Överklockare pressar Intel Core i9-10900K till 7 707 MHz

Permalänk
Melding Plague

Överklockare pressar Intel Core i9-10900K till 7 707 MHz

Kombinationen Comet Lake och flytande helium når imponerande frekvenser i Asus testlabb med en svensk bakom spakarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bara jag som läste "klamydia" istället för "kylmedia"?

Behöver nog sova lite...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Hah, älskar att de använder Windows XP

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

XP är legendariskt för överklockning. Win 10 är meh för sånt.

Frekvenser i alla ära, men det som imponerar mest är hur dom loyckas få minnekontrollern SÅ mycket bättre med 10 gen. T-Top kort, alltså vanliga ATX kort med två brickor var ju tidigare rätt så döfött att få över 4000 i princip. Några enstaka fall gick det, men då gick IMC på övertid vilken mynnade ut i dålig cpu frekvens. Nu verkar inte 4500 vara några som helst problem. Och då har vi inte börjat sett på Apex ännu...ge det ett par bios och lite extra bra binnade minnekits så blir det åka av. Framför allt nu när E die klara samma frekvens som B die så får man ju riktigt snabba minnen till i alla fall humana priser.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Föredetting
Skrivet av heffaklumpmamma:

Bara jag som läste "klamydia" istället för "kylmedia"?

Behöver nog sova lite...

Man läser vad man vill läsa, eller hur var det nu?

Skrivet av lambdan:

Hah, älskar att de använder Windows XP

Om jag inte har fel så är det lättare att driva Windows XP på grund av färre processer. För frekvensrace och enkeltrådade benchmarks som SuperPI är det förmodligen det bästa operativsystemet, medan modernare operativsystem är bättre när det kommer till flertrådade tester.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

De har en bit att gå för att spöa AMD FX-8370 som klockar över en 1GHz högre, upp till 8,1GHz
https://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/fb7a43/til_th...

Nå det är roligt med att det finns olika grenar så grattis Man kan fråga sig vad reglerna skulle ha varit för den högsta vettiga överklockningen, men det blir väldigt otydligt och då är kanske väldigt få regler är det bästa.

Skrivet av Meantek:

Man läser vad man vill läsa, eller hur var det nu?

Om jag inte har fel så är det lättare att driva Windows XP på grund av färre processer. För frekvensrace och enkeltrådade benchmarks som SuperPI är det förmodligen det bästa operativsystemet, medan modernare operativsystem är bättre när det kommer till flertrådade tester.

Det känns som ett väldigt överbloatad operativsystem för det. Jag tänker mig en absolut minimum bootloader som enbart gör testet. Eller varför inte modifiera biosen och lägga in hela testet där? Steget ännu lägre ner är att enbart kolla om macrokod i cpun kan exekvera.
Nå de har allt hittat på några regler, när det inte är en megastor sport med väldigt mycket pengar iblandat så går det ha så öppet.
De som tävlar i det har säkert bestämt att det måste vara version x av superpi m.m och windows måste se ut på ett visst sätt. Man kan komma ganska långt genom att plocka bort skit ur windows som kan ställa till med problem.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av marcusOCZ:

XP är legendariskt för överklockning. Win 10 är meh för sånt.

Frekvenser i alla ära, men det som imponerar mest är hur dom loyckas få minnekontrollern SÅ mycket bättre med 10 gen. T-Top kort, alltså vanliga ATX kort med två brickor var ju tidigare rätt så döfött att få över 4000 i princip. Några enstaka fall gick det, men då gick IMC på övertid vilken mynnade ut i dålig cpu frekvens. Nu verkar inte 4500 vara några som helst problem. Och då har vi inte börjat sett på Apex ännu...ge det ett par bios och lite extra bra binnade minnekits så blir det åka av. Framför allt nu när E die klara samma frekvens som B die så får man ju riktigt snabba minnen till i alla fall humana priser.

Gigabyte verkar ha fokuserat på sina instegskort i inledande överklockningseskapader, de verkar ha nått över 6 GHz på minnena med Z490 Aorus Elite. Samtidigt skickar de lite passningar till Asus Asrock och menar att de senare kört förproduktionskort med två slots bortkopplade. Core 10000-serien verkar ha brutalt bra minneskontrollers.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De har en bit att gå för att spöa AMD FX-8370 som klockar över en 1GHz högre, upp till 8,1GHz
https://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/fb7a43/til_th...

Nå det är roligt med att det finns olika grenar så grattis Man kan fråga sig vad reglerna skulle ha varit för den högsta vettiga överklockningen, men det blir väldigt otydligt och då är kanske väldigt få regler är det bästa.

Jo, men så ska vi komma ihåg att Bulldozer hade en IPC som i det närmaste räknades i form av instruktioner per måncykel. Lite som gamla Celeron- och Prescott-processorer som också nådde 8 GHz.

Gigabyte klagar om förproduktionsexemplar av Asrock Z490 Aqua, inte Asus-kort
Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De har en bit att gå för att spöa AMD FX-8370 som klockar över en 1GHz högre, upp till 8,1GHz
https://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/fb7a43/til_th...

Nå det är roligt med att det finns olika grenar så grattis Man kan fråga sig vad reglerna skulle ha varit för den högsta vettiga överklockningen, men det blir väldigt otydligt och då är kanske väldigt få regler är det bästa.

Det känns som ett väldigt överbloatad operativsystem för det. Jag tänker mig en absolut minimum bootloader som enbart gör testet. Eller varför inte modifiera biosen och lägga in hela testet där? Steget ännu lägre ner är att enbart kolla om macrokod i cpun kan exekvera.
Nå de har allt hittat på några regler, när det inte är en megastor sport med väldigt mycket pengar iblandat så går det ha så öppet.
De som tävlar i det har säkert bestämt att det måste vara version x av superpi m.m och windows måste se ut på ett visst sätt. Man kan komma ganska långt genom att plocka bort skit ur windows som kan ställa till med problem.

8370 är redan piskad 😉
8.79GHz FX-8350 Is The Fastest Ever CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Gigabyte verkar ha fokuserat på sina instegskort i inledande överklockningseskapader, de verkar ha nått över 6 GHz med Z490 Aorus Elite. Samtidigt skickar de lite passningar till Asus och menar att de senare kört förproduktionskort med två slots bortkopplade. Core 10000-serien verkar ha brutalt bra minneskontrollers.

Jo, men så ska vi komma ihåg att Bulldozer hade en IPC som i det närmaste räknades i form av instruktioner per måncykel. Lite som gamla Celeron- och Prescott-processorer som också nådde 8 GHz.

Ja, sitter och väntar på någon som provar de allra billigaste Gigabytekorten till 1700 spänn. Får man brukbara resultat med det så blir ju kombon 10600kf med dess minneskontroller och ett "billigt" moderkort en helt galet bra spelkombination nu när man får riktigt bra minnen ned till 12-1300 kr. Såg en test från legendaren coolaler som testar en retail 10600k och det var milt sagt lovande. Men han hade mycket dyrare moderkort så vi får nog ge det några dagar. Men av det jag såg så var det 15-20% över 3700x i 1080p gaming.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Snabbt! Men hur intressant är det egentligen när det inte är något man kan använda sig 24/7 av?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Detta är en ökning med ca 1% mot tidiagre rekord.
Jag ser inte detta som ett bevis på att intel förbättrat sin nod.

Det kan likagärna vara "improved cherry picking "

Eller rakt av slumpen eller moderkort etc..
Har inte denna plattform förbättrad spänningsmatning?

Mao inte statiatiskt säkerhetsstäld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Snabbt! Men hur intressant är det egentligen när det inte är något man kan använda sig 24/7 av?

Totalt ointressant praktiskt sett, men samtidigt kul att se hur mycket det går att pressa tekniken. Imponerande!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Herr Kantarell:

Snabbt! Men hur intressant är det egentligen när det inte är något man kan använda sig 24/7 av?

För den gamla sega jämförelsen mot bilar: Vad väljer du? En Volvo V90 eller en top fuel dragster? Den ena är vardags 24/7, den andra är 4 sekunder full gas

För att det är kul såklart!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Herr Kantarell:

Snabbt! Men hur intressant är det egentligen när det inte är något man kan använda sig 24/7 av?

Hur intressant är elitidrott när gemene man kan spela badminton på sin egen gräsmatta?

Skrivet av ampiais:

Detta är en ökning med ca 1% mot tidiagre rekord.
Jag ser inte detta som ett bevis på att intel förbättrat sin nod.

Det kan likagärna vara "improved cherry picking "

Eller rakt av slumpen eller moderkort etc..
Har inte denna plattform förbättrad spänningsmatning?

Mao inte statiatiskt säkerhetsstäld.

Nyheten ligger förstås i att den nylanserade serien är kapabel till det här alls, dessutom med två extra kärnor jämfört med 9900K. Att de lär ha gått igenom en hel hög med processorer för att hitta just den som klarar 7 707 MHz är säkert, precis som den 9900K som klarat 7,6 GHz är en på kanske 100 stycken.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Om jag inte har fel så är det lättare att driva Windows XP på grund av färre processer. För frekvensrace och enkeltrådade benchmarks som SuperPI är det förmodligen det bästa operativsystemet, medan modernare operativsystem är bättre när det kommer till flertrådade tester.

Jo jag kan tänka mig det. Sen vet jag själv när jag lekt med överklockning på min egna burk, som kör Windows 10, så vill Windows börja felsöka varför datorn startades om oväntat. Slipper nog mycket sånt skit med XP.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Hur intressant är elitidrott när gemene man kan spela badminton på sin egen gräsmatta?

Nyheten ligger förstås i att den nylanserade serien är kapabel till det här alls, dessutom med två extra kärnor jämfört med 9900K. Att de lär ha gått igenom en hel hög med processorer för att hitta just den som klarar 7 707 MHz är säkert, precis som den 9900K som klarat 7,6 GHz är en på kanske 100 stycken.

Uppenbarligen har jag en bristande stavningsförmåga.
Och jag håller med dig
Men jag hajade till över följande i artikeln:

" Trots att en femte omgång med arkitekturen Skylake låter tråkigt för teknikentusiaster är detta ett bevis på att Intel fortsatt lyckas optimera och förbättra sina processorer på en i många steg förfinad 14-nanometersteknik."

Permalänk
Föredetting
Skrivet av ampiais:

Uppenbarligen har jag en bristande stavningsförmåga.
Och jag håller med dig
Men jag hajade till över följande i artikeln:

" Trots att en femte omgång med arkitekturen Skylake låter tråkigt för teknikentusiaster är detta ett bevis på att Intel fortsatt lyckas optimera och förbättra sina processorer på en i många steg förfinad 14-nanometersteknik."

Du har rätt i att det går att tolka meningen som du gör, det är aningen tvetydigt. Bytte ut "bevis" mot "tecken", då jag håller med dig i sak.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv

Sen ska man ha G.Skill's DDR4-5000 minnen till 😊

https://www.pcgamer.com/gskills-fast-ddr4-5000-ram-will-proba...

Permalänk
Medlem

10000 Serien? Som i 10000MHz? 🤔

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hah, älskar att de använder Windows XP

Hur kunde dom ens installera Windows XP? Går ju inte ens installera Windows 7 sen Kaby Lake? Nyfiken bara.

Permalänk
Medlem

Bortkastad tid och totalt irrelevant.. Spelar inge. Roll om dem så når 10ghz som konsument sitter du inte med LN2

Permalänk
OC-guru
Skrivet av RobinK:

Hur kunde dom ens installera Windows XP? Går ju inte ens installera Windows 7 sen Kaby Lake? Nyfiken bara.

Inget officiellt stöd. Betyder inte att det inte går Det finns en del intressanta trådar på win-raid forumet om någon är intresserad.

https://www.win-raid.com/f45-Windows-XP-Server.html

Permalänk
Medlem

All core eller bara singel core?

Permalänk

Minns när man satt och ritade blyerts och klockade duron 600

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Ani_ma:

Bortkastad tid och totalt irrelevant.. Spelar inge. Roll om dem så når 10ghz som konsument sitter du inte med LN2

Lägg ner den tråkiga tonen! Varför skulle det vara bortkastad tid och irrelevant? Det är ju intressant och se hur halvledare beter sig när man tar det till det extrema med LHe.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Enda men får fram är att man måste nog har ett kärnkraftverk och massa flytande kväve till framtidens dator

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det är lika förutsägbart som kalle anka på julafton att denna typen av artiklar alltid möts av: "men hur praktiskt är det, man kan ju inte spela med flytande kväve/helium."
Sitter ni och kommenterar F1 lika dant? "hur ska man kunna skjutsa ungarna till förskolan i den, den har ju bara ett säte"

Själv hade jag förmånen att få vara med och slå ett av rekorden som Asus lade beslag på vid lanseringen.
https://edgeup.asus.com/2020/maximus-xii-apex-wr-gfp-benchmar...

Har testat denna plattform i ett par månader. Den är trevlig, betydligt mer lättkyld än tidigare skylakes. Minnesöverklockning är riktigt fin också. Har nått 5200MHz vid C14-14-14-28 2T och 4800C14 1T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Lägg ner den tråkiga tonen! Varför skulle det vara bortkastad tid och irrelevant? Det är ju intressant och se hur halvledare beter sig när man tar det till det extrema med LHe.

Vilken ton? För det första så skrev jag... Finns inga toner här. För det andra så får jag väl ha min egen åsikt? Jag tycker det är bortkastad tid och irrelevant punkt.... Ohh min bil kör 350km på en landningsbana wiiii men där jag bor är det 40km/h wiii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rauf:

Det är lika förutsägbart som kalle anka på julafton att denna typen av artiklar alltid möts av: "men hur praktiskt är det, man kan ju inte spela med flytande kväve/helium."
Sitter ni och kommenterar F1 lika dant? "hur ska man kunna skjutsa ungarna till förskolan i den, den har ju bara ett säte"

Själv hade jag förmånen att få vara med och slå ett av rekorden som Asus lade beslag på vid lanseringen.
https://edgeup.asus.com/2020/maximus-xii-apex-wr-gfp-benchmar...

Har testat denna plattform i ett par månader. Den är trevlig, betydligt mer lättkyld än tidigare skylakes. Minnesöverklockning är riktigt fin också. Har nått 5200MHz vid C14-14-14-28 2T och 4800C14 1T

Gief en aida på den

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Ani_ma:

Vilken ton? För det första så skrev jag... Finns inga toner här. För det andra så får jag väl ha min egen åsikt? Jag tycker det är bortkastad tid och irrelevant punkt.... Ohh min bil kör 350km på en landningsbana wiiii men där jag bor är det 40km/h wiii

Yttra din åsikt och förklara varför du tycker det är bortkastad tid och irrelevant Bara för att vanliga konsumenter inte sitter med LN2 eller LHe och överklockar 10900K betyder inte att ingen annan heller ska göra det, hade man kunnat förutsäga att en minneskanal skulle tappas vid -208 °C på något annat sätt?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär