AMD Ryzen 4000 "Vermeer" skymtas med turbofrekvens på 4,6 GHz

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 4000 "Vermeer" skymtas med turbofrekvens på 4,6 GHz

Nu avslöjas klockfrekvenser för tidiga exemplar av fem Ryzen 4000-modeller, där 4,6 GHz syns för både 8- och 16-kärniga modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Noice..

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur stort hopp det blir från Zen 2

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

"Ryzen 4000-lanseringen sägs äga rum någon gång i augusti eller september"

Sedär, jag förväntande mig en något senare Q4 lansering. Nu har jag iof gått i uppgraderingstankarna i snart tre år, men prestandabehovet matchar aldrig köpsuget... Min 4770k har i princip orkat med 60fps i 8år och en hel konsollgeneration, så kanske får hoppas att Cyberpunk och en ny generation konsoller får en att slå till på ett B550/4700X och RTX3060/3070 system någon gång i höst!

Permalänk
Medlem

Känns som att det kan vara värt en uppgradering till hösten då.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Ökad IPC och clock.. Kanske kan börja leverera i spel trots allt! Nästan lika imponerad av det som deras marknadsföring..

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Vore nice med en 4900X med en turbo på 4,7 och ca 15% IPC gain så man landar på ca 20% ökning i singeltråden.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Tycker ni inte det är ett märkligt sammanträffande att så mycket ny info om kommande AMD 4000 serien "råkar" sippra ut innan Intel ska släppa sin nya serie. AMD måste ha bytt ut sitt marknadsteam då de förr om åren va helt värdelösa på att marknadsföra sina produkter.

Tvivlar på att AMD kommer öka prestandan så mycket på 4950X då intel inte har något att komma med. Har vi otur så blir det en 4950 utan X som släpps till att börja med där X modellen bara kommer släppas om det krävs.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Vore nice med en 4900X med en turbo på 4,7 och ca 15% IPC gain så man landar på ca 20% ökning i singeltråden.

Jag tror att snabbare cache tillsammans med en gemensam stor L3 med mindre latency ger största vinsterna för IPC.
Sedan kommer multicore-benchmarks som nyttjar cachen mellan trådar och beräknings-benchmarks som nyttjar AVX512 ge de stora sifforna i marknadsföringen, men vi har inte hört något konkret som skulle förbättra IPC annars - typ parallella beräkningsenheter eller bättre cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Ökad IPC och clock.. Kanske kan börja leverera i spel trots allt! Nästan lika imponerad av det som deras marknadsföring..

Börja??

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Tvivlar på att AMD kommer öka prestandan så mycket på 4950X då intel inte har något att komma med. Har vi otur så blir det en 4950 utan X som släpps till att börja med där X modellen bara kommer släppas om det krävs.

Det skulle förvåna mig om AMD redan skulle börja bete sig som om de var marknadsledande. De må ha de bästa produkterna för tillfället, men företaget är oerhört långt bakom Intel fortfarande sett till närvaro på marknaden.

AMD behöver att slå till med det absolut bästa de kan förmå, igen och igen och igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Ökad IPC och clock.. Kanske kan börja leverera i spel trots allt! Nästan lika imponerad av det som deras marknadsföring..

Kanske? Bott i en grotta senaste 3 åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kanske? Bott i en grotta senaste 3 åren?

Förstår hur inte var jag bor eller inte är relevant.
Nej jag är inte imponerad av att Zen2 presterar lika bra som min uråldriga 6700k när det kommer till spel.
Intels lansering var allt annat än imponerade också tyvärr.

rättelse
Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Känns som max turbo är ganska irrelevant då väldigt få program använder 1 kärna och att min cpu inte når sin utlovade turbo frekvens förutom någon sekund här och där. All core turbo däremot är väldigt intressant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Förstår hur inte var jag bor eller inte är relevant.
Nej jag är inte imponerad av att Zen2 presterar lika bra som min uråldriga 6700k när det kommer till spel.
Intels lansering var allt annat än imponerade också tyvärr.

zen 2 är ju ca 20% över 6700k. Menar du din extremt överklockade 6700k då?

Permalänk

Det är bra. Men det känns som om både Intels och AMD kommande processorer är knappt märkbart bättre. Precis samma som många andra produkter, en 2020 års volvo är lite bättre än en 2019 av samma modell. Men det gäller att ta fram förstoringsglaset för att se skillnaderna.

Det stora är vilken processor som är mest prisvärd mellan Intel och AMD och detta påverkar försäljningen som sedan påverkar hur konkurrensen kommer att se ut.

Sedan 16 core i 4,6GHz med bra IPC, ja den lär hålla ett tag för hemmabruk. Speciellt i tider då folks hemdatorer allt får mindre betydelse då nästan alla som sysslar med något tyngre börjar gå över till mer server cloud lösningar. Andelen entusiaster som har behov av 64 core med 512GB ram lokalt minskas då man kör det i molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

folks hemdatorer allt får mindre betydelse då nästan alla som sysslar med något tyngre börjar gå över till mer server cloud lösningar.

Vad för fantasivärld lever du i? Vilka vanliga hobbyanvändare som t ex kör 3D-rendering menar du kör rendering i moln i dag? Och nej, kom inte med exempel på folk som jobbar med det och försörjer sig på det på högre nivå. Skriver du "nästan alla" får du förklara hur du får ihop det...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Vad för fantasivärld lever du i? Vilka vanliga hobbyanvändare som t ex kör 3D-rendering menar du kör rendering i moln i dag? Och nej, kom inte med exempel på folk som jobbar med det och försörjer sig på det på högre nivå. Skriver du "nästan alla" får du förklara hur du får ihop det...

Och du tog bort meningen innan: Citat: Sedan 16 core i 4,6GHz med bra IPC, ja den lär hålla ett tag för hemmabruk
Alltså de som kör något större och kräver mer än just detta, ja de kör allt mer i molnet idag.
Även meningen under: citat Andelen entusiaster som har behov av 64 core med 512GB ram lokalt minskas då man kör det i molnet.

Så de som har behov av extrema maskiner som inte 16 core 4,6GHz med hög IPC klarar av, ja deras lösningar går emot molnlösningar idag.

Permalänk
Medlem

Det är härligt att kunna vara entusiastisk över nyheter rörande Ryzen 4000 igen

Helt sjukt vilka svarta dagar det var tills de ändrade sig och gav grönt ljus för X470 och B450.

Att klockfrekvenserna är marginellt lägre (om de nu blir slutgiltiga vilket alltså inte är säkert) så bör det kunna vägas upp av högre IPC. 25% som en del pratat om vet jag inte om jag vågar tro på men hoppas i alla fall på 10-15%-

Mitt Crosshair VII kommer få bli kompis med 4950X. Nu när det är sista rundan på plattformen så känner jag att jag lika gärna kan unna mig det bästa som går, plus att jag gärna belönar AMD ekonomiskt för deras kloka beslut att tillåta 4000-serien på X470

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och du tog bort meningen innan: Citat: Sedan 16 core i 4,6GHz med bra IPC, ja den lär hålla ett tag för hemmabruk
Alltså de som kör något större och kräver mer än just detta, ja de kör allt mer i molnet idag.
Även meningen under: citat Andelen entusiaster som har behov av 64 core med 512GB ram lokalt minskas då man kör det i molnet.

Så de som har behov av extrema maskiner som inte 16 core 4,6GHz med hög IPC klarar av, ja deras lösningar går emot molnlösningar idag.

Nej, försök inte slingra dig. Du skrev att folks hemmadatorer får mindre betydelse eftersom nästan alla som kör tyngre saker kör i moln. Den meningen betyder att bland hemmadatoranvändare, så kör nästan alla i moln. Det kan helt enkelt inte vara sant. Jag skulle bli förvånad om ens en promille av hemmadatoranvändare kör renderingar och liknande i molnlösningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Förstår hur inte var jag bor eller inte är relevant.
Nej jag är inte imponerad av att Zen2 presterar lika bra som min uråldriga 6700k när det kommer till spel.
Intels lansering var allt annat än imponerade också tyvärr.

Zen 2 har i snitt 20% högre prestanda än en 6700K i ren IPC.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Nej, försök inte slingra dig. Du skrev att folks hemmadatorer får mindre betydelse eftersom nästan alla som kör tyngre saker kör i moln. Den meningen betyder att bland hemmadatoranvändare, så kör nästan alla i moln. Det kan helt enkelt inte vara sant. Jag skulle bli förvånad om ens en promille av hemmadatoranvändare kör renderingar och liknande i molnlösningar.

Vad tyngre saker är går att diskuteras. Men jag både före och efter meningen klargjorde vad jag menade. Där jag skrev att få behövde mer än 16 core i 4,6GHz. Andelen datoranvändare i sverige är väl runt 10 miljoner, en promille av dessa är 10 000personer. Och nej inte 10 000st personer i sverige idag har behov av mer än dessa 16 core.

Om jag inte både före och efter hade förtydligt vad jag menade med tyngre laster så blir det en disskussion vad det är. Där det beror på i vilket sammanhang. För vissa grupper är 50Kg i marklyft något tyngre som kräver viss förberedelse, andra pratar om 500Kg marklyft.

*edit*
Det jag argumenterar för är att utvecklingen av brutalt kraftiga maskiner i hemmet tack vare molnet inte ökar. Det är för övrigt samma sak med hårddiskar för lagring av data. Runt 2003 så hade jag flera bekanta som la kanske 20 000kr på att hdd för att lagra filmer, man skulle kunna tro att nu idag så har samma personer kanske hdd för 40 000kr för att lagra film. Men utvecklingen tog en annan vända och de har filmtjänster som netflex, hbo och knappt någon lagring alls hemma av filmer.

Samma gäller cpuer. Jobbar man inom IT så har man ofta igång en väldigt massa saker, alla dessa saker körs dock inte på den datorn som man jobbar vid. Vilket har lett till att de flesta jobbar med en laptop fast de jobbar med megakrävande saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Zen 2 har i snitt 20% högre prestanda än en 6700K i ren IPC.

Det är sant, men samtidigt har 6700K 30% lägre latency om man kör båda med snabba minnen, jag ser det på mina burkar. 3900X/3733MHz minne = 65ns, 6700K/3200MHz minne = 45ns. Det påverkar också upplevelsen. Det kommer nu att förbättras med Zen 3, men jag tror inte i klass med Skylake.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

"Ryzen 4000-lanseringen sägs äga rum någon gång i augusti eller september"

Sedär, jag förväntande mig en något senare Q4 lansering. Nu har jag iof gått i uppgraderingstankarna i snart tre år, men prestandabehovet matchar aldrig köpsuget... Min 4770k har i princip orkat med 60fps i 8år och en hel konsollgeneration, så kanske får hoppas att Cyberpunk och en ny generation konsoller får en att slå till på ett B550/4700X och RTX3060/3070 system någon gång i höst!

Quadcore har inte varit relevant på marknaden för lite tyngre saker än att köra lätta MMO spel på 7-8 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vad tyngre saker är går att diskuteras. Men jag både före och efter meningen klargjorde vad jag menade. Där jag skrev att få behövde mer än 16 core i 4,6GHz. Andelen datoranvändare i sverige är väl runt 10 miljoner, en promille av dessa är 10 000personer. Och nej inte 10 000st personer i sverige idag har behov av mer än dessa 16 core.

Om jag inte både före och efter hade förtydligt vad jag menade med tyngre laster så blir det en disskussion vad det är. Där det beror på i vilket sammanhang. För vissa grupper är 50Kg i marklyft något tyngre som kräver viss förberedelse, andra pratar om 500Kg marklyft.

*edit*
Det jag argumenterar för är att utvecklingen av brutalt kraftiga maskiner i hemmet tack vare molnet inte ökar. Det är för övrigt samma sak med hårddiskar för lagring av data. Runt 2003 så hade jag flera bekanta som la kanske 20 000kr på att hdd för att lagra filmer, man skulle kunna tro att nu idag så har samma personer kanske hdd för 40 000kr för att lagra film. Men utvecklingen tog en annan vända och de har filmtjänster som netflex, hbo och knappt någon lagring alls hemma av filmer.

Samma gäller cpuer. Jobbar man inom IT så har man ofta igång en väldigt massa saker, alla dessa saker körs dock inte på den datorn som man jobbar vid. Vilket har lett till att de flesta jobbar med en laptop fast de jobbar med megakrävande saker.

Men nu pratar du om nåt helt annat än det du skrev. Hemmaanvändare. För det första är det nog max några hundratusen svenskar som har nån form av entusiastliknande dator hemma. Vilka av dessa, som INTE jobbar med det, och gör jobbet på hemmadatorn, menar du skickar iväg tunga beräkningar till molnlösningar? Jag har svårt att föreställa mig att det ens handlar om några hundra. Varför betala för molntjänster när man kan göra ett engångsköp och ha utrustningen hemma, som man förmodligen ändå hade haft?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Äh, skit i att svara! Vi menar nog så olika saker att det inte spelar nån roll. Orkar inte munhuggas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Men nu pratar du om nåt helt annat än det du skrev. Hemmaanvändare. För det första är det nog max några hundratusen svenskar som har nån form av entusiastliknande dator hemma. Vilka av dessa, som INTE jobbar med det, och gör jobbet på hemmadatorn, menar du skickar iväg tunga beräkningar till molnlösningar? Jag har svårt att föreställa mig att det ens handlar om några hundra. Varför betala för molntjänster när man kan göra ett engångsköp och ha utrustningen hemma, som man förmodligen ändå hade haft?

Ordbajseri. Vilka hemanvändare har behov av mer än 16 core i 4,6GHz idag? Ytterst få. Du pratar mycket om videoredigering, men mer core hjälper inte alltid till där.
De som har behov av mer är de som framförallt sätter upp system för labb för att öva, vilket de senare kommer använda i arbetslivet. När utvecklingen är molnet så är det molnet man vill labba med. Och har man ett bättre jobb inom IT så har man ofta partnerskap med olika företag som Micorosoft och då kan man helst gratis varje månad få använda Molntjänster för några tusen per månad till precis vad man vill, så länge som man följer sveriges och företagets lagar. Där en regel är att man ej får tjäna pengar på det, för då vill företaget ha en del av pengarna.

Så Nisse som vill labba med lite databasredudans, AI och annat. Nej Nisse behöver inte köpa en Threadripper med 64 core 512 GB ram och labba hemma, Nisse kan labba med t.ex. Microsoft Azure. Och är Nisse duktig så kan nisse göra dessa labbar för privat bruk helt gratis.

Såg detta inlägg nu.

Skrivet av cyklonen:

Äh, skit i att svara! Vi menar nog så olika saker att det inte spelar nån roll. Orkar inte munhuggas.

Ja det blir en semantisk debatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

zen 2 är ju ca 20% över 6700k. Menar du din extremt överklockade 6700k då?

Skulle inte säga 4.8ghz på med vanlig luftkylare är särskilt extremt. Men det kanske det är om man kollar på hur bra zen2 klockar..

Förstå mig rätt, jag har absolut inget emot amd.
Jag önskar bara de presterade bättre än de gör i spel så jag hade kunnat motivera ett köp för jag vill uppgradera men ser ingen vinning i det.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Quadcore har inte varit relevant på marknaden för lite tyngre saker än att köra lätta MMO spel på 7-8 år.

Du får nog specificera vad du menar och vad din poäng är, annat än att spela Allan då.

"Tyngre saker" utanför spel sysslar jag inte med privat så vad som krävs där känns irrelevant, och syftar du på spel så har du huvet så långt upp i någon HEDT elite bubbla så den inte finns eller så trollar du om du på allvar menar att 8 trådar har varit irrelevant sen 2012, och även om det på något sett hade vart det så hade det ju absolut inte spelat något roll i mitt fall då det jag spelar uppenbarligen klarar sig på 8 trådar (även om det faktiskt börjar bli vanligare att jag ser CPU-flaskhalls).

Från 2017 (ja quadcore var ju uppenbarligen irrelavnt):

Permalänk
Medlem

@trattjaevel: Moore's Law Is Dead säger att AMD zen 3 kommer bli något i hästväg
när det kommer till spel.Så vad ska Intel marknadsföra sig som bäst på då?Om det
visar sig zen 3 slår Intels nya socket 1200 i spel ,och sedan också socket 1700 som kommer
kort tid senare också?
Jag längtar till Zen 4 och att då äntligen byta ut min Intel 3770s.

Visa signatur

Magnus AMD