Permalänk

Synpunkter, 30k+ bygge

Hej igen!

Postade för snart två veckor om att köpa ny dator, har nu tagit rådet att vänta med att köpa inför releasen av nya moderkort och processorer. Knåpat ihop nedan bygge, undrar om det är någon av komponenterna som är helt fel jämfört med helheten? Tänker både uppåt och nedåt i prestanda / pengar, skulle slita håret av mig om jag upptäckte att en komponent kunde blivit sjukt mycket bättre för ynkliga 200kr

Mest osäker på om SSDn är värd pengarna jämfört med de på 3450MB/s, kan nästan få 2st1TB för samma pris.

Jag föredrar en tystare dator utan fönster på chassi och är inte alls någon fan av RGB saker, därför tog jag mellanprocessorn pga. värmen, men det kanske inte spelar någon roll jämfört med en i9-10900K? Lägre värme = lägre fläkthastighet = tystare dator? Därav valet av CPU-kylare också, den hade lägst dB av de som passade på nya processortypen.

Permalänk

@Slipperry: Vad är datorn till för? Ett förslag om du vill ha lite mer utrymme i sytemet, då kan du ju köra på en 2 tb HDD och sedan gå ner på kanske en 500 gb ssd. Skulle också vänta någon dag för att se olika recesioner av den nya generationen intel processorer, då vet du i vilken prisklass du vill lägga dig och vilka pengar som är värda att lägga på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipperry:

Hej igen!

Postade för snart två veckor om att köpa ny dator, har nu tagit rådet att vänta med att köpa inför releasen av nya moderkort och processorer. Knåpat ihop nedan bygge, undrar om det är någon av komponenterna som är helt fel jämfört med helheten? Tänker både uppåt och nedåt i prestanda / pengar, skulle slita håret av mig om jag upptäckte att en komponent kunde blivit sjukt mycket bättre för ynkliga 200kr

Mest osäker på om SSDn är värd pengarna jämfört med de på 3450MB/s, kan nästan få 2st1TB för samma pris.

Jag föredrar en tystare dator utan fönster på chassi och är inte alls någon fan av RGB saker, därför tog jag mellanprocessorn pga. värmen, men det kanske inte spelar någon roll jämfört med en i9-10900K? Lägre värme = lägre fläkthastighet = tystare dator? Därav valet av CPU-kylare också, den hade lägst dB av de som passade på nya processortypen.

https://komponentkoll.se/bild/qWgEZ.png

Om du tycker det är viktigt att ha en tyst dator så är det bäst med ett vattenkylningskit med en eller flera radiatorer för ett 2080ti låter mycket om du luftkyler det och kan lätt bli bottleneckat om du snålar på cpun. Hastigheten på en sdd gör egentligen ingen skillnad så länge du inte använder den till en server det som är viktigast är att du köper en ssd med lång livslängd. https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA

Permalänk
Skrivet av xWeender:

Om du tycker det är viktigt att ha en tyst dator så är det bäst med ett vattenkylningskit med en eller flera radiatorer för ett 2080ti låter mycket om du luftkyler det och kan lätt bli bottleneckat om du snålar på cpun. Hastigheten på en sdd gör egentligen ingen skillnad så länge du inte använder den till en server det som är viktigast är att du köper en ssd med lång livslängd. https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA

Du menar att man monterar bort grafikkortets fläktar och installerar ytterligare en vattenkylare till direkt på grafikkortet? Är det vanligt?

Permalänk
Medlem

Jag kollade bara lite snabbt och kan direkt säga att ssdn du valt äe helt onödig för ditt bygge då 520s fulla prestanda
Utnyttjas med pcie 4 vilket intel inte kommer med i år.
Sen som du är ute efter, 3500mb/sek är fortfarande jäkligt overkill för typ spel om du endast spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipperry:

Du menar att man monterar bort grafikkortets fläktar och installerar ytterligare en vattenkylare till direkt på grafikkortet? Är det vanligt?

Antingen så får du nästan vattenkyla hela datorn med en custom loop, eller så köper du typ ett sånt här: https://cdon.se/hemelektronik/gigabyte-aorus-geforce-rtx-2080...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipperry:

Du menar att man monterar bort grafikkortets fläktar och installerar ytterligare en vattenkylare till direkt på grafikkortet? Är det vanligt?

Ja det är vanligt för entusiaster men inte dom som bara vill ha bra fps

Permalänk
Medlem

Ssdn är helt onödig för den processorn stödjer inte PCIe 4 vilket krävs för alla hastigheter över 4GB/s

Som andra säger i tråden finns det inget grafikkort idag i den prestandaklassen som är tysta vid hård belastning och de allra flesta är tysta vid låg belastning

Med vattenkylning riskerar du möjligen missljud från pumpen, men jag tror inte det blir någon märkbar ljudskillnad mellan de olika processorerna (möjligen vid extrem överklockning?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkan123:

@Slipperry: Vad är datorn till för? Ett förslag om du vill ha lite mer utrymme i sytemet, då kan du ju köra på en 2 tb HDD och sedan gå ner på kanske en 500 gb ssd. Skulle också vänta någon dag för att se olika recesioner av den nya generationen intel processorer, då vet du i vilken prisklass du vill lägga dig och vilka pengar som är värda att lägga på processorn.

Endast 500 GB SSD i ett system för 30 lax?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipperry:

Hej igen!

Postade för snart två veckor om att köpa ny dator, har nu tagit rådet att vänta med att köpa inför releasen av nya moderkort och processorer. Knåpat ihop nedan bygge, undrar om det är någon av komponenterna som är helt fel jämfört med helheten? Tänker både uppåt och nedåt i prestanda / pengar, skulle slita håret av mig om jag upptäckte att en komponent kunde blivit sjukt mycket bättre för ynkliga 200kr

Mest osäker på om SSDn är värd pengarna jämfört med de på 3450MB/s, kan nästan få 2st1TB för samma pris.

Jag föredrar en tystare dator utan fönster på chassi och är inte alls någon fan av RGB saker, därför tog jag mellanprocessorn pga. värmen, men det kanske inte spelar någon roll jämfört med en i9-10900K? Lägre värme = lägre fläkthastighet = tystare dator? Därav valet av CPU-kylare också, den hade lägst dB av de som passade på nya processortypen.

https://komponentkoll.se/bild/qWgEZ.png

Hade nog tittat på den här AIO'n, fått fin kritik, har dessutom en liten fläkt på blocket för att ge vrm extra kylning. Enl7gt Gamers Nexus det bästa man kan skaffa just nu:

https://www.inet.se/produkt/5322982/arctic-cooling-liquid-fre...

När det gäller psu hade jag tittat på ett Seasonic aggregat istället för Corsair, Seasonic tillverkar psuer, Corsair sätter sitt klistermärke på psuer. Lägg hundralappen som blir över på Aion på denna psu alternativt hitta den billigare på prisjakt:

https://www.inet.se/produkt/6903699/seasonic-focus-gx-750w

Andra har redan påtalat att det är lite onödigt att köpa en pcie gen 4 ssd när ditt system bara stöder pcie gen 3.

Glhf!!!