag vill göra?
EdgeRouter X SFP verkar vara en smidig lösning för mig. Eller...?

Idag;
Fiber/konverterboxen >RJ45> Asus AC66 > två st POE injekterade UniFi AP AC Lite

Imorgon?
Fiber/konverterboxen >RJ45> Ubiquiti RJ45-SFP Transceiver Module / EdgeRouter X SFP > två UniFi AP AC Lite (som drivs direkt av Edgeroutern)

Jag kan då skrota följande;
1 strömadapter + Asus routern (Edgeroutern har iofs behovet kvar av plats i vägguttag)
2 strömadapters + POE injektorer

Det enda jag har kopplat med kabel i dag i Asus routern är Philips HUE hubben.

EdgeRouter X (utan SFP) är ju vad jag förstår inte lika vänlig till att driva flera AP med ström?
Jag tänker på att om jag i framtiden lägger till ytterligare en AP AC Lite.

För och eller nackdelar please?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

LR spelar ingen roll i Sverige då du inte kan ställa in ökad effekt ändå

Nu är det ju visserligen så att den också har en annan antenn-design vilket påverkar spridningen av signalen och därmed hur täckningen blir. Den högre uteffekten är det minst intressanta med den enheten enligt min mening.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/115005212927-UniFi-UAP-...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romeon:

Suveränt! Tack för genomgående svar! Detta var precis vad jag behövde. Då var jag lagt en beställning nu och håller tummarna

Skickades från m.sweclockers.com

Fick du ordning på ditt nätverk till slut?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ja nu har jag en liten fundering, jag vill/måste uppgradera mitt nätverk men står i valet om man ska vänta eller köpa nu. Har 250/100 lina in och sitter med en Telia router och två unifi lite. Huset är på 3 våningar plus källare på ca 350 kvm.
Om man ska uppgradera nu, ska man köra på usg/usg pro? Kan ju behöva någon switch till det med, och även en cloud key hade ju varit skönt? Eller ska man köra på udm/udm pro? Eller finns det något ännu bättre? Vill ha ett problemfritt nätverk och usg börjar ju bli gammal? Kommer udm klara ax i framtiden?
För och nackdelar med dem olika valen?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Intel Core i5-4690k 3,5GHz | Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X OC | Samsung 840 EVO Series 250GB | EVGA 650 GQ 650W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag planerar att införskaffa mig en UDM Pro när husbygget är klart och kom fram till att många väggrack är för grunda. Men hittade detta som lär funka: https://www.dustin.se/product/5011089096/wall-mounted-19-rack...

Skrivet av ajn:

Det ser ut att vara samma som jag köpt på kjell ,
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
Har det till extra centralen på vinden ,så inga stora grejer i det.

Jag har racket från Kjell samt en UDM Pro, racket är inte tillräckligt djupt, ens med en vinklad kontakt.
För att få dit UDM Pro vände jag korgmuttrarna och satte de på framsidan av rackskenan istället. Enheten sticker då ut någon halvcentimeter.

Eventuellt skulle detta kunna funka bättre då det ser ut att var 320mm djupt.

Permalänk
Medlem

Om ni inte sett det (tror inte jag läst det i tråden) så har de nu wifi 6 access punkter i early access. Både tak modellen och in-wall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _manne_:

Ja nu har jag en liten fundering, jag vill/måste uppgradera mitt nätverk men står i valet om man ska vänta eller köpa nu. Har 250/100 lina in och sitter med en Telia router och två unifi lite. Huset är på 3 våningar plus källare på ca 350 kvm.
Om man ska uppgradera nu, ska man köra på usg/usg pro? Kan ju behöva någon switch till det med, och även en cloud key hade ju varit skönt? Eller ska man köra på udm/udm pro? Eller finns det något ännu bättre? Vill ha ett problemfritt nätverk och usg börjar ju bli gammal? Kommer udm klara ax i framtiden?
För och nackdelar med dem olika valen?

250 Mbit/s är ju förvisso inte speciellt tungt för dessa att klara av, oavsett vilken du väljer. Än så länge finns det inget som talar för att USG:n kommer gå End-of-Life men det stämmer ju att hårdvaran i den är ganska gammal vid det här laget. De verkar jobba på åtminstone en renodlad rackmonterad ersättare under det ganska intetsägade namnet Unifi Management Gateway men den är nog än så länge en bra bit bort.

EDIT: Verkar vara på väg till deras Early Access "snart".

https://community.ui.com/questions/Introducing-the-UniFi-Next...

UDM verkar ha en del stabilitetsproblem om man ska tro Ubiquitis forum. Samtidigt är det ju alltid så att de som har problem är överrepresenterade på support-forum jämfört med andelen som faktiskt har problem. Senaste releaserna sägs också vara ett stort steg framåt när det gäller stabilitet. Rörande detta finns det nog andra här i forumet som kan delge sina praktiska erfarenheter av produkten dock.

En annan sak jag sett klaga på är att en del av de gamla sätten för att konfigurera saker som det ännu inte finns stöd för i gränssnittet inte längre fungerar.

Nuvarande UDM-hårdvara saknar stöd för 802.11ax vad jag vet. WPA 3 kommer den nog få dock, om den inte redan har det.

Rörande Cloud-key om du väljer USG:n så kan du köra controller-mjukvaran på en egen server, Raspberry Pi eller liknande om du har en sådan uppsatt redan.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har en UDM +NanoHD sedan några månader. Rullar på stabilt på 300/300 fiber. Har ingen särskilt komplicerad konfiguration, ca 20-25 trådlösa enheter och 8 trådade enheter. Har inget negativt att säga om UDM ännu iallafall 👍

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Vi ska äntligen få 1000/1000 i lägenheten! I dagsläget sitter vi på 100/100 med följande setup:

Fiberkonveterare
Edgerouter x sfp
Unifi ac ap lite

Lägenheten är en tvårummare på ca 50kvm. Är i dagsläget nöjd med hastigheten utrustningen levererar men kommer den räcka för att maxa 1000/1000 trådar och wifi? Tänker att routern borde palla men sitter och funderar på om det är värt att byta apn till en Nano HD eller vänta tills dem har en wifi 6 kompatibel ap?

Ca 10 anslutna trådlösa enheter och min battle station som är trådad.