Microsoft förenar gamla Windows med nya i Project Reunion

Permalänk
Melding Plague

Microsoft förenar gamla Windows med nya i Project Reunion

Satsningen kopplar loss utvecklargränssnitt från deras operativsystem, och gör det möjligt att modernisera även gammal kod.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om detta är kopplat till att de ska sandboxa alla applikationer likt de redan gör med UWP.

Problemet ligger ju i att behöva implementera alla undantag och buggar som program genom alla år börjat lita på...

Jag tror det först när jag ser det, men detta är ju ett stort steg i rätt riktning om de lyckas

Permalänk
Medlem

När jag såg Windows 95 bilden så saknade jag den tiden
Ikonerna och allt är så underbara, aaaaaaaah.

Permalänk
Medlem

Låter ju som att nysläpp av alla gamla spel är på ingående, både till Windows och till mobiler

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Låter bra, för Microsoft Store har jag inget intresse av, varken professionellt eller med mina privata projekt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Låter ju som att nysläpp av alla gamla spel är på ingående, både till Windows och till mobiler

Backpacker?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av Nivity:

När jag såg Windows 95 bilden så saknade jag den tiden
Ikonerna och allt är så underbara, aaaaaaaah.

Kan förstå nostaligiaspekten men… DET SER FÖR JÄVLIGT UT!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Grymt, även om jag tycker desktopens tid är förbi, webbapplikationer är bättre i dom flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Grymt, även om jag tycker desktopens tid är förbi, webbapplikationer är bättre i dom flesta fall.

INGET, och jag menar verkligen inget, av mina program utöver webbläsaren mår bättre som webbapplikation...
Miniräknare som slutar fungera samtidigt som internet? Snälla...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

INGET, och jag menar verkligen inget, av mina program utöver webbläsaren mår bättre som webbapplikation...
Miniräknare som slutar fungera samtidigt som internet? Snälla...

Men om du redan har ett program som är helt webbundet så spelar det ingen roll om det är på datorn eller i webbläsare för dör internet så fungerar det inte oavsett.
Inte många program på windows som är så men man ser att de börjar bli fler och då hade man haft de i en webbapplikation och inte hämtat ner hela programmet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

INGET, och jag menar verkligen inget, av mina program utöver webbläsaren mår bättre som webbapplikation...
Miniräknare som slutar fungera samtidigt som internet? Snälla...

Jag håller helt med dig, men det finns många webbappar och tekniker som fungerar offline

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

INGET, och jag menar verkligen inget, av mina program utöver webbläsaren mår bättre som webbapplikation...
Miniräknare som slutar fungera samtidigt som internet? Snälla...

När vart du utan internet senast? För min del har den varit på internet 24/7 sedan 2003 typ. Det är lika viktigt som ström imo, då hoppas jag du har en vanlig miniräknare som går på solceller också ifall strömmen går? Observera även att jag syftar på framtiden, inte nödvändigtvis just idag.

Ur en utvecklares synvinkel finns det enbart fördelar. Uppdatera närsomhelst, slipper stöta på problem och buggar gällande olika hårdvarukonfiguration, fungerar på alla plattformar, tar ingen lagring med mera. Finns även gott om webbappar som fungerar bra offline. Jag tror dom flesta kommer gå åt Chromebooks hållet i slutändan.

Se bara på telefoner och alla dessa meningslösa appar. Mer än hälften kan ersättas med webbappar utan att användaren skulle märka någon skillnad. Sitter just nu i ett projekt där det är ett rent jäkelskap med folk som använder gamla versioner av vår app som vi måste supporta i all oändligthet. Hopplöst när man ska ändra saker när man inte vet om det kommer breaka gamla versioner. Har man en hotfix som ska in måste man göra en helt ny deployment av appen vilket tar flera dagar osv.

Med det sagt, visst finns det tillfällen då ren desktop applikation är nödvändig, speciellt om man vill komma närmare hårdvaran pga prestandaskäl t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

När vart du utan internet senast?

Telia hade ett DNS haveri som dödade uppkopplingen helt/nästan helt för ett tag sedan för stora delar av landet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Microsoft på någon sorts offensiv, för det är mycket nyheter på sistone från dem. Och rätt positiva sådana med

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Microsoft på någon sorts offensiv, för det är mycket nyheter på sistone från dem. Och rätt positiva sådana med

Utvecklarmässa där de visar vad som kommer i nästa stora uppdatering av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

När vart du utan internet senast? För min del har den varit på internet 24/7 sedan 2003 typ. Det är lika viktigt som ström imo, då hoppas jag du har en vanlig miniräknare som går på solceller också ifall strömmen går? Observera även att jag syftar på framtiden, inte nödvändigtvis just idag.

Ur en utvecklares synvinkel finns det enbart fördelar. Uppdatera närsomhelst, slipper stöta på problem och buggar gällande olika hårdvarukonfiguration, fungerar på alla plattformar, tar ingen lagring med mera. Finns även gott om webbappar som fungerar bra offline. Jag tror dom flesta kommer gå åt Chromebooks hållet i slutändan.

Se bara på telefoner och alla dessa meningslösa appar. Mer än hälften kan ersättas med webbappar utan att användaren skulle märka någon skillnad. Sitter just nu i ett projekt där det är ett rent jäkelskap med folk som använder gamla versioner av vår app som vi måste supporta i all oändligthet. Hopplöst när man ska ändra saker när man inte vet om det kommer breaka gamla versioner. Har man en hotfix som ska in måste man göra en helt ny deployment av appen vilket tar flera dagar osv.

Med det sagt, visst finns det tillfällen då ren desktop applikation är nödvändig, speciellt om man vill komma närmare hårdvaran pga prestandaskäl t ex.

Alla bor inte i storstäder.
Alla är inte villiga att betala för obegränsad mobilsurf.
Alla uppdaterar inte/kan inte uppdatera sina produkter, vilket ändå leder till gamla versioner.

Det var inte så länge sedan jag läste i den lokala tidningen om folk på landsbygden som blev av med sin internetanslutning bara för att det var tjafs med leverantören som skulle gräva fiber och sedan telia som var duktiga och plockade bort koppartrådarna...
Inte nog med detta. Mobilnätet var för dessa hushåll inte heller tillförlitligt, då skall tilläggas att det är landsbygd i östergötland och inte nordligaste norrland.
Även om det finns "mobilt bredband" med obegränsad surfs, så kan man inte alla räkna med att alla dessa har perfekt täckning och utrymme i masten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Alla bor inte i storstäder.
Alla är inte villiga att betala för obegränsad mobilsurf.
Alla uppdaterar inte/kan inte uppdatera sina produkter, vilket ändå leder till gamla versioner.

Det var inte så länge sedan jag läste i den lokala tidningen om folk på landsbygden som blev av med sin internetanslutning bara för att det var tjafs med leverantören som skulle gräva fiber och sedan telia som var duktiga och plockade bort koppartrådarna...
Inte nog med detta. Mobilnätet var för dessa hushåll inte heller tillförlitligt, då skall tilläggas att det är landsbygd i östergötland och inte nordligaste norrland.
Även om det finns "mobilt bredband" med obegränsad surfs, så kan man inte alla räkna med att alla dessa har perfekt täckning och utrymme i masten.

Som sagt, vi lever i begynnelse av internet, om 20-30 år kommer det vara lika driftsäkert som elnätet, fram tills dess kommer desktop att fungera fint.

Själv bor jag på landet, strömmen går oftare än internet för min del då elkablarna inte är nedgrävda likt fibern.

Permalänk
Medlem
Citat:

En annan motivering till att vilja hålla sig kvar vid Win32-utveckling är att UWP-mjukvara är bunden till mjukvarubutiken Microsoft Store.

Man kan distribuerar UWP utan Microsoft Store nu för tiden.
"Apps can be installed without being published in the Store by publishing them on your Website"
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/msix/package/packagi...

Och man kan ställa in Win10 att tillåta "Sideload apps"
Settings > Update & Security > For Developers > "Sideload apps" | "Developer mode".

Jag håller på utvecklar en egen programvara och funderade på att använda UWP + Win2D men efter jag experimenterat med det ett par veckor kom jag fram att det inte passar till det jag vill göra, p.g.a om man vill göra en egen design så är det väldigt krångligt med UWP samt är väldigt begränsat vad man kan göra, t.ex vanliga enkla grejor som att göra en egen knapp med egen styling och välja en "mouse over" färg är extremt krångligt speciellt om man vill ha flera olika knappar med olika styling samt såvitt jag vet går det t.ex inte att ändra design på minimera/maximera/stäng knapparna förutom bg/fg färg på minimera/maximera, är massor sådana grejor som gör det extremt irriterande att använda till custom / avancerade program, dock om man vill bara snabbt och enkelt sätta ihop ett program som ser ut som ett standard Win10 program och har lite enkla funktioner så kan jag rekommendera UWP.

Just nu lutar jag åt att använda Win32 + DirectX och göra ett eget UI system. vilket i och för sig är extremt mycket svårare men fördelen är full flexibilitet.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Kan förstå nostaligiaspekten men… DET SER FÖR JÄVLIGT UT!

Hade sett bättre ut om de hade ställt in färgantalet rätt/installerat grafikdrivers. T.ex. bakgrunden till vänster om mapparna i Utforskaren-fönstret ska inte vara grå, utan blå, och inte sådär grynig. Detta händer när Windows körs med reducerat färgantal (tror den är inställd på 16 färger i just detta fall).

Exempel på hur det borde ha sett ut:

Permalänk
Medlem

@ELF: Telia 2020?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Telia hade ett DNS haveri som dödade uppkopplingen helt/nästan helt för ett tag sedan för stora delar av landet.

Och Microsoft hade server/nätverksproblem för inte så länge sedan som slog ut den lokala sökningen i Windows 10.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MikkeGG:

@ELF: Telia 2020?!

Telia har mycket av backbone-nätet som du använder vare sig du har dom som internetleverantör eller ej, så det kan mycket väl drabba en ändå.

Permalänk

Jag har lite svårt att förutse implikationerna av det här ... Jag strävar ofta bakåt iaf. Använder Winamp och grejer. Försöker ställa in Windows så att det ser ut som förr, och försöker få bort nymodigheter såsom att det dyker upp konstiga menyer när man för muspekaren till kanten av skärmen osv. Vill använda så många gamla bra grejer som möjligt, behålla det nya som är bra men ersätta allt nytt som är dåligt med något gammalt som är bra. Kommer mitt synsätt att kunna hjälpas av det här månntro?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

När vart du utan internet senast? För min del har den varit på internet 24/7 sedan 2003 typ. Det är lika viktigt som ström imo, då hoppas jag du har en vanlig miniräknare som går på solceller också ifall strömmen går? Observera även att jag syftar på framtiden, inte nödvändigtvis just idag.

Ur en utvecklares synvinkel finns det enbart fördelar. Uppdatera närsomhelst, slipper stöta på problem och buggar gällande olika hårdvarukonfiguration, fungerar på alla plattformar, tar ingen lagring med mera. Finns även gott om webbappar som fungerar bra offline. Jag tror dom flesta kommer gå åt Chromebooks hållet i slutändan.

Se bara på telefoner och alla dessa meningslösa appar. Mer än hälften kan ersättas med webbappar utan att användaren skulle märka någon skillnad. Sitter just nu i ett projekt där det är ett rent jäkelskap med folk som använder gamla versioner av vår app som vi måste supporta i all oändligthet. Hopplöst när man ska ändra saker när man inte vet om det kommer breaka gamla versioner. Har man en hotfix som ska in måste man göra en helt ny deployment av appen vilket tar flera dagar osv.

Med det sagt, visst finns det tillfällen då ren desktop applikation är nödvändig, speciellt om man vill komma närmare hårdvaran pga prestandaskäl t ex.

Dåligt stadsnät här, tror det var i början av året..
Miniräknaren var ett sarkastiskt exempel, men har faktiskt två där en har solceller och den andras batteri är inte bytt sen jag började på universitetet för 12 år sen 🤔

Ja meningslösa appar har jag få av, är nog rätt tråkig på det sättet
Men kan hålla med om att mycket (särskillt det som använder Internet) lika gärna kan vara någon sorts webapp, netflix osv...

Håller det enkelt själv med snabba buggfixar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Microsoft har gått en lång väg sedan Ribbon infördes i Windows 8 och skulle påtvinga enhetlighet i alla enheter.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Låter bra, för Microsoft Store har jag inget intresse av, varken professionellt eller med mina privata projekt.

Samma sak gällande App Store och Google Play?

Jag tycker det är utmärkt att systemen tillhandahåller ett säkrare och lite mer kurerat utbud av applikationer. Speciellt för användare som inte är så vana vid teknik och dess säkerhetsrisker.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

När vart du utan internet senast?

Jag var utan Internet igår när jag var ute och körde (min prenumeration på 4G på min Tesla hade löpt ut).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Microsoft har gått en lång väg sedan Ribbon infördes i Windows 8 och skulle påtvinga enhetlighet i alla enheter.

Ribbon kom redan på 90-talet, och något som Microsoft börjde tungt med i början av 00-talet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ribbon_(computing)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Satsningen kopplar loss utvecklargränssnitt från deras operativsystem, och gör det möjligt att modernisera även gammal kod.

Läs hela artikeln här

Trevlig nyhet!

Tycker detta är något som Microsoft skulle ordnat sedan dag 1, men trevligt att den här möjligheten att blanda och överbrygga gränssnitten för utvecklarna nu blir enklare.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Jag har lite svårt att förutse implikationerna av det här ... Jag strävar ofta bakåt iaf. Använder Winamp och grejer. Försöker ställa in Windows så att det ser ut som förr, och försöker få bort nymodigheter såsom att det dyker upp konstiga menyer när man för muspekaren till kanten av skärmen osv. Vill använda så många gamla bra grejer som möjligt, behålla det nya som är bra men ersätta allt nytt som är dåligt med något gammalt som är bra. Kommer mitt synsätt att kunna hjälpas av det här månntro?

Tvärt om, man kommer kunna applicera modernt UX och UI på gamla appar, så de kan bli mer responsiva till skärmstorlek och pekskärmar och vaddetnuheterzoomnivå.