Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Jumpcut:

Vad menar du?

Analogi, kommer det att regna på midsommarafton? Hur man skulle ha gjort är väldigt enkelt med facit i sin hand - som kommer om något år. Äldreomsorgen hade man kunnat ha skött bättre men anställer man väldigt många newbies med kulturella skillnader var det kanske ingen direkt överraskning - tillsammans med obefintlig buffert på material vid kris. Vi har iaf två vattenbombare, men det behövdes två av nutidens största skogsbränder innan det kom till. Hur många viruspandemier behövs för att lägga upp en liten buffert med propofol och personliga skydd? Tack Norge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Analogi, kommer det att regna på midsommarafton? Hur man skulle ha gjort är väldigt enkelt med facit i sin hand - som kommer om något år. Äldreomsorgen hade man kunnat ha skött bättre men anställer man väldigt många newbies med kulturella skillnader var det kanske ingen direkt överraskning - tillsammans med obefintlig buffert på material vid kris. Vi har iaf två vattenbombare, men det behövdes två av nutidens största skogsbränder innan det kom till. Hur många viruspandemier behövs för att lägga upp en liten buffert med propofol och personliga skydd? Tack Norge.

Nu blev det ännu mer otydligt. Jag trodde det påståendet jag citerade kopplade till sAAbs analyser enbart, vilka iaf jag uppskattar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Här kommer ännu en åsikt, nu av en brittisk cancerläkare (onkolog), som menar att det många länder har gjort är komplext att tolka.

Ja, vi vet... Men, ändå:

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här kommer ännu en åsikt, nu av en brittisk cancerläkare (onkolog), som menar att det många länder har gjort är komplext att tolka.

Jag har tittat på flera av unherd's intervjuer och jag gillar verkligen intervjuaren Freddie Sayers sätt att ställa öppna frågor och låta den intervjuade ge sin bild av svaret genom att tillåtas tala till punkt (oavsett om man delar bilden eller inte). Intervjuaren försöker inte provocera genom att avbryta och lägga ord i mun på den intervjuade. Det kan ju kontrasteras med BBC's HARDtalk-intervju med Anders Tegnell som var lite irriterande att lyssna på även om Tegnell förklarade sig bra.

Permalänk
Medlem

347 sidor om Corona viruset vet jag inte vad som är aktuellt i denna tråden men ville bara säga att haft en familjemedlem sjuk i corona men nu friskförklarats.
Det gick bra ca 3veckor hemma, värsta symptomen var andingsbesvär och när blivigt frisk så är konditionen i botten, dvs inget flås alls.
3 varv runt huset känns som en johgingtur.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

347 sidor om Corona viruset vet jag inte vad som är aktuellt i denna tråden men ville bara säga att haft en familjemedlem sjuk i corona men nu friskförklarats.
Det gick bra ca 3veckor hemma, värsta symptomen var andingsbesvär och när blivigt frisk så är konditionen i botten, dvs inget flås alls.
3 varv runt huset känns som en johgingtur.

Skönt att personen blev bättre, fick ingen annan i hushållet symptom? Eller kanske bara milda?

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är problematiskt att vara allergiker nu...flera allergisymtom stämmer överens med covid19-symtom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Skönt att personen blev bättre, fick ingen annan i hushållet symptom? Eller kanske bara milda?

Jo ungarna var också lite sjuka men inget som liknade det frugan hade (det var hon som hade Corona)
Jag själv har inte varit sjuk.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Diagrammet visar antal rapporterade dödsfall i Covid19 och den faktiska överdödligheten. Det stämmer någorlunda. Överdödligheten är baserad på medelvärdet av åren 2015-2019.

Överdödlighet 11 mars till 3 maj 3267
Döda i Covid 19 11 mars till 3 maj 3088
Skillnad i procent 6%

Det betyder att statistiken ifrån FHM stämmer ganska bra. Vi vet inte vad resterade 6% dog av men troligen är det covid19 för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tycker det är problematiskt att vara allergiker nu...flera allergisymtom stämmer överens med covid19-symtom...

Å andra sidan är min erfarenhet som gräsallergiker att man ganska snabbt lär sig särskilja vad som är vad. Visst rinner det i näsan och man kan känna sig febrig både vid en förkylning och med huvudet fullt av gräspollen, men kombinationen av symptom, hur kroppen reagerar och hur allmäntillståndet förändras beroende på vad man pysslar med gör det tämligen lätt att avgöra vad som är en förkylning och vad som är en allergireaktion.

Det kanske är svårare om allergin man har tar sig mildare uttryck, men jag inbillar mig ändå att man kan vara rätt säker bara man lyssnar in kroppen lite grand?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo ungarna var också lite sjuka men inget som liknade det frugan hade (det var hon som hade Corona)
Jag själv har inte varit sjuk.

Skrivet av anon42512:

Tycker det är problematiskt att vara allergiker nu...flera allergisymtom stämmer överens med covid19-symtom...

Då bör man komma ihåg att astma (och kanske därmed allergier, då det är variantet av immunförsvaret) inte självklart utgör en riskgrupp; åtminstone ansågs det inte det för någon månad sedan. Forskare var tidigt förundrade över det, mycket tidigt; astma och alle3 är tillräckligt vanliga för att de borde ha diagnostiserats som riskgrupp för länge sedan.

Därmed inte sagt att man inte kan bli smittad.

Skulle det ha dykt upp något nytt i ämnet, inklusive allergier, så tror jag att någon här i tråden borde ha reagerat. Jag har inte sett något i stil med med det du är orolig för.

Sov gott tills vi alla hör något från myndigheterna i den här frågan!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Överdödligheten är baserad på medelvärdet av åren 2015-2019.
...
Överdödlighet 11 mars till 3 maj 3267
Döda i Covid 19 11 mars till 3 maj 3088
Skillnad i procent 6%

Det betyder att statistiken ifrån FHM stämmer ganska bra. Vi vet inte vad resterade 6% dog av men troligen är det covid19 för de flesta.

Vi har också en populationsökning, vi är ~2% fler nu än medelpopulationen 2015-2019 och 2% av den angivna överdödligheten i år går därmed att härleda till den större populationen. Med tanke på hurpass små siffror det handlar om torde de "felande" 4% vara väl inom den naturliga variationen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Det betyder att statistiken ifrån FHM stämmer ganska bra. Vi vet inte vad resterade 6% dog av men troligen är det covid19 för de flesta.

Det stämmer inte bara ganska bra, utan väldigt bra. Vad det gäller skillnaden är en kanske mer dyster möjlighet att det rör sig om en ökning av förhindringsbar dödlighet, dvs personer som normalt skulle uppsökt och fått sjukvård, men på grund av omständigheterna kring corona-krisen inte gjort det och därmed avlidit. Jag skulle dock gissa att konsekvensen av detta kommer inträffa mer på längre sikt, och att större delen av excessen förmodligen i april är ett mer direkt resultat av covid-19, som du tror. Det kommer man se när man mer i detalj undersöker vilka som avlidit, etc.

Skrivet av sAAb:
Skrivet av anon42512:

Tycker det är problematiskt att vara allergiker nu...flera allergisymtom stämmer överens med covid19-symtom...

Då bör man komma ihåg att astma (och kanske därmed allergier, då det är variantet av immunförsvaret) inte självklart utgör en riskgrupp; åtminstone ansågs det inte det för någon månad sedan. Forskare var tidigt förundrade över det, mycket tidigt; astma och alle3 är tillräckligt vanliga för att de borde ha diagnostiserats som riskgrupp för länge sedan.

Jag tror @anon42512 mer tänkte på att symptomen kan blandas ihop snarare än att allergiker skulle vara en särskilt utsatt riskgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Diagrammet visar antal rapporterade dödsfall i Covid19 och den faktiska överdödligheten. Det stämmer någorlunda. Överdödligheten är baserad på medelvärdet av åren 2015-2019.
https://8911.se/covid19stats.svg

Överdödlighet 11 mars till 3 maj 3267
Döda i Covid 19 11 mars till 3 maj 3088
Skillnad i procent 6%

Det betyder att statistiken ifrån FHM stämmer ganska bra. Vi vet inte vad resterade 6% dog av men troligen är det covid19 för de flesta.

Vilken källa har du använt?

EDIT: Hittade den.

"Överdödligheten i Sverige fortsätter att sjunka efter toppen i mitten av april, visar SCB:s preliminära veckostatistik."
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdo...
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befol...

EDIT 2:
"Perspectives on the Pandemic" med Knut Wittkowski

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Har en resa planerad till Milano 14 Juli (bokades innan allt detta). Vet inte om jag vill åka, antar att man får se utvecklingen från den 3 Juni då dom öppnar gränserna igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vi har också en populationsökning, vi är ~2% fler nu än medelpopulationen 2015-2019 och 2% av den angivna överdödligheten i år går därmed att härleda till den större populationen. Med tanke på hurpass små siffror det handlar om torde de "felande" 4% vara väl inom den naturliga variationen.

Ja klart att det ligger runt den naturliga variationen. Dock så hade vi innan Covid19 en tydlig underdödlighet i år och det är inte som man tror att dödligheten ökar varje år på grund av ökad populationen. Av de senaste 20 åren var 2002 det dödligaste. Går att läsa mer om det här https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/mannisko...

Permalänk
Medlem

Bra intervju med föregående statsepidemilog Annika Linde:
En månads stängning hade gett oss tid

Intressant nog håller hon inte med Giesecke om att alla länder i slutändan kommer att drabbas lika mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Jag tror @Loxus mer tänkte på att symptomen kan blandas ihop snarare än att allergiker skulle vara en särskilt utsatt riskgrupp.

Helt riktigt. Både för en själv (blir lite nojig typ) och för andra (tror att man är sjuk när man har allergi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Bra intervju med föregående statsepidemilog Annika Linde:
En månads stängning hade gett oss tid

Intressant nog håller hon inte med Giesecke om att alla länder i slutändan kommer att drabbas lika mycket.

Vad som är "lika mycket" är en intressant fråga i det här ämnet. Men, som jag kommer ihåg det så menade han snarast att skillnaderna inte är så stora, vilket nyanserar Gieseckes påstående, men...

Här kommer det som jag har märkt och gör det svårt för många att förstå, dvs att skillnaden mellan 1 250 döda och 2 500 döda kan anses som lika stor skillnad som mellan 14 000 döda och 28 000 döda.

I det första fallet är skillnaden 1 250 och i det andra fallet så är skillnaden 14 000. Många epidemiologer skulle säkert i rätt sammanhang kunna säga att de är samma, då de är vana att tänka i logaritmer.

Så, för den här pandemin är rubriker med "dubbelt så många som" eller "fem gånger så många som" mest clickbait för de som inte kan tillräckligt med matematik på gymnasienivå.

Ja, sedan är ju absoluttalen en siffra på "mängden" lidanden i pandemin. Men, det är delvis en annan historia.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Trump äter malariamedicin mot covid-19 och han lät väldigt förkyld i de bilder tv-nyheterna visade. Är han månne drabbad? Eller är det bara att jag missat det i så fall?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Å andra sidan är min erfarenhet som gräsallergiker att man ganska snabbt lär sig särskilja vad som är vad. Visst rinner det i näsan och man kan känna sig febrig både vid en förkylning och med huvudet fullt av gräspollen, men kombinationen av symptom, hur kroppen reagerar och hur allmäntillståndet förändras beroende på vad man pysslar med gör det tämligen lätt att avgöra vad som är en förkylning och vad som är en allergireaktion.

Det kanske är svårare om allergin man har tar sig mildare uttryck, men jag inbillar mig ändå att man kan vara rätt säker bara man lyssnar in kroppen lite grand?

Ett problem är med små barn. Man vet inte om de är allergiska än och vad för symptom de har, och de har inte så lätt att beskriva vart det gör ont och så. Min son var hemma i tre veckor i början av detta, efter att ha varit aningen förkyld innan dess. Sen körde vi en videokonferens med en läkare och beskrev hans sporadiska hosta och hur länge han hade haft den, hon sa att det var ok att gå till förskolan igen. Fortfarande känns det ganska dumt när jag exempelvis hämtar och det är en massa andra föräldrar där och sonen får värsta hostattacken. Men det verkar som fler har kommit till samma insikt om att man inte kan ha småsymptom i veckor av Corona så det är alt fler hostiga barn där.

Permalänk
Medlem

Kan de ha hittat ett botemedel i Madagaskar?
https://www.withinnigeria.com/2020/05/16/who-offered-20m-brib...

Någon ört som lär ha bevisad effekt mot malaria. Känns inte värre än Trump som knaprar malariamedicin i förebyggande syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

EDIT 2:
"Perspectives on the Pandemic" med Knut Wittkowski
https://youtu.be/k0Q4naYOYDw

Trist att youtube tog bort videon. Hann du se vad den innehöll? Vad var det som var så kontroversiellt? Det finns ju bra mycket skräp på youtube, det känns som att de mest tar bort upphovsrättskyddat material. Lite oroväckande om de tar bort material som inte "passar in" eller vad det nu kan vara. Det är ju inte så att det råder brist på youtube-videor med "alternativa" teorier om allt möjligt (som platta-jorden förespråkare till contrails), men de kanske anses mer harmlösa. Det jag sett av Knut Wittkowski tidigare har iofs varit lite stolligt i hur han förnekade allvaret med covid-19, men det hade ändå varit intressant att höra en uppdatering om hur han ser på den senaste utvecklingen och hur han får det att gå ihop med påståenden och förutsägelser han gjorde i mars/april.

Edit: Jag hittade en intervju med denne Knut. Något extrem kanske, men inte alltför chockerande skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Trist att youtube tog bort videon. Hann du se vad den innehöll? Vad var det som var så kontroversiellt? Det finns ju bra mycket skräp på youtube, det känns som att de mest tar bort upphovsrättskyddat material. Lite oroväckande om de tar bort material som inte "passar in" eller vad det nu kan vara. Det är ju inte så att det råder brist på youtube-videor med "alternativa" teorier om allt möjligt (som platta-jorden förespråkare till contrails), men de kanske anses mer harmlösa. Det jag sett av Knut Wittkowski tidigare har iofs varit lite stolligt i hur han förnekade allvaret med covid-19, men det hade ändå varit intressant att höra en uppdatering om hur han ser på den senaste utvecklingen och hur han får det att gå ihop med påståenden och förutsägelser han gjorde i mars/april.

Edit: Jag hittade en intervju med denne Knut. Något extrem kanske, men inte alltför chockerande skulle jag säga.

Jag hann inte se den och tycker också det är märkligt att den togs bort. Den lär väl finnas kvar i någon form, så kanske den dyker upp framöver. Han säger i princip samma sak som man har sagt i Sverige, men kanske än mer rakt på sakt än Giesecke som också har betraktas som "blunt" i en intervju med Sky News Australia; vid 2:16 (https://youtu.be/2SdUmsMLW0o?t=136):

"What do you do for the next thirty years? Will you close your borders completely? Quarantine for everyone who's going to Austrailia or New Zealand? Because the disease will be out there. I do know how you gonna handle that. But, that's your problem."

Wittkowski sade i länken du skickade:

"What we saw in Italy was that the virus was hitting those who were both old and had comorbidities, so lots of people died. But the median age of those who died in Italy was around 81 years."

"Sweden did the right thing. And they had to take a lot of heat for it. Now compare Sweden and the UK. The only difference is that Sweden did fine. They did have a problem. They had a relatively high number of deaths among the nursing homes.They decided to keep society open and they forgot to close nursing homes. Remarkably, the politicians acknowledged that it was a mistake to extend that open concept to nursing homes. The nursing homes should have been isolated to protect the elderly who are at high risk. But I think the Swedish government is doing well to even acknowledge that mistake".

Det Wittkowski har sagt i videointervjun lär vara i samma stil, men med någon form av okänslighet inför antalet dödsfall i kombination med politikers intelligens kan jag tänka mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Knut Wittowski har en hel serie med videor. Jag har inte hunnit titta på dem ännu. Oavsett vad man tycker om det han säger så är det fel att censurera.

Här är en av dessa videor.
https://lbry.tv/@Qanon:9/Perspectives-on-the-Pandemic--Profes...

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av ronnylov:

Kan de ha hittat ett botemedel i Madagaskar?

Att informationen kommer från en presumtiv Trump #2 dvs presidenten av Madagaskar och ingen fackman/doktor/forskare gör att den "väger" väldigt lätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Att informationen kommer från en presumtiv Trump #2 dvs presidenten av Madagaskar och ingen fackman/doktor/forskare gör att den "väger" väldigt lätt.

Ja det finns slående likheter med Trump
Presidenter som själv försöker tjäna pengar på något hopkok.

Permalänk
Medlem

Det pågår massor med forskning därute. Här är en sammanfattning av läget för vacciner och behandlingar.
https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-covid19-accelerated-vaccines-treatments-drugs

Permalänk
Medlem

Jag reagerade på denna intervjun med vår utrikesminister Ann Linde.

F.a. detta stycket:

Citat:

På Själland är smittspridningen högre än i Skåne, säger hon.
– Det är inte danskarna som ska vara rädda att skåningarna kommer dit.

Så indirekt säger hon att det är skåningarna som ska vara rädda att danskarna kommer hit - samtidigt som danskarna har sin gräns stängd men vi har den öppen, och det väller in danskar på daglig basis som semestrar runt här nere...

Som skåning inger vår utrikesminister inte mycket förtroende.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Huvudsaken är väl att de som åker in i ett annat land så småningom åker tillbaka, då borde smittspridningen jämna ut sig med tiden.