Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Ekonom, 29 år
2013 - 32k, konsult, storbank
2016 - 54k, konsult, medelstora finansbolag
2019 - 58k, + 3 till 6 månadslöner årlig bonus, anställd, medelstort finansbolag samt väldigt bra förmåner så som privat sjukvårdsförsäkring och friskvårdsbidrag på 6500kr.

Löneökning i år låg på ett lagom blygsamt men iaf inflationsjusterat belopp

I all välmening så vill jag lyfta ett varningens finger för att ta ut hela friskvårdsbidraget som din arbetsgivare erbjuder. Skatteverket har nämligen kommit med ett förtydligande om att maxbeloppet som avses för skattefritt friskvårdsbidrag är 5000:-. Om detta överskrids utgår förmånsbeskattning på hela beloppet, vilket kan bli en otrevlig överraskning. De sista 1500:- som arbetsgivaren skulle ge ut i detta fall kostar alltså den anställde 3250:- i skatt (vid 50% marginalskatt), vilket är en ganska dålig deal...

Citat:

Friskvårdsbidrag
Friskvårdsbidrag som arbetsgivaren ger till den anställda får vara maximalt 5 000 kronor per år. Om arbetsgivaren betalar ut ett högre friskvårdsbidrag än 5 000 kronor, ska den anställda beskattas för hela friskvårdsbidraget.

Permalänk
Medlem

Processoperatör i pappersindustrin (jobbar på golvet helt enkelt).
29070 i grundlön + 1340 i personliga tillägg =30410. Sen tillkommer OB (jobbar 3-skift med storhelgsuppehåll), samt en del, eller bitvis mycket, övertid. Årslön ifjol 612000 brutto men det inkluderar uttag av intjänad ledighet som kontantersättning samt ersättning för 5 sparade semesterdagar (vi kan spara 5 dagar per år i max 5 år, sedan betalas de ut).
Summa summarum, bruttolönen per månad brukar ligga kring 39'-40' om ingen övertid prickats in.

Visa signatur

| Strix Z490-H | i5 10600K | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | 32GB 3000MHz DDR4 | 256 Gb SDD Samsung 840 Pro + 480Gb SDD Kingston + 500 Gb HDD | Acer Predator Z1 2560*1440p | TM Warthog HOTAS | 2x MFD Cougar | Buddyfox A10 UFC | TrackIR 5 | Win10 Pro 64-Bit Swedish |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

2019 - 58k, + 3 till 6 månadslöner årlig bonus

Är jag trög eller är jag trög.. Men gång på gång skriver folk ut "bonus" som om den var garanterad..

Du skriver 3-6 månadslöner årlig bonus. Är du garanterad en bonus på minst 174 000 kronor per år?!
Och om du nu är garanterad minst 3 månadslöner, då kanske du som ekonom kan svara på varför du inte bara har en månadslön på typ 72k istället?

Vad jag kan förstå så är det ju för dig som arbetstagare troligen sämre med bonus än högre lön tex. med avseende på sjukpenning osv. så snälla dumförklara mig så jag fortsätta livet med åtminstone en gnutta tillförlit till ekonomer och därmed hela systemet...

Eller är det så enkelt som att din bonus egentligen är 0-6 månadslöner men den har bara inte varit under 3 löner senaste 10 åren så därför tänker en ekonom att sannolikheten att den skulle bli mindre än 3 löner är ungefär sådär som när Tage Danielsson talar om sannolikheten för olyckan vid TMI?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

@Se33:Upplägget skilljer sig väl för alla, men i mitt fall t.ex. har jag enligt kontrakt en årlig bonus på max 10% av min årslön, och den betalas ut 2 gånger om året. (halva i vinter, halva i sommar) Hälften är garanterad, andra hälften beror på hur jag och företaget har presterat.

Det är enligt kontrakt, och personligen skulle jag hellre baka in det i lönen och inte ha någon bonus, .. men i praktiken har full bonus betalats ut varje gång, trotts att vi inte ens gör någon vinst än, eller har några investerare vad jag vet .. så jag räknar den som mer eller mindre garanterad.

Något vanligt är väl annars att man måste uppnå något visst KPI för att få bonusen, och kanske den ribban är så låg att den kan räknas som garanterad med ibland / för vissa.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@Se33:Upplägget skilljer sig väl för alla, men i mitt fall t.ex. har jag enligt kontrakt en årlig bonus på max 10% av min årslön, och den betalas ut 2 gånger om året. (halva i vinter, halva i sommar) Hälften är garanterad, andra hälften beror på hur jag och företaget har presterat.

Det är enligt kontrakt, och personligen skulle jag hellre baka in det i lönen och inte ha någon bonus, .. men i praktiken har full bonus betalats ut varje gång, trotts att vi inte ens gör någon vinst än, eller har några investerare vad jag vet .. så jag räknar den som mer eller mindre garanterad.

Något vanligt är väl annars att man måste uppnå något visst KPI för att få bonusen, och kanske den ribban är så låg att den kan räknas som garanterad med ibland / för vissa.

I min värld är det väldigt konstigt om ens en liten del av en bonus är garanterad, då är det inte en bonus utan en del av den normala lönesättningen. En bonus kan alltid minskas utan att du har något att säga till om vid ett dåligt resultat (ditt eller företagets)

Permalänk
Medlem

Jag börjar på en ny position nu i Maj så det är nog dags för en uppdatering.
Jag kommer att bli tekniskt ansvarig för mitt område och det är ungefär så långt jag kan ta mig utan att ta personalansvar vilket jag är genuint ointreserad av.

Jag går in på 60' kr i månaden och det finns ingen bonus men en vinstdelning som placeras i företagets aktier.
I övrigt är det ganska standard vad gäller förmåner inom IT: personalbil, friskvårdsbidrag, mobil, sjuk och tandvårdsförsäkring, 6 veckors semester, ytterligare ca 1,5 veckor i arbetstidsförkortning, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

I min värld är det väldigt konstigt om ens en liten del av en bonus är garanterad, då är det inte en bonus utan en del av den normala lönesättningen. En bonus kan alltid minskas utan att du har något att säga till om vid ett dåligt resultat (ditt eller företagets)

Det är ju dock därför man lägger up det som bonus, det är ju ett sätt att få högre lön medan det går bra men något de inte vågar ge ut som fast. I många kollektivavtal räknas ju inte bonus som pensionsgrundande heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Är jag trög eller är jag trög.. Men gång på gång skriver folk ut "bonus" som om den var garanterad..

Du skriver 3-6 månadslöner årlig bonus. Är du garanterad en bonus på minst 174 000 kronor per år?!
Och om du nu är garanterad minst 3 månadslöner, då kanske du som ekonom kan svara på varför du inte bara har en månadslön på typ 72k istället?

Vad jag kan förstå så är det ju för dig som arbetstagare troligen sämre med bonus än högre lön tex. med avseende på sjukpenning osv. så snälla dumförklara mig så jag fortsätta livet med åtminstone en gnutta tillförlit till ekonomer och därmed hela systemet...

Eller är det så enkelt som att din bonus egentligen är 0-6 månadslöner men den har bara inte varit under 3 löner senaste 10 åren så därför tänker en ekonom att sannolikheten att den skulle bli mindre än 3 löner är ungefär sådär som när Tage Danielsson talar om sannolikheten för olyckan vid TMI?

Du är inte trög, snarare jag som är lat/slarvig, ditt antagande är helt korrekt! 3månader grundar sig i att den aldrig har varit lägre än 3 månader under företagets 45åriga historia (förutom år 1) och 6 grundar sig i att det är ett tak.

Permalänk
Medlem

En fråga. Ses det verkligen som reko att låta nuvarande arbetsgivare och potentiell ny arbetsgivare buda fram och tillbaka om en? Kommer eventuellt uppstå en sådan situation för mig. Har aldrig bytt jobb tidigare så det enda jag känner är att jag kan uppfattas som illojal och girig, men jag kanske bara är paranoid. Råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

En fråga. Ses det verkligen som reko att låta nuvarande arbetsgivare och potentiell ny arbetsgivare buda fram och tillbaka om en? Kommer eventuellt uppstå en sådan situation för mig. Har aldrig bytt jobb tidigare så det enda jag känner är att jag kan uppfattas som illojal och girig, men jag kanske bara är paranoid. Råd?

Här gäller det såklart att ligga på en bra nivå och formulera dig rätt hos båda parterna, veta vad du är värd och vad du tillför samt vad du kan få på nya företaget och kan gamla matcha det?. Men om jag säger såhär, jobbar du för din egen vinning eller för företagets vinning?

Sedan är det såklart mkt mer som spelar in än bara lönen(antyder att det handlar primärt om det här) men det är någonting du får ställa företagen mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

En fråga. Ses det verkligen som reko att låta nuvarande arbetsgivare och potentiell ny arbetsgivare buda fram och tillbaka om en? Kommer eventuellt uppstå en sådan situation för mig. Har aldrig bytt jobb tidigare så det enda jag känner är att jag kan uppfattas som illojal och girig, men jag kanske bara är paranoid. Råd?

Skrivet av dauit:

Här gäller det såklart att ligga på en bra nivå och formulera dig rätt hos båda parterna, veta vad du är värd och vad du tillför samt vad du kan få på nya företaget och kan gamla matcha det?. Men om jag säger såhär, jobbar du för din egen vinning eller för företagets vinning?

Sedan är det såklart mkt mer som spelar in än bara lönen(antyder att det handlar primärt om det här) men det är någonting du får ställa företagen mot varandra.

Sen gäller det att presentera detta på ett reko sätt som fortfarande är ärligt. Man traskar liksom inte in på chefens kontor på Dagen Uppsägning och brister ut, "Jag slutar om du inte ger mig så här mycket."

Det man gör är att informera chefen om ens tankar--eller stående erbjudande--i tid. Ta ett formellt möte. Ge en ärlig chans till reflektion och respons. Om du gärna stannar på företaget presenterar du den tanken, samtidigt som du utan hymlande även lägger fram det faktum att gräset just nu ser grönare ut på andra sidan.

Ber man om tid ger du tid, och en fast deadline. Agerar man på detta vet du att man vill behålla dig. Gör man ingenting är det bara tacka och ta andra erbjudandet.

Om vi enbart ser till din nuvarande arbetsgivare är dilemmat som följer: det är du och ledningen mot ditt lockande erbjudande. Det är inte du och ditt erbjudande mot ledningen. Var lösningsorienterad, sikta högt, och ha en preliminär lönesiffra, förmån, eller befordran där du är nöjd. Och be väldigt gärna om betänketid så att du kan väga möjliga erbjudanden. Du behöver inte tacka ja direkt det presenteras.

I slutändan ska man gärna ge budgivarna ärliga chanser, men samtidigt våga vara självisk som bara tusan. Du är inte oersättlig. Du är inte unik. Så väg de två skålarna och ha klart för dig vad du verkligen vill i arbetslivet. Det här är en chans som inte alla får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerkan:

Lite sen uppdatering på min lön. 2019 fick jag löneökning från 27.000 till 29.000 (helt okej ökning för att vara samma företag).

Hade lönesamtal nu i Mars, dom erbjöd mig 700kr i ökning, så i princip den procentuella årliga ökningen via Unionen, bad om 300kr mer så att jag i varje fall hoppar upp till 30.000, men tveksamt att jag får det.

Jobbar som Frontend-utvecklare, 4 års erfarenhet i Stockholm.

Min lön sedan jag tog min Frontend-utvecklare examen från YH (samma företag):
2016: 24.000kr
2017: 25.700kr
2018: 27.000kr
2019: 29.000kr
2020: 29.700kr eller 30.000kr om jag får det jag bad om

Det vart ju ingen höjdare, jag hade bytt om jag vore du, speciellt när du bor i Stockholm!

Jag började som konsult 2018 i Malmö utan någon erfarenhet och fick 29 000Kr i ingångslön. I slutet av 2019 så höjdes den till 34 000 och jag förhandlade upp det till 35 000Kr. I år siktar jag på att få minst 37 000Kr. Jag får runt 5 jobberbjudande eller meddelande från rekryterare och företag i veckan på Linkedin som är intresserade. Kan säkert byta nu och få bättre lön men jag trivs på min nuvarande arbetsplats. Du borde lätt kunna hitta något som ger bättre betalt!

Med det sagt, så låter hög lön trevligt men man får ju betala så hiskeligt med skatt i detta landet så det är inte alltid så mycket man kan tro.

Permalänk
Medlem

@Yonie: Väldigt bra råd här. Jag slänger in en bok-rekommendation på detta spår; "Getting to Yes" Perfekt för situationer som denna, men även för mer vardagliga tillfällen som när man har en tvist mellan sig själv och en kollega eller sin partner. Helt enkelt hur man löser oenigheter så att alla parter kommer ut nöjda och glada på andra sidan.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@Yonie: Väldigt bra råd här. Jag slänger in en bok-rekommendation på detta spår; "Getting to Yes" Perfekt för situationer som denna, men även för mer vardagliga tillfällen som när man har en tvist mellan sig själv och en kollega eller sin partner. Helt enkelt hur man löser oenigheter så att alla parter kommer ut nöjda och glada på andra sidan.

Även "I can teach you to be rich" har ett helt kapitel om löneförhandling som är bra! Rekommendar ljudboken, det är författaren själv som läser och han är väldigt entusiastisk.

Permalänk
Medlem

Utbildning: Avklarad gymnasial
Nuvarande lön: 29000:- före skatt + beredskapsersättning.

Nytt jobb från juli: 40000:-

Visa signatur

Main: ROG XI Hero|i9 9900K| 2080ti| m.2 970 256x2 RAID0|16GB DDR42133|
HTPC: STRIX H270I|i5 6400|8GB DDR4|1050 Ti|

Permalänk
Medlem
Skrivet av emer:

Utbildning: Avklarad gymnasial
Nuvarande lön: 29000:- före skatt + beredskapsersättning.

Nytt jobb från juli: 40000:-

Vad roligt att du fått ett nytt jobb! Dessvärre är det inte mycket i ditt inlägg som är till hjälp för oss andra.

- Vad jobbade du med innan?
- Vad ska du jobba med i Juli?
- Kan du dra nytta av din erfarenhet från ditt gamla jobb i ditt nya?

Från din profil går att utläsa att du idag är servertekniker, men det säger inte så mycket

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vad roligt att du fått ett nytt jobb! Dessvärre är det inte mycket i ditt inlägg som är till hjälp för oss andra.

- Vad jobbade du med innan?
- Vad ska du jobba med i Juli?
- Kan du dra nytta av din erfarenhet från ditt gamla jobb i ditt nya?

Från din profil går att utläsa att du idag är servertekniker, men det säger inte så mycket

Miss av mig, såg olika nivåer på detaljer i inläggen och gick för den mer bantade versionen, så här kommer detaljer:
Nuvarande är servertekniker inom Landstinget/Regionen och innan dess olika tjänster på Arlanda i 7 år.
Från och med juli blir det privata sektorn, vilket förklarar lönelyftet, hos Microsoft.
Det är i praktiken en fortsättning av nuvarande tjänst, så kommer definitivt ha nytta av nuvarande kunskaper.

Visa signatur

Main: ROG XI Hero|i9 9900K| 2080ti| m.2 970 256x2 RAID0|16GB DDR42133|
HTPC: STRIX H270I|i5 6400|8GB DDR4|1050 Ti|

Permalänk
Medlem

Precis klar med 2år YH-studier till Elkraftsingenjör.
Börjar 1 Juni på ett elnätsbolag som dokumentationstekniker med 31.5k i lön

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som frontend utvecklare och har nu en lön på 52.5k sedan jag bytte jobb i början på året, det var en rätt rejäl höjning från 40 400 kr som jag hade tidigare som konsult.

Utbildningsmässigt så har jag pluggat några år på en kurs som motsvarar högskoleingenjör utomlands men tog aldrig examen då jag hoppade av när jag fick heltidsjobb istället. Kändes som att jag lärde mig mycket mer på arbetsplatsen än på universitetet om frontend utveckling och jag gillar vad jag jobbar med.

Förövrigt så har jag jobbat med frontend och webbutveckling de senaste 7 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Precis klar med 2år YH-studier till Elkraftsingenjör.
Börjar 1 Juni på ett elnätsbolag som dokumentationstekniker med 31.5k i lön

Haha nice.

Civilingenjör som nyligen började på vårt företag gick in på samma lön och det är inte ens "dåligt". Vet om flera andra ingenjörer som gått in på lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Haha nice.

Civilingenjör som nyligen började på vårt företag gick in på samma lön och det är inte ens "dåligt". Vet om flera andra ingenjörer som gått in på lägre.

Skulle dock tro att hen får bättre lönekurva, men jag är väldigt nöjd med ingångslönen jag fick

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Haha nice.

Civilingenjör som nyligen började på vårt företag gick in på samma lön och det är inte ens "dåligt". Vet om flera andra ingenjörer som gått in på lägre.

Det är ju företaget samt vart du jobbar som sätter standarden lite. Tog examen i höstas (E) och bland mina vänner så tycks 35 vara snittet Göteborg). Jag drar ner det lite då jag valde att doktorera för 30k istället.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Utbildning: Civilingenjör datateknik examen 2014. Fast anställning sedan dess. 2 företag.
Yrke: Utvecklare. (erfarenhet bl.a. Android, java, backend, AWS)
Lön: 41000kr
Plats: malmö

Kanske låg lön enligt vissa, men värderar bra kollegor, kontor på 5minuters gångavstånd, intressanta arbetsuppgifter och mental hälsa högre än pengar

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Sjuka löner folk har i Sverige ändå. Jag har en av de topp 10 svåraste utbildningarna att komma in på, jobbar i London med 2 års arbetslivserfarenhet och tjänar dryga 30k före skatt. Nu är denna sektor notoriskt dåligt betald men ändå....

Ville mest poängtera vikten av ett bra sparande i aktier/fonder och att alla som jobbar i Sverige bör förbereda sig på denna guldålder kommer att sluta ganska snart och det kan nog bli en chock för många som är van vid dessa lönenivåer att gå ner. Själv sparar jag ca 10k per månad och kommer nog sucessivt minska denna kvot. Det blev nog segt att ha 40k per månad i lön, spendera 35k och sen gå ner till säg 20k/månad när det blir sämre tider så bättre att gå säg 22/24/26/28/30 osv för att aldrig behöva sänka sin konsumtion utan bara långsamt öka den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant att se vad olika yrken ger i lön och vad man egentligen gör för sin lön och hur samhällsviktigt det är.

Man blir ju lite mörkrädd av vissa ”samhällsvärde per krona”-yrken.

Men antar att det är det charmiga med en fri värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av kachiem:

Jag jobbar som frontend utvecklare och har nu en lön på 52.5k sedan jag bytte jobb i början på året, det var en rätt rejäl höjning från 40 400 kr som jag hade tidigare som konsult.

Utbildningsmässigt så har jag pluggat några år på en kurs som motsvarar högskoleingenjör utomlands men tog aldrig examen då jag hoppade av när jag fick heltidsjobb istället. Kändes som att jag lärde mig mycket mer på arbetsplatsen än på universitetet om frontend utveckling och jag gillar vad jag jobbar med.

Förövrigt så har jag jobbat med frontend och webbutveckling de senaste 7 åren.

Det var riktigt bra! 😀

Skrivet av shabik:

Sjuka löner folk har i Sverige ändå. Jag har en av de topp 10 svåraste utbildningarna att komma in på, jobbar i London med 2 års arbetslivserfarenhet och tjänar dryga 30k före skatt. Nu är denna sektor notoriskt dåligt betald men ändå....

Ville mest poängtera vikten av ett bra sparande i aktier/fonder och att alla som jobbar i Sverige bör förbereda sig på denna guldålder kommer att sluta ganska snart och det kan nog bli en chock för många som är van vid dessa lönenivåer att gå ner. Själv sparar jag ca 10k per månad och kommer nog sucessivt minska denna kvot. Det blev nog segt att ha 40k per månad i lön, spendera 35k och sen gå ner till säg 20k/månad när det blir sämre tider så bättre att gå säg 22/24/26/28/30 osv för att aldrig behöva sänka sin konsumtion utan bara långsamt öka den.

Ska inte glömma att man får skatta mer desto mer du tjänar. Jag har dubbelt så hög lön som min sambo men efter skatt är det ingen gigantisk skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som drifttekniker på kommunalt Energi/Miljöbolag.

Arbetade tidigare på ett statligt energibolag.

Lön: 39000.

Förmåner likt andra kommunala verksamheter.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@shabik: Vad för utbildning och vad jobbar du med, om man får fråga?
Trodde knappt 30k räcker till hyra för en större lägenhet centralt i London.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Sjuka löner folk har i Sverige ändå. Jag har en av de topp 10 svåraste utbildningarna att komma in på, jobbar i London med 2 års arbetslivserfarenhet och tjänar dryga 30k före skatt. Nu är denna sektor notoriskt dåligt betald men ändå....

Ville mest poängtera vikten av ett bra sparande i aktier/fonder och att alla som jobbar i Sverige bör förbereda sig på denna guldålder kommer att sluta ganska snart och det kan nog bli en chock för många som är van vid dessa lönenivåer att gå ner. Själv sparar jag ca 10k per månad och kommer nog sucessivt minska denna kvot. Det blev nog segt att ha 40k per månad i lön, spendera 35k och sen gå ner till säg 20k/månad när det blir sämre tider så bättre att gå säg 22/24/26/28/30 osv för att aldrig behöva sänka sin konsumtion utan bara långsamt öka den.

Topp 10 svåraste utbildning komma in på, kan ju likväl vara en cirkusutbildning med 5 platser och 100 sökande. Är du ingenjör, läkare, jurist, forskare?

Av mina ingenjörskompisar i London tjänar ingen så dåligt som du, och det är väl de som har det "sämst" betalt. Löneskillnaderna är större i UK och där lönar det sig bättre att utbilda sig, så dina uttalanden är rätt så substanslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det var riktigt bra! 😀

Ska inte glömma att man får skatta mer desto mer du tjänar. Jag har dubbelt så hög lön som min sambo men efter skatt är det ingen gigantisk skillnad.

Hör med din arbetsgivare om de kan betala in mer till din tjänstepension? Du "slipper undan" att så mycket äts av skatten, men du får vänta tills pensionen för att få dem 😅

Skrivet av shabik:

Sjuka löner folk har i Sverige ändå. Jag har en av de topp 10 svåraste utbildningarna att komma in på, jobbar i London med 2 års arbetslivserfarenhet och tjänar dryga 30k före skatt. Nu är denna sektor notoriskt dåligt betald men ändå....

Ville mest poängtera vikten av ett bra sparande i aktier/fonder och att alla som jobbar i Sverige bör förbereda sig på denna guldålder kommer att sluta ganska snart och det kan nog bli en chock för många som är van vid dessa lönenivåer att gå ner. Själv sparar jag ca 10k per månad och kommer nog sucessivt minska denna kvot. Det blev nog segt att ha 40k per månad i lön, spendera 35k och sen gå ner till säg 20k/månad när det blir sämre tider så bättre att gå säg 22/24/26/28/30 osv för att aldrig behöva sänka sin konsumtion utan bara långsamt öka den.

Va snackar du om? Inflationen bör snarare fortsätta att trycka upp lönerna då pengarnas värde minskar.
Vad är det för utbildning och yrke? 30 låter sjukt lite för att vara i London.

Också svårt att spendera 35 med 40 i månaden då staten tar 30% i skatt, men du kanske pratar om netto nu?