1080ti Garanti/reparations tid?

1080ti Garanti/reparations tid?

Hej mitt 1080ti strix har gått sönder, kommer skicka det i början på nästa vecka till inet. Nu till frågan ni som gjort det innan hur lång tid brukar detta ta? använder just nu mitt gamla 9602gb vilket är nästan omöjligt att spela nyare spel på. För är detta nått som tar veckor så får jag kolla efter ett kort jag kan skaffa medans kortet är iväg på garanti.

Ha det gött

Ledtider hos återförsäljare varierar alltid så finns tyvärr ingen fast tidsram. Jag skulle rekommendera att du kollar med inet direkt. Oftast skickas de vidare RMA så räkna med ca 2 veckor.

Skrivet av Malaka:

Ledtider hos återförsäljare varierar alltid så finns tyvärr ingen fast tidsram. Jag skulle rekommendera att du kollar med inet direkt. Oftast skickas de vidare RMA så räkna med ca 2 veckor.

Ja det var det inte sa till mig först ska deras tekniker kolla på kortet sen skickas det till asus som kommer reparera/byta ut kortet, mest nyfiken på vilken ungefärlig tidsram det rör sig om.

Ha det gött

inet.se

Hade rekommenderat att åka in hos dom så dom kollar på den, har faktiskt bra erfanhet av inet.

Skrivet av nwhnemesis:

Hade rekommenderat att åka in hos dom så dom kollar på den, har faktiskt bra erfanhet av inet.

Har inget inet i närheten tyvärr. Jodå supporten har varit ypperlig så här långt.

Ha det gött

Skrivet av bobzombie:

Hej mitt 1080ti strix har gått sönder, kommer skicka det i början på nästa vecka till inet. Nu till frågan ni som gjort det innan hur lång tid brukar detta ta? använder just nu mitt gamla 9602gb vilket är nästan omöjligt att spela nyare spel på. För är detta nått som tar veckor så får jag kolla efter ett kort jag kan skaffa medans kortet är iväg på garanti.

Ha det gött

Max 2-3 veckor ska det behöva ta, sen ska din RMA/garanti vara löst. Annars kan du häva köpet om det tar längre tid. Återförsäljare kan förse dig med ett tillfälligt kort medans du väntar, så du kan använda din dator.

Skrivet av muSashi:

Max 2-3 veckor ska det behöva ta, sen ska din RMA/garanti vara löst. Annars kan du häva köpet om det tar längre tid. Återförsäljare kan förse dig med ett tillfälligt kort medans du väntar, så du kan använda din dator.

Okej då har jag lite mer koll använda datorn kan jag det är bara spelandet som blir lidande.

Ha det gött

@muSashi: Är du verkligen säker på det du skriver? Finns rätten att häva köpet efter 2-3 veckor i konsumentköplagen eller hittar du bara på?

Skrivet av lumpa:

@muSashi: Är du verkligen säker på det du skriver? Finns rätten att häva köpet efter 2-3 veckor i konsumentköplagen eller hittar du bara på?

Japp, efter tre veckor räknas det som oskälig väntetid och kan därav häva köpet.
Men vi kan fråga @Blomman90 han har väldigt bra koll när det kommer till konsumenträtt.

Skrivet av muSashi:

Japp, efter tre veckor räknas det som oskälig väntetid och kan därav häva köpet.
Men vi kan fråga @Blomman90 han har väldigt bra koll när det kommer till konsumenträtt.

Det kan säkert han och du tro men det finns ingen sådan specifik gräns utan det beror på. Men visst, du kan ju skicka in ett mail och hävda det men företaget lär inte betala ut några pengar till dig och det är väl ändå det som är målet i så fall?

Står ju iofs ingenting i lagen om någon specifik tid...står bara skälig tid och jag misstänker att det bedöms från fall till fall beroende på reklamationens art. Finns även med i lagen om att företaget har tre försök på sig att rätta till felet...

Skrivet av muSashi:

Japp, efter tre veckor räknas det som oskälig väntetid och kan därav häva köpet.
Men vi kan fråga @Blomman90 han har väldigt bra koll när det kommer till konsumenträtt.

Skrivet av ToddTheOdd:

Det kan säkert han och du tro men det finns ingen sådan specifik gräns utan det beror på. Men visst, du kan ju skicka in ett mail och hävda det men företaget lär inte betala ut några pengar till dig och det är väl ändå det som är målet i så fall?

Skrivet av Nisbel:

Står ju iofs ingenting i lagen om någon specifik tid...står bara skälig tid och jag misstänker att det bedöms från fall till fall beroende på reklamationens art.

Det är sant att lagen inte ger några exakta tidsramar, eftersom detta beror på både varans och felets art. Så det hade inte varit rimligt att skriva exakta tidsangivelser direkt i lagtexten. Som nämnts används istället "skälig tid", som då kan bedömas från fall till fall.

Detta innebär dock inte att man står handfallen och måste låta en domstol eller annan konsumenträttslig instans (exempelvis ARN) göra en regelrätt bedömning för att ens få ett hum om vad som gäller i det generella fallet (detta blir givetvis svårare om det råder väldigt speciella omständigheter, men så tycks inte vara fallet här). Istället kan man titta på praxis från tidigare utlåtanden i liknande frågor och dra slutsatser kring vad som gäller.

Så när det kommer till "tekniskt komplicerade produkter", så som datorer eller datorkomponenter, så är praxis från ARN att en reparationstid på upp till 3 veckor att anse som en "skälig tid". Om man däremot erbjuder en "låneprodukt" under reparationstiden så kan en något längre reparationstid vara skälig.

Sedan kan det ju finnas skäl som till och med gör 3 veckor en oskäligt lång tid, men det är lite svårare att uttala sig om vilka specifika skäl det skulle kunna vara. När det kommer till exempelvis mobiltelefoner så har jag alltid krävt lånetelefon när jag lämnat in min för reparation, då jag själv saknar en "backup" och det skulle innebära en väsentlig olägenhet för mig att vara helt utan telefon i uppåt 3 veckor. Detta har ingen kunnat argumentera emot.

När jag hade problem med en tidigare laptop så krävde jag också en lånedator, då det bland annat var ett nödvändigt verktyg i mina studier. Så även där hade jag inte gått med på att vara utan dator i flera veckor, hade inte säljaren gett med sig i det fallet (de började med att hävda att några lånedatorer inte fanns), så hade jag krävt en hävning och dragit det så långt jag hade behövt. I just det fallet kontaktade jag också den lokala konsumentrådgivaren som efter min beskrivning höll med om att de bör erbjuda en låneprodukt, annars kan det finnas goda skäl för hävning. Så det rekommenderar jag TS att göra ifall han anser sig ha skäl för att även 3 veckor innebär en väsentlig olägenhet (och Webhallen inte kan erbjuda en låneprodukt).

Skrivet av Nisbel:

Finns även med i lagen om att företaget har tre försök på sig att rätta till felet...

Det började ganska bra, men sedan vinglar det iväg en del. Precis som att lagen inte specificerar exakt vad som är en skälig eller oskälig reparationstid, så specificerar inte lagen exakt hur många försök säljaren har att åtgärda felet. KKL 26§ föreskriver att säljaren har rätt att försöka avhjälpa felet (genom reparation eller omleverans), om det kan ske inom skälig tid, utan kostnad samt utan väsentlig olägenhet för köparen. Sedan finns det, precis som med "skälig tid" vid reparation, praxis för vad som en konsument ska tvingas acceptera. Dessa föreskriver att säljaren i normalfallet har två reparationsförsök (alltså inte tre) att avhjälpa felet, ifall att felet är samma. Vid olika fel så har man ytterligare ett försök, alltså totalt 3. Men detta gäller alltså endast om det kan ske utan kostnad, väsentlig olägenhet och inom skälig tid. Om avhjälpandet exempelvis anses innebära en väsentlig olägenhet för köparen, så kan köparen häva köpet direkt, utan att säljaren fått göra något reparationsförsök.

Uppdatering! inet fick in kortet igår, testade det idag och jag kommer få ett 2080super i utbyte gick väldigt snabbt och smidigt. Grym support på inet!

Ha det gött

1080ti

@bobzombie:

Jag hade också 1080ti som gick sönder, kortet köpt av komplett, och jag fick en ersättning 2070S istället, dem sa att det är likvärdig, och jag tycker att det är orättvis

Skrivet av hanini:

@bobzombie:

Jag hade också 1080ti som gick sönder, kortet köpt av komplett, och jag fick en ersättning 2070S istället, dem sa att det är likvärdig, och jag tycker att det är orättvis

Surt sa räven och bet i rönnbäret
de är olika goodwill från olika företag du hade otur och han hade tur

Skrivet av Jygge:

Surt sa räven och bet i rönnbäret
de är olika goodwill från olika företag du hade otur och han hade tur

Jag skulle inte kalla det otur. Ett 2070 super är väl bättre än ett 1080 Ti och vad man kan förvänta sig i detta fall?

1080ti

@Jygge:

Jag har aldrig tyckt om komplett förut men men jag tycker att det är orättvis bara

Skrivet av hanini:

@Jygge:

Jag har aldrig tyckt om komplett förut men men jag tycker att det är orättvis bara

Ditt kort gick sönder, de löste reklamationen perfekt och gav dig ett nyare, något bättre, ersättningskort. Var glad för det.

Skrivet av hanini:

@bobzombie:

Jag hade också 1080ti som gick sönder, kortet köpt av komplett, och jag fick en ersättning 2070S istället, dem sa att det är likvärdig, och jag tycker att det är orättvis

Ja alltså det är ju likvärdigt i prestanda beror ju på om dem tar med priset oxå, mitt 1080ti gick på 8.700kr när jag köpte det så prismässigt ligger det imellan 2070super och 2080super.

Ha det gött