Hur vet man om moderkortet man planerar att köpa har PWM styrning för chassifläktarna?

Permalänk

Hur vet man om moderkortet man planerar att köpa har PWM styrning för chassifläktarna?

Jag behöver kunna pwm styra mina chassifläktar, då jag har hela 4 st i chassit på den LR06 modell jag plenarar att köpa Vill komma ner från stock 1400 rpm till 1000, för enligt tester blir chassit mycket tystare då, och har ungefär likvärdig temperatur prestanda.

Så hur vet man om moderkortet har detta? Det står inte i specifikationerna när jag läser på sajter som komplett eller prisjakt =/

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Det står inte i specifikationerna när jag läser på sajter som komplett eller prisjakt =/

Som alltid när man vill ha vettiga svar: gå till källan. I det här fallet tillverkarens hemsida.
Vettiga recensioner brukar också ha med info av detta slag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har moderkortet 4-pins fläkt-uttag så borde det vara PWM-styrning. Annars kollar du i handboken till moderkortet eller läser på tillverkarens hemsida, tom google brukar finna det man söker om man bara vet vilket moderkort man har!

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Skrivet av twit:

Som alltid när man vill ha vettiga svar: gå till källan. I det här fallet tillverkarens hemsida.
Vettiga recensioner brukar också ha med info av detta slag.

Ok will do Hade hoppats att det fanns något bra filter på prisjakt som jag missat, men men, hehe.

Skrivet av Krokarn:

Har moderkortet 4-pins fläkt-uttag så borde det vara PWM-styrning. Annars kollar du i handboken till moderkortet eller läser på tillverkarens hemsida, tom google brukar finna det man söker om man bara vet vilket moderkort man har!

Ok tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Har moderkortet 4-pins fläkt-uttag så borde det vara PWM-styrning.

Tidigare och på billigare kort kan det sitta 4-pins kontakter, men pinnen som skall ha PWM signalen har en fast 5V spänning vilket motsvarar att fläkten alltid går på 100%.
Bästa källan enligt mig är att kolla i manualen till moderkortet, de finns tillgängliga på tillverkarens hemsida så att man kan läsa på innan.

Vill du ha hjälp att kolla så skriv en fråga här på SWECO, glöm bara inte vilket moderkort det gäller.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Tidigare och på billigare kort kan det sitta 4-pins kontakter, men pinnen som skall ha PWM signalen har en fast 5V spänning vilket motsvarar att fläkten alltid går på 100%.
Bästa källan enligt mig är att kolla i manualen till moderkortet, de finns tillgängliga på tillverkarens hemsida så att man kan läsa på innan.

Vill du ha hjälp att kolla så skriv en fråga här på SWECO, glöm bara inte vilket moderkort det gäller.

Ah, tack, väldigt bra att veta Råkade SNUBBLA över det faktum att inte alla moderkort HAR pwm styrning först idag, efter ca en veckas uppdatering på de olika områdena när det gäller datorbygge.

Byggde min senaste dator för 13(!) år sedan, hehe.

MYCKET har hänt Mycket att lära sig och ta in.

Vilken tur att jag snubblade över denna info, annars hade jag ev suttit där med icke pwm styrda stock kylare på fasansfulla 43 db ist för mer milda 37

Permalänk

Hmm? Verkar enligt info jag läser nu, som att man KAN styra chassifläktar UTAN pwm? Genom volt kontroll? Är det så på alla moderkort? Eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mesmerized:

Hmm? Verkar enligt info jag läser nu, som att man KAN styra chassifläktar UTAN pwm? Genom volt kontroll? Är det så på alla moderkort? Eller?

Ofta men det kan säkert finnas nått med nån superbudgetlösnnig men det går ju alltid att styra på nått sätt tex via en fläktkontroller men många gånger är det enklast och minst störande att ha ett konstant varvtal på fläktarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Vilken tur att jag snubblade över denna info, annars hade jag ev suttit där med icke pwm styrda stock kylare på fasansfulla 43 db ist för mer milda 37

alla moderkort kan väl kontrollera cpu-fläkten på något vis. Aldrig hört om någon som skulle kört cpu-fläkten på 100%. Det är väl mer en fråga om platserna för chassifläktarna har någon styrning. 4 pin kontakter har pwm, alltså de skickar ström i pulser för att kontrollera hastigheten, längre pauser mellan strömen=långsammare, medans 2 och 3 pin kan styras genom att justera volten. Om det är 12v för att få max hastighet så ger moderkortet den kanske 8v. pwm brukar vara bättre främst om man vill köra kontrollerat eller på ganska låga hastigheter då om man droppar volten för lågt så kan fläktarna råka stanna.

Permalänk
Skrivet av Hunke:

alla moderkort kan väl kontrollera cpu-fläkten på något vis. Aldrig hört om någon som skulle kört cpu-fläkten på 100%. Det är väl mer en fråga om platserna för chassifläktarna har någon styrning. 4 pin kontakter har pwm, alltså de skickar ström i pulser för att kontrollera hastigheten, längre pauser mellan strömen=långsammare, medans 2 och 3 pin kan styras genom att justera volten. Om det är 12v för att få max hastighet så ger moderkortet den kanske 8v. pwm brukar vara bättre främst om man vill köra kontrollerat eller på ganska låga hastigheter då om man droppar volten för lågt så kan fläktarna råka stanna.

Hm, ok bra då vet jag

Men råkar du veta hur många fläkt connector platser som finns på ett avrage moderkort?

Det chassi jag planerar att köpa, ett SilverStone RL06, har hela 4 fläktar - 3 fram och en bak. Går det verkligen att koppla in så många fläktar på ett typiskt standard moderkort? Går det med någon form av hub/y-kabel/splitter annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Det chassi jag planerar att köpa, ett SilverStone RL06, har hela 4 fläktar - 3 fram och en bak. Går det verkligen att koppla in så många fläktar på ett typiskt standard moderkort? Går det med någon form av hub/y-kabel/splitter annars?

4 kontakter för chassifläktar är väldigt ovanligt, det absolut vanligaste skulle jag säga är 2. Du kan använda Y-kablar eller fläkthubbar för att koppla in fler fläktar, men alla fläktar som är kopplade till samma kontakt kommer då få samma PWM-signal. Men det är inte nödvändigtvis något problem, det är ju sällan det finns anledning att styra chassifläktar individuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Men råkar du veta hur många fläkt connector platser som finns på ett avrage moderkort?

Det chassi jag planerar att köpa, ett SilverStone RL06, har hela 4 fläktar - 3 fram och en bak. Går det verkligen att koppla in så många fläktar på ett typiskt standard moderkort? Går det med någon form av hub/y-kabel/splitter annars?

Utöver CPU fläkt så har ett typiskt moderkort anslutningar för 2-3 chassi-fläktar, men antalet kan variera från endast en fläktanslutning till så många som åtta extra fläktanslutningar.
Det går alldeles utmärkt att använda olika typer av splitters eller adaptrar, eller separata fläkthubbar, för att koppla in ytterligare fläktar. Finns ett antal olika varianter av lösningar.

Permalänk
Skrivet av perost:

4 kontakter för chassifläktar är väldigt ovanligt, det absolut vanligaste skulle jag säga är 2. Du kan använda Y-kablar eller fläkthubbar för att koppla in fler fläktar, men alla fläktar som är kopplade till samma kontakt kommer då få samma PWM-signal. Men det är inte nödvändigtvis något problem, det är ju sällan det finns anledning att styra chassifläktar individuellt.

Skrivet av Erik_T:

Utöver CPU fläkt så har ett typiskt moderkort anslutningar för 2-3 chassi-fläktar, men antalet kan variera från endast en fläktanslutning till så många som åtta extra fläktanslutningar.
Det går alldeles utmärkt att använda olika typer av splitters eller adaptrar, eller separata fläkthubbar, för att koppla in ytterligare fläktar. Finns ett antal olika varianter av lösningar.

Perfekt Då vet jag! Verkar som att chassit jag planerar att köpa har medföljande fläkt hub. Då är det bara att koppla in på en enda plats på moderkortet för att styra samtliga fläktar i ett svep då. Great!

Permalänk
Medlem

Jag gissar att fläkthubbar låter dig manuellt ställa in en viss hastighet, inte att låta moderkortet bestämma för alla.
Dock tycker jag du ska kika på vad modekortet o dess bios låter dig kontrollera.
Mitt Z390 Aorus Pro har pwm alternativt voltstyrning plus individuella fläktkurvor i bios.
Kolla vad de moderkort du funderar på låter dig göra.

Visa signatur

Core i9 9900K | Noctua NH-D15 | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Z390 Pro | Corsair RM750 | Sapphire Radeon RX 6800 | Seagate Firecuda 510 1TB M.2 | Fractal Design Define R4 svart | Kubuntu 23.04