Får ett nätaggregat verkligen bra luftventilation i dagens datorchassin?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av cyklonen:

Det kan vara så att det är förbättrat de senaste åren. Alla jag läst om som råkat illa ut är nog från några år bakåt och tidigare.

Hörsägen i så måtto att det inte har drabbat mig själv, men jag är inte solipsist, så jag accepterar bevis från andra än mig själv.

Seasonic skriver i användarinstruktioner till nätagg följande:

In "Hybrid" mode
Seasonic recommends to install your PSU with the ventilation top cover facing UPWARD, towards the direction of the motherboard. This will ensure natural heat dissipation.


Fanless PSU
The PSU must be mounted into the computer case with the ventilation top cover facing UPWARD.


In "Normal" mode
Although the direction of mounting is optional, it is not recommended to install the PSU with the ventilation top cover facing downward if there are no ventilation holes on the bottom of the case.

Eller för att de testat och sett att det riskerar att ställa till med problem som de inte är beredda att ta ansvar för.

Nja, datorn drar ca 140-150 W från väggen vid slösurf (eller egentligen bara skrivbordet uppe utan program igång), så det är nog 110-120 W eller så från nätagget. Så det är flera tiotals watt det handlar om.

Klen tröst om nätagget tog med sig datorn i döden. Eller om lägenheten brann upp.

Där ser man de rekommendationerna från Seasonic har jag inte sett tidigare

Men om nätagget tar med sig datorn eller t.o.m. hela lägenheten är det iaf en total felkonstruktion. Så det ska du sannerligen inte behöva oroa dig för om du inte sitter på något ruskigt no-name billigt junk.

Sen är såklart jag också öppen för bevis från annat än eget upplevda scenarion. Men jag har fortfarande sätt några som helst belägg för att det skulle vara ett vanligt förekommande problem?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tyvärr verkar det vara så att man inte kan använda sig av passiva lägen (dvs fläkt avstängd) när man har nätagg monterade med fläkt ner. Värmen kan inte cirkuleras bort och komponenter utan tempgivare överhettas och går sönder.

Dålig kvalité på de nätaggregaten, alternativt felaktigt monterade tillsammans med extremt värmealstrande komponenter i övrigt.

I normalfallet så är det inget man ens behöver fundera på. Väljer man nätaggregat med kvalité som t.ex. Seasonic så är det ingen fara. Sedan så finns det naturligtvis måndagsexemplar hos alla tillverkare, tyvärr.

Är man allt för orolig så ska man nog inte ha någon dator stå på alls. Finns ju alltid en risk att något händer.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Seasonic Prime Titanium 1000W PSU i ett Fractal Design R6 chassi, monterat med fläkten nedåt och Hybrid Mode i läge OFF d.v.s. "Normal". Ventilationshål finns i botten på chassit, dessutom två fläktar i fronten varav den nedersta blåser luft delvis in mot nätaggregatet. No problemo här!

In "Normal" mode
Although the direction of mounting is optional, it is not recommended to install the PSU with the ventilation top cover facing downward if there are no ventilation holes on the bottom of the case.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vissa chassin har ventilationshål i plåten som täcker över chassit. Ett exempel är mitt eget chassi, ett Fractal Design Define Mini C.

https://www.fractal-design.com/wp-content/uploads/2019/06/Define-Mini-C_7-810x810.jpg

I detta chassi så kan man antingen montera med fläkten uppåt, eller fläkten nedåt, beroende på vad man föredrar.

Fördel med fläkt uppåt är att man slipper dra in dammig luft från chassits undersida (även om här finns ett luftfilter). Dessutom så funkar detta med passiva eller semipassiva nätaggregat eftersom värmen kan stiga in i chassit istället för att samlas. En till fördel med fläkt uppåt är att man får ett extra utsug för varm chassilukt.

Fördel med fläkt neråt är att man suger in kall luft från under chassit istället för varm luft från inuti chassit.

Vilket man väljer är en smaksak, förutom om man har en nätdel som måste monteras med fläkten upp, eller om man har ett chassi där nätdelen bara går att montera åt ett håll.

Lite OT, men får jag fråga hur du upplever LJUDNIVÅN på ditt chassi? Det är tydligen 34.8 db, och skall vara ett TYST chassi, vilket jag eftersträvar.

Så, låter det mycket, lite, mellan, lagom =P ? Valet står mellan ditt chassi och ett +2.2 db ljudligare chassi; SilverStone Redline RL06 Pro; https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4111743

Skulle vara trevligt att veta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mesmerized:

Lite OT, men får jag fråga hur du upplever LJUDNIVÅN på ditt chassi? Det är tydligen 34.8 db, och skall vara ett TYST chassi, vilket jag eftersträvar.

Så, låter det mycket, lite, mellan, lagom =P ? Valet står mellan ditt chassi och ett +2.2 db ljudligare chassi; SilverStone Redline RL06 Pro; https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4111743

Skulle vara trevligt att veta

Chassit i sig är helt tyst. Det är en metall-låda. Därför är det lite vanskligt att titta på specifikationer för hur mycket chassit låter. Vad menar de egentligen? Och är verkligen siffrorna jämförbara? Svaret är sannolikt nej.

Jag upplever själv inte datorns ljudvolym som störande, men du ska du tänka på att jag har varianten med plastsida. Ljudnivån för varianten med sida i härdat glas (som jag hade köpt om den fanns när jag köpte mitt chassi) eller varianten med metallsida kommer skilja.

Men å andra sidan så har min fru en dator som är betydligt mer högljudd som överröstar denna, så jag är nog inte perfekt person att avgöra ljudnivån.

Men jag funderar på, är det verkligen ett Define Mini C (som jag har) du funderar på? För SilverStone Redline RL06 Pro är ju ett större ATX-chassi. Du kanske jämför med ett Define C?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Chassit i sig är helt tyst. Det är en metall-låda. Därför är det lite vanskligt att titta på specifikationer för hur mycket chassit låter. Vad menar de egentligen? Och är verkligen siffrorna jämförbara? Svaret är sannolikt nej.

Jag upplever själv inte datorns ljudvolym som störande, men du ska du tänka på att jag har varianten med plastsida. Ljudnivån för varianten med sida i härdat glas (som jag hade köpt om den fanns när jag köpte mitt chassi) eller varianten med metallsida kommer skilja.

Men å andra sidan så har min fru en dator som är betydligt mer högljudd som överröstar denna, så jag är nog inte perfekt person att avgöra ljudnivån.

Men jag funderar på, är det verkligen ett Define Mini C (som jag har) du funderar på? För SilverStone Redline RL06 Pro är ju ett större ATX-chassi. Du kanske jämför med ett Define C?

Jo, det är varianten utan glas jag funderar på och Mini C Skulle funderat på ett mini matx om det fanns för RL06 med.

Skönt att höra att du inte uppfattar det störande, och att det finns chassin som låter högre

Tack för svaren.

Permalänk
Hedersmedlem

@Mesmerized: Min frus dator låter högre eftersom hon har en överklockad CPU med vattenkylare och ett grafikkort är väldigt strömhungrigt, inte för att chassit i sig låter mycket. Lägg till på det att hon är extremt nojig på höga temperaturer vilket gör att hon kör fläktarna mycket mer aggresivt än jag själv skulle göra.

Hade jag stoppat mina delar i hennes chassi (Fractal Design Define R5) och skruvat på fläktkurvorna som jag vill ha dem så hade nog min dator låtit mindre

Permalänk
Skrivet av pv2b:

@Mesmerized: Min frus dator låter högre eftersom hon har en överklockad CPU med vattenkylare och ett grafikkort är väldigt strömhungrigt, inte för att chassit i sig låter mycket. Lägg till på det att hon är extremt nojig på höga temperaturer vilket gör att hon kör fläktarna mycket mer aggresivt än jag själv skulle göra.

Hade jag stoppat mina delar i hennes chassi (Fractal Design Define R5) och skruvat på fläktkurvorna som jag vill ha dem så hade nog min dator låtit mindre

Aha Well, du upplever iaf inte din dator som störande alltså, vilket var svaret på min fråga Så tack ändå.

Permalänk
Rekordmedlem

På min helpassiva nätdel sitter det en kylfläns som hamnar utanför lådan, dessutom är hela nätdelens låda gjord som en kylfläns

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

På min helpassiva nätdel sitter det en kylfläns som hamnar utanför lådan, dessutom är hela nätdelens låda gjord som en kylfläns
https://www.aria.co.uk/dynres/cHJvZHVjdF9pbWFnZS53aWR0aD0yNTA=/bWFpbmltYWdlcy9QT1ctRVRBLUVGTjMwMC5qcGc=.jpg

Najs! Vad heter nätagget?

Det verkar ju inte vara agget i din tagline?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mesmerized:

Najs! Vad heter nätagget?

Det verkar ju inte vara agget i din tagline?

Etasis, de gör mestadels industriella och servernätdelar https://store.cwc-group.com/etasis.html men just det där agget såldes även som Silverstone Nightjar. Modellen är gammal https://www.webhallen.com/se/product/39322-Etasis-PowerSupply... men det fungerar bra än idag men jag satte helt nya delar i den nya bruksdatorn så det sitter kvar i den gamle.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Etasis, de gör mestadels industriella och servernätdelar https://store.cwc-group.com/etasis.html men just det där agget såldes även som Silverstone Nightjar. Modellen är gammal https://www.webhallen.com/se/product/39322-Etasis-PowerSupply... men det fungerar bra än idag men jag satte helt nya delar i den nya bruksdatorn så det sitter kvar i den gamle.

Ah, tackar. Dessvärre verkar det inte att gå få tag på längre somsagt, och hittar inga andra med sådan heatsink på. Då finns det ju iofs passiva utan heatsink, men de verkar alla lida av coilwhine hm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mesmerized:

Ah, tackar. Dessvärre verkar det inte att gå få tag på längre somsagt, och hittar inga andra med sådan heatsink på. Då finns det ju iofs passiva utan heatsink, men de verkar alla lida av coilwhine hm.

Jonas verkade ju inta ha nått att klaga på på dagens version av det
https://www.sweclockers.com/test/26205-silverstone-nightjar-n...
Finns att få tag på men kostar 4740 kr, nåja, vill man ha en kvalitetsnätdel så...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4843481

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jonas verkade ju inta ha nått att klaga på på dagens version av det
https://www.sweclockers.com/test/26205-silverstone-nightjar-n...
Finns att få tag på men kostar 4740 kr, nåja, vill man ha en kvalitetsnätdel så...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4843481

Hehehe nice, men jeeesus christ vad dyrt! Åtminstonne i sverige. Ser att det finns betydligt billigare att skaffa från Overclockers butik i England när jag klickar på internatinonella priser på prisjakt. Då "endast" 1936 kr :)! Klart värt att överväga. Tack för infot

Edit: Och de har en b-stock för endast 1456 Hmm, detta låter lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Hehehe nice, men jeeesus christ vad dyrt! Åtminstonne i sverige. Ser att det finns betydligt billigare att skaffa från Overclockers butik i England när jag klickar på internatinonella priser på prisjakt. Då "endast" 1936 kr :)! Klart värt att överväga. Tack för infot

Edit: Och de har en b-stock för endast 1456 Hmm, detta låter lockande.

Finns ingen anledning till att köpa ett passivt nätagg idag om man inte ska köra hela systemet helt passivt eller med kanske en långsamt snurrande fläkt för ökad konvektion.
90% av 80plus gold nätdelarna har väldigt tysta fläktar eller passivläge, så vida man inte belastar dom 70% eller mer så ska dom inte överrösta ett system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Finns ingen anledning till att köpa ett passivt nätagg idag om man inte ska köra hela systemet helt passivt eller med kanske en långsamt snurrande fläkt för ökad konvektion.
90% av 80plus gold nätdelarna har väldigt tysta fläktar eller passivläge, så vida man inte belastar dom 70% eller mer så ska dom inte överrösta ett system.

Då är mitt nätagg i de övriga tio procenten, för nätagget i min burk står för i princip allt ljud. Aktiverar jag passivläget så blir datorn i praktiken ljudlös. Jag får ha huvudet precis framför insugsfläktarna för att höra nåt. Med nätaggets fläkt igång hörs datorn i hela lägenheten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jo jag har också såna "filter".

Problemet med alla chassin jag sett är att de man kallar "filter" är nät som mest blir täta och inte filtrerar så bra.

Föredrar den filtermatta man använder inom industrin som är tjock och består av fibrer som dammet dras till, de ger bra flöde och fångar upp förvånansvärt fint stoft också och tål rätt mycket smuts utan att sätta igen.

Bästa jag sätt är på elskåp till ABB robotar, där hela dörren bestod av en värmeväxlare, ren luft på insidan, smutsig på utsidan, skåpen höll sig kliniska i decennier och växlaren var lätt att blåsa av.

Nu får man ju ha bra skitigt om man ska få större mängder damm i lådan om man har ngt slags "filter". Har en kompis som inte byter grejor speciellt ofta men både han och hans exfru gillade att städa så man hade lite ångest varje gång man kom hem efter att ha hälsat på dom.

Iaf, han hade en dator byggd i en r2 eller r3 tror jag det var som det blev problem med i höstas så jag ar och skruvade i. Såg ut som att datorn aldrig varit igång, frågade han om han brukar städa inne i datorn men det gjorde han aldrig. Grejorna borde ha varit ifrån 2011-2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Då är mitt nätagg i de övriga tio procenten, för nätagget i min burk står för i princip allt ljud. Aktiverar jag passivläget så blir datorn i praktiken ljudlös. Jag får ha huvudet precis framför insugsfläktarna för att höra nåt. Med nätaggets fläkt igång hörs datorn i hela lägenheten.

Ja, det är sjukt att ett gold nätagg ska låta vid rimlig last, finns många gold som är passiva med lite större heatsinks och med en fläkt så ska det inte behöva låta.
Måste vara fel på ditt nätagg, din dator drar inte mycket, inte i närheten av 1000w. Har man 80plus gold är det 10% förlust som mest, 50w vid 500w last är nada, ska inte behövas mer än en långsam fläkt för att göra sig av med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Dagens chassin är så smarta så drar in luften från under chassit, där det är som skitigast, särskilt om man har datorn på golvet.

Hur tänkte de där...

De flesta chassin av någorlunda kvalitet får man väl hoppas även har filter där det behövs.

Skrivet av Karaff:

Jo jag har också såna "filter".

Problemet med alla chassin jag sett är att de man kallar "filter" är nät som mest blir täta och inte filtrerar så bra.

Inget problem jag upplevt trots att jag har min dator på ett golv som troligtvis är något dammigare än genomsnittet. Chassit är ett Define S, det kanske har ett extra bra filter, vad vet jag.
En gång per år brukar jag göra rent filtret samt blåsa rent datorn med tryckluft. Men i ärlighetens namn skulle det nog räcka med en gång vartannat år.

Skrivet av Mesmerized:

Hehehe nice, men jeeesus christ vad dyrt! Åtminstonne i sverige. Ser att det finns betydligt billigare att skaffa från Overclockers butik i England när jag klickar på internatinonella priser på prisjakt. Då "endast" 1936 kr :)! Klart värt att överväga. Tack för infot

Edit: Och de har en b-stock för endast 1456 Hmm, detta låter lockande.

Köp istället ett semipassivt nätagg med goda recensioner så slipper du fundera så mycket.
Jag har ett evga 850w gold och den är knäpptyst vid lättare arbete och kanske även vid spelande, jag vet faktiskt inte :p. Om den låter vid spel så är den i alla fall tillräckligt tyst för att inte överrösta de andra fläktarna vilket är ett gott betyg med tanke på att jag har en custom water loop med fokus på tysthet.

Permalänk
Avstängd

Det var värre förut när precis alla nätagg fick i sig en massa varm luft från moderkort/CPU/RAM/grafikkort

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Ja, det är sjukt att ett gold nätagg ska låta vid rimlig last, finns många gold som är passiva med lite större heatsinks och med en fläkt så ska det inte behöva låta.
Måste vara fel på ditt nätagg, din dator drar inte mycket, inte i närheten av 1000w. Har man 80plus gold är det 10% förlust som mest, 50w vid 500w last är nada, ska inte behövas mer än en långsam fläkt för att göra sig av med det.

Fläkten går inte snabbt, inte alls, men den surrar och susar ordentligt. Förmodligen kommer jag att till slut modda den. Riva ut budgetfläkten EVGA stoppat in och ersätta med en Silent Wings 3 eller liknande.

Den har, som sagt, ett passivläge, men pga att jag måste montera det med fläkten ner, så är jag inte beredd att ta risken att använda det läget.

Och, jag har en extremt tyst lägenhet, så hade min burk stått i en "normal" lägenhet med lite brusande vattenledningsrör, trafikbrus utifrån, så hade den förmodligen upplevts som tyst även med nätaggets fläkt igång.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hjälpsam

Den där jävla plåten är ett bra exempel på att utseende gått före funktion.
Om den finns, skall den ha rejäla lufthål.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Den där jävla plåten är ett bra exempel på att utseende gått före funktion.
Om den finns, skall den ha rejäla lufthål.

Jag kan öppna så att det är luft uppåt, men då hamnar mycket värme inne i lådan, vilket ger högre grundtemp för framför allt grafikkortet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av cyklonen:

Jag kan öppna så att det är luft uppåt, men då hamnar mycket värme inne i lådan, vilket ger högre grundtemp för framför allt grafikkortet.

Går nätaggregatet aktivt hamnar inte värmen i lådan, går det passivt kommer värme in, men väldigt lite jämfört med den från GPU och CPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Går nätaggregatet aktivt hamnar inte värmen i lådan, går det passivt kommer värme in, men väldigt lite jämfört med den från GPU och CPU.

Jag menade vid passiv drift. När fläkten snurrar försvinner så klart det mesta ut baktill.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaleid:

Det var värre förut när precis alla nätagg fick i sig en massa varm luft från moderkort/CPU/RAM/grafikkort

Förr så användes fläkten i nätdelen för att dra ut varm luft ur lådan, att ha separata fläktar bak eller i toppen var ovanligt, möjligen fanns det en fläkt i framkant på en del lådor och kanske några små hål på nån panel i bakkant eller slitsar i täcklocken för kortplatser.
Men att verkligen ha en fläkt bak var ovanligt och om det gick att montera nån så var det typ 60-80mm varianter som lät som dammsugare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av digitalboy66:

Eller så köper man ett lian li o-11 så slipper man bry sig om det ska monteras upp eller ner.

Exakt, häng med in i 2000-talet.