Permalänk
Medlem

32 tums skärm, 2k IPS eller 4k VA

Hej!

Jag är värdelös på att ta beslut och skulle vilja ha er hjälp att ta ett

TL;DR 32 tums skärm, ska jag skaffa en 1440p IPS eller en 2160 VA panel till programmering, surf och lite 3D modellering.

Jag har gjort mig av med min gamla Imac 20" från 2008 och har gått tillbaka till PC igen, känns gött!
Jag har en Full-HD LG 27 IPS skärm som jag tidigare hade inkopplad i min imac och nu när jag inte kan använda skärmen på min imac så hade jag tänkt skaffa en till skärm. Först var jag ute efter en 2k 27 IPS men snubblade över AOC CQ32G1 som fyndvara på netonnet.

Jag gillade skärmen men störde mig på att den körde subpixel matris och gillade inte att programmera/kolla på text på den, så jag lämnade tillbaks den.

När jag satte tillbaks min 27 tummare så var det inte alls lika roligt att sitta vid datorn längre... Så nu är jag ute efter att bara köra en 32 tums skärm istället

Det finns en del prisvärda IPS paneler på 32 tum som kör 1440p.
Ska man upp i 4k på 32 tum och ska ha IPS så är utbudet ganska magert och det blir rätt dyrt också, snåljopen i mig kryper fram.

Jag programmerar en del hobbyprojekt, surfar och kör lite 3D modellering, men jobbar nu mera hemma också på samma skärm så jag spenderar en hel del tid framför datorn när jag kodar. Jag spelar väldigt sällan.

Har kikat lite på dessa 2k IPS
AOC Q3279VWFD8 ca 2500 SEK
Voxicon G32QHD IPS med höj och sänkbar gasarm ca 2 800 med frakt.

Sedan finns det en del 4k skärmar som kör VA panel för runt 3 500 - 4 500
Voxicon G32UHD 4K VA
Benq EW3270U

Jag tänker att 4k känns mindre pixligt och skönare för ögonen än 2k samt att man får plats med fler fönster och dylikt.
Kan 4k vara göttigare än 2k att jobba med trots att det är en VA panel?
Eller ska jag sikta på en bättre/dyrare VA panel om jag ska köra 4k?

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade då valt 2160 VA panel

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

För min del så tycker jag att över 30" måste man har över 1440p. Hade en 32" 1440p förut och tyckte inte det var bra. Däremot så min tidigare 40" i 4k var nice.

Tycker själv att jag såg eller kände av pixlarna på den 32" VA 1440 som jag hade.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

if(programmering)
return "IPS";
else
return "VA";

Du har eg redan besvarat din egen fråga då du själv tog upp att du ogillar pixelstrukturen på VA paneler och det problemet lär bestå.

Permalänk
Medlem

Jag hade också valt 4K VA-panel. 4K funkar bra på 32". 1440P är lite väl stort på 32" tycker jag.
Skönt med mycket bildyta och om du känner för det kan du ju skala en aning om du tycker 4K är lite litet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

if(programmering)
return "IPS";
else
return "VA";

Du har eg redan besvarat din egen fråga då du själv tog upp att du ogillar pixelstrukturen på VA paneler och det problemet lär bestå.

Bra att du skriver så man förstår

Jag hade fått för mig att upplösningen hade med vilken pixelstruktur att göra på VA, vilket var fel...
Men jag googlade lite till

Kollar man på rtings review av Benq EW3270U har dom faktiskt tagit upp att den använder den traditionella RBG strukturen.
Om man bortser från pixelstrukturen, tycker du fortfarande att jag ska köra IPS?

Permalänk
Bildexpert 📺

@laxen2: Det finns VA med normalt subpixelstruktur och så finns det dem med någon form av segmenterad struktur. Problemet är att man inte vilken VA-panel som har vad innan någon har testat. Men du har i alla fall identifierat att du stör dig och då gäller det att välja VA-paneler med omsorg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laxen2:

Bra att du skriver så man förstår

Jag hade fått för mig att upplösningen hade med vilken pixelstruktur att göra på VA, vilket var fel...
Men jag googlade lite till

Kollar man på rtings review av Benq EW3270U har dom faktiskt tagit upp att den använder den traditionella RBG strukturen.
Om man bortser från pixelstrukturen, tycker du fortfarande att jag ska köra IPS?

Nu är detta inte skärmar jag själv skulle köpt så jag har ingen exakt koll, men VA paneler brukar även har sämre bektrakningsvinklar vilket (iaf enligt mig) talar emot dom som jobbskärmar. Dock så har dom väl även bättre kontrast också ifall du vill spela osv. Som alltid brukar man hitta svaret på det mesta i @laxpudding s signatur.