Klubben för ägare av Navi (RX 5700/5700XT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Har både underklockat samt undervoltat mitt Radeon 5700, har en tendens att gå mer än sällan i ursprungsläge med klocken och volten. Har någon här någon förklaring varför det görs så?

När samma händer mig, att manuella inställningar för gpu i wattman återställs till default vid uppstart, brukar jag dra ut strömsladden och hålla in power knappen på chassit tills ett klick hörs från nätagget.

Händer samma sak med wattmans inställningar för gpu om jag pillar med vcore till cpu i bios. Ovan nämnda procedur har hittills även löst detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Fantastiskt bra fråga, har inget svar tyvärr.

Har du följt någon guide för dina inställningar?

Kan tipsa om Ancient Gameplays som har lite tips/tricks samt guider angående AMD annars.

Det har jag inte, ska titta in det du länkade, tack för tipset!

Skrivet av Entash:

Samma här. Tror det ligger något i att datorn märker att det inte funkar. Undervoltade och när jag testade Red dead kraschade spelet och nästa dag kollade jag inställningarna och de var återställde. Fixade tillbaka till liknande inställningar och nu har det funkat i två dagar iallafall.

Okej får väl justera lite och hoppas det fungerar bättre.

Skrivet av Wcx:

När samma händer mig, att manuella inställningar för gpu i wattman återställs till default vid uppstart, brukar jag dra ut strömsladden och hålla in power knappen på chassit tills ett klick hörs från nätagget.

Händer samma sak med wattmans inställningar för gpu om jag pillar med vcore till cpu i bios. Ovan nämnda procedur har hittills även löst detta.

Märkligt men intressant sätt att fixa problemet, får kanske testa det jag med!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Det är så drygt, för det är så random. Suttit och spelat RDR2 idag i flera timmar utan att något har hänt. Hade inte YouTube/Netflix på denna gång. Spelade lite BF5 en halvtimme kanske, och det rullade på bra också.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Byggde en ny dator för en 2–3 månader sedan som bland annat innehåller en Sapphire Pulse 5600 XT. För en vecka sedan totalhavererade operativsystemet. Trodde det var Windows Update "May 2020" som på något vis misslyckats, en rollback fick liv i datorn tillfälligt men nästa dag samma sak igen.

Gjorde en komplett ominstallation idag från nyskapad USB-installerare. Hade bara kört Windows Update och installerat AMD Chipset Software innan jag gav mig på AMD Adrenalin 2020. När installationsprogrammet når 67% slocknar skärmen, startar om men fastnar i en bootloop. Safe mode och DDU för att bli av med den trasiga drivrutinen, provar igen med samma resultat. Olika versioner av drivrutinen, samma resultat.

Första och troligtvis sista gången jag köper AMD GPU.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Är det någon annan som upplever stutter med sitt 5700XT I warzone?
Spelar I 1440P på en 144hz skärm.

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammalainen:

Är det någon annan som upplever stutter med sitt 5700XT I warzone?
Spelar I 1440P på en 144hz skärm.

Testa stänga av Win10 Game Mode.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/gcladd/if_youre_still_h...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammalainen:

Är det någon annan som upplever stutter med sitt 5700XT I warzone?
Spelar I 1440P på en 144hz skärm.

postade tidigare i tråden om Ancient Gameplay på youtube, kika på den samt sök efter Panjno där han har guider om inställngar för AMD kort överlag och för Warzone.

"Bör" hjälpa majoriteten av er som upplever störningar.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Drivare 20.4.2 har WHQL-status nu. Men antar att det är samma drivare som innan, bara att den är verifierad och har fått WHQL-stämpeln? Står i alla fall att ”Release Date” är 26:e maj här:

https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-5700-serie...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@Izenoz @Entash @Wcx Enligt en användare på Reddit som hade problem med att Wattman resettade sig när man startar upp datorn löste det genom att ta bort Fast Boot i bioset. Tyvärr så verkar det ha försvunnit med dom senaste AGESA:n för mig, hittar den inte..

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Drivare 20.4.2 har WHQL-status nu. Men antar att det är samma drivare som innan, bara att den är verifierad och har fått WHQL-stämpeln? Står i alla fall att ”Release Date” är 26:e maj här:

https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-5700-serie...

20.4.2.0 som släpptes i april är på 478MB medans 20.4.2.0 som släpptes i maj är på 479MB, känns faktiskt lite märkligt! Eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

@Izenoz @Entash @Wcx Enligt en användare på Reddit som hade problem med att Wattman resettade sig när man startar upp datorn löste det genom att ta bort Fast Boot i bioset. Tyvärr så verkar det ha försvunnit med dom senaste AGESA:n för mig, hittar den inte..

Det går att stänga av i Windows, under energialternativ -> "välj vad knapparna gör" (sic). Bocka ur fast boot där.

Det som händer är att datorn stänger av sig på riktigt istället för någon form av djupvila när man stänger av. Finns en del att läsa om det, ett virrvarr av sleepstates, användning av växlingsfil i olika utsträckning osv. Även lite oklart huruvida MS ändrar fast boot-funktionen över tid. Det ska tydligen ta längre tid att starta upp sen men jag märker ingen skillnad alls med min M.2 SSD.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av Bael:

20.4.2.0 som släpptes i april är på 478MB medans 20.4.2.0 som släpptes i maj är på 479MB, känns faktiskt lite märkligt! Eller?

Ja, det låter som något har hänt.

Kan berätta att jag uppdaterat Windows 10 till version 2004 nu (maj 2020-uppdateringen) och med den fick jag en låsning med Adrenalin 20.4.2 WHQL när jag var i Firefox, alltså ingen "svart skärm" utan datorn bara tvärfrös. Nu kör jag Adrenalin 20.5.1 och inga konstigheter har inträffat hittills. Har t.o.m. kunnat lägga datorn i vila flera gånger och väcka den igen utan att skärmen (inkopplad via DVI) förblir svart! Om det är Windows-uppdateringen eller AMDs 20.5.1-drivare som fixat det är svårt att veta, men gjorde ett inlägg om problemet här för en månad sedan: https://community.amd.com/thread/252142
Du är omnämnd som "a guy on a differnt foum".

Även en post om "plötslig svart skärm" här (som har spårat ur lite): https://community.amd.com/thread/252504

Men som sagt verkar 20.5.1-drivaren (i kombination med Windows 2004?) fungera bra för mig hittills. Men måste testa lite till för att vara säker...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Körde in 2004 uppdateringen i torsdags men kör fortfarande adrenalin 20.4.2.0 april versionen & allt snurrar på som vanligt, kan väcka den utan problem (lite spydigt kanske, nu kommer väl taket att trilla ner i huvudet på mig).

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Det går att stänga av i Windows, under energialternativ -> "välj vad knapparna gör" (sic). Bocka ur fast boot där.

Det som händer är att datorn stänger av sig på riktigt istället för någon form av djupvila när man stänger av. Finns en del att läsa om det, ett virrvarr av sleepstates, användning av växlingsfil i olika utsträckning osv. Även lite oklart huruvida MS ändrar fast boot-funktionen över tid. Det ska tydligen ta längre tid att starta upp sen men jag märker ingen skillnad alls med min M.2 SSD.

Tack för tipset , hade ingen aning om att man kunde göra det!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Bael:

@star-affinity: Körde in 2004 uppdateringen i torsdags men kör fortfarande adrenalin 20.4.2.0 april versionen & allt snurrar på som vanligt, kan väcka den utan problem (lite spydigt kanske, nu kommer väl taket att trilla ner i huvudet på mig).

Men då är det kanske något som fixats i Windows 10 version 2004, för du hade väl också trubbel med svart skärm efter tredje väckningen med skärm inkopplad med DVI?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Ja på min gamla skärm som är en HP L2335 från 2005 jag lånade den från tanten & testade bara, inbillade mig att den var liknande som din Apple skärm nämligen, men på min nuvarande Philips har jag inte problemet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

@star-affinity: Ja på min gamla skärm som är en HP L2335 från 2005 jag lånade den från tanten & testade bara, inbillade mig att den var liknande som din Apple skärm nämligen, men på min nuvarande Philips har jag inte problemet.

Aha, men det verkar alltså fixat nu för mig (frågan är som sagt om det är Windows-uppdateringen eller AMD 20.5.1-drivaren som fixat. Har vilat och väckt säkert tio gånger nu utan problem. Tidigare förblev skärmen svart (plus datorn kraschade) efter tredje gången.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Drog in senaste drivern, drog igång nån youtube-video och BF5 som vanligt. Kunde väl spela nån halvtimme innan maskinen låste sig och bootade om. Bluescreenview visar som vanligt en dump på amd-drivern... Känns ju inte som grafikkortet är mög eftersom det funkar fint om jag bara spelar. Just Youtube och spel samtidigt verkar inte gå för sig för AMD.

Ni andra som har Sapphire Pulse RX5700 XT 8G OC som inte strular, vad har ni för BIOS-version? Jag har 017.001.000.049.000000

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Drog in senaste drivern, drog igång nån youtube-video och BF5 som vanligt. Kunde väl spela nån halvtimme innan maskinen låste sig och bootade om. Bluescreenview visar som vanligt en dump på amd-drivern... Känns ju inte som grafikkortet är mög eftersom det funkar fint om jag bara spelar. Just Youtube och spel samtidigt verkar inte gå för sig för AMD.

Jodå! Kör konstant spel och Youtube på mina skärmar. Inga problem alls. Märkligt och tråkigt att det felar för dig!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

@ficklampa
Har du klockat/lekt med inställningarna i Adrenalin och satt någonting helt ut ur kurvan?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@ficklampa
Har du klockat/lekt med inställningarna i Adrenalin och satt någonting helt ut ur kurvan?

Näe, allt är stock förutom stängt av anti-lag och vad det nu var som var påslaget under inställningar -> grafik.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Edit: Såg att det fanns trådar som mer eller mindre besvarar min fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Näe, allt är stock förutom stängt av anti-lag och vad det nu var som var påslaget under inställningar -> grafik.

Vad kör du för minnen samt hastighet på dom och har du ändrat i BIOS till PCIE-3 alternativt Auto, tänker om det kan vara något av det slaget som sätter käppar för dig.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Byggde ihop en dator för en vecka sedan drygt med 3600, 5700 XT Sapphire och 3200 minnen.
Allt har fungerat felfritt tills för någon dag sen när jag kunde få svart skärm helt plötsligt. Kan vara från 5 min efter uppstart till efter 2 h spelande. När jag kollar loggboken säger det grafikkortsdrivrutinen amdkmdap har slutat att svara. Vet att jag uppdatera till senaste Adrenlin för någon vecka sen och sett att folk har mer problem med det. Har inte lyckats få stopp på det. Har testat avinstallera drivers med DDU men fortfarande samma sak. Har andra liknade problem och hittat lösningen på det?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Skrivet av kievY:

Byggde ihop en dator för en vecka sedan drygt med 3600, 5700 XT Sapphire och 3200 minnen.
Allt har fungerat felfritt tills för någon dag sen när jag kunde få svart skärm helt plötsligt. Kan vara från 5 min efter uppstart till efter 2 h spelande. När jag kollar loggboken säger det grafikkortsdrivrutinen amdkmdap har slutat att svara. Vet att jag uppdatera till senaste Adrenlin för någon vecka sen och sett att folk har mer problem med det. Har inte lyckats få stopp på det. Har testat avinstallera drivers med DDU men fortfarande samma sak. Har andra liknade problem och hittat lösningen på det?

Testa lägga in version 20.5.1 av drivaren om du inte redan har den: https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-5700-serie...

Jag hade själv satbilitetsproblem innan den drivaren. Sen har jag dock även uppdaterat till Windows 10 version 2004 (May 2020 update), så det är möjligt att det har ett finger med i spelet.

Tänker också på att jag stängt av alla extrafunktioner som AMD har i form av "EnhancedSync" och "Anti-Lag" m.m. Oklart om datorn förblir stabil för mig även med de påslagna...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

@star-affinity: Givetvis sade själva Radeon mjukvaran att det inte fanns uppdatering. Jag hittade via Reddit 20.5.1 och installerade den. Har spelat 1h nu och inte haft några problem. Läste även att man kan behöva köra fläktkurvan manuellt så det hjälper kortet att kyla innan fläktarna drar igång på auto. Hittar ingen uppdatering för windows i update dock..

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Skrivet av kievY:

@star-affinity: Givetvis sade själva Radeon mjukvaran att det inte fanns uppdatering. Jag hittade via Reddit 20.5.1 och installerade den. Har spelat 1h nu och inte haft några problem. Läste även att man kan behöva köra fläktkurvan manuellt så det hjälper kortet att kyla innan fläktarna drar igång på auto. Hittar ingen uppdatering för windows i update dock..

Nä, det stämmer att 2004-uppdateringan för Windows 10 inte kommer ut via Windows Update än. Jag installerade den manuellt med ”Update Asssistant": https://www.microsoft.com/software-download/windows10

Men om det verkar stabilt för dig utan Windows-uppdateringen kan du ju avvakta med den.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Något som verkar vara väldigt specifikt för just Destiny 2 men som kan vara värt att testa för folk som fortfarande får black screen:

Leta fram Exe-filen för spelet, högerklick och egenskaper -> kompatibilitet -> Bocka i "Disable full screen optimizations" vad det nu heter på svenska...

Utan att göra det kunde jag bara köra D2 i windows/borderless och gick inte alt-tabba utan att krasha spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Nä, det stämmer att 2004-uppdateringan för Windows 10 inte kommer ut via Windows Update än. Jag installerade den manuellt med ”Update Asssistant": https://www.microsoft.com/software-download/windows10

Men om det verkar stabilt för dig utan Windows-uppdateringen kan du ju avvakta med den.

Jo jag får se om det är nya drivers. Det som gjorde mig förvånad var att jag har lirat i 1 vecka utan problem och så häromdagen fick jag black screen flera ggr på rad och då började jag felsöka. Då har jag spelat CoD Warzone samt Resident Evil, sen har jag ibland fått black screen när man precis loggat in i windows och inte ens hunnit använda datorn. Det som gör mig fundersam.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Skrivet av kievY:

Jo jag får se om det är nya drivers. Det som gjorde mig förvånad var att jag har lirat i 1 vecka utan problem och så häromdagen fick jag black screen flera ggr på rad och då började jag felsöka. Då har jag spelat CoD Warzone samt Resident Evil, sen har jag ibland fått black screen när man precis loggat in i windows och inte ens hunnit använda datorn. Det som gör mig fundersam.

Jag hade det också sådär! Utöver plötslig svart skärm vid spelande kunde datorn plötsligt frysa (med bild) när jag var på skrivbordet utan något tungt igång. Än så länge har det inte hänt med drivare 20.5.1, men som du säger så kan det ibland gå lång tid emellan då man kan få för sig att allt är stabilt och sen plötsligt... Så ropar inte hej än, men det bådar gott. Sen vill jag ju gärna kunna slå på AMDs specialfunktioner i drivaren utan att saker blir instabila, men börjar med att testa utan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma