Nvidia skrotar varumärket Tesla

Permalänk
Melding Plague

Nvidia skrotar varumärket Tesla

Grafikkort för generella beräkningar lever vidare under namnet Quadro för att undvika att blandas ihop med biltillverkaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ok. Det finns 3st självklara indelningar i grafikkort. Konsument, proffskort och sedan beräkningskort. Där de sista inte behöver ha någon grafikdel ut och firmwaren bör se helt annorlunda ut.
Att de ändå tillhör grafkkortstillverkarna beror på att alla pengar från de vanliga grafikkorten genererar så mycket pengar till utvecklingen av dem, så beräkningskorten åker snålskjuts av detta.

Lite som att ethernet inte var det optimala protokollet för realtidslösningar. Men när varenda kotte har en drös ethernet pryllar hemma så driver det på utvecklingen något otroligt, detta till denna grad att alternativ trots att de designmässigt är bättre blir sämre. -Dyra som tusan, dåligt testade prylar, lite pengar = trög utvecklingen.

Angående beräkningskort så är utvecklingen att allt fler använder dessa, men vi har ingen aning om vilka vi använder och när vi använder dem. Vi använder tjänster av olika slag och dessa kan använda sig av beräkningskort. Detta leder till att köparna av beräkningskorten blir inte precis vanliga svenssons och då behöver produkterna inte ha tydliga namn.

Permalänk
Medlem

Väntar med "spänning" på en "ström" av el-relaterade ordvitsar. Eller det är kanske bara jag...

Skämt åsido så tycker jag Nvidia gör rätt att skippa namnet Tesla. Nvidia gör/gjorde väl även kretsar för AI-styrning i bilar vilket bara rör till det ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Väntar med "spänning" på en "ström" av el-relaterade ordvitsar. Eller det är kanske bara jag...

Skämt åsido så tycker jag Nvidia gör rätt att skippa namnet Tesla. Nvidia gör/gjorde väl även kretsar för AI-styrning i bilar vilket bara rör till det ännu mer.

Ohm, men lägg av! Jag gör i alla fall resistans mot sån humor.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Väntar med "spänning" på en "ström" av el-relaterade ordvitsar. Eller det är kanske bara jag...

Skämt åsido så tycker jag Nvidia gör rätt att skippa namnet Tesla. Nvidia gör/gjorde väl även kretsar för AI-styrning i bilar vilket bara rör till det ännu mer.

Ja det satt Nvidia Tegra i Teslas bilar förut. Nu har Tesla tagit fram ett eget SoC.

Permalänk
Medlem

Tur inte någon gör fyrkantiga saker så Nvidia måste sälja quadro.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ohm, men lägg av! Jag gör i alla fall resistans mot sån humor.

Men jag har i alla fall kapacitans för den!

Permalänk
Medlem

Elon Musk disliked that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Väntar med "spänning" på en "ström" av el-relaterade ordvitsar. Eller det är kanske bara jag...

Inte bara du. Jag tyckte det var stötande och blev lite chockad faktiskt. En sådan här artikel är ju som jord för laddade referenser

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vart också en viss arkitektur som hette Tesla
Produktnamnet var aldrig optimal om man säger så.

Permalänk
Medlem

Om det behövs så mycket produktnamn alls i det segmentet.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Väntar med "spänning" på en "ström" av el-relaterade ordvitsar. Eller det är kanske bara jag...

Skrivet av johanandersson:

Ohm, men lägg av! Jag gör i alla fall resistans mot sån humor.

För att vara motpoler till varandra, verkar det ändå som att ni är i fas. Jag tappar också gnistan när jag ser såna ordvitsar.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Hallå där, nu får ni inducera lagom, jag kan inte ackumulera hur mycket fniss som helst!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Väntar med "spänning" på en "ström" av el-relaterade ordvitsar. Eller det är kanske bara jag...

Skämt åsido så tycker jag Nvidia gör rätt att skippa namnet Tesla. Nvidia gör/gjorde väl även kretsar för AI-styrning i bilar vilket bara rör till det ännu mer.

Skrivet av johanandersson:

Ohm, men lägg av! Jag gör i alla fall resistans mot sån humor.

Skrivet av x3me00:

Men jag har i alla fall kapacitans för den!

Skrivet av Ozzed:

Inte bara du. Jag tyckte det var stötande och blev lite chockad faktiskt. En sådan här artikel är ju som jord för laddade referenser

Skrivet av lastninja:

För att vara motpoler till varandra, verkar det ändå som att ni är i fas. Jag tappar också gnistan när jag ser såna ordvitsar.

Skrivet av backfeed:

Hallå där, nu får ni inducera lagom, jag kan inte ackumulera hur mycket fniss som helst!

Nivån i det här kommentarsfältet känns helt f-el.
Synd när det fanns sådan potential.

Vi skulle verkligen behöva göra motstånd och hitta en ledare som har kraften att styra upp detta.

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Vi skulle verkligen behöva göra motstånd och hitta en ledare som har kraften att styra upp detta.

Det skulle vara att Jon-as kommer in och avleder och isolerar oss från andra trådar, innan detta blir ett statiskt tillstånd i vår bekantskaps-krets. Men det är inte säkert att änns det har nån effekt..
Suck... Jag kom till sweclockers för att koppla av, men just nu har jag bara lust att ge nån en propp.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Vart också en viss arkitektur som hette Tesla
Produktnamnet var aldrig optimal om man säger så.

Optimal Tesla är väl en Tesla-spole?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Nivån i det här kommentarsfältet känns helt f-el.
Synd när det fanns sådan potential.

Vi skulle verkligen behöva göra motstånd och hitta en ledare som har kraften att styra upp detta.

"F-el", herregud...

Både + och - på den kan man säga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående beräkningskort så är utvecklingen att allt fler använder dessa, men vi har ingen aning om vilka vi använder och när vi använder dem. Vi använder tjänster av olika slag och dessa kan använda sig av beräkningskort. Detta leder till att köparna av beräkningskorten blir inte precis vanliga svenssons och då behöver produkterna inte ha tydliga namn.

Jag tänker att namnen lika mycket är till för att aktieägarna ska kunna hålla reda på vilka produktserier företaget har. Där finns det ju gott om folk som inte har intresse nog för att hålla reda på varenda produktkod.

Permalänk
Skrivet av anon218488:

Jag tänker att namnen lika mycket är till för att aktieägarna ska kunna hålla reda på vilka produktserier företaget har. Där finns det ju gott om folk som inte har intresse nog för att hålla reda på varenda produktkod.

Knappast inte aktieägare men chefer. I vilket fall min poäng är att supertydligt produktnamn inte blir lika viktig när dessa kort går emot en lite skara köpare som monterar dem i stora datacenters, som både vanliga använder och tekniker kan utnyttja.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av serdyllon:

Vi skulle verkligen behöva göra motstånd och hitta en ledare som har kraften att styra upp detta.

Ohmg, say watt?! Så illa är det ju inte. Ha lite IC i magen så länge.
Om det spårar ur helt så skicka ett kontaktmeddelande

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Så blir förväxlad med Audio Quattro istället då?

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt. Bägge gör beräkningskretsar för AI vilket faktiskt på riktigt hade kunnat innebära en varumärkeskonflikt även om det på pappret låter som bilar och grafikkretsar inte är alls samma bransch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Väntar med "spänning" på en "ström" av el-relaterade ordvitsar. Eller det är kanske bara jag...

Skämt åsido så tycker jag Nvidia gör rätt att skippa namnet Tesla. Nvidia gör/gjorde väl även kretsar för AI-styrning i bilar vilket bara rör till det ännu mer.

Heisenberg, Schrödinger and Ohm are in a car.

They get pulled over. Heisenberg is driving and the cop asks him “Do you know how fast you were going?”

“No, but I know exactly where I am” Heisenberg replies.

The cop says “You were doing 55 in a 35 miles per hour zone.” Heisenberg throws up his hands and shouts “Great! Now I’m lost!”

The cop thinks this is suspicious and orders him to pop open the trunk. He checks it out and says “Do you know you have a dead cat back here?”

“We do now, thanks to you!” shouts Schrödinger.

The cop moves to arrest them. Ohm resists.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/