AMD på Reddit ” b450 och x470 kommer stödja zen 3”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Känner en stor risk att Amd kommer få äta upp detta med att stödja Zen 3 på B450 & X470 då folk kommer missa att bakåt kompatibilitet till övriga Cpu och bricka moderkorten och klagar självklart på Amd att dom förstört deras mammabräda.

Vilka tror du är flest och röststarkast, de som kommer klaga för att de gjorde fel när de uppgraderade eller de som kommer klaga för att de inte får uppgradera? Man kan inte hålla på och dalta med folk hur mycket som helst i krångelfrihetens namn. Då går vi snart mot en utveckling där moderkort och processor säljs som ett paket som man får byta ut när man vill ha nytt. Visst folk får väl klaga om de tycker det är AMD's fel att de har otur när de tänker. Men AMD har också valet att då tillrättavisa folk och tala om att om de hade läst hur det ska gå till istället för att bara "tura och köra" så hade det inte blivit problem. Det är orimligt att vi andra ska bli lidande för att en liten skara av kunderna är oförsiktiga när de uppgraderar.

Citat:

Gamers Nexus säger också att fixa stöd till dessa moderkort innebär en omskrivning av hela Bios och kan innebära att funktioner och inställningar och även utseendet av Uefi för att få plats med detta på mindre minne 16 Mb vs 32 Mb på X570, B550 & B450Max från Msi.

Hur kommer detta tas emots av kunderna att Bios kanske ser annorlunda ut med mindre funktioner för att stödja Zen 3 på X470 & B450 ?

Om man tycker att det är en orimlig kompromiss så stannat man förmodligen på 3000-serien, så jag ser inte problemet. Utrymmet är ju begränsat och de kan liksom inte trolla fram mer utrymme bara för att det kommit en ny generation processorer som kräver utrymme. Folk förstår nog det och det kommer förmodligen inte bli något tjafs. Blir det det ändå tycker jag det är fel på folk som tjafsar och inte på något sätt AMD's beslut att göra 4000-serien kompatibel. Det är klart det kommer bli kompromisser. Man måste knäcka ägg för att göra en omelett, som det heter.

Citat:

Kommer detta innebära mer jobb och problem för tillverkarna att trolla med begränsat minne i bios som gör att det blir mer buggigt på dessa moderkort.

Mer jobb, säkerligen. Men något skall man väll få för pengarna man lägger ner på produkterna också. Mer buggigt? Svårt att säga. Om de ska ha samma UEFI oavsett serie så kan det nog bli mer buggigt då allt skall samsas och samspela. Men beroende på tillverkare så är de ju olika duktiga på att lyssna på kunder och släppa uppdateringar med fixar så jag tror det blir bra

Citat:

Kan säga att Intel hade inte vågat att göra detta med alla problem som kan slå tillbaka på dom enbart för att stödja Zen 3.

Intel hade inte gjort det för att de är tillräckligt kapitalstarka för att totalt ignorera vad entusiastdelen av kundgruppen vill ha. Intel behöver inte lyssna på sådanna som oss för att tjäna pengar. AMD däremot har gått från förlust och nära konkurs till vinst tack vare sina entusiastkunder, så de måste lyssna på oss annars kan de inte växa. Intel å sin sida skulle kunna slakta hela sitt konsumentutbud (inklussive laptops) och ändå skulle de vara mångdubbelt större än AMD, så de har helt enkelt ingen som helst anledning att lyssna på vad kunderna vill eller inte vill ha. Beslutet om kompatibilitet är inget de tagit utifrån kundönskemål utan när Intel nu är så stora så har det med annat att göra.

Hade jag suttit på B450 hade jag lätt uppgraderat till B550 men hade jag suttit på B450Max hade jag suttit lugnt i båten.
[/quote]

Jag sitter på X470, och hade jag inte fått uppgradera så hade AMD tappat pengarna jag nu kommer lägga på en 4950X när det blir dags. Den kommer säkert kosta i runda slängar 10K. Rätt mycket pengar att tacka nej till bara för att vissa tycker det är "krångel" med att erbjuda kompatibilitet. Nästa moderkort jag sedan köpt hade förmodligen blivit med Intel-plattform. Om både AMD och Intel endast erbjuder futtiga 2 generationer per moderkort finns inte längre någon dealbreaker för Intel för mig så kan lika gärna titta på dem då.

AMD, precis som alla företag, har ingen gudagiven "rätt" till folks pengar utan det är något de bör få jobba stenhårt för. Om de ska sluta anstränga sig kan lika gärna jag sluta ge dem mina pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

... var tydligen någon deal med Asmedia vad gällde B550, kanske det som ställt till det.

Japp. X570 och B550 har haft åtskilda utvecklingslinjer och i princip inget gemensamt. Asmedia lyckades inte få fram en acceptabel produkt i tid.

Skrivet av Jonas79:

Känner en stor risk att Amd kommer få äta upp detta med att stödja Zen 3 på B450 X470 då folk kommer missa att bakåt kompatibilitet till övriga Cpu ...

Med tanke på hur de nu kommunicerar ut det hela är den risken minimerad:
1. Du får inte tillgång till senaste BIOS om du inte har en CPU av senaste modell.
2. Räkna inte med stöd för några andra prollar än Zen3 (någonsin!) efter uppdatering (så ingen försämrad övrig funktionalitet och ingen möjlighet att gå tillbaka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Med tanke på hur de nu kommunicerar ut det hela är den risken minimerad:
1. Du får inte tillgång till senaste BIOS om du inte har en CPU av senaste modell.
2. Räkna inte med stöd för några andra prollar än Zen3 (någonsin!) efter uppdatering (så ingen försämrad övrig funktionalitet och ingen möjlighet att gå tillbaka).

Ja, det är mycket bra att de är tydliga med det. Får väl hoppas då att Ryzen 5000 blir på 5nm med PCI Express 5.0 och DDR5. Det vore snyggt rent numeriskt och skulle ju definitivt kräva ett nytt moderkort rent tekniskt så ingen som kommer bråka där, eller jo, en och annan kommer hävda att AMD minsann lyckats göra processorer med IMC som stödjer olika DDR-versioner förr, så de kan göra det igen, men de flesta kommer nog acceptera beslutet.

Jag tror även att det kan göra att AMD får sälja fler högpresterande Ryzen 4000-processorer då många nog resonerar så att är det sista generationen på moderkortet så är det värt att ta någon av de bättre modellerna, eftersom det är meningslöst att köpa mellansklass och vänta på nästa generation.

Visst, det skulle innebära att även X570 och B550 når vägs ände med Ryzen 4000, men de med 500-chipset har ju ändå fått ett mervärde i och med PCI-E 4.0, och det gränssnittet är inte mättat än varken vad gäller M.2-lagring eller grafikkort, så lösningen de valt nu, och sättet de kommunicerat den på, är det bästa de kunde göra. Sen kan man såklart tycka att det är stnd att de försökte dra en fuling men de ska ändå ha cred för att de lyssnade på folk och ändrade sig, och att de också säger rakt ut att det var just på grund av kritiken de ändrade sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är mycket bra att de är tydliga med det. Får väl hoppas då att Ryzen 5000 blir på 5nm med PCI Express 5.0 och DDR5. Det vore snyggt rent numeriskt och skulle ju definitivt kräva ett nytt moderkort rent tekniskt så ingen som kommer bråka där, eller jo, en och annan kommer hävda att AMD minsann lyckats göra processorer med IMC som stödjer olika DDR-versioner förr, så de kan göra det igen, men de flesta kommer nog acceptera beslutet.

Jag tror även att det kan göra att AMD får sälja fler högpresterande Ryzen 4000-processorer då många nog resonerar så att är det sista generationen på moderkortet så är det värt att ta någon av de bättre modellerna, eftersom det är meningslöst att köpa mellansklass och vänta på nästa generation.

Visst, det skulle innebära att även X570 och B550 når vägs ände med Ryzen 4000, men de med 500-chipset har ju ändå fått ett mervärde i och med PCI-E 4.0, och det gränssnittet är inte mättat än varken vad gäller M.2-lagring eller grafikkort, så lösningen de valt nu, och sättet de kommunicerat den på, är det bästa de kunde göra. Sen kan man såklart tycka att det är stnd att de försökte dra en fuling men de ska ändå ha cred för att de lyssnade på folk och ändrade sig, och att de också säger rakt ut att det var just på grund av kritiken de ändrade sig.

Gamers Nexus frågade om 5000 serien kommer stödjas av B550 & X570 men detta vill dom ej kommentera ännu så kan bli båda delarna i detta fallet.

Men ska bli ändå bli spännande när nu folk går med på att friskriva sig ansvaret från Amd om du brickar moderkortet ligger det på dig och ej tillverkaren av moderkortet eller Amd för detta måste man godkänna innan man får ladda ner nya Bios versionen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Gamers Nexus frågade om 5000 serien kommer stödjas av B550 & X570 men detta vill dom ej kommentera ännu så kan bli båda delarna i detta fallet.

Men ska bli ändå bli spännande när nu folk går med på att friskriva sig ansvaret från Amd om du brickar moderkortet ligger det på dig och ej tillverkaren av moderkortet eller Amd för detta måste man godkänna innan man får ladda ner nya Bios versionen.

En del ryggar nog tillbaka och låter bli. Men tror ändå konsensus blir att det är en bättre lösning än att inte erbjuda kompatibilitet alls. De allra flesta berörs ju inte då de ändå inte uppgraderar processorn. Utan detta är ju mer ett edge case för de riktigt inbitna och de flesta i den gruppen ser nog hellre att de kan uppgradera på egen risk än att de inte kan det, så det är en bra lösning som i alla fall på pappret borde göra de flesta nöjda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Precis!
Ryzen 1600 AF är för sen årgång inskriven i skolan

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... Får väl hoppas då att Ryzen 5000 blir på 5nm med PCI Express 5.0 och DDR5. ... skulle ju definitivt kräva ett nytt moderkort rent tekniskt ... hävda att AMD minsann lyckats göra processorer med IMC som stödjer olika DDR-versioner förr, ...

Skrivet av Jonas79:

Gamers Nexus frågade om 5000 serien kommer stödjas av B550 & X570 men detta vill dom ej kommentera ännu så kan bli båda delarna i detta fallet.

Jag har hört spekulationer om att Zen 4 av affärsmässiga skäl borde stödja både DDR4 och DDR5.
Sedan kan man se tillbaka på att några modeller av Athlon64 fanns både till AM2 och Socket 939.

En vild spekulation (av mig personligen) säger då att det i allra bästa fall är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt att utveckla två serier där den ena fungerar på AM4 med 500-serien chipset och en annan, nästan identisk, kräver nya moderkort (ev. med DDR5 och PCIe5).
Men detta är definitivt inte vad jag förväntar mig...

Permalänk
Medlem

4000

Jag gick från 2700X till 3900X och det var en stor skillnad men nu så kommer en putsning av 7nm och jag tror inte att det kommer att bli en lika stor uppgradering som tidigare. Vi får hoppas att jag har fel men om inte de börjar närma sig Intels hastigheter (åtminstone 5GHz) så kommer intresset för att investera i en 7nm+ inte vara skyhög utan mera de som vill ligga i framkant.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Intressant. Kan du berätta vilken teknik som hålls tillbaka i och med detta och vilka funktioner de med X570 hade fått som de nu inte får i och ned arr AMD låter X470 (som tekniskt är identisk med X570) få 4000-serien? Var hade vi varit i teknikutvecklingen om inte denna nesliga bakåtkompatibilitet varit i vägen och förstört allt?

På grund av att de vill ha bakåtkompatibilitet mellan äldre processorer och nya moderkort också (vilket kanske låter orimligt i västvärlden, men högst relevant här i Asien) så måste de partionera de nya 32Mb BIOS-kretsarna, då äldre processorer inte kan se längre än 16Mb. Alla funktioner som inte är chipset-baserade är på tal för att tas bort. Alternativet är att ta bort processor-support.

Skrivet av Ozzed:

Eller sitter du bara och antar att eftersom det måste läggas mantimmar för att fixa kompatibiliteten så hade samma mantimmar garanterat lagts på teknikutveckling av framtida funktioner om de inte lagts på att säkra bakåtkompatibiliteten? För i så fall är det ett påstående som saknar stöd i verkligheten.

Vet inte vilken verklighet du hänvisar till, men efter att ha jobbat med mjukvaruutveckling på heltid i 12 år, i diverse formella kapaciteter och med öppen källkod kan jag berätta att i verkligheten finns det alltid minst 100 saker som kan förbättras, men allt handlar om prioriteringar, och att baka in bakåtkompatibilitet är en av de prioriteringarna. Något annat kommer få ryka på foten.

Vet inte hur du föreställer dig att det fungerar när du säger att så inte är fallet. Menar du att du tror AMD och partnertillverkarna har särskilda bakåtkompatibilitets-team som skulle få sparken, eller flyttade till icke-tekniska roller om de inte fokuserade på bakåtkompatibilitet? Eller menar du att det är en så enkel sak att göra att det i princip inte tar en enda mantimme?

Skrivet av Ozzed:

Det jag tror dy helt missar är att det är entusiaster som driver utvecklingen frammåt genom sina inköp och feedback till företagen. Vare sig det gäller datorer eller andra områden, och för att fortsätta vilja spendera pengar så måste entusiasterna hållas nöjda. Ett beslut om slopad bakåtkompatibilitet var ju uppenbarligen något som gjorde oss så pass missnöjda att vi direkt vände AMD ryggen, och det har de inte råd med i längden.

Precis min poäng. De har inte råd med det, så det vettigaste från en affärsståndpunkt är att sluta antyda bakåtkompatibilitet, så som Intel redan gjort.

Skrivet av Ozzed:

Paradoxalt nog (utifrån din tes) så verkar det snarare som om slopad bakåtkompatibilitet snarare bromsar utvecklingen. Se på Intel. De har mycket sämre bakåtkompatibilitet, och borde ju då enligt dig vara långt före AMD på något magiskt sätt, men de har färre kärnor, endast PCI-E 3.0 och är kvar på 14nm, så det verkar inte som att AMD direkt lider av att ebjuda mer bakåtkompatibilitet.

Nej. Det borde de inte enligt mig. Jag har aldrig påstått att det är en enda faktor som ligger bakom en firmas framgång eller motgång.

Menar du att slopad bakåtkompatibilitet ligger bakom Intels problem med 10nm? Vore spännande att se hela det resonemanget i så fall. 😅På samma sätt som det är absurt, är det absurt att tro att AMDs framsteg med Zen har något att göra med att de antytt bakåtkompatibilitet.

Om Intel hade lovat bakåtkompatibilitet hade de varit riktigt illa ute. De hade inte kunnat öka effektuttaget, och fortsätta mjölka 14nm så som de gjort. Det hade vart GG helt enkelt. Så affärsmässigt var det ett väldigt smart drag, och försäljningsmässigt ser det ut att fungera. Med andra ord, om de lovat bakåtkompatibilitet hade det gjort Intels problem på annan front 100 gånger värre.

Skrivet av Ozzed:

Den dagen företagen slutar med kompatibiliteten, och ger en generation per moderkort, eller til och med som någon föreslog, att processorn löds fast i moderkortet, ja den dagen är början på slutet för entusiastsegmentet inom PC. Det är en dag jag hellre dör än tvingas uppleva. Att köra flera generationer processorer på samma moderkort, med allt vad det innebär kring årlig hype, UEFI-versioner, tweaking etc är ett stort intresse för mig. Jag vill inte se att det försvinner.

Här är vi överens. Jag gillar också att pula, och att ha en fastlödd processor vore otroligt tråkigt. För vårt segment (budgetmedvetna hemmapulare) är bakåtkompatibilitet en bra affär, men vi är ett ganska litet segment jämfört med OEM-berget, och vi tenderar att vara mestadels negativa.

Skrivet av Ozzed:

Det finns ingen motsättning i att låta tekniken utvecklas och behålla kompatibilitet.

Kort sagt: fel. Av två anledningar:

1. Innovationen måste passa inom de begränsningar som tidigare generationers plattformar kommer med. Det blir en "släp-effekt", ungefär som ett rullande medelvärde.
2. I motsats till vad du tror, så måste man prioritera i alla firmor, då begränsade mantimmar ska fördelas.

Tiotusenkronors-frågan är, är det en IT-tekniker som frilansar som BIOS-utvecklare på kvällarna, eller är det en ... förståsigpåare? 😉

---

Edit: Jag hoppas det framgår att jag säger det med glimten i ögat. Det är uppenbart baserat på det du säger, och på din aktivitet här, att du är väldigt känslomässigt investerad i din hobby och det är inget fel med det. 🙂Jag hoppas på samma saker som du, men kanske med mer skepsis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

På grund av att de vill ha bakåtkompatibilitet mellan äldre processorer och nya moderkort också (vilket kanske låter orimligt i västvärlden, men högst relevant här i Asien) så måste de partionera de nya 32Mb BIOS-kretsarna, då äldre processorer inte kan se längre än 16Mb. Alla funktioner som inte är chipset-baserade är på tal för att tas bort. Alternativet är att ta bort processor-support.

Vet inte vilken verklighet du hänvisar till, men efter att ha jobbat med mjukvaruutveckling på heltid i 12 år, i diverse formella kapaciteter och med öppen källkod kan jag berätta att i verkligheten finns det alltid minst 100 saker som kan förbättras, men allt handlar om prioriteringar, och att baka in bakåtkompatibilitet är en av de prioriteringarna. Något annat kommer få ryka på foten.

Vet inte hur du föreställer dig att det fungerar när du säger att så inte är fallet. Menar du att du tror AMD och partnertillverkarna har särskilda bakåtkompatibilitets-team som skulle få sparken, eller flyttade till icke-tekniska roller om de inte fokuserade på bakåtkompatibilitet? Eller menar du att det är en så enkel sak att göra att det i princip inte tar en enda mantimme?

Precis min poäng. De har inte råd med det, så det vettigaste från en affärsståndpunkt är att sluta antyda bakåtkompatibilitet, så som Intel redan gjort.

Nej. Det borde de inte enligt mig. Jag har aldrig påstått att det är en enda faktor som ligger bakom en firmas framgång eller motgång.

Menar du att slopad bakåtkompatibilitet ligger bakom Intels problem med 10nm? Vore spännande att se hela det resonemanget i så fall. 😅På samma sätt som det är absurt, är det absurt att tro att AMDs framsteg med Zen har något att göra med att de antytt bakåtkompatibilitet.

Om Intel hade lovat bakåtkompatibilitet hade de varit riktigt illa ute. De hade inte kunnat öka effektuttaget, och fortsätta mjölka 14nm så som de gjort. Det hade vart GG helt enkelt. Så affärsmässigt var det ett väldigt smart drag, och försäljningsmässigt ser det ut att fungera. Med andra ord, om de lovat bakåtkompatibilitet hade det gjort Intels problem på annan front 100 gånger värre.

Här är vi överens. Jag gillar också att pula, och att ha en fastlödd processor vore otroligt tråkigt. För vårt segment (budgetmedvetna hemmapulare) är bakåtkompatibilitet en bra affär, men vi är ett ganska litet segment jämfört med OEM-berget, och vi tenderar att vara mestadels negativa.

Kort sagt: fel. Av två anledningar:

1. Innovationen måste passa inom de begränsningar som tidigare generationers plattformar kommer med. Det blir en "släp-effekt", ungefär som ett rullande medelvärde.
2. I motsats till vad du tror, så måste man prioritera i alla firmor, då begränsade mantimmar ska fördelas.

Tiotusenkronors-frågan är, är det en IT-tekniker som frilansar som BIOS-utvecklare på kvällarna, eller är det en ... förståsigpåare? 😉

---

Edit: Jag hoppas det framgår att jag säger det med glimten i ögat. Det är uppenbart baserat på det du säger, och på din aktivitet här, att du är väldigt känslomässigt investerad i din hobby och det är inget fel med det. 🙂Jag hoppas på samma saker som du, men kanske med mer skepsis.

Här har vi kommit till en punkt där om vi fortsätter citera individuella stycken så har vi snart gett ut en bok tillsammans

Men ja, du har nog rätt i att jag är mer känslomässigt investerad än de flesta i detta med kompayibilitet. För de flesta så är det ju inte ett problem. och även de flesta som tycker det är ett problem rynkar pannan och går vidare.

Det där med äldre processorer på nyare moderkort tänkte jag inte på. Som du säger inget som man kanske gör här, men det är klart att om det är standard, ja då bromsar det ju utvecklingen, men då skulle man kunna bryra ut just den biten. Jag har trott att det fungerat så att nya moderkort stödjer senaste generationen vid release, och sedan frammåt. Men ska man börja blanda in äldre versioner också så blir det rörigt och bökigt. Men alternativet då borde väl som du säger vara att slopa det stödet= Finns ju kompetens i Asien för att fixa stöd för processorer som "egentligen" inte ska funka, har vi ju sett med Intel, så man kanske kunde överlåta de obskyra specialfallen till dem då.

Det som gjort mig mest förbannad i detta är dock kommunikationen från AMD, eller avsaknad därav. Nu när det vart massa "Mja, Mjo... " gällande kompatibiliteten så är det enda rimliga att de erbjuder bakåtkompatibilitet.

Men om de vid "AM4+", "AM5" eller vad nu nästa sockel heter talar om från början att oavsett hur många år sockeln lever, så förvänta er att behöva byta moderkort vart X år, ja då är det OK för mig, för då vet jag från början att för mitt use case är det meningslöst att fläska på med deluxemoderkort, det ska ändå bytas om 2 år.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Jag gick från 2700X till 3900X och det var en stor skillnad men nu så kommer en putsning av 7nm och jag tror inte att det kommer att bli en lika stor uppgradering som tidigare. Vi får hoppas att jag har fel men om inte de börjar närma sig Intels hastigheter (åtminstone 5GHz) så kommer intresset för att investera i en 7nm+ inte vara skyhög utan mera de som vill ligga i framkant.
Mvh Paul

Om ryktena om 4.6Ghz och 15% IPC stämmer så kommer toppmodellen i grova drag motsvara en Ryzen 3000 som körs i 5.29Ghz. Om man tycker det är värt det eller ej är såklart individuellt men jag skall ha. Inte minst med tanke på att jag har X470 så 4000-serien blir den sista jag kan ha på plattformen. Brukar ju sälja mina gamla processorer så en uppgradering brukar inte bli så blodig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om ryktena om 4.6Ghz och 15% IPC stämmer så kommer toppmodellen i grova drag motsvara en Ryzen 3000 som körs i 5.29Ghz. Om man tycker det är värt det eller ej är såklart individuellt men jag skall ha. Inte minst med tanke på att jag har X470 så 4000-serien blir den sista jag kan ha på plattformen. Brukar ju sälja mina gamla processorer så en uppgradering brukar inte bli så blodig.

Jag tror på 15% bättre IPC plus 5% bättre klockfrekvens så drygt 20% snabbare single core prestanda. Det innebär att 6 kärnig 4600 kommer motsvara i beräkningskapacitet 7.2 kärnor på Ryzen 3000 så inte allt för långt ifrån en 3700X där. Nästa 4700X kommer vara som 9.6 kärnor på 3000 serien så nästan som en 10 kärnig Ryzen 3000. Nästa 4900X (om det ens blir en sådan) blir som 14.4 kärnor på Ryzen 3000 inte så långt ifrån 3950X. 4950X blir som 19.2 kärnor. Detta är i alla fall vad jag tror...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version