Det här blir en enorm wall of text, inte riktat mot dig specifikt Birkus utan mer för att vi vill förklara ordentligt varför dessa återkommande förslag inte är realistiska för specifikt SweClockers. (Ville bara börja med det då det kanske upplevs som någon slags passivt aggressiv attack mot dig vilket verkligen inte är min avsikt.)
Vi omsätter i dagsläget cirka 20 miljoner kronor och har femton heltidsanställda samt en handfull frilansare. Det är alltså siffran vi jagar för att få det här att gå ihop:
Patreon/Premium/Medlemskap:
Positivt estimat för Medlemskap: Även om vi säger att vi hade haft dubbelt så många betalande medlemmar som vår prognos säger och som dessutom betalade dubbelt så mycket som vi tror är rimligt:
D.v.s. 2 000 personer betalar 80 kr vardera i månaden. Så är vi bara uppe i 7,5% av beloppet vi behöver.
Förklaring i spoilertaggen:
Att döma av andra patreon-finansierade projekt så kan man räkna med att cirka 0,5-1% av ens följare donerar. Följare är inte samma sak som "tittare" eller "läsare". Vår definition skulle kunna vara registerade melemmar som läser på Swec + följare på Youtube och Facebook. Vi har massor av överlapp där men totalt kanske det rör sig om cirka 100 000 personer.
1% av 100 000 är 1 000 personer. 20 miljoner kronor fördelat på 1 000 personer är 20 000 kr ex moms. Baserat på detta skulle alltså månadsavgiften behöva ligga på 2083 kr ink moms i månaden per person.
Det är liiiiite dyrare än en normal patreon-prenumeration. Så förmodligen måste vi justera ner priset till ca 29 kr i månaden som du säger. Men möjlighet att donera lite mer. Säg att snittet hamnar på 40 kr per person. 32 kr ex moms. Då skulle vi behöva ca 53 000 patreons mer än dubbelt så många som världens största aktör på Patreon i dagsläget, men våra prognoser ligger på en femtiondel av det som bäst.
Dold text
Merchandise:
Positivt estimat för merch: Vårat estimat är att vi kan dubbla vår omsättning av Merch, men som i föregående positiva räkneexempel så dubblar vi upp på det: Säg att vi når 4x nuvarande omsättning på vår merch.
Det är cirka 5% av beloppet vi behöver.
Förklaring i spoilertaggen:
Det är en rolig sidebusiness och det drar in några kronor här och där, men det finns inga skalmöjligheter för att driva ens en bråkdel av SweClockers med hjälp av de intänkterna.
Säg att det skulle stå för 25% av vår omsättning. 5 miljoner kronor. För det första har vi varukostnader helt plötsligt, så för att 5 miljoner merchintänkter ska kunna motsvara 5 miljoner annonsintäkter så måste vi dubbla siffran till 10 miljoner.
Dessutom skulle ett sådant projekt, en ehandel som omsätter 10 miljoner, behöva två heltidsanställda. Det blir ca 4 miljoner efter att vi tar bort produktkostnader, frakt, hantering, skatt och arbetsgivaravgifter blir ungefär en heltidslön grovt talat.
Så helt plötsligt ska vi kunna gå från att omsätta merch för några hundra tusen om året till att omsätta ca 10-14 miljoner kronor.
Vad innebär det om man bryter ner det i försäljning av olika objekt?
En musmatta 500 kr, en mugg 200kr, en termos 300 kr, t-shirt 300 kr, en bag 200 kr. Så säg 1 500 kr ink moms.
Vi skulle behöva sälja cirka 17 tusen av varje, och dessutom förlita oss på att folk är redo att köpa 17 tusen till nästa år om vi ska ha en omsättning på 14 miljoner om året.
Vi bedömer att det inte är realistiskt över huvud taget, troligtvis kan vi dubbla eller fyrdubbla omsättningen. Men vi kan inte öka den med 50x.
Dold text
Lägg ihop det med prenumerationerna så får vi 12,5% av beloppet vi behöver.
Eller om man hellre ser det i mantal: vi hade behövt sparka 13 av 15 anställda och säga upp kontoret. Och det är med våra mest positiva estimat där vi angett dubbelt så högra siffror som vi tror är realistiskt. Med andra ord: SweClockers hade inte kunnat finnas kvar.
Att göra en direkt jämförelse av youtube-kanaler blir päron mot äpplen:
1. Vi är inte internationella. 2. Vi är som nämnt ovan 15 heltidsanställda, inte en duo bestående av en kreatör och en editor. 3. Vi är en redaktionell verksamhet av klassiska mått, inte "en influencer" eller en person. 4. De allra flesta youtube-kanalerna lever också på annonser och sponsrat innehåll, det som vi alltså ska försöka undvika i våra tankeexperiment här.
Förklaring i spoilertaggen:
Känner du till någon svensk youtuber, vars videos snittar ca 4000 views, som också driver en hemsida och har femton heltidsanställda och lyckas få det att gå runt?
Känner du till någon svensk redaktionell hemsida likt SweClockers, Anandtech, Engadget etc. som enbart lever på donationer och merch?
Kollar man på youtube så finns det ju t.ex. LTT: de är mer i SweClockers storlek personalmässigt. De har en enormt mycket större träffyta och för dem kan säkert merch vara en del klirr i kassan. Men majoriteten av deras levebröd tjänar de på annonsering och sponsorskap.
Kollar du på en mindre youtuber: typ Jim Sterling. Han har en anställd och lever på Patreon. Men han har ju också en mycket större publik än SweClockers, cirka tio gånger så stor. Det funkar ju fint som snus om man är en kreatör och en redigerare.
Kolla på ett mindre företag som Digital Foundry.
Det finns finns säkert andra exempel som är mer åt ena eller andra hållet men det räcker ju med att man tar en titt på Patreon så ser man ju vilka alla är och vad de tjänar. Ekonomin skulle inte gå ihop för oss om vi var dubbelt så stora som världens största aktör där som sagt.
Dold text
Vi hade ju själva tyckt det vore helt underbart om vi kunde leva 100% på någon slags medlemskap/donationer. Så hade vi trott att det fanns en realistisk chans att vi skulle kunna göra det hade vi försökt.
Jag förstår om det kanske ser enkelt ut utifrån: men det är inte så enkelt. Vi har lagt tiden på att efterforska och utvärdera det och det är inte för att vi är envisa eller "låtsas" som något som vi inte radar upp det som möjliga utvägar för oss.