Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Nu har jag dels kopplat in ena nätverkssladden som går till speldatorn (tagit ur den ur omvandlaren och satt i Routern). Därtill har stängt av Wifi på Teliaroutern. Dock upptäckte jag nu att jag då släckte TV-boxen så att jag inte kan sätta på kanalerna på TV:n.

Går det att aktivera TV boxen utan att sätta på Teliarouterns Wifi?

(Teliarouter fungerar som huvudroutern och Asus routern är aktiverad som AP (Accesspoint) och den är givetvis kopplad till Teliaroutern...

Förstår ni dilemmat?

Har du kopplat TV-mottagaren till mediaomvandlaren?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du kopplat TV-mottagaren till mediaomvandlaren?

Nej, TV-mottagaren är kopplad via WPS knappen på Teliaroutern tror jag. D.v.s. jag har ingen nätverkssladd som går från tv-boxen till medieomvandlaren eller routern. Det skulle blir så fult då den sladden skulle dras längs golvet - det skulle bli helt dysfunktionellt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Nej, TV-mottagaren är kopplad via WPS knappen på Teliaroutern tror jag. D.v.s. jag har ingen nätverkssladd som går från tv-boxen till medieomvandlaren eller routern. Det skulle blir så fult då den sladden skulle dras längs golvet - det skulle bli helt dysfunktionellt...

Tror du den funkar genom magi? Stänger du av WiFi så stänger du av WiFi Du kan koppla boxen via homeplug/powerline-adaptrar eller skaffa trådlösa bryggor.

I felsökningssyfte behöver du som sagt inte skaffa något alls. Bara att koppla in alla kabelanslutna prylar i Telias eller din router och slå på WiFi för din mottagare. Skulle det vara Telias router som felar så kan du sen felsöka med kabel till mediaomvandlaren för att sen skaffa annan lösning

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du kopplat TV-mottagaren till mediaomvandlaren?

Tror du det går koppla TV-boxen via WPS till min Asus router som fungerar som AP (Accesspoint)?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Tror du den funkar genom magi? Stänger du av WiFi så stänger du av WiFi Du kan koppla boxen via homeplug/powerline-adaptrar eller skaffa trådlösa bryggor.

I felsökningssyfte behöver du som sagt inte skaffa något alls. Bara att koppla in alla kabelanslutna prylar i Telias eller din router och slå på WiFi för din mottagare.

Tror du det går koppla TV-boxen via WPS till min Asus router som fungerar som AP (Accesspoint)?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad tycker du jag ska göra? Starta igång Wifi på teliaroutern igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Vad tycker du jag ska göra? Starta igång Wifi på teliaroutern igen?

Har redan svarat på detta.

Skrivet av Petterk:

Tror du den funkar genom magi? Stänger du av WiFi så stänger du av WiFi Du kan koppla boxen via homeplug/powerline-adaptrar eller skaffa trådlösa bryggor.

I felsökningssyfte behöver du som sagt inte skaffa något alls. Bara att koppla in alla kabelanslutna prylar i Telias eller din router och slå på WiFi för din mottagare. Skulle det vara Telias router som felar så kan du sen felsöka med kabel till mediaomvandlaren för att sen skaffa annan lösning

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har redan svarat på detta.

Ok! Tack för all din hjälp och allt ditt tålamod!

Jag kommer att testa följande:
"Trycka på WPS knappen på TV-dosan" och därefter trycka på WPS knappen på Asus-routern.

Snabb fråga: Jag har kopplat min nätverksskrivare på detta sätt. Kan man bara göra en WPS-koppling eller går det gör flera? D.v.s. både ha skrivare och tv dosa kopplat via WPS?

Permalänk
Medlem

Du måste köra WiFi på Telia-routern om TVn ska fungera trådlöst utan extra prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Nu har jag dels kopplat in ena nätverkssladden som går till speldatorn (tagit ur den ur omvandlaren och satt i Routern). Därtill har stängt av Wifi på Teliaroutern. Dock upptäckte jag nu att jag då släckte TV-boxen så att jag inte kan sätta på kanalerna på TV:n.

Går det att aktivera TV boxen utan att sätta på Teliarouterns Wifi?

(Teliarouter fungerar som huvudroutern och Asus routern är aktiverad som AP (Accesspoint) och den är givetvis kopplad till Teliaroutern...

Förstår ni dilemmat?

Ibland är en port i konvertern alt routern dedikerad för tv, har lite dålig koll vad det gäller just tv. Men det är om du har möjlighet att dra en kabel dvs.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du måste köra WiFi på Telia-routern om TVn ska fungera trådlöst utan extra prylar.

Ok! Jag kan alltså inte koppa tv dosan till Asus routern via WPS?

Permalänk
Skrivet av tuomi:

Ibland är en port i konvertern alt routern dedikerad för tv, har lite dålig koll vad det gäller just tv. Men det är om du har möjlighet att dra en kabel dvs.

Kan inte och vill absolut inte dra kabel utan vill ha trådlös TV till TV boxen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ibland är en port i konvertern alt routern dedikerad för tv, har lite dålig koll vad det gäller just tv. Men det är om du har möjlighet att dra en kabel dvs.

Han kan köra ett par trådlösa bryggor eller homeplug/powerline-adaptrar om han inte vill dra kabel.

Fast man ska inte göra det svårt för sig, gäller det felsökning så koppla bort det som kan orsaka felen och testa! Går det att köra med Teliaroutern kan han t.o.m. köra den i en egen port och hans Asus i en annan och då köra TVn trådlöst. Så testa om datorerna tar alla IP-adresser eller om det är något annat fel först. En provisorisk kabel till TV-boxen går nog också att leva med under felsökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Kan inte och vill absolut inte dra kabel utan vill ha trådlös TV till TV boxen...

Vad har du för TV box?
Telia har ingen trådlös TV box så jag misstänker att det är någon annan form av box.

Det är stor skillnad på t.ex. en Apple TV och Telias IPTV boxar när det gäller hur en nätverks lösning ser ut.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Vad har du för TV box?
Telia har ingen trådlös TV box så jag misstänker att det är någon annan form av box.

Det är stor skillnad på t.ex. en Apple TV och Telias IPTV boxar när det gäller hur en nätverks lösning ser ut.

Jag kollade! Jag har en nätverkssladd i tv boxen men den går inte in i en router utan i ett kontaktuttag måste det vara (det var så länge sedan jag installerade den så jag minns inte).

Så här ser tv boxen ut:

https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor

Andra bilden (den svarta runda) är den jag har...

Permalänk
Medlem

Måste det vara? Sitter den i ett nätverksuttag som är patchat till mediaomvandlaren så fungerar din TV utan någon router.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Måste det vara? Sitter den i ett nätverksuttag som är patchat till mediaomvandlaren så fungerar din TV utan någon router.

Minns att jag kopplade tv:n via WPS knappen på Teliaroutern. Nu har jag gått in i Teliarouterns inställningar och stängt av Wi-Fi där och sedan dess har jag inte haft något problem med Wi-Fi då jag använder min asus router som accesspoint.

Ska testa om jag kan koppla tv dosan via asset routerns WPS knapp istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Minns att jag kopplade tv:n via WPS knappen på Teliaroutern. Nu har jag gått in i Teliarouterns inställningar och stängt av Wi-Fi där och sedan dess har jag inte haft något problem med Wi-Fi då jag använder min asus router som accesspoint.

Ska testa om jag kan koppla tv dosan via asset routerns WPS knapp istället...

Du har ingen TV-mottagare som använder internet. Din Asus kan inte köra IPTV över WiFi. Titta om du har en nätverkskabel inkopplad? Och vart den går? Ändra inte sjuhundraelva grejer samtidigt vid felsökning.

Som @Prelatur sa så använder Telia varianten av 4302 som inte har WiFi.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du har ingen TV-mottagare som använder internet. Din Asus kan inte köra IPTV över WiFi. Titta om du har en nätverkskabel inkopplad? Och vart den går? Ändra inte sjuhundraelva grejer samtidigt vid felsökning.

Som @Prelatur sa så använder Telia varianten av 4302 som inte har WiFi.

I ärlighetens namn: jag har ju Telia Play appen på iPad och på min iPhone samt en Apple TV: så jag behöver ju inte ens ha Tv box utan kan streama direkt via Apple TV:n...

Håller ni inte med om det? Dvs att tv boxen är helt överflödig för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

I ärlighetens namn: jag har ju Telia Play appen på iPad och på min iPhone samt en Apple TV: så jag behöver ju inte ens ha Tv box utan kan streama direkt via Apple TV:n...

Håller ni inte med om det? Dvs att tv boxen är helt överflödig för mig?

Som sagt, gör det inte svårt. Det tar noll tid att kolla vart kablarna går och har du ett nätverksuttag som leder till mediaskåpet med mediaomvandlaren så har du möjlighet att koppla in TV-mottagaren dit, om den inte redan så gör.