Microsoft visar grafiska Linux-applikationer på Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft visar grafiska Linux-applikationer på Windows 10

Gränssnittet i Linux-applikationer som körs på Windows 10 kan dessutom hårdvaruaccelereras av grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Heh, Tänk om det blir Microsoft som får "year of the linux desktop" memet att bli sanning. Ironiskt

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt första intryck var: varför? Utöver att det går. Det hör till ovanligheterna att en GUI-applikation endast går att köra på Linux.

Men när jag tänker efter lite så finns det ändå sådana applikationer. Det enda jag personligen känner till är CalderaRIP, som endast funkar på Linux och MacOS. https://www.caldera.com/support/os-compatibilities/

Detta är ett program som används för tillverkning av skyltar och annan stor grafik. Med detta stöd så borde det ju gå att köra detta på Windows också. Enda anledningen att jag känner till det är att mitt jobb har ett tryckeri som en av sina kunder.

Finns det andra exempel?

Permalänk
Medlem

@pv2b För att du har hela ditt avancerade mjukvaruprojekt som bara går att bygga på Linux, och då behöver du köra din IDE i Linux också.

Permalänk
Medlem

Får flashbacks till när man labbade med Xming över nätverket. Ivf så är detta en trevlig utveckling för GPGPU och andra saker som kan hårdvaruaccelereras.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

@pv2b För att du har hela ditt avancerade mjukvaruprojekt som bara går att bygga på Linux, och då behöver du köra din IDE i Linux också.

Beroende på hur det bygger nej. WLS har tillgång till samma diskrymd så bara att skriva all kod och från terminalen i WSL linux bygga projektet. Hade fungerat för mig om det inte var så att WLS 1 inte stödjer fuse vilket tydligen behövdes. Borde fungera i WLS 2 utan grafisk miljö för det mesta jag stött på bygger ändå från terminal, även om den kanske inte syns.
Men från min experience så kan det vara trevligt att köra typ ROS (robot operating system) i windows där mycket annat utvecklas i och inte behöva köra en VM eller ha två datorer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter! Avsaknaden av hårdvaruaccelererad grafik har för mig varit den största boven med WSL2.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Nice, upptäckte just att någon patchat Ryzen Master så att man kan börja testa hyper-v igen: https://github.com/microsoft/WSL/issues/4771

(Det hade förstås varit bra, men väldigt okaraktäristiskt, av AMD om de fixat sin kod och sina drivrutiner istället...)

Permalänk
Medlem

Om Microsoft bytte till linuxkärna och sen istället emulerade NT-kärnan så alla gamla program fungerar.

De gör ett snyggt och enkelt interface som Windows 10 men utan dubbla interface för kontrollpanelen osv. Under finns allt som finns i linux men viktigt att det mesta ska kunna göras utan att gå in i terminalen.

Alltså ungefär som macOS.

Jag hade bytt direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Om Microsoft bytte till linuxkärna och sen istället emulerade NT-kärnan så alla gamla program fungerar.

De gör ett snyggt och enkelt interface som Windows 10 men utan dubbla interface för kontrollpanelen osv. Under finns allt som finns i linux men viktigt att det mesta ska kunna göras utan att gå in i terminalen.

Alltså ungefär som macOS.

Jag hade bytt direkt!

Det hade varit underbart, dock är jag inte så säker på att det hade varit praktiskt genomförbart, åtminstone inte idag. På tok för många gamla rävar med flashiga datakörkort som hade fått spunk.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Har ingen windows-dator men det första jag tänker är om någon testat att köra Wine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Mitt första intryck var: varför? Utöver att det går. Det hör till ovanligheterna att en GUI-applikation endast går att köra på Linux.

Tycker hittills att nära nog alla GTK-baserade applikationerna som jag kört under Windows är bloatade och långsamma jfm Linux-versionen, så jag välkomnar helt klart att kunna köra dessa direkt under WSL 2.

Sedan finns det ett gäng med enklare GUI-applikationer för Linux idag som jag mycket hellre använder än exempelvis Calc, Notepad, Paint, Explorer i Windows.

Önskar att Microsoft kan ge oss en fullständig Ubuntu 20.04 som kan köra win32-applikationer out-of-the-box Då slipper jag dual-boota så fort jag ska använda Adobe Lightroom eller Photoshop.

Permalänk
Medlem

Så nu kan jag köra min "fina" linuxprogram på det ordägligt fula Windows 10? Och dessutom bli tvångsmatad med uppdateringar samtidigt som Microsofts spionerar på mig, ja det är nog precis vad jag har längtat efter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Beroende på hur det bygger nej. WLS har tillgång till samma diskrymd så bara att skriva all kod och från terminalen i WSL linux bygga projektet. Hade fungerat för mig om det inte var så att WLS 1 inte stödjer fuse vilket tydligen behövdes. Borde fungera i WLS 2 utan grafisk miljö för det mesta jag stött på bygger ändå från terminal, även om den kanske inte syns.
Men från min experience så kan det vara trevligt att köra typ ROS (robot operating system) i windows där mycket annat utvecklas i och inte behöva köra en VM eller ha två datorer.

Det har varit min vardag med wsl2 i ett halvår nu, och det är nog den bästa dev-miljön jag haft hittills. Att komma åt wsl2-filer från Windows går, men är galet mycket långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Mitt första intryck var: varför? Utöver att det går. Det hör till ovanligheterna att en GUI-applikation endast går att köra på Linux.

Men när jag tänker efter lite så finns det ändå sådana applikationer. Det enda jag personligen känner till är CalderaRIP, som endast funkar på Linux och MacOS. https://www.caldera.com/support/os-compatibilities/

Detta är ett program som används för tillverkning av skyltar och annan stor grafik. Med detta stöd så borde det ju gå att köra detta på Windows också. Enda anledningen att jag känner till det är att mitt jobb har ett tryckeri som en av sina kunder.

Finns det andra exempel?

Jag hade älskat om jag hade sluppit göra en linux sticka för att rädda en av mina diskar som sitter i nasen då hela nasen crashade just när jag skulle göra svap av diskarna till större. Då NASen har linux (synology) så funkade det inte att göra i windows.

Permalänk
Medlem

Samma sak fast med Windows i Linux tack!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Så nu kan jag köra min "fina" linuxprogram på det ordägligt fula Windows 10? Och dessutom bli tvångsmatad med uppdateringar samtidigt som Microsofts spionerar på mig, ja det är nog precis vad jag har längtat efter...

Du är inte tvingad

Permalänk
Avstängd

Alltid tyckt att de som stoltserar med att de kör Linux enbart sitter på väldigt höga hästar, de är lite bättre, betyder detta att man slipper se denna stolthet i mindre utsträckning nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Alltid tyckt att de som stoltserar med att de kör Linux enbart sitter på väldigt höga hästar, de är lite bättre, betyder detta att man slipper se denna stolthet i mindre utsträckning nu?

Tvärt om vettu. Nu kan de sitta på sina hästar och säga att de faktiskt kör det på riktigt och inte i någon flummig "VM" kernal environment. "Varför kör du inte bara linux på riktigt?"

Nää jag har inte varit med om så höga hästar folk. Två kamp har jag sett, de som bytte för länge sedan, typ xp och vista dagarna och klagar på saker som inte stämmer längre. De nyfrälsta som äntligen kan använda ett operativsystem som inte gör saker i bakgrunden som förstör skit och som får alla MS buggar som tar bort program och filer....också samma användare som av misstag gör något som sabbar linux. Använder de en dator så beter den sig konstigt fast den inte borde.
Sen har vi mig och mina kompisar som hoppar lite emellan men brukar sluta med att ligga kvar på windows ett tag innan vi tar tag och går tillbaka till pingvinen igen ett tag. Ofta på grund av att något i Windows strular och sen går man tillbaka två månader senare för man saknar något i windows.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Confusion:

Har ingen windows-dator men det första jag tänker är om någon testat att köra Wine?

Hoppas de implementerar WSL i Wine också så blir Xzibit glad.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSwizz:

Så nu kan jag köra min "fina" linuxprogram på det ordägligt fula Windows 10? Och dessutom bli tvångsmatad med uppdateringar samtidigt som Microsofts spionerar på mig, ja det är nog precis vad jag har längtat efter...

Microsoft vill ju hellre att folk kör Windows och virtualiserar Linux än att de kör Linux och virtualiserar Windows, insamlingspotentialen blir ju klart sämre i det senare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Alltid tyckt att de som stoltserar med att de kör Linux enbart sitter på väldigt höga hästar, de är lite bättre, betyder detta att man slipper se denna stolthet i mindre utsträckning nu?

Du blandar nog ihop Apple användare med Linux användare, haha

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt, nu har jag noll anledningar kvar att installera Linux. Bra tänkt, Microsoft.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av korvOlle:

Alltid tyckt att de som stoltserar med att de kör Linux enbart sitter på väldigt höga hästar, de är lite bättre, betyder detta att man slipper se denna stolthet i mindre utsträckning nu?

Nej.

Permalänk
Medlem

Trillade nästan av stolen när jag läste att WSL får stöd för hårdvaruaccelererad grafik. Känns som Windows kommer bli ett mycket intressant alternativ för utvecklare med behov av vad UNIX kan erbjuda.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Nej.

Skrivet av dmutm:

Alltid tyckt att de som stoltserar med att de kör Linux enbart sitter på väldigt höga hästar, de är lite bättre, betyder detta att man slipper se denna stolthet i mindre utsträckning nu?

" There is no place like ~ "

eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Om Microsoft bytte till linuxkärna och sen istället emulerade NT-kärnan så alla gamla program fungerar.

De gör ett snyggt och enkelt interface som Windows 10 men utan dubbla interface för kontrollpanelen osv. Under finns allt som finns i linux men viktigt att det mesta ska kunna göras utan att gå in i terminalen.

Alltså ungefär som macOS.

Jag hade bytt direkt!

Kodbasen till DirectX kanske inte är helt enkel att porta dock. Det är ju något som man vill ska köra native.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Mitt första intryck var: varför? Utöver att det går. Det hör till ovanligheterna att en GUI-applikation endast går att köra på Linux.

Men när jag tänker efter lite så finns det ändå sådana applikationer. Det enda jag personligen känner till är CalderaRIP, som endast funkar på Linux och MacOS. https://www.caldera.com/support/os-compatibilities/

Detta är ett program som används för tillverkning av skyltar och annan stor grafik. Med detta stöd så borde det ju gå att köra detta på Windows också. Enda anledningen att jag känner till det är att mitt jobb har ett tryckeri som en av sina kunder.

Finns det andra exempel?

Det här riktar sig till programvaruutvecklare, är du inte det så har du ingen nytta av det.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Alltid tyckt att de som stoltserar med att de kör Linux enbart sitter på väldigt höga hästar, de är lite bättre, betyder detta att man slipper se denna stolthet i mindre utsträckning nu?

Nä, de som kör linux _är_ lite bättre!
(Kör själv Win10 (kommer installera wsl2)/MacOS/iPadOS)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reefer:

Det här riktar sig till programvaruutvecklare, är du inte det så har du ingen nytta av det.

Det tror jag inte på. Om det är till för att en programutvecklare som utvecklar för Linux ska kunna köra sin IDE, varför då implementera hårdvaruaccellererad grafik?