För mycket samarbeten och sponsrade artiklar på SweClockers?

Permalänk
Medlem

@johanandersson:

Ah, så kan det mycket väl vara. Snyggt hittat

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Birkus:

Men där finns ju en viktig skillnad mellan annonser och samarbeten som bl.a. jag skrev längre upp i tråden.

Det är just därför vi märker upp artiklar på det sätt vi gör. Det är därför jag förklarar förutsättningarna i videon och i artikeln. Det är därför jag svarar här i tråden på det som jag kan svara på.

Edit: sedan kan detta blir mycket tydligare var distinktionen är – vilket är vad jag hoppas diskussionen ska bidra till

Permalänk
Medlem

Klickar vidare när jag ser artiklar och videos som är sponsrade.
Och det gäller överallt, även om jag brukar ge SWC en chans.
Har ingen lust att läsa nånting där det enda negativa kommer att handla om nånting som ingen bryr sig i, typ "ful färg på OSD menyn".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Det kan vara så att ”samarbete” är ett vagt ord men intentionen är inte att vilseleda utan det bör då ses över om fler tolkar samarbete på samma sätt. Kallar det själv för sponsrat innehåll och ordet är synonymt med reklamfinansiering. Hur tolkar ni andra ordet och finns det en otydlighet i detta?

Om man får tro tidningsutgivarnas råd och utredningen som länkades innan så är ju "samarbete" något som är så otydligt att det riskerar att hamna under olagligheter, dvs native advertising som saknar tydlig märkning.

Om man nu över huvud taget ska hålla på med artiklar där artiklarnas tillkomst styrs av annan part, så hade jag föredragit att det var så lite skitsnack som möjligt. Det här var ett bra förslag:

Skrivet av johanandersson:

"AOC har betalt för att vi ska publicera denna artikel"

Det säger rätt så precist vad det handlar om. Man kan naturligtvis försöka lägga till "men har inte påverkat innehållet", men det förstår ju vettiga människor att det inte alltid kommer att vara sant, eftersom man som påpekats tidigare naturligtvis väljer vad man inte säger i en sådan artikel.

På ett mer generellt plan: Jag ser skillnad på teknisk kompetens och journalistisk integritet. Båda sakerna eller bara den ena kan rymmas i samma person.

Min mentala lista över personer som har det ena men kanske inte optimalt mycket av det andra innehåller dem som:

  • Bryter ut kritiska åsikter ur artikelkommentarer där de är uppenbart relevanta för det artikeln handlar om, eller för artikelns trovärdighet, i stället för att ta diskussionen där den uppstår. Jag tänker bland annat på Inets brist på kollektivavtal.

  • Deltagande i att framställa köpta artiklar, där läsaren är produkten.

Det finns fortfarande en och annan på Sweclockers redaktion som jag inte sett delta i varken det ena eller det andra.

Jag inser att andra kan ha andra åsikter och i alla fall delar av Sweclockers redaktionella innehåll är uppenbarligen mer till för dem än för mig. Jag har inga problem med att avstå att läsa.

Beröm till johanandersson som orkar ta diskussionen.

Permalänk

Sweclockers testar oftast väldigt populära produkter som har testas av väldigt många personer. Visst går resultatet att påverka, men det är begränsat. När det finns så många olika tester på produkterna så gör det att man mer litar på resultatet. Skulle däremot en ovanlig produkt testas, ja då blir jag mer misstänksam. Framkommer det att de skickar ovanliga saker gratis så blir det lite som youtube kanalen Unbox Therapy över det hela. Han i denna kanal blir typ grymt imponerad över precis vad som helst, även om nu undantag finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

...
Framkommer det att de skickar saker gratis så blir det lite som youtube kanalen Unbox Therapy över det hela.
...

Sweclockers mottager testexemplar från tillverkare. Det är så nästan alla recensionssidor får sina grejer och det är så det har fungerat i alla tider. Det är väl inte det du menar?

När de mottager testexemplar behöver de inte avslöja det med en samarbetesmarkering, det behöver inte avslöjas alls. De behöver bara avslöja när de får betalt för att publicera artiklar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Sweclockers mottager testexemplar från tillverkare. Det är så nästan alla recensionssidor får sina grejer och det är så det har fungerat i alla tider. Det är väl inte det du menar?

När de mottager testexemplar behöver de inte avslöja det med en samarbetesmarkering, det behöver inte avslöjas alls. De behöver bara avslöja när de får betalt för att publicera artiklar.

Jag glömde ovanliga och la till i texten ovanför.
Alltså vanliga produkter är jag mindre misstänksam emot, då det finns så många tester. Är det däremot en pryl som man typ inte hittar någon recension någon annanstans på internet, så blir jag genast mer misstänksam oavsett emot vem som gjorde testet. Har personen eller företaget fått någon betalt för testet så förstärker det min misstänksamhet.

Permalänk
Medlem

@johanandersson Drar du inte mycket över samma kam så att säga ?

En artikel som är sponsrad/i samarbete med är ju väldigt annorlunda jämfört med ett test av eller recension av som är sponsrad eller i samarbete med?

Jag tro att artiklar som är sponsrade eller i samarbete kan ge oss som läser något som vi inte hade fått annars.
Samtidigt hoppas jag att alla som besöker sidan förstår och inte grundar sitt köpbeteende på enbart en sådan artikel.

Detta samarbete som givit upphov till diskussionen är ju tydligt markerat, redaktionen deltar aktivt i diskussionen och jag upplever en transparens i hela situationen.
Det finns en vilja att prata om det och att göra det tydligare i framtiden vilket är bra.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Detta är väl en typisk diskussion där det inte finns något som direkt är "rätt" utan det handlar mycket om personliga åsikter och vilken verklighet man själv befinner sig i. Om nog många tror att någon fått betalt för att skriva positivt om något så blir det en slags sanning till slut, även om det skulle vara helt osant osv.Jag tror det dock det är av yttersta vikt för SweClockers framtid att dessa frågor tas på allvar och att diskussionen får fortsätta. Får lite känslan av att att SweClockers/Geeks tagits lite på sängen av reaktionerna här.

Sen kan jag personligen tycka att det kanske var ett misstag att ha ett samarbete med just Huawei för stunden (vilket jag utgår ligger bakom de stora intresset för P40 här och på andra ställen senaste tiden).Om sen kritiken mot Huawei i stort är befogad kan jag inte avgöra, det är så klart en del av en mer komplex verklighet där det ingår mycket stormaktspolitik och annat. Men oavsett det så är väl den allmänna bilden just nu av företaget och Kina rätt negativ så det kommer naturligt smitta av sig på eventuella samarbeten oavsett om det är befogat eller inte. Jämför t.ex. med DNs "kina-annons" för något år sedan.

Självklart måste pengar in på något sätt för att både betala kostnaderna men gärna ge ett litet överskott också för allt extra arbete och risk det innebär att driva företag. Betalt medlemsskap tycker jag personligen vore det bästa, men samtidigt tvivlar jag starkt på att så många som säger sig vilja betala för medlemsskap också skulle göra det.

Permalänk

Jag vill ge er en liten tankeställare. Hur tror ni SweClockers förhållande till betalda recensioner ser ut om 10 år? Kommer alla recensioner vara betalda? För varför skulle man bemöda sig skriva en recension gratis när man kan ta betalt från tillverkaren?

Ni skriver att också att innehållet inte påverkas av sponsorerna men egentligen påverkas det till 100%. Tillverkaren betalar för att få sin produkt uppvisad, och som ni vet är ALL publicitet positiv i längden. Tiden som lades på att skriva en betald recension hade också kunnat läggas på en faktiskt mer intressant produkt.

Jag är mycket väl medveten om att SweClockers är ett vinstdrivande företag men jag vill ändå höja ett varningens finger då detta i längden kan skada SweClockers trovärdighet.

Mvh,
Mattias

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@IKEA Billy Bokhylla: Det finns inga av redaktionens vanliga recensioner som är betalda idag och det är inte tanken heller. Sponsrade samarbeten handlar om guider, genomgångar och artiklar av det som jag brukar kalla för "utökad handbok" – vilket jag gjort många av.

Om tio år tror jag de flesta är klokare till hur man att förhålla sig detta. För en sak är säker och det är om tio år finns inte underlag med traditionell bannerannonsering för att hålla 15+ personer anställda och i förlängningen över 50+ personer i form av alla som är inblandade och avlönande på något sätt. För redan idag räcker inte annonsintäkterna till och det blir verkligen inte bättre.

Självklart vill annonsörerna ha publicitet runt sina produkter – det är ju poängen med annonser. Därför inser tillverkarna/annonsörerna att traditionella annonser också fungerar sämre och sämre för just detta. Adblock och allmänt högre immunitet mot annonser gör att det inte slår igenom som förut. Produkterna är idag också allt mer komplexa och komplexitet kan inte beskrivas på en banner. Därför minskar tillverkarnas vilja till att annonsera. Tror inte det finns någon som egentligen tycker om banners.

I mina ögon finns det mellan tumme och pekfinger två (tre, fyra) vägar att gå:
(1) Finna en balans mellan redaktionellt innehåll och sponsrade artiklar, fortsätta utvecklas med hela branschen
(2) Avstå sponsrande samarbeten helt. Kanske slå sig för bröstet för att sedan driva verksamhet på förlust och till slut försvinna som aktör. Eller bränna ut sig som människa. Båda kan ske väldigt snabbt. Som skrivet har jag redan gjort den resan med datortidningarna och vet precis hur det slutar.
(3) All in sell out och bli som din farhåga om börja ta betalt av annonsörer även för redaktionellt innehåll. Influencer-spåret. Detta är den säkraste vägen ekonomiskt. Det är dock inte den väg Geeks vill gå och heller inte ett villkor jag vill jobba under.

Tillverkarna kommer dock fortfarande betala för publicitet och ha en annonsbudget. Men vara allt mer ointresserade av banners. Är det Sweclockers som stoiskt väljer väg (2) är det helt enkelt någon annan som tar de pengarna. Om tio år kanske svenska PC-branschen främst täcks av influencers som valt väg (3) eftersom det är där pengarna finns. Vi är redan bit på väg där. Med väg (1) går det att finna vägar till något som är mycket bättre än alternativen, överleva och frodas.

(4) Medlemsfinansiera, patreon etc. Ekonomin går inte ihop för ens till bråkdelen av vad som krävs för att driva ett företag på det sättet. Kanske blir annat i framtiden och den vägen är helt klar öppen – men idag också totalt orealistiskt.

Permalänk

@Laxpudding: För att sammanfatta problemet i en mening:

Problemet är inte att ni har sponsrade artiklar utan att sponsorerna har en direkt koppling till innehållet.

Som exempel, taget från ingenstans: Ni ska skriva en recension av MSI's nya moderkort X. Då är det högst olämpligt att MSI eller eventuella dotter-/systerbolag skulle betala för denna artikel. Men skulle t.ex. Seasonic, ett helt oberoende företag, betala för att få hela förstasidan av recensionen som annons, då skulle recensionens integritet ändå inte påverkas.

Att det än så länge endast är testpiloterna som sponsras är egentligen helt ointressant då det i slutändan är SweClockers som publicerar dem.

Vill egentligen inte diskutera det här då integritet är ett känsligt ämne och det är lätt att bli missförstådd (och missförstå andra). Vill bara att redaktionen (eller snarare de ekonomiskt ansvariga) ska vara medvetna om att detta är en balansgång på en knivs egg, med ryktet och trovärdigheten på spel.

Mvh,
Mattias

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Som exempel, taget från ingenstans: Ni ska skriva en recension av MSI's nya moderkort X. Då är det högst olämpligt att MSI eller eventuella dotter-/systerbolag skulle betala för denna artikel.

Som jag skrev ovan är det inte alls så det fungerar med sponsrade artiklar idag. Och det är heller inte så det kommer att fungera. Och som jag skrev ovan är det heller inget villkor jag vill jobba under. Ingen här vill ha det på det sätt du beskriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som jag skrev ovan är det inte alls så det fungerar med sponsrade artiklar idag. Och det är heller inte så det kommer att fungera. Och som jag skrev ovan är det heller inget villkor jag vill jobba under. Ingen här vill ha det på det sätt du beskriver.

Hur fungerar det då? Vad exakt innebär tillverkarens sponsring av exempelvis testet av KFA2 RTX 2070 Super om inte att sweclockers geeks får betalt för publiceringen?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Där står det ju:

Skrivet av Dimestam:

Vanliga frågor och svar

Q: Får SweClockers ersättning för testpiloternas recensioner?
A: Produkttesterna arrangeras vanligtvis på uppdrag av en butik eller tillverkare. SweClockers tar ut en avgift av uppdragsgivaren, som bland annat ska täcka ersättningen till testpiloterna, inköp, fraktavgifter och bidra till den fortsatta verksamheten. Testerna utförs dock oberoende och uppdragsgivaren har inget inflytande över artikelns innehåll, vilket också är poängen med att ge just SweClockers testpiloter uppdraget att utvärdera en produkt!

Vilket låter som precis det Bokhyllan syftade på (om jag förstod honom rätt dvs.), och som du förnekar.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Bildexpert 📺

@Birkus: Testpiloterna är inte en del av redaktionens tester. Testpiloter är vanliga forummedlemmar som får betalt för att göra en mer omfattande entusiast-recension. Eftersom det inte är en del av det redaktionella testande har de har annan presentation, andra utmärkelser och andra krav på arbetetet för att hålla entusist-perspektivet. Samt då en sponsormärkning.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Inte redaktionens eget test per se, men definitivt redaktionellt material. Det är ju inga forumposter vi talar om, utan riktiga artiklar på förstasidan. Med produktbetygssättning. Mot penningväxling från tillverkaren

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Bildexpert 📺

@Birkus: ...och därför är de sponsormärkta – till skillnad från det vanliga redaktionella innehållet

Permalänk
Bildexpert 📺

Så, nu har vi gått full cirkel i diskussionen!

Då är frågan. Om testpiloter och sponsrade guider etc. minskar trovärdigheten – en förklaring jag är fullt bekväm med – vad är då alternativen?

Att inte ha något sponsrat innehåll alls vilket gör att Geeks börjar blöda och i förlängningen måste vi säga upp personal, vilket också omfattar personal som arbetar med tekniken på sajten och forumet. Då blir det också färre redaktionella artiklar, vilket med färre annonser leder till än mindre intäkter och än mer uppsägningar.

Detta kan man motverka med att primärt bli rakt igenom sponsrade med allt, aka, influencer-spåret. Här finns det hur mycket som helst vi kan plocka in. Men ingen av oss som jobbar med Sweclockers vill dit.

Mer annonser på sajten. Färre testpiloter och färre sponsrade guider men istället fler banners. Och framför allt banners från annat än datorbutiker och tillverkare. Detta är fullt accepterad väg på många sajter idag. Tycker jag inte hör mycket klagomål på alla internationella sajter som plockar ur följande portfölj:

  • Casino-reklam

  • SMS-lån och ocker

  • Reklam för programnyckelförsäljning

  • "Virus detected – Download now"-reklam

  • Clickbait-reklam, "läkarna hatar honom för detta enkla trick" etc.

  • Pop-up-reklam och interstitials där du först måste klicka förbi en helsida

  • Mer pay-to-win-spelreklam, Shadowwarthunderblitz etc. etc.

  • Banners som hänger med när du scrollar och måste klickas bort

  • Reklam för sådant som inte har alls med PC att göra, pensionssparande, trådgårdsutrustning, kreditkort, utbildningar etc.

^^^ Alla ovanstående är tänkbara lösningar och vi får erbjudanden varje vecka om den typen av samarbeten. Så det är lukrativt och mycket närmare till hands än att försöka utbilda alla i hur man gör bättre sponsrat innehåll.

Personligen föredrar jag färre banners och mindre reklam. Tror inte jag är ensam om detta eftersom Sweclockers-communityt är otroligt känsligt för vilka annonser som rullar och hur de ser ut.

Och då måste pengarna komma någon annanstans ifrån. Jag ser hellre att Sweclockers tar den balanserade vägen med sponsrat innehåll där vi kan också kan påverka innehållet och skapa något som är kvalitetsläsning. Jag ser hellre fler testpiloter som kompletterar redaktionens material, än att inte ha dem alls och istället börja plocka från listan ovan.

Och där vara ärlig med när det är sponsrat och inte. Långt ifrån alla publikationer som ens gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så, nu har vi gått full cirkel i diskussionen!

Då är frågan. Om testpiloter och sponsrade guider etc. minskar trovärdigheten – en förklaring jag är fullt bekväm med – vad är då alternativen?

Att inte ha något sponsrat innehåll alls vilket gör att Geeks börjar blöda och i förlängningen måste vi säga upp personal, vilket också omfattar personal som arbetar med tekniken på sajten och forumet. Då blir det också färre redaktionella artiklar, vilket med färre annonser leder till än mindre intäkter och än mer uppsägningar.

Detta kan man motverka med att primärt bli rakt igenom sponsrade med allt, aka, influencer-spåret. Här finns det hur mycket som helst vi kan plocka in. Men ingen av oss som jobbar med Sweclockers vill dit.

Mer annonser på sajten. Färre testpiloter och färre sponsrade guider men istället fler banners. Och framför allt banners från annat än datorbutiker och tillverkare. Detta är fullt accepterad väg på många sajter idag. Tycker jag inte hör mycket klagomål på alla internationella sajter som plockar ur följande portfölj:

  • Casino-reklam

  • SMS-lån och ocker

  • Reklam för programnyckelförsäljning

  • "Virus detected – Download now"-reklam

  • Clickbait-reklam, "läkarna hatar honom för detta enkla trick" etc.

  • Pop-up-reklam och interstitials där du först måste klicka förbi en helsida

  • Mer pay-to-win-spelreklam, Shadowwarthunderblitz etc. etc.

  • Banners som hänger med när du scrollar och måste klickas bort

  • Reklam för sådant som inte har alls med PC att göra, pensionssparande, trådgårdsutrustning, kreditkort, utbildningar etc.

^^^ Alla ovanstående är tänkbara lösningar och vi får erbjudanden varje vecka om den typen av samarbeten. Så det är lukrativt och mycket närmare till hands än att försöka utbilda alla i hur man gör bättre sponsrat innehåll.

Personligen föredrar jag färre banners och mindre reklam. Tror inte jag är ensam om detta eftersom Sweclockers-communityt är otroligt känsligt för vilka annonser som rullar och hur de ser ut.

Och då måste pengarna komma någon annanstans ifrån. Jag ser hellre att Sweclockers tar den balanserade vägen med sponsrat innehåll där vi kan också kan påverka innehållet och skapa något som är kvalitetsläsning. Jag ser hellre fler testpiloter som kompletterar redaktionens material, än att inte ha dem alls och istället börja plocka från listan ovan.

Och där vara ärlig med när det är sponsrat och inte. Långt ifrån alla publikationer som ens gör det.

Men varför låtsats som att detta är de enda alternativen?

1. Som upprepats flera gånger kan man ha en renodlad donationstjänst. Sätt en låg ingångssumma om 29 kr/mån upp till 100 för dem som känner sig riktigt frikostiga. Inga premiumgrejer, inget låst innehåll. En badge I forumet räcker gott. Lyckas man dra med sig ett par tusen frivilliga där kommer man ganska långt.

2. Utöka merchaffären. Fler musmattor (är mycket nöjd med min). Koppar med rolig form och tryck. ESD-mattor. Medlemströjor med personligt användarnamn på ryggen. Termosar. Sweclockerstrosor? Finns ingen ände på möjligheterna. Bara se till att få marginal på grejerna.

Nästan alla YouTubekanaler värda namnet lever på den modellen. Varför skulle det inte funka för swec?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Sponsrade sammarbeten är vardagsmat nuförtiden på nätet och jag ser inget större problem med det så länge utgivaren är opartisk och ger oss läsare sanningen. Blir den sponsrade artikeln mer å reklam hållet ja då är man ute på djup vatten som utgivare. Givetvis skall det finnas balans mellan egna skrivna artiklar och sponsrat innehåll också.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Birkus:

Men varför låtsats som att detta är de enda alternativen?

1. Som upprepats flera gånger kan man ha en renodlad donationstjänst. Sätt en låg ingångssumma om 29 kr/mån upp till 100 för dem som känner sig riktigt frikostiga. Inga premiumgrejer, inget låst innehåll. En badge I forumet räcker gott. Lyckas man dra med sig ett par tusen frivilliga där kommer man ganska långt.

2. Utöka merchaffären. Fler musmattor (är mycket nöjd med min). Koppar med rolig form och tryck. ESD-mattor. Medlemströjor med personligt användarnamn på ryggen. Termosar. Sweclockerstrosor? Finns ingen ände på möjligheterna. Bara se till att få marginal på grejerna.

Nästan alla YouTubekanaler värda namnet lever på den modellen. Varför skulle det inte funka för swec?

Det här blir en enorm wall of text, inte riktat mot dig specifikt Birkus utan mer för att vi vill förklara ordentligt varför dessa återkommande förslag inte är realistiska för specifikt SweClockers. (Ville bara börja med det då det kanske upplevs som någon slags passivt aggressiv attack mot dig vilket verkligen inte är min avsikt.)

Vi omsätter i dagsläget cirka 20 miljoner kronor och har femton heltidsanställda samt en handfull frilansare. Det är alltså siffran vi jagar för att få det här att gå ihop:

Patreon/Premium/Medlemskap:
Positivt estimat för Medlemskap: Även om vi säger att vi hade haft dubbelt så många betalande medlemmar som vår prognos säger och som dessutom betalade dubbelt så mycket som vi tror är rimligt:
D.v.s. 2 000 personer betalar 80 kr vardera i månaden. Så är vi bara uppe i 7,5% av beloppet vi behöver.

Förklaring i spoilertaggen:

Att döma av andra patreon-finansierade projekt så kan man räkna med att cirka 0,5-1% av ens följare donerar. Följare är inte samma sak som "tittare" eller "läsare". Vår definition skulle kunna vara registerade melemmar som läser på Swec + följare på Youtube och Facebook. Vi har massor av överlapp där men totalt kanske det rör sig om cirka 100 000 personer.
1% av 100 000 är 1 000 personer. 20 miljoner kronor fördelat på 1 000 personer är 20 000 kr ex moms. Baserat på detta skulle alltså månadsavgiften behöva ligga på 2083 kr ink moms i månaden per person.

Det är liiiiite dyrare än en normal patreon-prenumeration. Så förmodligen måste vi justera ner priset till ca 29 kr i månaden som du säger. Men möjlighet att donera lite mer. Säg att snittet hamnar på 40 kr per person. 32 kr ex moms. Då skulle vi behöva ca 53 000 patreons mer än dubbelt så många som världens största aktör på Patreon i dagsläget, men våra prognoser ligger på en femtiondel av det som bäst.

Dold text

Merchandise:
Positivt estimat för merch: Vårat estimat är att vi kan dubbla vår omsättning av Merch, men som i föregående positiva räkneexempel så dubblar vi upp på det: Säg att vi når 4x nuvarande omsättning på vår merch.
Det är cirka 5% av beloppet vi behöver.

Förklaring i spoilertaggen:

Det är en rolig sidebusiness och det drar in några kronor här och där, men det finns inga skalmöjligheter för att driva ens en bråkdel av SweClockers med hjälp av de intänkterna.
Säg att det skulle stå för 25% av vår omsättning. 5 miljoner kronor. För det första har vi varukostnader helt plötsligt, så för att 5 miljoner merchintänkter ska kunna motsvara 5 miljoner annonsintäkter så måste vi dubbla siffran till 10 miljoner.
Dessutom skulle ett sådant projekt, en ehandel som omsätter 10 miljoner, behöva två heltidsanställda. Det blir ca 4 miljoner efter att vi tar bort produktkostnader, frakt, hantering, skatt och arbetsgivaravgifter blir ungefär en heltidslön grovt talat.
Så helt plötsligt ska vi kunna gå från att omsätta merch för några hundra tusen om året till att omsätta ca 10-14 miljoner kronor.

Vad innebär det om man bryter ner det i försäljning av olika objekt?
En musmatta 500 kr, en mugg 200kr, en termos 300 kr, t-shirt 300 kr, en bag 200 kr. Så säg 1 500 kr ink moms.
Vi skulle behöva sälja cirka 17 tusen av varje, och dessutom förlita oss på att folk är redo att köpa 17 tusen till nästa år om vi ska ha en omsättning på 14 miljoner om året.
Vi bedömer att det inte är realistiskt över huvud taget, troligtvis kan vi dubbla eller fyrdubbla omsättningen. Men vi kan inte öka den med 50x.

Dold text

Lägg ihop det med prenumerationerna så får vi 12,5% av beloppet vi behöver.
Eller om man hellre ser det i mantal: vi hade behövt sparka 13 av 15 anställda och säga upp kontoret. Och det är med våra mest positiva estimat där vi angett dubbelt så högra siffror som vi tror är realistiskt. Med andra ord: SweClockers hade inte kunnat finnas kvar.

Att göra en direkt jämförelse av youtube-kanaler blir päron mot äpplen:
1. Vi är inte internationella. 2. Vi är som nämnt ovan 15 heltidsanställda, inte en duo bestående av en kreatör och en editor. 3. Vi är en redaktionell verksamhet av klassiska mått, inte "en influencer" eller en person. 4. De allra flesta youtube-kanalerna lever också på annonser och sponsrat innehåll, det som vi alltså ska försöka undvika i våra tankeexperiment här.

Förklaring i spoilertaggen:

Känner du till någon svensk youtuber, vars videos snittar ca 4000 views, som också driver en hemsida och har femton heltidsanställda och lyckas få det att gå runt?
Känner du till någon svensk redaktionell hemsida likt SweClockers, Anandtech, Engadget etc. som enbart lever på donationer och merch?

Kollar man på youtube så finns det ju t.ex. LTT: de är mer i SweClockers storlek personalmässigt. De har en enormt mycket större träffyta och för dem kan säkert merch vara en del klirr i kassan. Men majoriteten av deras levebröd tjänar de på annonsering och sponsorskap.
Kollar du på en mindre youtuber: typ Jim Sterling. Han har en anställd och lever på Patreon. Men han har ju också en mycket större publik än SweClockers, cirka tio gånger så stor. Det funkar ju fint som snus om man är en kreatör och en redigerare.
Kolla på ett mindre företag som Digital Foundry.

Det finns finns säkert andra exempel som är mer åt ena eller andra hållet men det räcker ju med att man tar en titt på Patreon så ser man ju vilka alla är och vad de tjänar. Ekonomin skulle inte gå ihop för oss om vi var dubbelt så stora som världens största aktör där som sagt.

Dold text

Vi hade ju själva tyckt det vore helt underbart om vi kunde leva 100% på någon slags medlemskap/donationer. Så hade vi trott att det fanns en realistisk chans att vi skulle kunna göra det hade vi försökt.

Jag förstår om det kanske ser enkelt ut utifrån: men det är inte så enkelt. Vi har lagt tiden på att efterforska och utvärdera det och det är inte för att vi är envisa eller "låtsas" som något som vi inte radar upp det som möjliga utvägar för oss.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det här blir en enorm wall of text, inte riktat mot dig specifikt Birkus utan mer för att vi vill förklara ordentligt varför dessa återkommande förslag inte är realistiska för specifikt SweClockers. (Ville bara börja med det då det kanske upplevs som någon slags passivt aggressiv attack mot dig vilket verkligen inte är min avsikt.)

Vi omsätter i dagsläget cirka 20 miljoner kronor och har femton heltidsanställda samt en handfull frilansare. Det är alltså siffran vi jagar för att få det här att gå ihop:

Patreon/Premium/Medlemskap:
Positivt estimat för Medlemskap: Även om vi säger att vi hade haft dubbelt så många betalande medlemmar som vår prognos säger och som dessutom betalade dubbelt så mycket som vi tror är rimligt:
D.v.s. 2 000 personer betalar 80 kr vardera i månaden. Så är vi bara uppe i 7,5% av beloppet vi behöver.

Förklaring i spoilertaggen:

Att döma av andra patreon-finansierade projekt så kan man räkna med att cirka 0,5-1% av ens följare donerar. Följare är inte samma sak som "tittare" eller "läsare". Vår definition skulle kunna vara registerade melemmar som läser på Swec + följare på Youtube och Facebook. Vi har massor av överlapp där men totalt kanske det rör sig om cirka 100 000 personer.
1% av 100 000 är 1 000 personer. 20 miljoner kronor fördelat på 1 000 personer är 20 000 kr ex moms. Baserat på detta skulle alltså månadsavgiften behöva ligga på 2083 kr ink moms i månaden per person.

Det är liiiiite dyrare än en normal patreon-prenumeration. Så förmodligen måste vi justera ner priset till ca 29 kr i månaden som du säger. Men möjlighet att donera lite mer. Säg att snittet hamnar på 40 kr per person. 32 kr ex moms. Då skulle vi behöva ca 53 000 patreons mer än dubbelt så många som världens största aktör på Patreon i dagsläget, men våra prognoser ligger på en femtiondel av det som bäst.

Dold text

Merchandise:
Positivt estimat för merch: Vårat estimat är att vi kan dubbla vår omsättning av Merch, men som i föregående positiva räkneexempel så dubblar vi upp på det: Säg att vi når 4x nuvarande omsättning på vår merch.
Det är cirka 5% av beloppet vi behöver.

Förklaring i spoilertaggen:

Det är en rolig sidebusiness och det drar in några kronor här och där, men det finns inga skalmöjligheter för att driva ens en bråkdel av SweClockers med hjälp av de intänkterna.
Säg att det skulle stå för 25% av vår omsättning. 5 miljoner kronor. För det första har vi varukostnader helt plötsligt, så för att 5 miljoner merchintänkter ska kunna motsvara 5 miljoner annonsintäkter så måste vi dubbla siffran till 10 miljoner.
Dessutom skulle ett sådant projekt, en ehandel som omsätter 10 miljoner, behöva två heltidsanställda. Det blir ca 4 miljoner efter att vi tar bort produktkostnader, frakt, hantering, skatt och arbetsgivaravgifter blir ungefär en heltidslön grovt talat.
Så helt plötsligt ska vi kunna gå från att omsätta merch för några hundra tusen om året till att omsätta ca 10-14 miljoner kronor.

Vad innebär det om man bryter ner det i försäljning av olika objekt?
En musmatta 500 kr, en mugg 200kr, en termos 300 kr, t-shirt 300 kr, en bag 200 kr. Så säg 1 500 kr ink moms.
Vi skulle behöva sälja cirka 17 tusen av varje, och dessutom förlita oss på att folk är redo att köpa 17 tusen till nästa år om vi ska ha en omsättning på 14 miljoner om året.
Vi bedömer att det inte är realistiskt över huvud taget, troligtvis kan vi dubbla eller fyrdubbla omsättningen. Men vi kan inte öka den med 50x.

Dold text

Lägg ihop det med prenumerationerna så får vi 12,5% av beloppet vi behöver.
Eller om man hellre ser det i mantal: vi hade behövt sparka 13 av 15 anställda och säga upp kontoret. Och det är med våra mest positiva estimat där vi angett dubbelt så högra siffror som vi tror är realistiskt. Med andra ord: SweClockers hade inte kunnat finnas kvar.

Att göra en direkt jämförelse av youtube-kanaler blir päron mot äpplen:
1. Vi är inte internationella. 2. Vi är som nämnt ovan 15 heltidsanställda, inte en duo bestående av en kreatör och en editor. 3. Vi är en redaktionell verksamhet av klassiska mått, inte "en influencer" eller en person. 4. De allra flesta youtube-kanalerna lever också på annonser och sponsrat innehåll, det som vi alltså ska försöka undvika i våra tankeexperiment här.

Förklaring i spoilertaggen:

Känner du till någon svensk youtuber, vars videos snittar ca 4000 views, som också driver en hemsida och har femton heltidsanställda och lyckas få det att gå runt?
Känner du till någon svensk redaktionell hemsida likt SweClockers, Anandtech, Engadget etc. som enbart lever på donationer och merch?

Kollar man på youtube så finns det ju t.ex. LTT: de är mer i SweClockers storlek personalmässigt. De har en enormt mycket större träffyta och för dem kan säkert merch vara en del klirr i kassan. Men majoriteten av deras levebröd tjänar de på annonsering och sponsorskap.
Kollar du på en mindre youtuber: typ Jim Sterling. Han har en anställd och lever på Patreon. Men han har ju också en mycket större publik än SweClockers, cirka tio gånger så stor. Det funkar ju fint som snus om man är en kreatör och en redigerare.
Kolla på ett mindre företag som Digital Foundry.

Det finns finns säkert andra exempel som är mer åt ena eller andra hållet men det räcker ju med att man tar en titt på Patreon så ser man ju vilka alla är och vad de tjänar. Ekonomin skulle inte gå ihop för oss om vi var dubbelt så stora som världens största aktör där som sagt.

Dold text

Vi hade ju själva tyckt det vore helt underbart om vi kunde leva 100% på någon slags medlemskap/donationer. Så hade vi trott att det fanns en realistisk chans att vi skulle kunna göra det hade vi försökt.

Jag förstår om det kanske ser enkelt ut utifrån: men det är inte så enkelt. Vi har lagt tiden på att efterforska och utvärdera det och det är inte för att vi är envisa eller "låtsas" som något som vi inte radar upp det som möjliga utvägar för oss.

Uppskattar det utförliga svaret med faktiska siffror. Tillför mycket till debatten

Även om patreon bara står för 10% kan jag tycka att det är värt att satsa på. 10% är fortfarande bättre än 0. Sålänge det genererar mer än vad implementationen kostar är det ju inget som talar mot det. Det är ett sympatiskt betalsystem, och man skulle också kunna bli positivt överraskad av hur många som faktiskt ansluter. Samma sak gäller merchaffären.

Jag hade inte heller tänkt att dessa inkomstkällor skulle stå för hela kalaset, även om det kanske lät så mot slutet.

Så i ett försök att föra diskussionen framåt känns det viktigt att återigen betona att det finns gångbara sponsorskap. Självfallet går det att producera sponsrat innehåll som är intressant att ta del av och samtidigt behålla integriteten. Det stavas underhållning.

LTT som du själv nämner är i mångt och mycket ett bra exempel på just det. De har massvis med videos där sponsrade produkter figurerar, men infallsvinkeln är att de ska göra något kul med produkten, och inte recensera den. (gäller kanske inte hela deras bibliotek, men där finns tänkvärda exempel).

Där Swec har trampat ordentligt fel, i mitt tycke, är att nästan allt sponsrat innehåll försöker vara informativt, vilket det inte kan vara om det är sponsrat. Recensioner fungerar inte. Produktgenomgångar fungerar heller inte. I båda fallen får man räkna med att viktig kritik faller bort på grund av ekonomiska intressen. Eftersom det inte heller är utformat för att vara underhållande så tappar materialet allt sitt värde.

Exempel/Förslag på sponsrat innehåll som istället fungerar/kan fungera bra

  • Annonser

  • Tävlingar (Vem är den mest extrema gamern på SweClockers?)

  • Datorbyggen (RGB-Bonanza)

  • Extremöverlockning (LN2 i samarbete med EVGA)

  • Vattenkyl en miniräknare (I samarbete med NZXT)

  • Kan man driva en båt med NF-P12-fläktar? (I samarbete med Noctua)

Här ligger fokus istället på underhållning, och det finns ingen risk för intressekonflikter. Jag vet inte om det är sweclockers starka sida just nu, men upprustar man videoproduktionen lite och ger det ett försök kanske det kan bli riktigt bra. Vem vet, det kanske t.o.m. kan motivera en engelskspråkig systerYoutubekanal? Börja slåss på den stora scenen

Det är troligtvis det bästa rådet jag kan komma med, nu när vi konstaterat att sponsringen inte kommer ta vägen någonstans.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Birkus:

Uppskattar det utförliga svaret med faktiska siffror. Tillför mycket till debatten

Även om patreon bara står för 10% kan jag tycka att det är värt att satsa på. 10% är fortfarande bättre än 0. Sålänge det genererar mer än vad implementationen kostar är det ju inget som talar mot det. Det är ett sympatiskt betalsystem, och man skulle också kunna bli positivt överraskad av hur många som faktiskt ansluter. Samma sak gäller merchaffären.

Jag hade inte heller tänkt att dessa inkomstkällor skulle stå för hela kalaset, även om det kanske lät så mot slutet.

Så i ett försök att föra diskussionen framåt känns det viktigt att återigen betona att det finns gångbara sponsorskap. Självfallet går det att producera sponsrat innehåll som är intressant att ta del av och samtidigt behålla integriteten. Det stavas underhållning.

LTT som du själv nämner är i mångt och mycket ett bra exempel på just det. De har massvis med videos där sponsrade produkter figurerar, men infallsvinkeln är att de ska göra något kul med produkten, och inte recensera den. (gäller kanske inte hela deras bibliotek, men där finns tänkvärda exempel).

Där Swec har trampat ordentligt fel, i mitt tycke, är att nästan allt sponsrat innehåll försöker vara informativt, vilket det inte kan vara om det är sponsrat. Recensioner fungerar inte. Produktgenomgångar fungerar heller inte. I båda fallen får man räkna med att viktig kritik faller bort på grund av ekonomiska intressen. Eftersom det inte heller är utformat för att vara underhållande så tappar materialet allt sitt värde.

Exempel/Förslag på sponsrat innehåll som istället fungerar/kan fungera bra

  • Annonser

  • Tävlingar (Vem är den mest extrema gamern på SweClockers?)

  • Datorbyggen (RGB-Bonanza)

  • Extremöverlockning (LN2 i samarbete med EVGA)

  • Vattenkyl en miniräknare (I samarbete med NZXT)

  • Kan man driva en båt med NF-P12-fläktar? (I samarbete med Noctua)

Här ligger fokus istället på underhållning, och det finns ingen risk för intressekonflikter. Jag vet inte om det är sweclockers starka sida just nu, men upprustar man videoproduktionen lite och ger det ett försök kanske det kan bli riktigt bra. Vem vet, det kanske t.o.m. kan motivera en engelskspråkig systerYoutubekanal? Börja slåss på den stora scenen

Det är troligtvis det bästa rådet jag kan komma med, nu när vi konstaterat att sponsringen inte kommer ta vägen någonstans.

Hej,

hehe du tog mitt positiva estimat som redan var kryddat med 100 + 100% om Patreon och la på ytterligare 33% där ja
Men jag förstår vad du menar och det är absolut något som vi faktiskt tittar på. Men vi vill inte lansera något eventuellt premiummedlemskap förutom om vi känner oss helt bekväma med vad det ska innehålla. (Content-lockouts är dock inte en av sakerna vi överväger FYI.)

Jag tänker att du ger exempel på saker som vi gör mycket redan
Tävlingar och Datorbyggen ovan är ju rubriker från samarbeten vi gjort i år t.ex.
Vi hade också datorbyggarstream med Asus, Nvidia sponsrade veckans fråga. Vi har haft sponsrade quizzar osv osv. Ren förströelse men i sponsrat format.

Men jag håller med om att vi kan göra ännu mer "underhållning" också och det är definitivt något som jag, som ny på jobbet, vill ta tag i (mer än bara sponsrat då). Med det sagt så är vi inte primärt någon "influencer"-liknande kanal/sida i stil med LTT. Många av våra läsare avskyr den typen av innehåll och det är vi förstås medvetna om.

Jag tror att vi skiljer oss åt i ståndpunkten om informativt material.
Jag tycker att våra ray tracing-prestandatester i Minecraft och DLSS-prestandatester i Control är ganska tydliga exempel på informativt innehåll som är sponsrat där det funkar.
Jag tycker också att t.ex. inställningsguiden till LG:s TV-apparater är ett bra informativt informativt samarbete.
Det handlar inte om recensioner, de utgör sig inte för att vara recensioner heller.

De tester som är sponsrade är uteslutande "Testpiloter", Communityrecensioner som man kan läsa mer om här: (Lite för långt kapitel för att beskriva i sin helhet i denna tråd)
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1422360-sweclockers-te...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ska bara tack @UndaC för att du visar med siffror vad saker handlar om! Så man får en mer förståelse för ekonomin på SweC. Ditt svar visar också att ni lyssnar.
Tack också till @Birkus som har mycket bra idéer.

Fz har ju börjat med Fz Supporter så hoppas att det blir lyckat så kanske det smittar av sig till SweC.
I princip skulle man kanske bli en Fz Supporter för att sponsra "Geeks". Men pengarna går ju inte till SweC utan till Fz, antar att de är olika företag under Geeks.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Inaktiv

@UndaC Jag tänkte på svar gällande att sweclockers inte är internationella. Frågan är varför ni inte är det? Tänk på DeBauer, han har ju både tyska och engelska på sin kanal för att nå ut till hela världen. Varför kan inte Sweclockers ge "the nordic view of things"?. Låt Jonas prata engelska på sina chassirecensioner. Annars tror jag tyvärr att ni inte komma överleva 5 år till. Med tanke på att ni måste få in de pengar för att kunna behålla de anställda. Den svenska marknaden med totalt 10 miljoner svenskar, säg att resten av norden tittar på det här. Så är ni fortfarande under 20 miljoner. Med engelska så skulle ni nå ut till åtminstone 3 miljarder.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon2110:

@UndaC Jag tänkte på svar gällande att sweclockers inte är internationella. Frågan är varför ni inte är det? Tänk på DeBauer, han har ju både tyska och engelska på sin kanal för att nå ut till hela världen. Varför kan inte Sweclockers ge "the nordic view of things"?. Låt Jonas prata engelska på sina chassirecensioner. Annars tror jag tyvärr att ni inte komma överleva 5 år till. Med tanke på att ni måste få in de pengar för att kunna behålla de anställda. Den svenska marknaden med totalt 10 miljoner svenskar, säg att resten av norden tittar på det här. Så är ni fortfarande under 20 miljoner. Med engelska så skulle ni nå ut till åtminstone 3 miljarder.

Jag skulle säga att du underskattar möjligheterna på den svenska marknaden och överskattar våra möjligheter på den internationella marknaden.

SweClockers är en ganska udda best internationell sett:
Det har gått bra för oss (till skillnad från många internationella konkurrenter): vi har vuxit, fått fler läsare och har behållit annonsörerna genom åren. Det samma kan man inte säga om våra internationella motsvarigheter i form av Anandtech, Toms Hardware etc. (Misstolka mig inte, jag försöker inte kasta skugga på dem här på något sätt och de är fortfarande relativt stora men de är inte alls i en lika god position som de var för tio-femton år sedan, SweClockers däremot är i en mycket bättre position än vad man var för tio-femton år sedan.)
Vi satsar väldigt mycket på både video och text (vilket få andra gör, de håller sig i regel till det ena eller andra): medan LTT bara gör videos gör Anandtech bara textartiklar. SweClockers gör båda, få andra gör det i just vår nisch.
Vi har ett stort välmående forum som utgör en väldigt stor del av vår kärna: att starta ett nytt diskussionsforum internationellt är i dagsläget en mer eller mindre dödsdömd satsning.
Att vara en STOR aktör på en liten marknad kan vara att föredra över att vara en liten aktör på en STOR marknad: just det faktum att vi är lokala är det som gör oss starka gentemot annonsörer och läsare. Det finns en tydlighet och en möjlighet till en personlig anknytning i alla led som inte alls är lika påtaglig bland internationella aktörer.

Sen angående just jämförelser med DeBauer eller Linus Tech Tips etc. Den stora skillnaden där, och det är en avgrundsdjup skillnad, det är att de inte är uppbyggda som en traditionell redaktionell verksamhet. LTT/DeBauers framgångar är, och jag menar absolut inte det på ett nedlåtande sätt, baserade på dem som personer: som "influencers". SweClockers framgångar bygger på den klassiska redaktionella verksamheten och på forumet.
LTT går mer åt ett traditionellt håll men bortsett från LTT så finns det inte direkt några andra konkurrenter i den storleken på youtube.

Liknelsen blir lite som att tipsa en filharmonisk orkester om att bli lite mer som Kanye West. Visst det är ju musik vi pratar om men det är två helt olika världar. De fyller olika syften och det är helt olika mekanismer som driver deras popularitet.
(Sorry om Kanye är ett dåligt exempel, försökte tänka ut ett "relativt stor" soloartist men fastnade lite här.)

Men för att hårdra det. Vi jobbar enligt en ganska enkel devis vad det gäller vårt existensberättigande:
1: Vi ska ge tillbaka - ge mening, sammanhang och glädje till människor med starka intressen, som delar med sig av sitt engagemang med oss.
2: Generera intäkter så att ovanstående är möjligt att göra.

Vi ser att vi har bäst möjligheter att göra det som en svenska aktör. Både punkt 1 och 2.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Problemet som jag ser det är i sin kärna just att redaktionen jobbar med betalt innehåll från de aktörer de annars recenserar. Att framsidan fylls med, för mig, ganska ointressant sponsrat innehåll är ett mindre problem än intressekonflikten.
Om Sweclockers gjorde en hel serie om till exempel någon GoPro kamera, DJI drönare, något UPS system eller liknande så hade det varit helt problemfritt då ni inte skriver recensioner om dessa produkter normalt och vi inte förväntar oss att ni ska vara objektiva.

Det finns så mycket sponsrat innehåll ni skulle kunna göra helt utan intressekonflikter som hade varit intressant för både era läsare och företagen ni hade lyft fram. Låt Telia springa runt och skryta om deras Dreamhack internet, ni recenserar inte bredband. Låt VR-world visa upp sina riggar, ni recenserar inte arkadhallar. Låt Tesla demonstrera att de har spel på mittkonsolen i sina bilar, ni recenserar inte bilar.

Men att ni istället presenterar mätvärden på specifika modeller av skärmar och pratar om hur det påverkar upplevelsen är en helt annan sak, ni recenserar skärmar. När ni skriver recensioner om skärmar är ni inte längre oberoende från de företagen men förväntas att bedöma de produkterna objektivt.

Skrivet av Laxpudding:

...
(3) All in sell out och bli som din farhåga om börja ta betalt av annonsörer även för redaktionellt innehåll. Influencer-spåret. Detta är den säkraste vägen ekonomiskt. Det är dock inte den väg Geeks vill gå och heller inte ett villkor jag vill jobba under.
...

Att ni ser det tredje av dessa fyra alternativ ni målar upp som den säkraste ekonomiskt är för mig inte helt säkert. För er framtid är det naturligtvis viktigt att era läsare litar på att ni kan var objektiva och oberoende i era recensioner. Ingen betalar för redaktionellt innehåll om ni inte har några läsare och om ni blir "All in sell out" så borde ni förlora många läsare.

Jag misstänker att många publikationer inte ser de mörkersiffrorna av läsare som överger dem när de inte längre ser dem som objektiva. Sweclockers har en mycket hängiven samling läsare och är beundransvärt villig att ta denna diskussionen med dessa läsare men många andra publikationer saknar utrymmet för den sortens återkoppling. Något jag tror leder till att läsare försvinner utan att förklara varför och att de publikationerna därmed inte ser bristen på tillit som orsakade det, till en viss del.

Skrivet av UndaC:

...
De tester som är sponsrade är uteslutande "Testpiloter", Communityrecensioner som man kan läsa mer om här: (Lite för långt kapitel för att beskriva i sin helhet i denna tråd)
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1422360-sweclockers-te...
...

Serien med tester från AOC, som ni insisterar inte är recensioner men utan tvekan är tester, är ju just det samarbetet som gav upphov till denna tråd och diskussionen vi nu har. Så det citerade stycket är ju tyvärr inte sant.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av johanandersson:

Serien med tester från AOC, som ni insisterar inte är recensioner men utan tvekan är tester, är ju just det samarbetet som gav upphov till denna tråd och diskussionen vi nu har. Så det citerade stycket är ju tyvärr inte sant.

Jag skulle vilja påstå att det är en definitionsfråga, och inte bara en som är att klyva hårstrån och inte en där nödvändigtvis finns en sanning.

Ett "test" så som uttrycket använts på SweClockers historiskt är en "recension". Jag borde nog snarast ha kallat det för recensioner i mitt inlägg men jag skrev "Test" eftersom det är så SweClockers benämner sina recensioner.
Vi recenserar en produkt och ger den en eventuell utmärkelse och en köp/köp inte rekommendation, vi går tydligt genom dess för och nackdelar.

En sponsrad artikel så som AOC-artikeln passar inte in på den beskrivningen.
I artikeln signalerar vi tydligt i både text och video att materialet är sponsrat och gör sedan en produktgenomgång där vi pratar om de olika modellernas specifikationer men huvudfokus i artikeln är snarare på paneltekniken i allmänhet än modeller i synnerhet.
Vi lämnar inga köpråd, vi ger inga utmärkelser/betyg.

De två företeelserna är för mig personligen väsensskilda. Jag förstår att du inte håller med om det och jag försöker inte att övertala dig, bara förklara hur vi tänker i allmänhet och hur jag tänkte när jag uttryckte mig som jag gjorde i tråden.

I grund och botten handlar det ju fortfarande om tillit precis som du är inne på. Om du inte känner att du kan lita på oss för att vi har annonsörer på sidan som agerar inom de fält vi bevakar så vill jag inte ge några villfarelser om att vi kommer att upphöra med det.
De som vill annonsera hos oss och det våra läsare efterfrågar i annonseringen i stort är ju saker som är så relevant som möjligt till det innehåll vi har på SweClockers: komponenter, datorer och kringutrustning.

Om du menar att sponsrat innehåll skulle skilja sig från annonser i frågan om en eventuell intressekonflikt så håller jag helt enkelt inte med dig på den punkten.

Visa signatur

240p är livet