Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Har letat, men det är skralt tyvärr. Jag blir också sugen som fasen.

Skrivet av izzie:

Om alla vi exilgöteborgare - faktiska eller kebabsåsfilosofiskt - går ihop och pitchar in kanske vi kan starta den första Stockholmspizzerian med riktig sås?

Jag ser ett glapp i marknaden!

Piccolo Angelo på Hornstull ska tydligen ha bra kebabsås har jag hört!
https://www.piccoloangelo.se/

Den ser inte helt perfekt ut men hört gott om den från folk som gillar riktig, äkta svensk kebab.
Ska provas!

Skrivet av Zippeer:

Skriv gärna vart ni öppnar och vad den heter så jag kan undvika den

Så säger bara en som aldrig provat!
Eller någon som har vett nog att inte prova heroin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Så säger bara en som aldrig provat!
Eller någon som har vett nog att inte prova heroin...

Har provat när jag var i GBG, Besvikelsen var enorm

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Har provat när jag var i GBG, Besvikelsen var enorm

Det finns bättre och sämre äkta kebabsås också, du måste fått en dålig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Fläskkött kan aldrig kallas kebab, då heter det gyros. punkt slut.

Fast nja...

Citat:

The traditional meat for kebabs is most often mutton or lamb, but regional recipes may include beef, goat, chicken, fish, or more rarely due to religious prohibitions, pork.

I mina trakter får du fläskkött när du beställer en kebab, om du inte specifikt ber om nöt- eller kycklingkebab.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Piccolo Angelo på Hornstull ska tydligen ha bra kebabsås har jag hört!
https://www.piccoloangelo.se/

https://i.imgur.com/Gqtv59j.png

https://i.imgur.com/6jqmjiS.png

Den ser inte helt perfekt ut men hört gott om den från folk som gillar riktig, äkta svensk kebab.
Ska provas!

Så säger bara en som aldrig provat!
Eller någon som har vett nog att inte prova heroin...

Motsatt sida stan, men måste provas. Ser lovande ut!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Här i västra Sverige är det normalt ett val mellan mild sås, stark sås eller vitlökssås.

I trakterna kring Uppsala, upplever jag också 3 såser. Stark sås är röd salsa typ. Vitlöksås är vitlök och blandad är en blandning av de två förstnämnda. Men nu känner jag att jag vill hitta den där magiska kebabsåsen.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem

Klart intressant tråd detta!! Jag har bott på tre ställen i mitt liv och det är lite olika hur kebaben är och vilka såser som erbjuds. Hemma i Surahammar fanns det bara kebab av nötkött när jag växte upp, såserna var mild yoghurt-baserad(tror jag) sås och stark tomatbaserad. Självklart valde man bägge två. När jag gjorde lumpen uppe i Sollefteå på T3 åt jag för första gången kebabpizza, fanns också bara med nötkött och såsen där var bara mild om jag minns rätt. Låg inne 90/91 så det har nog hänt en del sen sist, pizzerian som hette LaBetola hade utkörning till kasernvakten...ganska ofta fick de köra ut särskilt efter vi kommit "hem" efter övning som varat en vecka eller mer. Till slut hade de hyrt en lokal 50meter utanför kasernvakten som gick väldigt bra minns jag, till en början hade de köp 10 pizzor och få den 11e på köpet...när vi hämtat pizza och alla ätit färdigt låg en pizza kvar och ingen fatta vems den var...haha
Sen när jag flyttade ner till Dalsland och Bäckefors så hade den enda lokala pizzerian nötkebab och även gyros. En gyrostallrik var riktigt god, smakade inte alls som kebabköttet. Endast den milda vita såsen var aktuell här. Ofta runtomkring här(Mellerud, Bengtsfors, Dals-Ed) är det kebab på fläskkarré, personligen vill jag inte ha den för den har för ojämn kvalitet...man vill inte chansa när det gäller en kebab. Föredrar nötkebab eller kycklingkebab men det är inte så vanligt.
När jag åker hem till Sura så brukar vi nuförtiden åka till Hallstahammar och Lustigkullagrillen och köpa kebabtallrik, trots ägarbyte så är den riktigt god.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Inaktiv

Det är var helt fel tråd att ramla in på när man är lite småhungrig och ska sova ☹️

Permalänk
Medlem

Suck. Helt klart det man saknar nastan mest fran att bo i Sverige.
Ocksa det forsta stoppet nar man landar!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Fast nja...
I mina trakter får du fläskkött när du beställer en kebab, om du inte specifikt ber om nöt- eller kycklingkebab.

Jag kan också googla, förstår inte vad du vill få fram

Grilling a vertical spit of stacked meat slices and cutting it off as it cooks was developed in Bursa in the 19th century Ottoman Empire, and called doner kebab (Turkish: döner kebap). Following World War II, doner kebab made with lamb was present in Athens, introduced by immigrants from Anatolia and the Middle East.A distinct Greek variation developed, often made with pork and served with tzatziki sauce, which later became known as gyros.

Att kalla Gyros för kebab är som att kalla prinskorv för falukorv och säga "korv som korv" för det är ungefär så du med flera resonerar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Sluta hitta på.

Du kan ta reda på hur det ligger till med hjälp av google.
Där finns allt om alla möjliga sorters kebab Gyros, Shish, och Döner mm.

Men du kanske är så trångsynt att inget annat än svennekebab ala nötkött utan smak får kallas kebab...?

Nej, däremot missade du uppenbart religionsläran eftersom du inte förstår att en maträtt sprungen ur muslimsk, framförallt turkisk, kultur där bland det värsta du kan göra är att äta fläsk fortfarande tror att fläsk är gott som något annat och så fort du sätter kött på spett så är det en kebab.

prova att säga till en vegan att här har du prinskorvar, nästan som sojakorv så vi kallar båda två sojakorvar

idioti.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

@htbtoma: Poängen som jag försökte få fram är att det finns tillverkare av kebab som kallar en kebabvariant av gyros kebab, men vill du ha fläskkarre utanför de orter där detta säljs får du fråga efter gyros. Ingen tillverkare av gyros eller grossist i Sverige kallar produkter på nötkött eller lamm för gyros, och kycklinggyros kallas kycklinggyros. Sen kan restauranger i sin tur kalla det vad de vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Att kalla Gyros för kebab är som att kalla prinskorv för falukorv och säga "korv som korv" för det är ungefär så du med flera resonerar.

Nej, det är som att kalla prinskorv och falukorv för korv. Kebab i sig är inte det specifika, som "prinskorven" här. Det är det generella, som "korv".

Skrivet av htbtoma:

prova att säga till en vegan att här har du prinskorvar, nästan som sojakorv så vi kallar båda två sojakorvar

idioti.

I ditt exempel kan gyros vara sojakorv och kycklingkebab vara prinskorv. Båda är kebab, alas; korv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Jag kan också googla, förstår inte vad du vill få fram

Grilling a vertical spit of stacked meat slices and cutting it off as it cooks was developed in Bursa in the 19th century Ottoman Empire, and called doner kebab (Turkish: döner kebap). Following World War II, doner kebab made with lamb was present in Athens, introduced by immigrants from Anatolia and the Middle East.A distinct Greek variation developed, often made with pork and served with tzatziki sauce, which later became known as gyros.

Att kalla Gyros för kebab är som att kalla prinskorv för falukorv och säga "korv som korv" för det är ungefär så du med flera resonerar.

Fast nu motsäger ditt egna citat dig.
Rättens tillbehör och sättet den tillagas och serveras på säger ju mer om rätten än vad köttet den består av gör.
Jag har då aldrig fått en fläskkebabrulle/pita serverad med pommes och tzatziki i

Med din definition skulle en lammgyros aldrig få kallas för gyros, även om den serverades med pommes och tzatziki av en mustig grek i Aten.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Intressant tråd även om många är helt ute och cyklar med sina definitioner av kebab 😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

Jag kan också googla, förstår inte vad du vill få fram

Grilling a vertical spit of stacked meat slices and cutting it off as it cooks was developed in Bursa in the 19th century Ottoman Empire, and called doner kebab (Turkish: döner kebap). Following World War II, doner kebab made with lamb was present in Athens, introduced by immigrants from Anatolia and the Middle East.A distinct Greek variation developed, often made with pork and served with tzatziki sauce, which later became known as gyros.

Att kalla Gyros för kebab är som att kalla prinskorv för falukorv och säga "korv som korv" för det är ungefär så du med flera resonerar.

Som sagt så säger inte ditt citat vad du säger.

Skillnaden på (Döner) Kebab, Gyros, Shawarma och säkert fler rätter är ju kryddning och tillbehör främst men också hur det serveras. Köttet varierar inom alla rätterna.

Här är de flesta kebaber på fläskkött men ändå inte alls lik den gyros man får om man går till ett gyrosställe (till exempel Gyroskungen eller Meat the Greek för att nämna mina stamställen, eller valfri foodtruck med grekmat). Kryddningen är annorlunda, mycket oregano och ofta citron, och såsen är vanligtvis tsatsiki även om alternativ finns, dock aldrig "kebabsås". Tillbehören är också annorlunda och framför allt serveras de på ett annat sätt. En kebab i pita är ju just i pitabrödet, en gyros i pita är ju inte i pitan utan köttet med tillbehör, för det mesta inklusive pommes, har ett grillat pitabröd som inte är "öppnat" runt sig. Gyros finns heller aldrig i en stor rulle, även om det förstås blir något av en rulle med pitabrödet runt sig, utan det är pita eller tallrik som gäller. Kolla bilderna i länkarna ovan.

Permalänk
Medlem

På Netflix finns det en serie som heter Ugly Delicious. Säson 2 avsnitt 4: As the Meat Turns reder ut en del frågetecken kring vem som "äger" kebaben. Sevärd!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krokarn:

Sen när jag flyttade ner till Dalsland och Bäckefors så hade den enda lokala pizzerian nötkebab och även gyros. En gyrostallrik var riktigt god, smakade inte alls som kebabköttet. Endast den milda vita såsen var aktuell här.

När jag bodde i Bäckefors var kebabsåsen mer rosa och riktigt svensk kebabsås, inte vit mild sås. Och en riktigt bra sådan!

Men det var också över 20 år sedan.

Permalänk
Medlem

Jag varierar å det grövsta. Här i stan kallar många den strimlade nötkebaben för gyros.
Nötkebaben kör jag ofta när jag är sugen på kebabrulle. Naturligtvis med extra kött, extra lök och stark sås. Det gäller för det mesta, oavsett om det blir tallrik, rulle eller pizza.
När man inte kan bestämma sig för huruvida man är sugen på kebabtallrik eller kebabpizza så blir det Kebabpizza (med lök) + rå lök + bacon + strips. Lite färsk vitlök och basilika skadar inte heller.

Kebaben är ganska bra överlag i Skaraborg. Känns som ju längre bort man kommer så ökar sunkiga röda tomatsåser och tafatta kebab-flarn exponentiellt. Kebabpizza utan vit sås är inte kebabpizza.

EDIT: För en herrans massa år sedan var vi ett gäng som käkade fredagspizza till lunch och det toppades med ost och räkor. Eller skinka. Ibland alla tre.

EDIT2: Kebabtallrik med mos istället för strips (eller hälften av varje) är också en variant.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Nej, däremot missade du uppenbart religionsläran eftersom du inte förstår att en maträtt sprungen ur muslimsk, framförallt turkisk, kultur där bland det värsta du kan göra är att äta fläsk fortfarande tror att fläsk är gott som något annat och så fort du sätter kött på spett så är det en kebab.

prova att säga till en vegan att här har du prinskorvar, nästan som sojakorv så vi kallar båda två sojakorvar

idioti.

Res dig upp från under stenen och erkänn att det du hela livet kallat kebab heter döner kebab. Annars får acceptera att folk tänker på olika saker.

Man kan inte gå runt som vegan och säga "Hej, en grillad korv med bröd, tack!" och sen vara förbannad att det inte var en sojakorv. Då är du idioten och ingen annan.

Lycka till med framtida kommunikation när du beställer kebab eller korv för den delen.

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Lego Master
Skrivet av holmberg:

Jag varierar å det grövsta. Här i stan kallar många den strimlade nötkebaben för gyros.
Nötkebaben kör jag ofta när jag är sugen på kebabrulle. Naturligtvis med extra kött, extra lök och stark sås. Det gäller för det mesta, oavsett om det blir tallrik, rulle eller pizza.
När man inte kan bestämma sig för huruvida man är sugen på kebabtallrik eller kebabpizza så blir det Kebabpizza (med lök) + rå lök + bacon + strips. Lite färsk vitlök och basilika skadar inte heller.

Kebaben är ganska bra överlag i Skaraborg. Känns som ju längre bort man kommer så ökar sunkiga röda tomatsåser och tafatta kebab-flarn exponentiellt. Kebabpizza utan vit sås är inte kebabpizza.

EDIT: För en herrans massa år sedan var vi ett gäng som käkade fredagspizza till lunch och det toppades med ost och räkor. Eller skinka. Ibland alla tre.

EDIT2: Kebabtallrik med mos istället för strips (eller hälften av varje) är också en variant.

¨
You seem like my kinda guy.
Mos alltså, det måste provas. Mos är bäst. Alla kategorier.
Två grillade på macken med pulvermos och räksallad, vilken jävla vinstlott varenda gång.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skäggig legend

@Bussović alltså jag dör. Bästa tråden snygging! <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

¨
You seem like my kinda guy.
Mos alltså, det måste provas. Mos är bäst. Alla kategorier.
Två grillade på macken med pulvermos och räksallad, vilken jävla vinstlott varenda gång.

Heh. När man var ung så fanns det en korvmoj/hamburgerhak/pizzeria i Mariestad där vi brukade käka kebab med mos. Saltgurka gifter sig fint till pulvermoset och kebaben!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@XHI haha tack kompis <3

@P-son78:

Detta är ditt fel
Blev sugen efter avsnittet!

Pizzeria: 95an
Stad: Habo

När jag beställer hem kebabtallrik blir det utan grönsaker då jag tycker att det blir blä när grönsakerna blandas i den lilla kartongen. Därav inga grönsaker (annars beställer jag utan lök och tomater när jag käkar på pizzerian).
Helt okej god men pommesen alldeles för små/smala för min smaklökars skull och inte alls så knapriga som jag hoppats på. Tycker inte att kebaben smakar lika gott som Stationen i Habo men variation är trevligt ibland.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Helt okej god men pommesen [...] inte alls så knapriga som jag hoppats på.

Men är dom någonsin det när en kör hembeställning?

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Kilroy
Jag bor i en liten hålla och så brukar jag vara hela snabbt nog så de brukar vara knapriga från den andra pizzerian.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

När jag bodde i Bäckefors var kebabsåsen mer rosa och riktigt svensk kebabsås, inte vit mild sås. Och en riktigt bra sådan!

Men det var också över 20 år sedan.

Ja, det kan nog stämma. Jag flyttade hit hösten 2000 så det är snart 20år sedan...

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Abrakebabra i Byron bay 2010, nu var det ett tag sedan jag åt där men de var magiskt goda.
De verkar dock ha klappat ihop så de kanske inte var så magiska ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men är dom någonsin det när en kör hembeställning?

Stället jag fyllebeställer mat ifrån ligger 5 minuter från mig.
Alltid varma och krispiga pommes

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Viktorph: Vart äter du din kebab i Örebro ?

Sen får jag slå ett hårt slag för något folk ofta inte köper, kebab i bröd . Det är alldeles underbart och den bästa formen att avnjuta kebab i!

Precis så! Jag föredrar kebab i bröd. Och en massa lök.