Microsoft utökar verktygslådan Powertoys med ny Kör-meny

Permalänk
Melding Plague

Microsoft utökar verktygslådan Powertoys med ny Kör-meny

Powertoys är en samling experimentella funktioner som nu utökas med en applikationsstartare och anpassade tangentgenvägar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Total ripoff av Apples spotlight som i sin tur är en ripoff av Alfred som säkert är en ripoff av något annat :D. Detta ser jag fram emot, hoppas att söket fungerar bättre än det som finns i startmenyn på Windows 10.

Permalänk
Medlem

Om det låter som det låter med sök-funktionen så kanske man kan få lite mac-känsla på sin PC.

edit: Man skulle ju tillochmed kunna skippa taskbar helt och hållet då

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Musikälskare

Haha rakt av från Apple men trivs väldigt bra med deras sökfunktion redan så, positivt!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mot att trycka på Windows-tangenten och börja skriva (förutom att sökfältet ligger mitt på skärmen)?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Lego Master

Kör redan PowerToys, främst för FancyZones som gör det SÅ mycket enklare att hantera alla fönster i min arbetsmiljö. Framförallt möjligheten att splitta en skärm stående på högkant i upp/ner istället för höger/vänster är guld. Kör totalt 7 zoner över 2 skärmar just nu, hemma på 1440-skärmen är det totalt 5. Love it.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av anon228747:

Total ripoff av Apples spotlight som i sin tur är en ripoff av Alfred som säkert är en ripoff av något annat :D. Detta ser jag fram emot, hoppas att söket fungerar bättre än det som finns i startmenyn på Windows 10.

Alfred är inte så gammalt (från 2011 nånting).

LaunchBar däremot:

LaunchBar began as a series of shell scripts for the NeXTSTEP platform, then migrated to OPENSTEP where it was developed into a full-fledged application. It was ported to Mac OS X in 2001 as LaunchBar 3.

In 2005, Apple introduced Spotlight, which took over LaunchBar's default position at the top-right corner of the screen. In response, LaunchBar was changed to display its window at the center of the screen, below the menu bar.

https://en.wikipedia.org/wiki/LaunchBar

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker sökandet i Windows är hysteriskt dåligt? Man kan t.ex. befinna sig i samma mapp i utforskaren och veta precis vad filen heter utan att den hittar.

Eller appar man 100% har installerat som Windows-söket inte hittar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Total ripoff av Apples spotlight som i sin tur är en ripoff av Alfred som säkert är en ripoff av något annat :D. Detta ser jag fram emot, hoppas att söket fungerar bättre än det som finns i startmenyn på Windows 10.

Vem som gjorde den designen först kan vara en intressant fråga att reda ut nån gång. Jag misstänker att LaunchBar, för dåvarande NextStep, ligger bra till. Specifikt Spotlight tittade mycket på Launchbar för sitt gränssnitt. Gruppen som gjorde Spotlight gjorde primärt indexering och databasen som får det att fungera. När de var tvungna att svänga ihop ett gränssnitt också verkar de ha använt Launchbar, som vi det laget portats till OS X, som modell.

Sen har ju alla tittat på alla där ett tag. Det fanns ett helt batteri av olika launchers till på NextStep och gamla MacOS, och när Mac OS X slog ihop de platformarna kunde alla titta på alla och låna funktioner. De hade helt olika upplägg, där de från NextStep körde hårt med tangentbordet, medan de från gamla Mac-sidan var tungt mus-styrda. Legeringen av dessa blev mycket intressant. Att Apple i det här läget var snabba på att rekrytera indie-utvecklare för att jobba på OSet gjorde ju inte saken sämre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vad är skillnaden mot att trycka på Windows-tangenten och börja skriva (förutom att sökfältet ligger mitt på skärmen)?

Man kan ju hoppas är att de skippar "web searches" och filer som har liknande namn samt inte hoppar till någon random fil istället för programmet som dök upp för att man skrev en bokstav till... (ex Win+on ger One note medans Win+one ger Onedrive för mig som har gjort det mesta för att utrota Onedrive från datorn...)

Och jag vet man kan stänga av "include web searches" och liknande men kan vara trevligt alternativ

Permalänk
Avstängd

Hade vart toppen om dom kunde släppa Windows 10 basic men Windows 7 aero GUI, är trött på att dom bara vill lägga till massa nya saker hela tiden, saker som jag aldrig kommer använda i hela mitt liv.

Tycker att Windows 10 har blivit kladdig med alla nya saker som kommer typ hela tiden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kör redan PowerToys, främst för FancyZones som gör det SÅ mycket enklare att hantera alla fönster i min arbetsmiljö. Framförallt möjligheten att splitta en skärm stående på högkant i upp/ner istället för höger/vänster är guld. Kör totalt 7 zoner över 2 skärmar just nu, hemma på 1440-skärmen är det totalt 5. Love it.

Samma här! FanzyZones är riktigt bra! Har 5 zoner på mina två 1440 skärmar. En riktigt bra sak med FanzyZones är att zonerna kan överlappa varandra helt. så jag har en liten mindre zon i den stora på andra skärmen. Fungerar superbra. Rename har jag redan bra i Directory Opus och de andra funktioner har jag inte nytta av. Men den nya snabbsökningen kommer jag kanske börja använda.

En funktion som jag använder mer och mer som inte har med Powertoys att göra är nya klippverktyget (ctrl+Win+s) och även historiken i Urklipp (Win+v), så bra funktion de med. Nu ska vi bara se om saker i Powertoys kommer bli inbyggda i Windows i framtiden. vore ju guld.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Om den gör ett bättre jobb än startmenyns sökning så är det ett trevligt plus, annars är de övriga tredjepartslösningarna att föredra, t.ex. Wox + Everything (även om den senare innebär en potentiell säkerhetsrisk pga sin service som tillåter icke-admins att se alla filnamn i hela filsystemet).

Den största missen med startmenysökningen är att den bara kan söka på början av ord, inte på del eller slut. Antar att det beror på samma gamla sketna begränsning som Microsoft alltid haft i sina fritextindexerare (det som väl nuförtiden kallas Windows Search).

Jag brukar ta till UltraSearch när jag behöver göra "avancerade" sökningar (som om del av eller slut av ord vore avancerat att söka efter, fniss). Och ja, jag är medveten om att UltraSearch inte indexerar, men den gör hursomhelst ett mycket bättre jobb.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hade vart toppen om dom kunde släppa Windows 10 basic men Windows 7 aero GUI, är trött på att dom bara vill lägga till massa nya saker hela tiden, saker som jag aldrig kommer använda i hela mitt liv.

Tycker att Windows 10 har blivit kladdig med alla nya saker som kommer typ hela tiden.

Då kanske Winaero Tweaker skulle vara intressant för dig. Med den kan du slå av väldigt mycket onödigt krafs och även aktivera det dolda temat Aero Lite som finns inbyggt i Windows 10 om du vill.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Då kanske Winaero Tweaker skulle vara intressant för dig. Med den kan du slå av väldigt mycket onödigt krafs och även aktivera det dolda temat Aero Lite som finns inbyggt i Windows 10 om du vill.

Tror jag har testat den, får kolla på det i min lila test lab.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Nice, men vart är artiklarna om alla de saker som kommer påverka Windows användare mest?

* Package manager.
* Cross platform mobile/desktop/web GUI framework.
* Ny terminal med tabbar, styling, osv.

Alla är open source också.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Misstänker att man fortfarande inte kan hitta "Sticky Notes" appen om man inte specifikt söker på "Fästisar"?

Permalänk

hoppades på att kunna ändra komma mot punkt på numpad.

Men det gick inte i PowerToys.

Mycket synd.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vad är skillnaden mot att trycka på Windows-tangenten och börja skriva (förutom att sökfältet ligger mitt på skärmen)?

Vad jag har förstått så är en skillnad att du kan köra kommandon direkt, som i Kör-dialogen. Sedan ska de lägga till stöd för att skriva tillägg, så det har potentialen att bli vad man vill.

Skrivet av superegg:

Hade vart toppen om dom kunde släppa Windows 10 basic men Windows 7 aero GUI, är trött på att dom bara vill lägga till massa nya saker hela tiden, saker som jag aldrig kommer använda i hela mitt liv.

Tycker att Windows 10 har blivit kladdig med alla nya saker som kommer typ hela tiden.

Nu är ju det här inget som kommer inkluderas i Windows som standard (även om man kan tänka sig att det händer framöver), men jag tycker nog det här känns som en väldigt rimlig basfunktion för Windows.

Skrivet av Shockwave:

Nice, men vart är artiklarna om alla de saker som kommer påverka Windows användare mest?

* Package manager.
* Cross platform mobile/desktop/web GUI framework.
* Ny terminal med tabbar, styling, osv.

Alla är open source också.

Skulle nog vilja påstå att detta verktyg är relevant för många fler användare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

@Infiniti

Skrivet av L'ombra:

Vad jag har förstått så är en skillnad att du kan köra kommandon direkt, som i Kör-dialogen. Sedan ska de lägga till stöd för att skriva tillägg, så det har potentialen att bli vad man vill.

En skillnad till är som HowtoGeek skriver. Man kan söka i öppna fönster också för att komma till program som redan är öppna. Låter rätt bra!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Fanzyzones är ruskigt bra. Jag använder det för att dela upp 40-tummaren (2160p) i flera olika zoner dit jag sedan håller in shift och drar dit fönstren.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Nice, men vart är artiklarna om alla de saker som kommer påverka Windows användare mest?

* Package manager.
* Cross platform mobile/desktop/web GUI framework.
* Ny terminal med tabbar, styling, osv.

Alla är open source också.

Package Manager låter faktiskt mycket intressant (även om Chocolatey förstås redan är en bra sådan).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vad är skillnaden mot att trycka på Windows-tangenten och börja skriva (förutom att sökfältet ligger mitt på skärmen)?

Tycker Windows har ett otroligt dålig sökverktyg jämfört med Apples Spotlight. Jag som programmerare behöver exempelvis väldigt ofta räkna ut saker och då fungerar inte vanliga matematiska formler (så enkelt som 1*1) för att ens få fram resultatet. Apples Spotlight gör detta så sjukt enkelt och det går att göra mycket avancerade beräkningar. Installerade Wox till Windows men det kändes inte alls så integrerat som Spotlight är.

Värsta av allt är nog att den lilla miniräknaren som finns i Windows sök inte ens fungerar utan internet...

EDIT: Provade nu att skriva 1+1. Funkar inte ens det nu ju! (har internet igång)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hade vart toppen om dom kunde släppa Windows 10 basic men Windows 7 aero GUI, är trött på att dom bara vill lägga till massa nya saker hela tiden, saker som jag aldrig kommer använda i hela mitt liv.

Tycker att Windows 10 har blivit kladdig med alla nya saker som kommer typ hela tiden.

Powertoys är frivilligt att ladda hem och installera.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnasty:

Tycker Windows har ett otroligt dålig sökverktyg jämfört med Apples Spotlight. Jag som programmerare behöver exempelvis väldigt ofta räkna ut saker och då fungerar inte vanliga matematiska formler (så enkelt som 1*1) för att ens få fram resultatet. Apples Spotlight gör detta så sjukt enkelt och det går att göra mycket avancerade beräkningar. Installerade Wox till Windows men det kändes inte alls så integrerat som Spotlight är.

Värsta av allt är nog att den lilla miniräknaren som finns i Windows sök inte ens fungerar utan internet...

EDIT: Provade nu att skriva 1+1. Funkar inte ens det nu ju! (har internet igång)

OT: Jag gillar att köra med en klassisk miniräknare (gärna en från HP). Tycker det är grymt smidigt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Sötast

Nä men titta, avrundade hörn mitt i allt igen.

Microsoft glömde igen, att de gått över till fyrkantiga hörn igen.
Bra jobbat med UX as always.