För mycket samarbeten och sponsrade artiklar på SweClockers?
Jag skriver detta i egenskap som mig själv, som den av redaktionens medarbetare som faktiskt jobbat längst i branschen på den redaktionella sidan. Sedan hösten 1996. Utöver en 80% deltidsanställning på Geeks är jag även timanställd som instruktör på SATS. Jag driver också ett eget företag sedan 20 år tillbaka för frilansande verksamhet, idag främst Hemmabiotidningen, samt verksamhet runt färgkalibrering och utbildning. Jag har mer jobb än tid eller hur man nu ska uttrycka det.
För 10 år sedan försörjde jag mig heltid på att skriva för dator- och tekniktidningar. De flesta av dessa över dussinet olika tidningar är idag döda och bortglömda sedan länge. Och detta är vad det här inlägget handlar om. Hur man lever på detta yrke. Men också hur det blivit bättre.
► SweClockers har senare tiden utökat mängden sponsrat innehåll som sker i samarbete med företag och tillverkare. En del är indirekt kopplat till redaktionen, likt testpiloter, tävlingar samt mässor och events innan Covid-19. Annat är den här typen av samarbete med redaktion som leder till sponsrade artiklar, där jag är inblandad.
Tyvärr möts flera av dessa artiklar av missnöje kring att vi förlorar vår integritet, anklagelser om korruption och att man inte kan lita på innehållet eftersom ”...vi får betalt”. Och så vidare.
Vad är då nytt med allt detta? Ja, egentligen ingenting. Bara formerna som har förändrats.
Jag har alltid mött den reaktionen och hört precis samma argument från första dagen på jobbet 1996. Fast då sade man samma sak om annonser. Eftersom tidningen hade betalda annonser så kunde jag som recensent/testare/journalist aldrig lämna ett negativt omdöme om de som köpte annonsplats av rädsla för att de skulle sluta köpa annonser. Bara annonsörer blev ”bäst i test” och så vidare.
Skillnaden är att idag är traditionella annonser, banners, en försvinnande inkomstkälla av flera orsaker – vilket dock är en annan diskussion och inte riktigt mitt område. Det som idag är mer och mer intressant är ett annat sätt att nå läsarna med information på sätt som traditionella banners eller annonser aldrig kan ge. Dit hör mer detaljerade samarbeten likt det det jag gjort tillsammans med Benq, LG och AOC. Artiklar som annars kanske inte hade varit möjliga. Du kan se dessa själv och bedöma hur dessa ser ut i fråga samarbeten.
Vilket är en del av poängen jag ska komma till. Hur det blivit bättre. Jag kan skapa något som är ett större mervärde jämfört med slänga ännu fler annonser och banners på sajten. Inte minst mig själv när jag får chansen att utveckla nya testmetoder och testa nya grepp, likt testet av tio stycken AOC-skärmar.
Jag får idag också mycket mer tid på mig att göra ett så bra arbete som möjligt. Den här är möjligheter som aldrig fanns på datortidningarnas tid. Detta tack vare en starkare och säkrare ekonomi som datortidningarna definitivt aldrig hade.
Innehållet märks tydligt upp för att det ska framgå att sponsrat innehåll skiljer sig från det material vi producerar på egen hand
Jag är också tydlig med att det är ett samarbete och inte en recension med köpråd och omdömen
Jag utför endast samarbeten där jag är bekväm i min roll i förhållande till den som sponsrar
Jag säger nej till samarbeten jag anser ogynnsamt för läsaren – eller mig själv för den delen
Det är inte jag personligen eller redaktionen som får betalt för samarbetet. Det är företaget Geeks som fakturerar samarbetspartnern. Precis som det alltid har fungerat med annonser och banners
Jag får min lön som vanligt från Geeks
Nej, jag har inte en bonus knutet till intäkter. Jag har inga bonusar alls
Men detta är också ganska nytt och många är ovana med hur det fungerar. Därför tror jag på en öppen dialog. Vad jag kan svara på är hur jag arbetar, så får andra på Geeks och Sweclockers flika in om de vill.