MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Jäklar va kul att trilla över denna tråd!

Jag har precis påbörjat resan att ta mitt kort (A), är 35år, haft B-kort sen jag var 18 och tycker att jag befinner mig i en perfekt tid i livet (inga barn eller så).

Hittills så har jag hunnit att köpa hoj (Yamaha MT-07 från 2017 med 768mil på mätaren och full dokumention, superfin!), köpa all skyddsutrustning och haft min första körlektion.

Är mer än glad över att jag tog detta beslut! Jag var helt lyrisk efter min första lektion och längtar efter nästa (på söndag denna vecka). Och dessutom så erbjöd sig en kompis som har haft kort i ca 9 år att vara min handledare vilket jag blev väldigt glad över!

Det roliga är också att min körskola använder sig av MT-07or (verkar vara vanligt?) så jag lär mig "min" hoj från början

Mvh
En glad Tobbe

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Julafton i Maj

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@=): Perfekt att kunna köra privat, underlättar nog rejält, samt lite billigare! Lycka till med körkortstagandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Jag har precis påbörjat resan att ta mitt kort (A), är 35år, haft B-kort sen jag var 18 och tycker att jag befinner mig i en perfekt tid i livet (inga barn eller så).

Var i samma sits men jäklar vad kommentarerna om medelålderskris haglade när jag berättade att jag tog mc kort xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Blev ju nyfiken, vad är det i paketet?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Blev ju nyfiken, vad är det i paketet?

Jag med, stort paket. Väska?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@=): Perfekt att kunna köra privat, underlättar nog rejält, samt lite billigare! Lycka till med körkortstagandet!

Ja, eller hur! Jag blev tokigt glad när han erbjöd sig. Jag får ta och bjuda honom på några kalla när allt är klart Stort tack!

Skrivet av Anaii:

Var i samma sits men jäklar vad kommentarerna om medelålderskris haglade när jag berättade att jag tog mc kort xD

Hahaha, jag kan tänka mig det Jag har dock valt att hålla detta under radarn för min kompisar och dom flesta i familjen, så jag får väl glatt ta emot sådana kommentarer när kortet är klart...

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

@OceanK, @Sh4d0wfi3nd:

Rack och väskor.

Ser ju inte ut att bli varken Norge eller sydeuropa i år men det finns nog mycket att se även inom rikets gränser. Funderar på att köra södra delen av svenska TET någon gång under semestern.

Var rätt sugen på att gå ut och montera grejerna men insåg att jag måste tvätta hojen först och då tappade jag lite suget xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@kim_82, @Sh4d0wfi3nd:

Rack och väskor.

Ser ju inte ut att bli varken Norge eller sydeuropa i år men det finns nog mycket att se även inom rikets gränser. Funderar på att köra södra delen av svenska TET någon gång under semestern.

Var rätt sugen på att gå ut och montera grejerna men insåg att jag måste tvätta hojen först och då tappade jag lite suget xD

Härligt, fin hoj du har med. Jag planerar på att köpa en MC med väskor redan monterade för att få ned priset rätt så rejält på dem. Får se var jag tar mig, planen är väl norge om det är bra väder eller europa. Dock kanske inte detta sker 2020.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Jag har redan Honda originalväskor till hojen. De är katastrofalt dåliga. Fick dem för kanske en tredjedel av nypris men ångrar varenda krona jag lade på dem.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@kim_82, @Sh4d0wfi3nd:

Rack och väskor.

Ser ju inte ut att bli varken Norge eller sydeuropa i år men det finns nog mycket att se även inom rikets gränser. Funderar på att köra södra delen av svenska TET någon gång under semestern.

Var rätt sugen på att gå ut och montera grejerna men insåg att jag måste tvätta hojen först och då tappade jag lite suget xD

Du får ju visa sen när du monterat o tvättat hojen

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@kim_82, @Sh4d0wfi3nd:

Rack och väskor.

Ser ju inte ut att bli varken Norge eller sydeuropa i år men det finns nog mycket att se även inom rikets gränser. Funderar på att köra södra delen av svenska TET någon gång under semestern.

Var rätt sugen på att gå ut och montera grejerna men insåg att jag måste tvätta hojen först och då tappade jag lite suget xD

Körde södra delen av TET i somras.
Riktigt härligt och kan gott rekommendera det
Finns en del fina ställen att tälta längsmed vägen också så jag tycker verkligen du borde köra den

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Jäklar va kul att trilla över denna tråd!

Jag har precis påbörjat resan att ta mitt kort (A), är 35år, haft B-kort sen jag var 18 och tycker att jag befinner mig i en perfekt tid i livet (inga barn eller så).

Hittills så har jag hunnit att köpa hoj (Yamaha MT-07 från 2017 med 768mil på mätaren och full dokumention, superfin!), köpa all skyddsutrustning och haft min första körlektion.

Är mer än glad över att jag tog detta beslut! Jag var helt lyrisk efter min första lektion och längtar efter nästa (på söndag denna vecka). Och dessutom så erbjöd sig en kompis som har haft kort i ca 9 år att vara min handledare vilket jag blev väldigt glad över!

Det roliga är också att min körskola använder sig av MT-07or (verkar vara vanligt?) så jag lär mig "min" hoj från början

Mvh
En glad Tobbe

Nyfiken över hur du planerar tidsramen för det hela med teori och körning ?
Hur gör du med teoripluggandet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Nyfiken över hur du planerar tidsramen för det hela med teori och körning ?
Hur gör du med teoripluggandet ?

Teorin pluggar jag på lite då och då på kvällarna, det kommer mer att bli som en uppfräschning (förutom de MC-specifika delarna) då jag har haft B-körtkort så länge. Teoriprovet är redan inbokat

Annars så försöker jag köra så mycket jag bara kan då jag vet att det är där jag måste lägga det största krutet.

Jag har ingen riktig tidsram. Självklart så skulle jag vilja ha klart kortet "så snabbt som möjligt", men jag skulle aldrig stressa dit och sen känna att min utbildning straffades. Jag vill lära mig så mycket jag bara kan så att jag kan känna mig så trygg som möjligt på hojen. Jag plarnerar att ta olika kursen även efter att kortet är klart

Edit: felstavning

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Körde södra delen av TET i somras.
Riktigt härligt och kan gott rekommendera det
Finns en del fina ställen att tälta längsmed vägen också så jag tycker verkligen du borde köra den

Vad i hela är TET?

Permalänk
Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

... jag stannar kvar på asfalten

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Och där var uppkörningen klar...

*hum hum*

Aldrig mera övningskörningsskylt! :). ABCE Klart!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Och där var uppkörningen klar...

*hum hum*

https://i.imgur.com/07O96oC.png

Aldrig mera övningskörningsskylt! :). ABCE Klart!

Fy fan va avis jag är! stort GRATTIS!....snart är jag där förhoppningsvis!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Fy fan va avis jag är! stort GRATTIS!....snart är jag där förhoppningsvis!

Tack så mycket, jag är lite avis på mig själv just nu! Imorgon blir det första solo-turen, till besiktningen :).

När är det dags för dig?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Och där var uppkörningen klar...

*hum hum*

https://i.imgur.com/07O96oC.png

Aldrig mera övningskörningsskylt! :). ABCE Klart!

Fasen va gott. Mindre än 1 månad för mig. Dock hamnar jag bara på AB.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Tack så mycket, jag är lite avis på mig själv just nu! Imorgon blir det första solo-turen, till besiktningen :).

När är det dags för dig?

Lycka till

Jag avverkade risk1an igår. Så ska försöka få risk2an avklarad om 2 veckor. Sedan boka teori provet fortfast möjligt, då jag känner att jag redan kan skriva upp. Men risk2an måste ju vara godkänd innan. Sist men inte minst uppkörningen inom 1 månad om det finns tid vill säga.

ses kanske ute på vägarna i framtiden

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Lycka till

Jag avverkade risk1an igår. Så ska försöka få risk2an avklarad om 2 veckor. Sedan boka teori provet fortfast möjligt, då jag känner att jag redan kan skriva upp. Men risk2an måste ju vara godkänd innan. Sist men inte minst uppkörningen inom 1 månad om det finns tid vill säga.

ses kanske ute på vägarna i framtiden

Håller tummarna på en snabb teori så du hinner få en tid för uppkörning.
Risk2an är rolig, min lärare sade att sålänge man inte ramlade kull så var man godkänd så svår är den inte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Lycka till

Jag avverkade risk1an igår. Så ska försöka få risk2an avklarad om 2 veckor. Sedan boka teori provet fortfast möjligt, då jag känner att jag redan kan skriva upp. Men risk2an måste ju vara godkänd innan. Sist men inte minst uppkörningen inom 1 månad om det finns tid vill säga.

ses kanske ute på vägarna i framtiden

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Håller tummarna på en snabb teori så du hinner få en tid för uppkörning.
Risk2an är rolig, min lärare sade att sålänge man inte ramlade kull så var man godkänd så svår är den inte.

Min risktvåa gick bra!
Jag hade sjukt maxad nervositet vid lågfarten(Missa hela sommaren pga corona?), satte ned foten mellan första två konorna och kännde att "nej nu gick allt åt helvete", fortsatte genom den sen körde jag högfarten och bromsningarna utan anmärkning, då sa provledaren "Du får ett till försök på lågfarten". Darrade som ett asplöv, men tog mig tid, (5-15sek, andas och slappna av) andades, verkligen andades, *"hittade mitt zen"* och fokuserade blicken... Och körde genom banan utan problem
Trafiken gick bra.

PS. Jag var först ut

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Min risktvåa gick bra!
Jag hade sjukt maxad nervositet vid lågfarten(Missa hela sommaren pga corona?), satte ned foten mellan första två konorna och kännde att "nej nu gick allt åt helvete", fortsatte genom den sen körde jag högfarten och bromsningarna utan anmärkning, då sa provledaren "Du får ett till försök på lågfarten". Darrade som ett asplöv, men tog mig tid, (5-15sek, andas och slappna av) andades, verkligen andades, *"hittade mitt zen"* och fokuserade blicken... Och körde genom banan utan problem
Trafiken gick bra.

PS. Jag var först ut

Fy fan era svin Så satans nice att ni lyckades. Har ni några tips för mig inför låg/högfarts banan?

Lågfartsbanan: vad ska jag mest tänka på här, infallsvinkel mot konnerna, ta ut svängarna ordentligt?
Högfartsbanan:? köra på 3ans växel ena hållet och 2ans växel andra hållet? motstyra förbi hindret ...

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Fy fan era svin Så satans nice att ni lyckades. Har ni några tips för mig inför låg/högfarts banan?

Lågfartsbanan: vad ska jag mest tänka på här, infallsvinkel mot konnerna, ta ut svängarna ordentligt?
Högfartsbanan:? köra på 3ans växel ena hållet och 2ans växel andra hållet? motstyra förbi hindret ...

Ta ut så mycket du kan, och titta dit du ska åka. Titta inte ned, det går åt fanders. (Jag vet!). Blicken upp, rikta hela överkroppen och försök ta det lungt. Rikta din överkropp i färdriktningen. Huvud upp, kroppen i färdriktningen. Och ta det _lungt_.

Högfart? Jag körde på fyran, på en MT-07, Lagom för gassvar, kläm tanken med benen ganska -> mycket. kör du på en lägre växel (beroende på mc) kan det bli ganska ryckigt, (Min XJ6 är lite ryckig på 4an, så den hade jag kört på femman inför undanmanövern.) om du säpper gasen räknas det som ett misstag om eller om du råkar vrida på gasen och ökar farten. (en av de två som kuggade manövreringen innan trafiken kuggade på det, kanske båda) den hade inte gasreglaget under kontroll.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Ta ut så mycket du kan, och titta dit du ska åka. Titta inte ned, det går åt fanders. (Jag vet!). Blicken upp, rikta hela överkroppen och försök ta det lungt. Rikta din överkropp i färdriktningen. Huvud upp, kroppen i färdriktningen. Och ta det _lungt_.

Högfart? Jag körde på fyran, på en MT-07, Lagom för gassvar, kläm tanken med benen ganska -> mycket. kör du på en lägre växel (beroende på mc) kan det bli ganska ryckigt, (Min XJ6 är lite ryckig på 4an, så den hade jag kört på femman inför undanmanövern.) om du säpper gasen räknas det som ett misstag om eller om du råkar vrida på gasen och ökar farten. (en av de två som kuggade manövreringen innan trafiken kuggade på det, kanske båda) den hade inte gasreglaget under kontroll.

Grym info tackar! ska absolut tänka på det du sagt. Blir o träna träna träna så man inte ska bli så nervös den dagen. När man gör risk2an, får man då prova på att köra exakt så som vid uppkörningens låg/högfartsbana ? Eller det är andra moment man övar där?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Tack! Som enduroåkare kommer jag givetvis ha adventure hoj också 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Och där var uppkörningen klar...

*hum hum*

https://i.imgur.com/07O96oC.png

Aldrig mera övningskörningsskylt! :). ABCE Klart!

Gratulerar, det är mäktigt att ha ABECE på sitt körkort! Köra nästan vad som helst (Särimner innehar också dessa bokstäver)

Permalänk
Medlem

Roligt att läsa om "success stories"! Det är många år sedan jag tog mitt MC-kort nu, men jag minns fortfarande hur kul det var att nöta teknikbanor

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕