Poll om tolkning av ”samarbete”-markering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, av samma skäl som resultaten skulle vara intetsägande eller missvisande om jag skapade en sådan här omröstning och bara tillät varje svarande att välja exakt ett alternativ:

Vad tycker du är gott?

  • Glass

  • Godis

  • Tårta

Men ingenting av detta framgår ju av frågan.

Skillnaden är att man kan tycka att två saker är goda. Märkningen betyder inte att tillverkaren har tillhandahållit testexemplar, det svaret är fel, även om tillverkaren har tillhandahållit testexemplar. För att det är inte det samarbetsmärkningen innebär.

Hade det gått att göra flervalsfrågor (?) så hade jag kunnat ställa frågan på ett sådant sätt, men med enbart ett alternativ blir det svårare att ställa frågan utan att vara ledande.

Märkningen betyder inte både att artikeln är betald och även betyda att tillverkaren tillhandahållit testexemplar.
Hade jag haft flervalsfrågor så hade jag kanske frågat "vilka av samtliga saker stämmer när en artikel är märkt samarbete?" och listat testexemplar, tekniskt kunnande, kompensation osv. Det blir svårare att göra det med bara ett alternativ utan att leda någon.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Mindfighter:

Resultaten säger i alla fall att oroväckande många inte förstår att det handlar om en betald annons.

Säger resultaten verkligen det? För framtida referens ser frågan och resultaten i skrivande stund ut så här:

Hur tror ni en “samarbetes” markering på en artikel tolkas av den genomsnittliga läsaren?

Alternativ

Andel

Antal

De flesta läsare förstår att tillverkaren tillhandahåller produkter för test och potentiell ersättning för resor och frakt för att utföra tester.

45 %

47

De flesta läsare förstår att företaget betalar för att artikeln skriv och publiceras på hemsidan.

46 %

48

De flesta läsare förstår att tillverkaren hjälper till med tekniskt kunnande och logistik kring artikeln.

3 %

3

De flesta läsare förstår att redaktionen får ta del av material som annars inte är tillgängligt mot ett non-disclosure avtal.

3 %

3

”Samarbete” tolkas av de flesta läsare som något annat (skriv en kommentar)

3 %

3

I min mening finns det två problem med omröstningen som vart och ett enskilt räcker för att förkasta dess resultat:

  • Alternativen är inte ömsesidigt uteslutande, men det går bara att välja ett.

  • Frågan gäller inte hur de svarande uppfattar märkningen, utan hur de tror att ”de flesta” uppfattar den.

Jag har redan gett exempel på en omröstning som är värdelös då den uppvisar det första (men inte det andra) av dessa problem. Här är ett exempel på en som uppvisar det andra (men inte det första):

Tror du att de flesta gillar glass?

  • Ja

  • Nej

Om 80 % skulle svara nej, skulle du då dra slutsatsen att 80 % (eller åtminstone "många") inte gillar glass?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:
  • Frågan gäller inte hur de svarande uppfattar märkningen, utan hur de tror att ”de flesta” uppfattar den.

Och frågan gäller om de anser att märkningen är tillräckligt tydlig så att den inte kan missförstås, inte om de själva har missförstått den.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av johanandersson:

Skillnaden är att man kan tycka att två saker är goda. Märkningen betyder inte att tillverkaren har tillhandahållit testexemplar, det svaret är fel, även om tillverkaren har tillhandahållit testexemplar. För att det är inte det samarbetsmärkningen innebär.

Hade det gått att göra flervalsfrågor (?) så hade jag kunnat ställa frågan på ett sådant sätt, men med enbart ett alternativ blir det svårare att ställa frågan utan att vara ledande.

Märkningen betyder inte både att artikeln är betald och även betyda att tillverkaren tillhandahållit testexemplar.
Hade jag haft flervalsfrågor så hade jag kanske frågat "vilka av samtliga saker stämmer när en artikel är märkt samarbete?" och listat testexemplar, tekniskt kunnande, kompensation osv. Det blir svårare att göra det med bara ett alternativ utan att leda någon.

Jag förstår hur du tänker, men tror knappt att en enda svarande förstår att det är så du vill att frågan och alternativen ska tolkas. Kom ihåg att du läser frågan genom dina glasögon, mot bakgrund av alla dina funderingar som föranlett skapandet av omröstningen. Det gör ingen annan, och du har verkligen inte valt formuleringar som underlättar för svaranden att göra din tolkning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Personligen skulle jag kunna kryssa i vilket alternativ som helst! Jag menar: Alla alternativ är ju sanna!
(och inget av alternativen är "jag tolkar 'samarbete' som att redaktionen/skribenten får betalt för att publicera artikeln")