AMD på Reddit ” b450 och x470 kommer stödja zen 3”

Permalänk
Medlem

Kul! Jag hade ärligt talat inte blivit besviken ifall det inte lagt till stöd utan förstått.

Nu har detta mobo både kört 1800X, 3900X och kanske senare något från 4000 serien.

Verkar som att storleken på flashminnet för BIOS ställer till det för att stödja många olika chip.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Nice, då blir det nog ett B450-moderkort i dagarna, och en Ryzen 4000 när det är dags. B550 är ändå overkill för mig.

Dock förstår jag inte riktigt; kan de inte ha något slags grundstöd för alla Ryzen, så man åtminstone kan flasha BIOS oavsett generation. Då kan den ju bara varna och bara tillåta flashning om man kör "fel" BIOS..

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Helt rätt av AMD när man varit så sena med 550 och inte komuniserat att det var sista hållplatsen för 450/470. Men jag tror de bästa beslutet hade varit att slopa stödet för stabilitet på plattformen i helhet, tyvärr så visar AMD återigen att man inte har en väletablerad plan för framtiden och för mig så framstår man som extremt oseriösa både mot kunder och leverantörer med alla sista minuten lösningar å oklara budskap.

Det hade varit oseriöst att inte stödja detta. Det finns ju liksom inga godtagbara tekniska hinder för att få det att funka så varför skulle de då vilja ro i land en plan som gör att de förlorar pengar?

Många X470 och B450-kort är extremt överdimensionerade sett till vad som finns tillgängligt idag, att då stänga dörren och inte låta dem sträcka på benen vore ju dumt.

Hade varit helt OK dock om de haft en tydlig plan och kommunicerat denna från dag ett, så att kunderna visste vad de betalade för i fråga om uppgraderingsmöjligheter i framtiden. Kunder som tvingas köpa grisen i säcken brukar inte bli nöjda i slutändan och det är vad som hade hänt om AMD lagt in en konstgjord spärr för 4000-serien på X470 och bakåt, så om de hade fullföljt beslutet så hade de förlorat anseende, trovärdighet, värde på vaurmärket och i slutändan pengar. Många har ju gapat om att AMD tänkte göra detta för att det vore mest lönsamt, men att en massa trogna AMD-kunder istället väljer Intel i sitt nästa bygge är ju knappast lönsamt för AMD så det där har varit ren ogenomtänkt smörja som folk hävt ur sig för att visa hur härligt marknadsliberala de vill visa att de är eller något. Det är ett grovt fel någonstans när konsumenter har förståelse för eller till och mer indoktrineras att gilla beslut som missgynnar dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

Lite besviken på AMD, trodde att de var hårdare än så här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Grobar:

Oj! Och jag som väntade på B550.
Vågar man beställa ett MSI X470 GAMING PRO MAX nu? Eller bör jag vänta på B550 till min uppgradering?
Tänkte uppgradera till ett 4000 i framtiden.

Som gamer har man väl ingen nytta av pcie 4.0 närmsta åren?
Tänker inte köra på dubbla gpuer.

Varför inte vänta 5 veckor och få den nya generationen B550?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite besvikna på AMD, trodde att de var hårdare än så här.

"Följ pengarna" brukar man ju säga, och de trodde väl i sin bottenlösa dumsnålhet att det var det de skulle göra med det här beslutet, men när så många uttryckte att det bokstavligen blir "Intel för hela slanten" om AMD ändå tänkt sjunka till samma snåla taktik som dem så vore det ju finansiellt självmord att gå i land med ett hittepålås. Så den "hårdheten" hade bara straffat sig. Inget företag vill ta beslut som urvattnar deras varumärke, för då tjänar man inte pengar längre.

Jag förstår fortfarande inte vad folk trodde att de skulle vinna på det här. Förbannade kunder som velat ha 4000-serien till sitt befintliga moderkort hade valt Intel istället eftersom de tvingats att köpa nytt oavsett, och vid det här laget så borde alla begripa att det inte bara går ploppa i en processor från nya generationen och tuta och köra utan kompatibel UEFI-version. Det har varit så i tre år nu. Alla borde fatta. Visst, det kanske finns de som fortfarande inte begriper men de är vid det här laget bortom räddning och kommer klaga oavsett vad AMD gör. Det hade varit en PR-mässig katastrof att tappa miljontals köpare för att några tusen inte begriper hur saker funkar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

@Ozzed: En sak jag verkligen tycker de borde gjort, var att släppa B550 mycket tidigare.
Hade B550 funnits ute på marknaden hade mycket färre B450 sålts.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Följ pengarna" brukar man ju säga, och de trodde väl i sin bottenlösa dumsnålhet att det var det de skulle göra med det här beslutet, men när så många uttryckte att det bokstavligen blir "Intel för hela slanten" om AMD ändå tänkt sjunka till samma snåla taktik som dem så vore det ju finansiellt självmord att gå i land med ett hittepålås. Så den "hårdheten" hade bara straffat sig. Inget företag vill ta beslut som urvattnar deras varumärke, för då tjänar man inte pengar längre.

Jag förstår fortfarande inte vad folk trodde att de skulle vinna på det här. Förbannade kunder som velat ha 4000-serien till sitt befintliga moderkort hade valt Intel istället eftersom de tvingats att köpa nytt oavsett, och vid det här laget så borde alla begripa att det inte bara går ploppa i en processor från nya generationen och tuta och köra utan kompatibel UEFI-version. Det har varit så i tre år nu. Alla borde fatta. Visst, det kanske finns de som fortfarande inte begriper men de är vid det här laget bortom räddning och kommer klaga oavsett vad AMD gör. Det hade varit en PR-mässig katastrof att tappa miljontals köpare för att några tusen inte begriper hur saker funkar.

Jag tror faktiskt att du grovt överskattar hur många som uppgraderar en CPU från antingen 2000 eller 3000-serien till 4000 och det är knappast så överdrivet många som hade gått från 2000/3000 till Intels kommande heller eftersom att det likförbannat hade krävt nytt moderkort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Viss irritation kom innan det vart en axelryckning över att man nyss sålt sina b450 brädor 🤦😊

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Tror amd tröttnade på att skicka ut gratis processorer till folk som köpte gamla b450 och zen2. Samtidigt var det ju mycket deras eget fel då dom släppte en ny cpu serie utan nya moderkort till rimlig prislapp. Den här lösningen lär väl dock råda bot på det och vi lär inte se några x400 zen3 ready kort den här gången.

Jag är glad att dom ändrade sig, förväntade mig att x400 skulle få stöd för åtminstone zen3 (dvs 3st relevanta cpu släpp) om det inte fanns några tekniska begränsningar där bakåtkompatibilitet skulle begränsa processorn. Det är också i linje med vad amd har kommunicerat. Självklart har dom inte varit så dumma att dom lovat stöd men det har varit underförstått. Nu hoppas jag bara att amd inte fortsättningsvis gör en intel på riktigt med frekventa sockel byten eller liknande. Risken är väl ganska hög tyvärr.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Ozzed: En sak jag verkligen tycker de borde gjort, var att släppa B550 mycket tidigare.
Hade B550 funnits ute på marknaden hade mycket färre B450 sålts.

Ja, det hade det gärna fått göra då många velat ha PCI-E 4.0 utan att betala premium för X570. Men det måste också finnas en väg framåt på befintliga moderkort då det saknas godtagbara hinder. Annars är det klart att det är självklart att folk blir sura och AMD förlorar pengar. Folk gillar ju inte AMD "bara för att" utan för vad de har gjort för konsumenterna hittills och hade de beslutat sig för att upphöra med det så hade de förlorat pengar. Att man verkar ha värderat den lilla skara som haft krångel med uppgraderingar högre än dem som vet hur man gör är inget annat än hål i huvudet.

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror faktiskt att du grovt överskattar hur många som uppgraderar en CPU från antingen 2000 eller 3000-serien till 4000 och det är knappast så överdrivet många som hade gått från 2000/3000 till Intels kommande heller eftersom att det likförbannat hade krävt nytt moderkort.

Vad är din poäng? De som köper färdigbyggda system, har sin dator i 5 år eller tills den går sönder är också mångdubbelt fler än de som bygger själva, men det betyder ju inte att man ska lägga ner marknaden för försäljning av individuella komponenter för det. Att det finns fler av X än Y är aldrig en godtagbar anledning att nonchalera Y's önskemål.

Jag pratar ju om den skara som vill ha något nytt. Om tröskeln för ena företaget är att köpa nytt moderkort och processor men hos andra företaget behöver man bara köpa ny processor, så är det betydligt fler i den kundgruppen som väljer att köpa ny processor från AMD än om det hade varit så att om man vill ha nytt så är det nytt mioderkort och ny processor som gäller, oavsett om man väljer Intel eller AMD.

De som berörs av detta ör ju just de som redan idag sitter med X470/B450 och vill ha ny processor. Andra kundgrupper påverkas inte alls, så det är ingen mening att blanda in dem.

Tänk om det fungerade så i andra branscher så dumt det skulle bli. "Nej vi har slutat sälja havremjölk, de flesta köper ändå vanlig mjölk". Det hade blivit ramaskri (med all rätt), så jag förstår inte varför det skulle vara annorlunda i det här fallet.

Man kan inte ta beslut som drabbar vissa grupper med motiveringen att "De flesta" inte påverkas, utan man måste ha sakliga och godtagbara grunder så fort man vill göra något som drabbar folk, oavsett sen hur liten kundgruppen må vara jämfört med "de flesta", och det tycker jag inte AMD haft i det här fallet.

I deras fantasikalkyler så har de väl räknat med att folk kommer vilja ha 4000-serien oavsett mantimmar och pengar de får lägga ner, och då resonerat så att det är bättre att få sälja chipset OCH processor, och visst, det är det, men det förutsätter ju att folk sväljer devisen om att kunder finns till för att pumpa företagen med pengar och inte skall ha en åsikt om hur det går till, och så är inte verkligheten. Påminner lite om ett avsnitt av "Fem myror är fler än fyra elefanter" där Brasse stoppar i korv och kola i sockerkakan med motiveringen att "Ja men sockerkaka är gott, korv är gott, kola är gott". Allt på en gång, utan eftertanke.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra att dom ändrade ståndpunkt men dåligt att man måste bevisa att man har en Zen 3 prolle innan man får uppgradera bios.

Permalänk

När tror ni försäljningen börjar av 4000 serien?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Testpilot

Yes!
Hoppas bara MSI får till det för oss som inte sitter på "MAX" brädor också men som ändå valde att investera i X470-plattformen när den kom.

En stor anledning som jag skrivit tidigare varför jag personligen valde just moderkortet i sign var p.g.a. att det var bland det bästa som gick att köpa (om inte det bästa när det kom till VRM's o.s.v.) med hoppet om att kunna uppgradera till 4000-serien innan AM4 sockeln och brytningen till DDR5 skulle bli

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drakelito:

När tror ni försäljningen börjar av 4000 serien?

Ryktas om oktober med en samtida rdna2 release
(Ryktet är åtminstonde 6+ veckor gammalt så kanske inaktuellt.)

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Skrivet av lnd1437:

Ryktas om oktober med en samtida rdna2 release
(Ryktet är åtminstonde 6+ veckor gammalt så kanske inaktuellt.)

Okej okej, då kanske det var dumt att köpa min 3600 nu då haha xD

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Tror amd tröttnade på att skicka ut gratis processorer till folk som köpte gamla b450 och zen2. Samtidigt var det ju mycket deras eget fel då dom släppte en ny cpu serie utan nya moderkort till rimlig prislapp. Den här lösningen lär väl dock råda bot på det och vi lär inte se några x400 zen3 ready kort den här gången.

Jag är glad att dom ändrade sig, förväntade mig att x400 skulle få stöd för åtminstone zen3 (dvs 3st relevanta cpu släpp) om det inte fanns några tekniska begränsningar där bakåtkompatibilitet skulle begränsa processorn. Det är också i linje med vad amd har kommunicerat. Självklart har dom inte varit så dumma att dom lovat stöd men det har varit underförstått. Nu hoppas jag bara att amd inte fortsättningsvis gör en intel på riktigt med frekventa sockel byten eller liknande. Risken är väl ganska hög tyvärr.

Det var lite av ett snedsteg att vagt lova stöd samtidigt som de borde förväntat sig att många kommer gråta över att deras budget moderkort inte får stöd för Zen 3. Dessa B450 alt X470 ägare har nu med sitt gnäll satt sista spiken i kistan för att AMD någonsin kommer ge stöd för flera generationer med samma sockel.

Jag tycker ärligt talat att kunderna borde ha nöjt sig med stöd för två generationer. Med Intel bakom spaken hade ni varit tvugna att byta moderkort varje generation. För Intel lyssnar då inte på gnälliga gamers.

Men AMD gjorde en tabbe att inte släppa B550 vid Zen 3 släppet. Gissar att AMD och moderkortstillverkarna ville sälja X570 chipset som jag tror de tjänar mycket mer på än att låta B550 äta av kakan. Och PCI-Express gen 4 var också ett av anledningarna som de saluförde just med X570.

Permalänk
Medlem

VD svarade ju faktiskt på ett mail för ett par dagar sedan och hintade om att de verkade jobba på en lösning.

Kudos till AMD för att de lyssnat på konsumenter och försöker skapa en lösning. Även om de bara nämnde sockeln och inte chipset som skulle stödjas, så stannar de inte vid ett tomt nej och går vidare utan försöker faktiskt göra det "rätta". Det är det sällan man ser i världen av konsumentelektronik.

Hur de verkar tänkt igenom hur upplägget skall vara är faktiskt också något som vittnar om att de vill försöka undvika att konsumenter med mindre kännedom råkar bricka sitt moderkort. De har mycket kvar att arbeta fram säger de själva, men detta var nog (utifrån utgångspunkten) det mest genomtänkta comebacken de kunde kommit med.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Skippar Zen 3 aka Ryzen 4000 och väntar in 5 nm från AMD. Då blir det både CPU och GPU från röda laget 🙂

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

X370 borde också få bio uppdateringar för Zen3 också då. det är det enda logiska.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag är i varje fall glad att jag kommer kunna uppgradera från 3000 till 4000 om jag skulle vilja det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Bra att dom ändrade ståndpunkt men dåligt att man måste bevisa att man har en Zen 3 prolle innan man får uppgradera bios.

Kommer nog gå att få tag på BIOS via andra vägar också.

Inte så att dom skräddarsyr en personlig fil som bara fungerar en gång.

Kanske något att fixa för Sweclockare? Samla ihop samtliga BIOS och lägga ut som torrent.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bra att AMD åtminstone mött sina kunder halvvägs på det här!

Det stora problemet har ju varit alla som köpt B450 med Zen 2 som plötsligt inte har den upgrade path som de rent implicit blivit lovade (eller explicit om man köpt ett MAX-moderkort från MSI...). Det är nog de som haft mest anledning att lacka ur på det här.

Personligen hade jag dock räknat med på Zen 3 på mitt B350-moderkort. Jag hade som många andra tolkat AMD:s uttalanden från början av AM4-eran som att de skulle stödja alla processorer som kom ut under 2020 även på B350. Skillnaderna mellan B350 och B450 är små, och det finns egentligen inget hinder att köra Zen 3 på B350 heller.

Det skulle dock inte förvåna mig om det kom ut ett BIOS (antingen officiellt eller inofficiellt) som gör B350 och X370-kort med Zen 3 stöd! Det är nog inget man ska räkna med dock. Jag har själv släppt den drömmen om Zen 3 på B350 och istället uppgraderat från min 1600 till en 3800X istället. Vilket i sig var en riktigt trevlig uppgradering! Även om jag tror att moderkortet håller tillbaka denna CPU lite grann.

Jättebra lösning att BIOS låser ner dessa bios bakom en vägg där användaren måste bevisa att han äger en Zen 3-CPU innan man får ladda ner BIOS.

Det jag dock tycker är mindre bra är att man inte kan backa tillbaka till äldre BIOS. Det kan på sikt leda till brist på moderkort för äldre processorer på begagnatmarknaden, om många B450-moderkort flashas så att de inte längre stödjer Zen 1 eller Zen 2. Men det är väl under kategorin "tråkigt" snarare än under kategorin "skandal".

Borde gå att flasha om bioset i en eprommer för att få valfri version av cpu-stöd. Förutsatt att man har en socklad krets eller moderkortskontakter för detta.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Oj! Och jag som väntade på B550.
Vågar man beställa ett MSI X470 GAMING PRO MAX nu? Eller bör jag vänta på B550 till min uppgradering?
Tänkte uppgradera till ett 4000 i framtiden.

Som gamer har man väl ingen nytta av pcie 4.0 närmsta åren?
Tänker inte köra på dubbla gpuer.

Vänta och se vad de erbjuder. Kanske kommer finnnas något mycket bättre alternativ för pengarna eller utseendemässig skillnad osv.

Denna uppdatering från AMD kommer ej heller betyda att **ALLA** b450 och x470 kommer få stöd för att köra ryzen 4000 serien. Det enbart betyder att företagen bakom moderkorten kommer få koden för att kunna skapa uppdateringar till moderkorten.

Har läst rykten att t.ex ASUS inte kommer orka göra det men får väl se hur det går.

När ryzen 3000 var nytt så var ju t.ex Gigabyte och ASRock snabbast på puckarna att uppdatera bios för mycket äldre av deras moderkort.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Kommer nog gå att få tag på BIOS via andra vägar också.

Inte så att dom skräddarsyr en personlig fil som bara fungerar en gång.

Kanske något att fixa för Sweclockare? Samla ihop samtliga BIOS och lägga ut som torrent.

Jag fick tag på mikrokod för en icke stödd xeon socket 771 cpu till mitt socket 775 moderkort och la till mikrokoden själv i biosfilen och flashade moderkortets epromkrets och detta blev mycket lyckat. Något liknande är nog att vänta med AMDs AM4 plattform.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

X370 borde också få bio uppdateringar för Zen3 också då. det är det enda logiska.

Nej det är inte det logiska.
1) x570 har aldrig haft stöd för Ryzen 1000
2) x570 med bios för Zen 3 kommer kanske även tappa stödet för Ryzen 2000
3) Stödet för Ryzen 3000 på x370/B450 var ej obligatoriskt. Det var upp till moderkortstillverkarna att fixa om de ville.

Dvs, brytpunkten för 300/1000 serien påbörjades redan förra året. Skulle säga att det är 99% chans att inga 300 moderkort kommer stödja Ryzen 4000.

Tycker det är rätt jäkla bra att kunna gå från Ryzen 1600 till 3950x på samma moderkort

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Borde gå att flasha om bioset i en eprommer för att få valfri version av cpu-stöd. Förutsatt att man har en socklad krets eller moderkortskontakter för detta.

Jag har aldrig sett ett socklat flash-chip för ett BIOS på ett modernt moderkort. Det går säkert att i teorin och med rätt kunskap flasha om ett BIOS-chip med någon slags in-circuit-programmering (eller i värsta fall genom att löda av chippet...), men i praktiken så kommer detta vara förbehållet ett väldigt litet antal elektronikentusiaster med rätt utrustning.

I praktiken kommer det alltså att vara omöjligt för de flesta att backa tillbaka till ett tidigare BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Bra att dom ändrade ståndpunkt men dåligt att man måste bevisa att man har en Zen 3 prolle innan man får uppgradera bios.

Den strategin kommer hålla ungefär tills första personen får en UEFI-fil. Sen kommer det finnas att ladda ner överallt, vilket kommer få till följd att både AMD och moderkortstillverkarna gör filerna publikt tillgängliga. Förhoppningsvis då med tydlig märkning då det uppenbarligen finns folk som fortfarande inte begriper hur det fungerar med uppgraderingar. Att denna lilla skara okunniga, ovilliga att lära sig, och gnälliga skara hela tiden ska få förstöra för oss andra, och dessutom användas sum ursäkt för att AMD ska få försöka ge oss en sämre produktsvit. "Jamen folk förstår inte, det blir strul, dålig PR för AMD, dåligt för affärerna". Mm. Kanske inte är tanken om kompatibilitet så långt det är fysiskt möjligt det är fel på då utan att folk som inte ens vill förstå hur en uppgraderingsprocedur går till får orimligt mycket uppmärksamhet och orimligt stort inflytande på AMD's beslutsprocess. "Asså jag såg en snubbe som råkade peta sig i ögat med en gaffel en gång. Han blev jätteledsen, så nu är det enda rimliga att vi äter med händerna för att slippa sådanna missöden".

Om det nu ens är sant att den verkliga anledningen att de valt att försöka vidta åtgärder som kraftigt begränsar folk med befintliga moderkort i deras uppgraderingsmöjligheter. Det kan ju också vara så att de suttit och beslutat på ett möte att det är det som låter minst dåligt att skulla på, för då kan de vinkla det till att de gör folk en tjänst. Men det är också helt galet fel.

Du brickar ditt moderkort för att du inte orkat läsa ordentligt hur man skall göra för att uppgradera = Du måste köpa nytt moderkort.

AMD tvingar dig att köpa nytt moderkort om du vill ha en processor från nästa generation = Du måste köpa nytt moderkort.

Så det är ingen skillnad, om du inte orkar läsa hur man gör. Men att denna grupp skall få styra beslutsprocessen och att det hejas på av folk som (förmodar jag) definitivt vet hur man uppgraderar på rätt sätt förvånar mig.

Varför inte lobba för att BGA ska bli standard även på hemmabyggen i så fall? Då har man processor och moderkort i samma paket och kan omöjligt förstöra saker för sig själv för att man är ovillig att lära sig.

Jag blir lite förvånad att det på ett entusiastforum sitter folk och tycker det är bra när företag vill inskränka användarnas valfrihet faktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tror förövrigt detta var småplanerat av AMD och riktigt jäkla smart.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Jag blir lite förvånad att det på ett entusiastforum sitter folk och tycker det är bra när företag vill inskränka användarnas valfrihet faktiskt.

Det där är lite onödigt polariserande.

Man kan faktiskt ha förståelse att AMD agerar på ett sätt som gör att de och deras partners slipper få en massa RMA-förfrågningar och aggro från kunder som brickat sina grejer, utan att för den sakens skull tycka att det är bra att de agerar på det sättet.

Jag tror också AMD och board partners skiter fullständigt i om ett litet fåtal idioter laddar ner en BIOS från någon random webbsida någonstans och trycker in i sin dator och brickar den.

Vem gör ens något sådant? Den personens dator är redan nedlusad med allsjöns märkligt jox...

Man kan vända på det också. Vad finns det för legitim anledning för någon som inte äger en Zen 3-processor att ladda ner ett beta-BIOS?