Civilization VI gratis på Epic Games Store

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Civilization VI gratis på Epic Games Store

Epic Games verkar slå på den stora trumman nu under sin sommarrea. Förra veckan gav de bort Grand Theft Auto V gratis och idag växlade de över till att skänka bort Sid Meier's Civilization VI, vilket @Sisu84 även tipsade om i den förträffliga Digitala spelfynd-tråden.

Civilization VI behöver väl kanske inte någon närmare introduktion eftersom serien troligtvis är den mest spelade genom tiderna i genren turordningsbaserad strategi. Ett utmärkt tillfälle att doppa tårna i serien om man inte gjort det innan i vilket fall som helst, och jag vet att min forna kollega @emilakered approves med stor tumme upp!

Sid Meier's Civilization VI är gratis att ladda ner via Epic Games Store till och med den 28 maj 17:00.

Permalänk
Relik 📜

När @JonasT ändå länkade introt, måste även säga att Civ VI har ett av de bästa reveal-klippen någonsin. Som en kommentar på YT säger, glöm spelet - det här är den perfekta reklamen för mänskligheten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kanske dags o testa Civilization då, aldrig testat något av de i serien

Säga vad man vill om Epic o deras launcher, men deras launcher är iaf igång typ 10 gånger så mycket som steam som normalt startas 1 gång i månaden senaste tiden typ

Och då har jag inte köpt ett enda spel på Epic launchern

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge en opinion om detta spel, är det bra?
Jag har inte spelat denna serien alls men jag gillade typ settlers när jag var liten. Även spel som heroes of might and magic. Samt spelat age of empire.
Så kommer jag digga detta?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Haha, sitter och spelar Civ 6 just nu, via Steam! Som jag köpt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av emilakered:

När @JonasT ändå länkade introt, måste även säga att Civ VI har ett av de bästa reveal-klippen någonsin. Som en kommentar på YT säger, glöm spelet - det här är den perfekta reklamen för mänskligheten.
https://youtu.be/qvBf6WBatk0

Får gåshud varje gång jag ser den där videon!

Insåg precis att jag aldrig spelat Civilization VI utanför benchmarkingsyften. Femman rullade desto varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

När @JonasT ändå länkade introt, måste även säga att Civ VI har ett av de bästa reveal-klippen någonsin. Som en kommentar på YT säger, glöm spelet - det här är den perfekta reklamen för mänskligheten.
https://youtu.be/qvBf6WBatk0

Är en av de bästa trailers jag någonsin sett faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Aldrig spelat CIV, är det mer eller mindre invecklat än spel som Europa Universalis, Hearts of Iron IV?

Permalänk
Medlem

Tråkigt är att det är utan DLC/Expansioner... (Kan ju inte få allt gratis)
Jag skulle säga att de behövs, Civ6 är lite tomt annars.
Men det är ett bra spel hur som, går inte att förneka.
Så skaffa gott folk! Och spela, i timmar och ännu flera timmar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztomten:

Tråkigt är att det är utan DLC/Expansioner... (Kan ju inte få allt gratis)
Jag skulle säga att de behövs, Civ6 är lite tomt annars.
Men det är ett bra spel hur som, går inte att förneka.
Så skaffa gott folk! Och spela, i timmar och ännu flera timmar.

Utgivaren hoppas ju att de skall sälja en hel del dlc:er....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon som kan ge en opinion om detta spel, är det bra?
Jag har inte spelat denna serien alls men jag gillade typ settlers när jag var liten. Även spel som heroes of might and magic. Samt spelat age of empire.
Så kommer jag digga detta?

Eftersom det är gratis förlorar du ju ingen på att prova?

Själv har jag inte spelat spelet på över tre år och därmed ingen av expansionerna. AIn var helt enkelt alldeles för dålig så det enda som avgör om man vinner eller inte (även på de högsta svårighetsgraderna) var ren tur som startposition, vilka civilisationer man stöter på, vilka belöningar man hittar för att utforska etc.
Såvitt jag förstår har detta inte förbättras i någon större utsträckning, det huvudsakliga som hänt är att det finns mer innehåll att pilla med och de grundläggande bristerna i spelet därmed inte märks av förrän man spenderat ganska mycket tid med det.

Vill man spela lite casual fungerar det därmed säkerligen väldigt bra, vill man ha en vettig utmaning får man hålla sig till multiplayer mot andra människor istället för mot AIn.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Spelade Civ 1, 3 och 4 väldigt mycket och 4:an är nog oslagbar med alla bra mods som finns. Kom av mig med femman helt och hållet i och med att det kändes väldigt fördummat jämfört med en moddad 4:a.

Men gratis är ju gott.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Utgivaren hoppas ju att de skall sälja en hel del dlc:er....

Högst troligt de har ju länkat till "Platinum Edition Upgrade" för 424,50kr under original spelet.

Och en video till när vi ändå är igång. (mer en låt men men.) Intromusiken!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ztomten:

Högst troligt de har ju länkat till "Platinum Edition Upgrade" för 424,50kr under original spelet.

Egentligen 330kr om man räknar med kupongen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon som kan ge en opinion om detta spel, är det bra?
Jag har inte spelat denna serien alls men jag gillade typ settlers när jag var liten. Även spel som heroes of might and magic. Samt spelat age of empire.
Så kommer jag digga detta?

Lagt ner en del tid på spelet, och Gathering Storm gjorde spelet långt mycket bättre än vad det var innan. Man förstod knappt hur mycket man saknade Gathering Storm, innan Gathering Storm kom ut. Så ja, Civ VI är bra, med första expansionen bättre, men med andra expansionen faktiskt ett riktigt bra spel! Testa 2-3 (8-40 timmar, beroende på svårighetsgrad och hastighet) rundor Civ VI så vet du om det är värt att plöja ner lite extrapengar på att få expansionerna också

Personligen är jag ledsen att de släppte stödet till GeForce Now. Äger redan spelet via Steam, men gick in och plockade ett extra, ifall nu Steam av någon anledning helt skulle släppa stöd för GeForce Now, medan Epic behåller stödet, och Firaxis kommer på bättre tankar än att kräva att jag köper det på Steam + Epic Games + Ytterligare någon plattform.

Permalänk
Avstängd

spelar ingen roll om dem än så skulle göra wow classic gratis via epic store, jag kommer inte göra ett konto via en service som ägs av eller har ankytningar till kinas kommunist parti.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Då fick man en anledning till att prova de hör spelet så 🙂

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Någon som kan ge en opinion om detta spel, är det bra?
Jag har inte spelat denna serien alls men jag gillade typ settlers när jag var liten. Även spel som heroes of might and magic. Samt spelat age of empire.
Så kommer jag digga detta?

Testa på bara. Jag älskade Settlers, Age of Empires, och Heroes of Might and Magic som liten. Fattade inte Civilization då, men nu har jag 1300 timmar i Civ 5 och 6; 380 respektive 930 timmar. Rekommenderas!

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztomten:

Högst troligt de har ju länkat till "Platinum Edition Upgrade" för 424,50kr under original spelet.

Och en video till när vi ändå är igång. (mer en låt men men.) Intromusiken!
https://www.youtube.com/watch?v=WQYN2P3E06s

Jag friade faktiskt till den här Och gick in i kyrkan till Civ IV-introt

Här kommer 2 fantastiska Live-versioner av de båda.

https://www.youtube.com/watch?v=noneMROp_E8
https://www.youtube.com/watch?v=6j2s4EkR36A

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Passade på att hämta, inte spelat det sedan jag var liten. Får se när man har tid att lira det

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan lira multiplayer med spelare som har det på steam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Aldrig spelat CIV, är det mer eller mindre invecklat än spel som Europa Universalis, Hearts of Iron IV?

Paradox spel har garanterat en brantare innlärningskurva dock så finns det så mycket att fin tuna i Civ så för att uppnå perfektion är det sannorlikt mer invecklat.

Permalänk
Medlem

Har ont om utrymme på min SSD, fungerar det att spela på en HDD som är 1 år gammal?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

När jag började spela spelet, så fastnade låten. Hittade då denna på YouTube, får fortfarande gåshud när jag hör den, tänker på allt som jag gått igenom i spelet.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kanske dags o testa Civilization då, aldrig testat något av de i serien

Säga vad man vill om Epic o deras launcher, men deras launcher är iaf igång typ 10 gånger så mycket som steam som normalt startas 1 gång i månaden senaste tiden typ

Och då har jag inte köpt ett enda spel på Epic launchern

Sammanfattning: du spelar inte mycket, men samlar på dig gratistitlar för att spelas någon gång i framtiden, kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Någon som vet om man kan lira multiplayer med spelare som har det på steam?

Det skall fungera. Huruvida det faktiskt gör det kan jag inte lova något om.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

https://www.youtube.com/watch?v=6j2s4EkR36A&feature=emb_rel_p...

När jag började spela spelet, så fastnade låten. Hittade då denna på YouTube, får fortfarande gåshud när jag hör den, tänker på allt som jag gått igenom i spelet.

Herregud, nu måste jag spela igen. Fantastisk musik!

Permalänk
Medlem

snyggt

Visa signatur

Bitfenix Prodigy = Asus Maximus VI impact = Asus 760 DC2 = Samsung 840 Evo 240GB = WD RE 3 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Har ont om utrymme på min SSD, fungerar det att spela på en HDD som är 1 år gammal?

Spelet är CPU tungt och har inte så mycket laddtider så lägg det på HDDn. Du kommer inte märka någon större skillnad.