Ny PC bygge runt 15k budget (exklusive skärm)

Permalänk
Medlem

Ny PC bygge runt 15k budget (exklusive skärm)

Tjenare! Efter att ha varit ifrån PC race nu i 8 år så känner jag att saknaden börjar bli för stor och jag är nu redo för mitt nya PC bygge. Tekniken har utvecklats enormt så jag är lite orolig över att jag kanske valt lite fel grejer. Jag kommer att använda datorn till gaming enbart. Jag satt och funderade ifall jag behöver köpa till en separat CPU kylare, jag kommer nog inte överclocka den något, men GPU kommer jag nog pilla lite på. Räcker det med kylningen som chassit och fläkten cpu kommer med? Finns det några delar jag borde byta ut som kanske kan höja prestandan och sänka kostnaden lite? Jag uppskattar alla tips ni har att komma med! Tack SweClockers

Jag valde detta chassi för att jag har en del vita möbler i vardagsrummet och det skulle passa in bättre än ett svart chassi (och pga airflow).
Jag måste tillägga att wifi är ett måste för vart jag kommer placera datorn.

Permalänk
Medlem

@Mang0: Bygget ä rikitgt bra. Men rekommenderar denna moderkort istället https://www.inet.se/produkt/1903209/msi-x570-mag-tomahawk-wif.... Moderkortet du har valt har en väldigt dålig vrm del som blir extremt varm. Det finns fler msi x570 moderkort so har detta problem. Men Tomhawk, Unify, Ace, och Godlike lider av det problemet.

Permalänk
Medlem

@Axel95: Tack för ditt svar! Ja jag måste erkänna att moderkortet var komponenten jag var mest osäker på Jag ska titta närmare på detta. Stort tack!

Permalänk
Medlem

@Axel95: En fråga bara. I din sista mening så säger du att att flera märken lider av värme problemet och Tomahawk fanns med på den listan. Visst menade du lider INTE av problemet? Ville bara dubbelkolla

Permalänk
Viking

Skulle ändra till det här:

- Som tidigare sagt är moderkortet du valde uruselt.
- Köper du grafikkortet jag valt så slipper du Cdon.
- Nätaggregatet jag ändrade till har 10 års garanti och är semi-passivt.
- Och om du klarar dig på 24 tums skärm så sparar du mycket, och dessutom ser 1080p mycket bättre ut på 24 tum.

Men eftersom chassit är vitt och har rgb så kanske du vill ha mer av det:

Skrivet av Mang0:

@Axel95: En fråga bara. I din sista mening så säger du att att flera märken lider av värme problemet och Tomahawk fanns med på den listan. Visst menade du lider INTE av problemet? Ville bara dubbelkolla

Ja det menar han

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Schyssta tips! Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

@Mang0: okej då skrev jag fel. Det är edge, pro, gaming plus och tror gaming pro också har problemet.
Unify, Tomahawk, Ace och Godlike lider inte av vrm värme problemet.