Youtube omdefinierar HD – 1080p är den nya grundnivån

Permalänk
Avstängd

Sent rapporterat detta, hehe. Har varit så här i flera veckor. Minns att det hände rätt nära inpå när de sänkte kvalitén i samband med att fler började arbeta hemifrån och de ville hänga med i svängarna precis som Netflix.

Lustig bieffekt av detta är att jag många gånger kollar om jag har på 480p när det visar sig vara 720p på grund av den avsaknade HD-ikonen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

För att vid en given bitrate får du bättre bild om signalen är 1080p än 2160p, så det du vill hade resulterat i bästa fall likvärdig bild men högre belastning på nätverket .

Saknar helt relevans (och för video så är ditt påstående i praktiken en smula tveksamt).
2160p/1440p youtube-video ser bättre ut än 1080p youtube-video, även på en FullHD display. Simple as that.

Överlag är det en väldigt dålig idé att begränsa signal-upplösning baserat på display-upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Allt över 240p är för amatörer. Spänningen ligger ju i att försöka se vad pixlarna föreställer.

Ja, för att inte tala om alla filmer på UFOs, bigfoots och spöken. Sådant gör sig bäst i 240p med skakig kamera. 😎

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Synd, fann det bra när jag kör lastbil och lyssnar på långa klipp på Youtube när jag kör lastbil att kunna ha på 144p, just för att inte se till att min surf ryker direkt.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Saknar helt relevans (och för video så är ditt påstående i praktiken en smula tveksamt).
2160p/1440p youtube-video ser bättre ut än 1080p youtube-video, även på en FullHD display. Simple as that.

Överlag är det en väldigt dålig idé att begränsa signal-upplösning baserat på display-upplösning.

Kika på YouTube Vanced och se om det kan vara något. Har själv använt detta flitigt i många år nu.

Man kan tvinga fram högre upplösningar bland annat och ska fungera fint utan root.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtomicPunk:

Tycker det är dags att Youtube erbjuder högre kvalitet istället för bara höga upplösningar som 4K. Folk fattar inte hur mycket bättre 720p kan se ut över 1080p om man tillåter en högre bitrate.

Ja YouTube's kompress är ju fantastisk, förstör ju kvalitén på videon.

Men i 4K som innerst inne kräver mycket hög bitrate ser man mindre påverkan på när YouTube kompromissar kvalitén där i den upplösningen just.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Ja YouTube's kompress är ju fantastisk, förstör ju kvalitén på videon.

Men i 4K som innerst inne kräver mycket hög bitrate ser man mindre påverkan på när YouTube kompromissar kvalitén där i den upplösningen just.

Kolla på Slow Mo Guys "Youtube-killer" i 720p eller 1080p.

Så här blir det i 1080p.

Nu är det här ett riktigt skräckexempel, men det bevisar att upplösning inte är allt. Är det mycket rörelse i ett Youtube-klipp så påverkas kvalitén väldigt mycket.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Högre bitrate hade varit nice, det är ju 2020 *Insert thrown out of window meme here*

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vad jag fått lära mig är att 480/576 är ED-upplösning och inte SD som anges i artikeln, men ni kanske syftade på interlaced signal.

F. ö tycker jag det var en försämring av Youtube att välja 1080 som default. Fantastiskt slöseri på bandbredd. Har inga siffror, men antar att mer än hälften tittar på en mobil enhet och då märker man ingen skillnad på 720 och 1080, t om 480 duger fint, något som säkerligen är tillräckligt för de flesta. Merparten av användarna vet inte ens vad upplösning betyder, så det är verkligen slöseri på bandbredd, resurser, energi och pengar.

Det vore smartare om Youtube anpassar upplösning efter bildstorlek;
Mobiltelefon / surfplatta 480-720
Större bildskärm 1080
Informera sedan användaren om olika upplösningar, fps, hdr osv och förklara för och nackdelar som bildkvalite kontra bandbredd, buffring, energi osv.

Åsså en ordentlig känga till Youtube. När man sitter på bussen och medvetet alltid väljer 360 för att spara bandbredd, så dras det igång långa reklamvideos i 1080++ upplösning som inte går att hoppa förbi och äter upp månadssurfen på nolltid, hur tänkte dem där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Vad jag fått lära mig är att 480/576 är ED-upplösning och inte SD som anges i artikeln, men ni kanske syftade på interlaced signal.

F. ö tycker jag det var en försämring av Youtube att välja 1080 som default. Fantastiskt slöseri på bandbredd. Har inga siffror, men antar att mer än hälften tittar på en mobil enhet och då märker man ingen skillnad på 720 och 1080, t om 480 duger fint, något som säkerligen är tillräckligt för de flesta. Merparten av användarna vet inte ens vad upplösning betyder, så det är verkligen slöseri på bandbredd, resurser, energi och pengar.

Det vore smartare om Youtube anpassar upplösning efter bildstorlek;
Mobiltelefon / surfplatta 480-720
Större bildskärm 1080
Informera sedan användaren om olika upplösningar, fps, hdr osv och förklara för och nackdelar som bildkvalite kontra bandbredd, buffring, energi osv.

Åsså en ordentlig känga till Youtube. När man sitter på bussen och medvetet alltid väljer 360 för att spara bandbredd, så dras det igång långa reklamvideos i 1080++ upplösning som inte går att hoppa förbi och äter upp månadssurfen på nolltid, hur tänkte dem där.

På min surfplatta kan jag välja att hd endast ska spelas upp med Wi-Fi i inställningarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Har inga siffror, men antar att mer än hälften tittar på en mobil enhet och då märker man ingen skillnad på 720 och 1080, t om 480 duger fint

Skämtar du?
Eller har du mobilen 1 meter från huvet?

Anpassa efter skärmstorlek hade enbart varit korkat, eftersom det inte beaktar tittavståndet.

Finns för övrigt en "streama bara HD via WiFi"-inställning om du är orolig för datamängden. edit: missade inlägget ovan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På min surfplatta kan jag välja att hd endast ska spelas upp med Wi-Fi i inställningarna.

Ok, det var många år sedan jag var in och petade på inställningar och du har rätt, det har dykt upp en setting som gör det du säger: "Begränsa användningen av mobildata". Tyvärr är den avaktiverad per default, idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skämtar du?
Eller har du mobilen 1 meter från huvet?

Anpassa efter skärmstorlek hade enbart varit korkat, eftersom det inte beaktar tittavståndet.

Finns för övrigt en "streama bara HD via WiFi"-inställning om du är orolig för datamängden. edit: missade inlägget ovan...

Nej, skämtar du?
Jag har en Asus 5Z och håller mobilen ca 30cm från ögonen, vilket egentligen är lite för nära.
Jag står fast vid att man vid ett blindtest (ta mig inte bokstavligt här), inte med säkerhet kan skilja mellan 720 och 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På min surfplatta kan jag välja att hd endast ska spelas upp med Wi-Fi i inställningarna.

Skrivet av ipac:

Finns för övrigt en "streama bara HD via WiFi"-inställning om du är orolig för datamängden. edit: missade inlägget ovan...

Den inställningen funkar ju inte ens. Spelar ingen roll om jag har wifi eller mobildata på, blir alltid 1080p på mobilen.
Fast även om det funkade skulle det vara bättre om man kunde välja en specific default upplösning för både wifi och för mobildata. Och ännu bättre om man kunde ha lägre kvalité på reklamen. Idiotiskt att man sänker upplösningen för att inte bli av med all mobildata men sen blir påtvingad data-hungriga reklamfilmer hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Synd, fann det bra när jag kör lastbil och lyssnar på långa klipp på Youtube när jag kör lastbil att kunna ha på 144p, just för att inte se till att min surf ryker direkt.

Hoppas du skämtar?

Permalänk
Medlem

"HD Ready" kunde ibland innebära 1366x768 också, det var lite förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Hoppas du skämtar?

Lyssna på Youtube är ju inte värre än radio eller Spotify.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Lyssna på Youtube är ju inte värre än radio eller Spotify.

Ah, missförstod. Carry on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Hoppas du skämtar?

Varför skulle jag göra det?
Är ingen idé att ha hög kvalité när jag ändå inte kan titta på det eftersom jag kör, lyssnar bara. Ha på 720p/1080p gör att surfet tar slut snabbt.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KplSteiner:

"HD Ready" kunde ibland innebära 1366x768 också, det var lite förvirrande.

Nja, det är ju högre upplösning på båda ledder än 1280/720.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, det är ju högre upplösning på båda ledder än 1280/720.

Exakt, men båda var "HD Ready".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

"HD Ready" kunde ibland innebära 1366x768 också, det var lite förvirrande.

Skrivet av mrqaffe:

Nja, det är ju högre upplösning på båda ledder än 1280/720.

Skrivet av KplSteiner:

Exakt, men båda var "HD Ready".

Har aldrig förstått varför det är förvirrande. Det var ett antal minstakrav som skulle uppfyllas bara. Jag hade en 1920x1080-LCD med logotypen på, inget konstigt alls. Ändå hörde man överallt "den är ju 'bara' HD ready...", där folk trodde att det logon betydde 720. Man försökte väl lösa det genom att senare införa "HD ready 1080p", vilket nog egentligen skapade ännu mer förvirring, då de som tidigare hade haft fel fick vatten på sin kvarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Detta uppskattas!

Skrivet av MinscS2:

Välkommen till 2012 Youtube!

Skrivet av Xverminator:

Det var på tiden!

Vad menar ni är bra? Spontant känns det fördummande att ändra på en definition när vi redan har namn på högre upplösningar, som UHD, 4K osv. Nästan som att börja kalla mobilnätet 3G för 2G eftersom det nu börjat kännas väldigt långsamt. Jag förstår att man som framtidsriddare alltid måste slänga in löjliga årtalsreferenser, men här förstår jag inte ens relevansen.

Skrivet av Lessismore:

F. ö tycker jag det var en försämring av Youtube att välja 1080 som default.

Om detta stämmer så är det ju en helt annan femma, men det stod det inget om i artikeln. Det hade man ju dock kunnat göra utan att att definiera om HD.

Lite oklart förhållningssätt framåt att gradvis stega upp definitionen, vilket innebär att även 1080p/2K ska sluta vara "HD" en dag. Och vilka ska isf avgöra det? Fram tills nu rådde inga oklarheter. Sen var det ju klart korkat att från början döpa det till något tidsberoende, men marknadsföringstermer är sällan logiska (t.ex. Microsofts Modern Workplace *facepalm. Vad kommer sen, ultra modern workplace?).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KplSteiner:

Exakt, men båda var "HD Ready".

Ja HD Ready betyder att bildvisaren ska klara av minst 720 linjer i minst 16:9 proportioner alltså är alla skärmar (med "fyrkantiga" pixlar) med en upplösning över 1280x 720 HD Ready, HD Ready är alltså inte en specifik upplösning utan krav på en minsta upplösning på höjden och krav på minst 16:9 bredbildsförhållande.
Om skärmen har rektangulära pixlar så kunde de ha lägre breddupplösnnig men rektangulära pixlar försvann ganska fort, har för mig att det bara användes ett par år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Vad menar ni är bra? Spontant känns det fördummande att ändra på en definition när vi redan har namn på högre upplösningar, som UHD, 4K osv. Nästan som att börja kalla mobilnätet 3G för 2G eftersom det nu börjat kännas väldigt långsamt. Jag förstår att man som framtidsriddare alltid måste slänga in löjliga årtalsreferenser, men här förstår jag inte ens relevansen.
Om detta stämmer så är det ju en helt annan femma, men det stod det inget om i artikeln. Det hade man ju dock kunnat göra utan att att definiera om HD.

Jag tycker det är dumt att 720p någonsin kallades HD så imo är det bra om världens största platform för video slutar göra det.
Egentligen är det väl bara HD ready som sen blev förkortat till HD? Iofs inte läst på om det på väldigt länge.

Ser man en video med lite mindre text kan man inte ens läsa den om det är 720p.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Jag tycker det är dumt att 720p någonsin kallades HD så imo är det bra om världens största platform för video slutar göra det.
Egentligen är det väl bara HD ready som sen blev förkortat till HD? Iofs inte läst på om det på väldigt länge.

Ser man en video med lite mindre text kan man inte ens läsa den om det är 720p.

Att det hette "ready" beror nog mest på att bildkällorna inte fanns samtidigt som tv apparaterna började säljas och att nått är "ready" anspelar ju på att apparaten klarar hd källor men att de inte kräver hd källor. Hade man tagit bort ready så hade de varit svårare att sälja eftersom många då hade tvekat mer på om de fungerat med icke hd källor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Har aldrig förstått varför det är förvirrande. Det var ett antal minstakrav som skulle uppfyllas bara. Jag hade en 1920x1080-LCD med logotypen på, inget konstigt alls. Ändå hörde man överallt "den är ju 'bara' HD ready...", där folk trodde att det logon betydde 720. Man försökte väl lösa det genom att senare införa "HD ready 1080p", vilket nog egentligen skapade ännu mer förvirring, då de som tidigare hade haft fel fick vatten på sin kvarn.

Det var ju aldrig snack om vad som var upplösningen på TV:n, eftersom jag självklart kollade specen. Men det var förvirrande vad tv-kanalerna skulle använda för upplösning när de enats om vad som var "HD". Behövde man 768p eller räckte det med 720p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Det var ju aldrig snack om vad som var upplösningen på TV:n, eftersom jag självklart kollade specen. Men det var förvirrande vad tv-kanalerna skulle använda för upplösning när de enats om vad som var "HD". Behövde man 768p eller räckte det med 720p?

768p har aldrig varit aktuellt för tv/video så det kan knappast varit förvirrande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nej, skämtar du?
Jag har en Asus 5Z och håller mobilen ca 30cm från ögonen, vilket egentligen är lite för nära.
Jag står fast vid att man vid ett blindtest (ta mig inte bokstavligt här), inte med säkerhet kan skilja mellan 720 och 1080.

Skämtar inte och tycker inte det är särskilt mkt svårare att se skillnad mellan 720p/1080p på en mobil ijmf med andra displayer. Hur pass tydligt det är varierar förstås med typ av material och ursprunglig kvalité. Men tittar man på tex Digital Foundry så ser man rätt snabbt att inte ens 1080p håller måttet.

Var dock mest "480p duger fint" som jag reagera på. Det ser ut som skit med macroblocking stora som non-stop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Den inställningen funkar ju inte ens. Spelar ingen roll om jag har wifi eller mobildata på, blir alltid 1080p på mobilen.

Hehe, såg det nu. Riktigt klumpigt. Ja då ligger problemet i första hand där då.
Men ja, att man själv kan välja exakt upplösning hade såklart varit det bästa.