Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast är det det verkligen så? Eller har frågan uppmärksammats och snurrat runt många varv där allting faller tillbaka på ett fåtal gamla historier som repeteras?

Jag vet inte.

Men jag vet att både permanenta och tillfälliga förändringar var mycket vanligare på plasma. Och tillfälliga förändringar på en OLED var vanligare för några år sedan när jag testade och kunde se spåren från testbilder jag körde. Men att detta också minskar och nu nästan är borta på 2019-modellerna som jag kört senast. Måste medvetet provocera fram dem i HDR-läge med testbilder.

Philips OLED-modeller driver sina paneler mycket hårdare än hur övriga tillverkare gör det. Och man kan inte påverka det beteende i någon större grad. I vissa fall är det svårt att få en Philips OLED att lysa svagare än 120 nits för reglagen är och botten och ABL:n kan ändå lyfta en 10% vit testbild mot 150-180 nits. Bra tryck i bilden för ett ljust rum men alldeles för ljusstarkt för ett mörkt rum. Och då är kartonglägena värre. Samt också alla former av aktiva inbränningsskydd som är på från början med Philips. Ständigt denna fråga om varför bilden är förskjuten lite grann.

Så det är skillnad på OLED och OLED också.

Jo, det har nog blivit bättre iofs. Skulle jag bott själv och valt TV baserat på enbart min användning så skulle jag valt OLED. Men med småbarn och sambo som inte alltid förstår hur man tar hand om saker så valde jag en Q80R istället (även billigare i mitt fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slegve:

Det jag däremot råkat ut för, är något som liknar en inbränning men i själva verket orsakats av solen (inte TV4).
Trodde först att det var en inbränning, men jag kunde inte hitta något vi konsumerat som passade mönstret.
Upptäckte istället att vid en viss tid på dygnet så träffade solen TVn på exakt det stället.
Har alltid haft TVn på samma ställe utan problem, så det var inget jag reflekterade över när vi köpte ny.
Men det verkar som att OLEDs mår exceptionellt dåligt av solen, även små mängder genom ett fönster, vilket jag inte riktigt tänkt på.
Vad jag förstår behöver den inte ens vara igång för att detta ska inträffa, utan det räcker med att den är i standby.

"Organic LED" är som namnet antyder något "levande", så precis som en människa så mår den inte bra av för mycket ljus. Får köra lite solkräm på den

https://www.reddit.com/r/OLED/comments/biicwz/is_sunlight_dam...

Yep, direct sun isn't great for almost any piece of electronics and it will damage the screen of an OLED display. Its listed on the second page of the manual 'Keep the product away from direct sunlight'. It seems like some people have had luck with the pixel refresher if its not too bad but others not

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

användningen kommer växla mellan någon film per dag till 10-15 serieavsnitt per dag så en hel del användning, men burn-ins är alltså inget att oroa sig över om så länge man inte har en och samma bild på konstant? För det är egentligen det enda som oroar mig över OLED, det är ändå en hel del pengar så vill ju att TV:n håller länge..

Vi har en 65B7 hemma, den har stått på ca 8h om dagen i två år (mellan sambon, mig och barnet så blir det en del tv-tittande+tvspel). Har hittills inte märkt av några inbränningar av något slag med blandat innehåll. Dock vill jag lägga en brasklapp att vi inte använt den som datormonitor, utan endast tvtittande och tvspel via inbyggda funktioner, samt serier över HDMI från macbooken. YMMV men jag tror det ska till ganska ovanligt användarmönster för att få inbränningar, vilket även Rtings test verkar visa.

Min erfarenhet: använd den inte som datormonitor så kommer du inte behöva oroa dig för inbränningar.

Permalänk
Medlem

Har haft Plasma 10 år utan inbränningar men läst om folk som köpt OLED som får inbränningar efter 2-3 år som aldrig spelat spel och varit försiktiga. Kanske ljuger de och är anställda av Samsung men tom LG gick ju ut med att OLED har stora problem med det.
Jag vill ha en tv I minst 6 år helst 10. Ur mitt läge vågar jag inte satsa på OLED.

Här är en rapport som skrämde mig: https://www.reddit.com/r/4kTV/comments/g9ml4n/lg_oled_burnin/

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Jag har haft två OLED-apparater och ja, det är fantastiskt. Senast blev det dock att jag nappade på en 65" Q70R och jag är väldigt nöjd. Nej, det är inte OLED-svärta, och du kan se FALD en aning här och där, men nog tycker jag att svart är jäkligt svart ändå. Det som jag kan anmärka på mest är att det ganska fort blir sämre bild från sidan.

Fördelen (för mig) som kör en Nvidia Shield och inte är intresserad av att använda TVns inbyggda OS är att Samsungen startar riktigt snabbt. Förmodligen den snabbaste TVn jag haft.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

"Organic LED" är som namnet antyder något "levande", så precis som en människa så mår den inte bra av för mycket ljus. Får köra lite solkräm på den

https://www.reddit.com/r/OLED/comments/biicwz/is_sunlight_dam...

Yep, direct sun isn't great for almost any piece of electronics and it will damage the screen of an OLED display. Its listed on the second page of the manual 'Keep the product away from direct sunlight'. It seems like some people have had luck with the pixel refresher if its not too bad but others not

Det har man ju i bakhuvudet när det gäller all elektronik för inomhusbruk egentligen, men jag blev förvånad över hur pass känslig den var.
Solen träffade bara TVn kort in på vänsterkanten en liten stund mitt på dagen och det märkte man ju inte när man var på jobbet -.-
Den tidigare Samsung LCDn hade som sagt inga problem med placeringen, så det var i mitt fall ett enkelt misstag att göra.

En gardin räckte för övrigt, så ingen solkräm

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har haft två OLED-apparater och ja, det är fantastiskt. Senast blev det dock att jag nappade på en 65" Q70R och jag är väldigt nöjd. Nej, det är inte OLED-svärta, och du kan se FALD en aning här och där, men nog tycker jag att svart är jäkligt svart ändå. Det som jag kan anmärka på mest är att det ganska fort blir sämre bild från sidan.

Fördelen (för mig) som kör en Nvidia Shield och inte är intresserad av att använda TVns inbyggda OS är att Samsungen startar riktigt snabbt. Förmodligen den snabbaste TVn jag haft.

Just shield vs allas smarta os skulle vara intressant att se jag e som inte sugen på att betala för de smarta funktionerna då jag sitter på en shield 🤔

Blir en bättre tv för mig snart, siktar för en gångs skull på top segment då jag är relativt less på dålig svärta sedan tidigt 2000tal då jag köpte min första. Med andra ord, bara köpt budget.

Permalänk
Medlem

Jag har en C9. Jag spelar mycket och glömmer ofta tvn på med statisk bild i 2 timmar sträck då tvn stängs av automatiskt. Så det är mycket statiska element med starkt ljus iom HDR. Men såhär 6 månader in så ser jag ingen burn in.

Har även C6 i 55 och 65 tum. 65an har fått en viss burn in efter 4 år men åtgärdats av TVns egna pixel refresh som går efter varje 2000 timmar påtid.

Jag kan säga att jag är väldigt kräsen med bild men framförallt TVns bildmotor och upplevelsen av flyt. Och jag upplever oleds närvaro i bilden lika överlägsen som Sonys 100hz var jämfört med 50hz på 90 talet.

En annan viktig detalj känner jag är att om du tittar på TVn länge så blir du inte alls lika trött i ögonen, något jag som linsbärare ofta blir av t.ex. LCD skärmar.

Sen jag vill säga om ljusstyrkan på oled i ljusa rum att det är bara skit snack.. På C6 kan man känna att det kan vara ett problem om man är riktigt petig, vilket jag är, men med C9 kan jag inte ha över 30% i mörkt rum och aldrig över 60% i ett helt vitt rum med gassande sol genom 8 stora fönster. Vid 100% ljusstyrka blir vitt som att titta in i solen.

Köp en Oled.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Jobbar som återförsäljare av elektronik och kedjan jag hör hemma i har erbjudit OLED i 6-7år. Butiken jag jobbar i har aldrig haft ett case med en inbränd OLED, vid samtal med vår service/QC avdelning verkar det ligga på ca en handfull case under alla år (som ref ett hundratal butiker i fem olika länder). En större del av dom fallen har varit när skärmarna använts i olika verksamheter t.ex. rullat bildspel i receptioner / skyltfönster och liknande.

Edit: I övrigt ger Sony Xg9505 mycket bild för pengarna men har du de extra tusenlapparna är en OLED ett bra steg upp i bildkvalitet!

Glömde säga något om Oled vs Qled
Permalänk
Medlem

Ska man jämföra så ska det jämföras rätt. LG OLED65C9 kostar 22000:- och bör då jämföras med Samsung QE65Q90R som kostar 20000:-. Denna modell har fler sektioner i bakgrundsbelysningen som kan släckas individuellt än hos Q70:an som diskuterades innan. Detta tar bort halo-effekten enligt de recentioner som jag har läst

I denna jämförelsen ger Oled en hårfint bättre svärta medans Samsungen oftast betraktas som det bättre valet om man inte har ett hyffsat mörkt rum.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

@SmilesRising: Om du går från en gammal projektor kommer du nog uppskatta svärtan även i en QLED för 13000kr. Nu är jag ingen genombiten TV-fanatiker, men när jag köpte en Samsung 7-serie med "vanlig" LCD panel tyckte jag att bilden är kanonbra.
Ja, jag förstår att OLED är bättre, men hur kräsen är du? Det blir dessutom lite missvisande att jämföra i butiken med sina överdrivna inställningar.

Summa summarum, du har öppet köp. Börja med den enkla modellen och prova hemma. Får du en wow-upplevelse jämfört med projektorn så behåll. Vill du har mer så byta mot en OLED.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

@OscarAlvermalm: Om du går från en gammal projektor kommer du nog uppskatta svärtan även i en QLED för 13000kr. Nu är jag ingen genombiten TV-fanatiker, men när jag köpte en Samsung 7-serie med "vanlig" LCD panel tyckte jag att bilden är kanonbra.
Ja, jag förstår att OLED är bättre, men hur kräsen är du? Det blir dessutom lite missvisande att jämföra i butiken med sina överdrivna inställningar.

Summa summarum, du har öppet köp. Börja med den enkla modellen och prova hemma. Får du en wow-upplevelse jämfört med projektorn så behåll. Vill du har mer så byta mot en OLED.

projektorn har en upplösning på 800x600 och kontrast på 500:1.. så kan omöjligtvis bli sämre. Men alla pratar så gott om OLED och vill ju inte köpa en TV och sen tänka "kanske skulle köpt oled ändå" men kanske blir nöjd oavsett. Öppet köp blir ju lite bökigt om man ska skicka en 65" TV fram och tillbaka

Permalänk
Medlem

Tror att köpa en OLED just nu är det absolut sämsta tillfället på hela året.
LG's 65B9 har ju gått för mellan 15-17 000 hela våren.. Jag hade nog kört på den
förutsatt att priset inte är runt 20 som det är nu.

Har du inte bråttom hade jag avvaktat tills priset dippar, förhoppningsvis blir det
några modeller över på utförsäljning innan de nya modellerna kommer.

Jag har två stycken 65" OLED C8, hade jag fått göra om det hade jag hellre kört på
en 75" QLED (samma pris som 65" OLED) och sedan 65" OLED i sovrummet. Storleken
gör upplevelsen maffigare (enligt mig) än den brutalt bra svärtan som OLED leverar.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

projektorn har en upplösning på 800x600 och kontrast på 500:1.. så kan omöjligtvis bli sämre. Men alla pratar så gott om OLED och vill ju inte köpa en TV och sen tänka "kanske skulle köpt oled ändå" men kanske blir nöjd oavsett. Öppet köp blir ju lite bökigt om man ska skicka en 65" TV fram och tillbaka

I så fall tror jag att du precis som jag kommer att bli toknöjd även med en billig RU7405!

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/63-69tum/samsung-ue6...

Har du en Elgiganten i närheten finns även RU7105.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22887/samsung-65...

Skillnaden är fötterna, fjärrkontroll (7405 har en ny variant medan 7105 har en "klassisk"). Och enligt Prisjakt är 7405 bakbelyst medan 7105 är kantbelyst. Men det låter jag någon annan ge en teknisk förklaring på.

Permalänk
Medlem

OLED är det rätta, tycker inte QLED är bra alls, skulle inte oroa mig för inbränningar. Vår har gått till allt möjligt, använts till spel 3-4 timmar åt gången, lämnats på tills den stänger av sig själv, film, serier och inte märkt någon inbränning ännu. Verkar som sagt vara rätt ovanligt om man inte misshandlar den.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte RTINGS var ypperligt bra när jag skulle köpa TV.

https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (betyg)

Här har du en bra sammanställning med betyg, årsmodell, storlekar, typ av tv etc.
Du kan även klicka dig vidare för att läsa fördelar och nackdelar och mer ingående test.

Ny länk
Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk

Hade räknat med att ha TV:n i många år, så då kanske man ska satsa på något som inte kan bränna fast? Folk verkar ju få allt möjligt fastbränt på sina OLED:s, nyhetsmorgon, olika HUD:s från spel osv.. efter bara några månader eller något års användning och vad jag kan se så täcker inte garantin det alls? och man kan inte köpa till någon garanti som täcker det?

Permalänk

Oled som gäller. Har själv en LG 55 B6. Lite sugen på att uppgradera till en 65 CX. Verkar dock inte vara större skillnad på C9 och CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

vad jag kan se så täcker inte garantin det alls? och man kan inte köpa till någon garanti som täcker det?

Idag så täcker åtminstone LG inbränningar på panel gratis en gång. Tekniker kommer hem och byter din panel. Hur länge de kommer göra detta står väl skrivet i stjärnorna så inget man kan ta för givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmilesRising:

Hade räknat med att ha TV:n i många år, så då kanske man ska satsa på något som inte kan bränna fast? Folk verkar ju få allt möjligt fastbränt på sina OLED:s, nyhetsmorgon, olika HUD:s från spel osv.. efter bara några månader eller något års användning och vad jag kan se så täcker inte garantin det alls? och man kan inte köpa till någon garanti som täcker det?

Den frågan är det väl bara du som kan svara på, OLED ligger ju iaf i topp när det kommer till betygen.

Både OLED och VA-paneler verkar klara sig bra när det kommer till att bibehålla bildkvalitén över tid, IPS-paneler verkar dock få sämre och sämre bild över tid.
(Källa: 20/7 Burn-In Test)
Problemet med OLED är som sagt att det kan bli burn-in, men är man medveten om detta och är lite försiktig så bör det inte vara något problem.

Sen är det är ingen av oss som har en spåkula, du skulle kunna köpa en VA-panel som dör efter 5 år, eller köpa en OLED och ha den utan problem i 8.

Men att köpa en OLED för att för att visa menyn på en pizzeria kanske inte är den bästa idén.

Samsung Q90R t.ex. har mycket högre brightness i både SDR och HDR jämfört mot OLED, så om du kikar på mycket TV i direkt solljus så kanske den är ett bättre val. Eller om du vill ha lite extra popp i HDR scenerna (när det kommer till ljusstyrka).

Spelar du Fortnite 20 timmar om dagen eller kikar på CNN dygnet runt så hade jag nog rekommenderat en VA-panel. Men har du tänkt köpa ny TV efter något år så har det ju ingen större betydelse.

Sen skulle ju local dimming zonerna kunna börja krångla på en Q90R, jag vet icke vad dom har för livslängd.

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk

@yaxez: Hemma har vi en vanlig LCD tv från 2009-2010 som funkar finfint utan problem. Så jag har ju en förhoppning om att den TV:n jag köper nu håller i åtminstone 5 år utan några större problem..

Om man måste tänka till och vara lite försiktig när man använder OLED så kanske det inte är för mig helt enkelt.. Gillar ju saker som bara funkar och inte kräver någon speciell omvårdnad.. får nog ta och kolla lite mer angående inbränningar innan jag tar ett beslut.

Men uppskattar verkligen alla tips och råd man får här så posta allt ni har!

Permalänk
Medlem

Som sagt, köp en vanlig 7-serie, tex RU7405. Det kvittar vad du köper så kommer det kännas som en massiv uppgradering.