Civilization VI gratis på Epic Games Store

Permalänk
Medlem

Detta kan faktiskt vara intressant. Har inte spelat Civ sedan originalet på Amigan (och då spelade jag mer Colonization), men har länge tänkt prova spelet igen i modern tappning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Gratis är fint, Epic har gjort det igen, först GTA V o nu Civilization VI!! Tackar

Permalänk
Inaktiv

Spelade civilization för inte så länge sedan, blev ett riktigt långt game, höll på att besegra hela världen men vart rejält besviken när datorn plötsligt dök upp med massor av flygplan som var helt omöjliga för mig att stoppa.

Har lite svårt för när man ska hantera datorn som en mänsklig motståndare. Som ska hålla på och fatta olika beslut som man ändå vet att de inte direkt logiska eller är fattade av en människa.

Kändes som datorn kunde angripa mig lite helatiden under spelets gång. Men så fort jag gick på någon så blev i princip hela världen emot mig.

Sen skapade jag visst massor av kultur grejer, men vad får man ut av det? Och prästerna verkar rätt meningslösa... Kanske bara jag som inte satt mig in i spelet ordentligt, men mjä fick ingen mersmak.

Permalänk
Medlem

Fick felmeddelandet "This product is currently unavailable in your region.".

Kliade mig i huvudet. Det var visst min svenska VPN som den inte gillade. Funkade bra när den var avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

När @JonasT ändå länkade introt, måste även säga att Civ VI har ett av de bästa reveal-klippen någonsin. Som en kommentar på YT säger, glöm spelet - det här är den perfekta reklamen för mänskligheten.
https://youtu.be/qvBf6WBatk0

Japp, dock så är trailern för "brave new world" snäppet vassare enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Epic Games verkar slå på den stora trumman nu under sin sommarrea. Förra veckan gav de bort Grand Theft Auto V gratis och idag växlade de över till att skänka bort Sid Meier's Civilization VI, vilket @Sisu84 även tipsade om i den förträffliga Digitala spelfynd-tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=5KdE0p2joJw

Civilization VI behöver väl kanske inte någon närmare introduktion eftersom serien troligtvis är den mest spelade genom tiderna i genren turordningsbaserad strategi. Ett utmärkt tillfälle att doppa tårna i serien om man inte gjort det innan i vilket fall som helst, och jag vet att min forna kollega @emilakered approves med stor tumme upp!

Sid Meier's Civilization VI är gratis att ladda ner via Epic Games Store till och med den 28 maj 17:00.

Jäkligt smart strategi av epic måste jag säga. De kommer få en himla massa kontinuerliga användare framöver, om de ska hålla på att släppa en massa bra speltitlar gratis!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kom aldrig in i IV trots att jag har det på Steam. Spelar fortfarande V i mängder dock.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Jag såg denna kommentar på steam.

New EULA:
"The information we collect may include personal information such as your first and/or last name, e-mail address, phone number, photo, mailing address, geolocation, or payment information. In addition, we may collect your age, gender, date of birth, zip code, hardware configuration, console ID, software products played, survey data, purchases, IP address and the systems you have played on. We may combine the information with your personal information and across other computers or devices that you may use."

Känns inte lockande direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag såg denna kommentar på steam.

New EULA:
"The information we collect may include personal information such as your first and/or last name, e-mail address, phone number, photo, mailing address, geolocation, or payment information. In addition, we may collect your age, gender, date of birth, zip code, hardware configuration, console ID, software products played, survey data, purchases, IP address and the systems you have played on. We may combine the information with your personal information and across other computers or devices that you may use."

Känns inte lockande direkt.

Det där är väl enormt jättestandard hos alla butiker? De sparar betalinfo för återkommande köp, synkar dina enheter om du har flera samt håller reda på vilken hårdvara du spelar på...

Hade det funnits en paragraf om att de delar det med djävulen och hans fru hade det sett värre ut, men det där känns tämligen givet. Förutsätter att Steam har motsvarande.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon190792:

Jag såg denna kommentar på steam.

New EULA:
"The information we collect may include personal information such as your first and/or last name, e-mail address, phone number, photo, mailing address, geolocation, or payment information. In addition, we may collect your age, gender, date of birth, zip code, hardware configuration, console ID, software products played, survey data, purchases, IP address and the systems you have played on. We may combine the information with your personal information and across other computers or devices that you may use."

Känns inte lockande direkt.

Om man vill läsa hela EULA:n så finns den här

En liten TL;DR:

Citat:

We generally collect information in three ways: (1) you voluntarily provide information to us, such as by creating an account, making purchases, or signing up for email alerts, (2) we collect information automatically from your use of the Epic services, such as through cookies or our games and other software, and (3) other parties, such as game console platforms and social networks, may provide information to us. Each of these methods is described in more detail below.

Känner inte riktigt igen det som du/någon på steam skrivit men det kanske var en äldre

Som påpekat tidigare, det är idag ganska mycket standard när man lägger upp allt sådant frivilligt på en tjänst.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Spelade civilization för inte så länge sedan, blev ett riktigt långt game, höll på att besegra hela världen men vart rejält besviken när datorn plötsligt dök upp med massor av flygplan som var helt omöjliga för mig att stoppa.

Har lite svårt för när man ska hantera datorn som en mänsklig motståndare. Som ska hålla på och fatta olika beslut som man ändå vet att de inte direkt logiska eller är fattade av en människa.

Kändes som datorn kunde angripa mig lite helatiden under spelets gång. Men så fort jag gick på någon så blev i princip hela världen emot mig.

Sen skapade jag visst massor av kultur grejer, men vad får man ut av det? Och prästerna verkar rätt meningslösa... Kanske bara jag som inte satt mig in i spelet ordentligt, men mjä fick ingen mersmak.

AI:n är inte riktigt funtad. Logiken i deras handlingar går alltid mig förbi.

Man behöver inte vinna en omgång med militära medel.
Du kan även vinna på:
* Vetenskap/forskning. Först att nå Mars.
* Kultur. Dina motståndares invånare kommer fullständigt att anamma din kultur.
* Religion. Fungerar ungefär som med kulturen.

Jag har aldrig gjort en "religionvinst" men har heller aldrig försökt då jag tycker det verkar drygt.
Forskning är viktigt att lägga resurser på oavsett hur man har tänkt att vinna då det möjliggör allting.
Placeringen av städer är viktig för deras utveckling och sätter man inga arbetare på att förädla/förbättra marken runtomkring så kommer dom aldrig att växa sig riktigt stora.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Spelade civilization för inte så länge sedan, blev ett riktigt långt game, höll på att besegra hela världen men vart rejält besviken när datorn plötsligt dök upp med massor av flygplan som var helt omöjliga för mig att stoppa.

Har lite svårt för när man ska hantera datorn som en mänsklig motståndare. Som ska hålla på och fatta olika beslut som man ändå vet att de inte direkt logiska eller är fattade av en människa.

Kändes som datorn kunde angripa mig lite helatiden under spelets gång. Men så fort jag gick på någon så blev i princip hela världen emot mig.

Sen skapade jag visst massor av kultur grejer, men vad får man ut av det? Och prästerna verkar rätt meningslösa... Kanske bara jag som inte satt mig in i spelet ordentligt, men mjä fick ingen mersmak.

Det finns olika sätt att vinna, erövring, kulturelt, teknologiskt eller relligöst.

Allt har sina fördelar och nackdelar, skulle säga teknologiskt eller kulturellt är enklast och erövring/religöst kräver mer micro manegment. Sedan har ju varje civ en inriktning. Hur man vill spela beror ju mycket på vilken Civ som väljs. Välj en Civ som, passar din spelstil! Arabia tex är ju fokuserat runt religon, Grekerna kultur men sen har vi Romarna som är mer ekonomi vilket öppnar upp för valfri väg. Aztekerna och Summeria vilka är tok millitära men framför allt som starkast tidigt, är du passiv och fredlig i början tappar de mycket av sina styrkor.

Sen för slutscore så blir den ju högre om du är lågnt fram i allt, men skulle rekomendera att försöka vinna alla olika sätt innan man ger sig på något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

spelar ingen roll om dem än så skulle göra wow classic gratis via epic store, jag kommer inte göra ett konto via en service som ägs av eller har ankytningar till kinas kommunist parti.

Tencent äger aktier i väldigt många företag listar alla spel företag som Tencent äger aktier i.

Riot Games (League of Legends) 100%
Epic Games 40%
Bluehole (PlayerUnknown's Battlegrounds) 11.5%
Ubisoft 5%
Activision Blizzard 5%
Grinding Gear Games (Path of Exile) 80%
Supercell (Clash of Clan m.m.) 84%
Paradox Interactive 5%
Kakao 13.5%
Frontier Developments 9%
Funcom 29%
Fatshark 36%
Sharkmob 100%
Platinum Games, Yager och Discord okänt hur mycket Tencent har investerat.

Källa
https://www.pcgamer.com/every-game-company-that-tencent-has-i...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hedersmedlem

Civilization är ett turnbaserat knark som lätt får dig att glömma jobb, familj och hygien. Bara en vänlig varning, om att tänka efter innan man börjar med det.

Den första är gratis..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappySatan:

Det där är väl enormt jättestandard hos alla butiker? De sparar betalinfo för återkommande köp, synkar dina enheter om du har flera samt håller reda på vilken hårdvara du spelar på...

Hade det funnits en paragraf om att de delar det med djävulen och hans fru hade det sett värre ut, men det där känns tämligen givet. Förutsätter att Steam har motsvarande.

Det gäller enbart CIV. Och hade informationen delats med djävulen så hade det nog inte stått där tror jag.

Skrivet av NordhNet:

Om man vill läsa hela EULA:n så finns den här

En liten TL;DR:

Känner inte riktigt igen det som du/någon på steam skrivit men det kanske var en äldre

Som påpekat tidigare, det är idag ganska mycket standard när man lägger upp allt sådant frivilligt på en tjänst.

Det handlar enbart om CIV. inte butikerna i sig.

Permalänk
Medlem

Här spelas Civ 3 flitigt. Kanske ska ge sexan en chans.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Sammanfattning: du spelar inte mycket, men samlar på dig gratistitlar för att spelas någon gång i framtiden, kanske.

Ja och nej.
Spelar inte direkt alls på Steam, lite på Epic och jävligt mycket på andra ställen.

Permalänk
Medlem

Gillar att man får en rabattkod på 100 spänn när man "köper" det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon som kan ge en opinion om detta spel, är det bra?
... jag gillade typ settlers när jag var liten.

Skrivet av Kvarnis:

Aldrig spelat CIV, är det mer eller mindre invecklat än spel som Europa Universalis, Hearts of Iron IV?

Settlers var kul, men handlade mer om resurshantering och logistik.
Europa Universalis är enligt min begränsade erfarenhet mer komplext än Civ.
Civ VI är ganska olikt tidigare versioner, men fullt spelbart och lika vanebildande som tidigare.

Skrivet av Ompet:

... Gathering Storm gjorde spelet långt mycket bättre...

Jag har inte köpt Gathering Storm än, och det ingår väl inte i Epics gratiserbjudande?

Skrivet av Barak:

Du kan även vinna på:
* Vetenskap/forskning. Först att nå Mars.
* Kultur. Dina motståndares invånare kommer fullständigt att anamma din kultur.
* Religion. Fungerar ungefär som med kulturen.
Jag har aldrig gjort en "religionvinst" men har heller aldrig försökt då jag tycker det verkar drygt.

* Religion är ett av de enklare sätten att vinna. (Grunda en religion och se till att alla konkurrenter anammar den.)
* Forskning svårast och mest tidskrävande (oftast vinner någon annan på religion eller kultur innan jag hunnit skicka någonting till mars). Håller med om att forskning är viktigt i spelet, men med snabb forskning får du överlägsna vapen och kan en bit in i spelet genom en snabb offensiv vinna en militär seger.
* Jag tror att också Civ VI (i likhet med tidigare versioner) även har möjligheten till politisk seger, dvs i princip vald till "Världsledare". Denna väg till seger är nog allra svårast.

Fun fact:
När man stöter på Norge som civilisation (i en DLC) är deras ledare Harald Hårdråde. Han pratar inte norska, utan isländska (eftersom det språket ligger mycket närmare den fornnordiska som den historiske Harald talade).

Permalänk
Medlem

Jag kör 5an lite då och då. Är 6an värd att lära sig eller kan jag fortsätta köra 5an utan att gå miste om något?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: 6an är ganska annorlunda i sin mekanik och kräver lita annat tänkesätt i stadsplaneringen.
I övrigt tycker jag inte det är någon större skillnad gentemot 5an med "Gods and Kings".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kör 5an lite då och då. Är 6an värd att lära sig eller kan jag fortsätta köra 5an utan att gå miste om något?

Jag har inte givit sexan en ordentlig chans ännu. Har väl 30-40 timmar där och det är innan expansionerna kom.

Jag tyckte övergången var tuff alltså. För spelet ser ju så lika ut - och flera saker är ju så lika. Samtidigt är det så mycket som man behöver tänka om med. Man behöver skola om sig i upplägget och det var tufft när man kunde Civ 5 som rinnande vatten hehe.

Jag vill påstå att sexan kommer med en hel del nytt - och samtidigt känner man igen sig väl på flera sätt.
Oavsett så har både Civ fem och sex blivit mycket bättre med expansionerna och allt det innehåll som det medför - vad jag förstått iaf.

Ska jag ge mig på civ igen så är det civ 6 jag ska ta mig an (lätt för mig att säga som har båda hehe).
Känner man att man inte bemästrat civ 5 ännu så funkar det säkerligen bra att stanna kvar där ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag kör 5an lite då och då. Är 6an värd att lära sig eller kan jag fortsätta köra 5an utan att gå miste om något?

Som någon som spelat alla Civ och spin-offs sen det första fler timmar än jag vill räkna...

Civ VI är ett mycket bättre spel än V. V har för ett Civ extremt svag spelmekanik där den vinnande strategin inte påverkas speciellt mycket av vilka du möter eller hur kartan ser ut. Det enda som påverkar den är vilken civ du spelar. Civ VI beror mycket mer på hur kartan ser ut. Du måste expandera igen, som de tidigare, och kan inte bara sitta på fyra städer hela spelet som V. Du placerar ut distrikten för varje stad, och de får bonusar baserat på var de ligger. Det gör att det är mycket mer utmanade att få till en bra stad, och mer av spelet ligger där.

AIn är fortfarande kass, men kanske lite mindre kass än V. Ett stort problem i original-civ är hur warmongering fungerar - man får en större malus på diplomatin om man tar en stand från någon som angriper, än om man gör det efter att ha förklarat religöst krig, vilket är vansinne. Senaste expansionen, Gathering Storm, löser detta, men den ingår inte i gratis-dealen från Epic.

En hel del saker är direkt kopierade från V (BNW), såsom religion och handel. Tech-trädet är uppdelat mellan vetenskap (forskas som vanligt med bägarna) och ”civics”, dvs kulturella framsteg (forskas med kulturella uttryck). Hela upplägget liknar Paradox-spelen lite. Government-skärmen är helt ny och bygger på ett system med spelkort. Det påminner lite om Civ IV och SMAC, men liknar egentligen ingenting.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

@mpat
@Söderbäck
@Olle P
Okej tänkte så det inte var 5an fast nytt utseende bara. Då tror jag att jag stannar på 5an kör det mest som avkoppling. Tack för info.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UncleDirty:

Det finns olika sätt att vinna, erövring, kulturelt, teknologiskt eller relligöst.

Allt har sina fördelar och nackdelar, skulle säga teknologiskt eller kulturellt är enklast och erövring/religöst kräver mer micro manegment. Sedan har ju varje civ en inriktning. Hur man vill spela beror ju mycket på vilken Civ som väljs. Välj en Civ som, passar din spelstil! Arabia tex är ju fokuserat runt religon, Grekerna kultur men sen har vi Romarna som är mer ekonomi vilket öppnar upp för valfri väg. Aztekerna och Summeria vilka är tok millitära men framför allt som starkast tidigt, är du passiv och fredlig i början tappar de mycket av sina styrkor.

Sen för slutscore så blir den ju högre om du är lågnt fram i allt, men skulle rekomendera att försöka vinna alla olika sätt innan man ger sig på något sådant.

Hur vinner man i kultur? Fick en hisklig massa kulturgrejer, mästerverk mm men fick aldrig någon förståelse för hur man tog hem segern den vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hur vinner man i kultur? Fick en hisklig massa kulturgrejer, mästerverk mm men fick aldrig någon förståelse för hur man tog hem segern den vägen

Kultur genererar turister, både inhemska och från andra civs. Om du har fler turister från en viss civ än vad de har inhemska turister, har du dominerat dem. Man vinner genom att dominera alla andra. Kollaps seger-skärmen hur du ligger till.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

Den här nyheten fick mig att bli sugen på civ 6 igen. Hade inte gathering storm tidigare men såg att det var en ganska trevlig rea på Civ 6 platinum pack på steam.

Eftersom jag hade ena expansionen redan så blev det 21€ för andra expansionen plus en handfull nya civilisationer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Jag har varit trogen Steam tills för 2 månader sedan då jag installerade Epic bara för att kunna köpa och lira Satisfactory. Man tackar ju inte nej till ett gratisspel, har aldrig lirat CIV-serien, så helt klart värt att prova!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Tips angående Civ VI rent allmänt: om man köper Civ VI och Gathering Storm men inte Rise & Fall (den första expansionen) så har man ett komplett spel så när som på de nya civs som följer med R&F - dvs man kan använda hela lojalitets-mekaniken och guvernörerna. Av de civs man inte kan spela då är det egentligen bara Nederländerna som är något speciellt, resten kan man skippa. Cree och Mapuche är meningslöst dåliga att spela med, Korea är en vansinnigt enkelspårig forskningsciv, Zulu och mongolerna är rena erövrare och Skottland är... meh.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Önskar att jag var karaktärslös och cashat in på alla gratisspel på ecips plattform