Officiellt stöd för i7-9700k är ju 2666mhz minnen, vad hjälper det då att köra snabbare egentligen?

Permalänk

Officiellt stöd för i7-9700k är ju 2666mhz minnen, vad hjälper det då att köra snabbare egentligen?

Jo, jag har ganska lite koll på det här med minnen och hastighet. Förstår ärligt talat bara lite luddigt vad låg latency och högre mhz egentligen gör på det här området. Ju lägre latency, desto bättre, och högre mhz med, av vad jag har förstått

Men nu till frågan: om intel säger sig officiellt stödja 2666mhz minnen, vad hjälper det då, som sagt, att köra högre mhz?

Är 3000+ minnena då ÖVERKLOCKADE för att nå dessa nivåer, eller? Skapar inte detta ett ev. instabilt system? =/ Instabilitet vill jag ej vara med om!

Planerar ej att överklocka min intel heller, så ej heller ram.

Jag undrar även över det här med latency, det framgår inte på intels hemsida vad för latency de officiellt stödjer, så kan någon förklara för mig om detta verkligen då gör någons skillnad?

Vad pratar vi i procent, för cpu förbättring i hastighet, för musikproduktion, videoredigering, och spel med 3000+ minnen? (Men framför allt musikproduktion, om någon vet). Finns det någon "sweet spot" där det är lönlöst att kämpa högre med lägre latency och högre mhz på minnena?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

@Oneone: Oj, tack Det där var väldigt matnyttigt. Han rek alltså mellan 3000-3400 för en sweet spot. Endast vid att zippa ner filer var det alltså tala om att köra 4000 hehe.

Skulle dock vilja veta om det är någon form av överklockning man gör för att komma upp i högre hastigheter med högre mhz minnen, eller om det bara är att trycka in minnena och "tuta och köra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

@Oneone: Oj, tack Det där var väldigt matnyttigt. Han rek alltså mellan 3000-3400 för en sweet spot. Endast vid att zippa ner filer var det alltså tala om att köra 4000 hehe.

Skulle dock vilja veta om det är någon form av överklockning man gör för att komma upp i högre hastigheter med högre mhz minnen, eller om det bara är att trycka in minnena och "tuta och köra"

ja, det är överklockning. Men de kommer med profiler, så det är bara att välja en XMP-profil i BIOS, sedan är det bara att tuta och köra.

Permalänk

@dlq84: Ah, okej tack för svaret, då vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

@Oneone: Oj, tack Det där var väldigt matnyttigt. Han rek alltså mellan 3000-3400 för en sweet spot. Endast vid att zippa ner filer var det alltså tala om att köra 4000 hehe.

Skulle dock vilja veta om det är någon form av överklockning man gör för att komma upp i högre hastigheter med högre mhz minnen, eller om det bara är att trycka in minnena och "tuta och köra"

Börja med att ställa in XMP profilen i UEFI settings får du se vad de ställs in på. Antagligen 3000.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200