AMD på Reddit ” b450 och x470 kommer stödja zen 3”

Permalänk
Medlem

Men hur funkar detta i praktiken?

1. Du har en cpu som inte stöds av den nya biosen.
2. Du flashar och stänger ned datorn.
3. Byter cpu.
4. Startar datorn och allt funkar.

Blir det så enkelt?
Tänker så att det inte blir något strul mitt i allt, dvs att det ska behövas en cpu som stöds av båda bios när det flashas.

Jag har väldigt lite koll på dessa moderkort då jag inte har någon erfarenhet av dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Härligt med lite Zen+++ nyheter!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men hur funkar detta i praktiken?

1. Du har en cpu som inte stöds av den nya biosen.
2. Du flashar och stänger ned datorn.
3. Byter cpu.
4. Startar datorn och allt funkar.

Blir det så enkelt?
Tänker så att det inte blir något strul mitt i allt, dvs att det ska behövas en cpu som stöds av båda bios när det flashas.

Jag har väldigt lite koll på dessa moderkort då jag inte har någon erfarenhet av dom.

Det jag gjorde när jag bytte min 1800x till 3800x på mitt b450m.
Inget strul alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men hur funkar detta i praktiken?

1. Du har en cpu som inte stöds av den nya biosen.
2. Du flashar och stänger ned datorn.
3. Byter cpu.
4. Startar datorn och allt funkar.

Blir det så enkelt?
Tänker så att det inte blir något strul mitt i allt, dvs att det ska behövas en cpu som stöds av båda bios när det flashas.

Jag har väldigt lite koll på dessa moderkort då jag inte har någon erfarenhet av dom.

Ja, det blir så enkelt.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Surt när man har ASUS CH6 (X370) som är ett riktigt bra moderkort.

Samma här.

Kovänder är inte riktigt hela sanningen här.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Det här skulle omöjligt Intel göra.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Yes! Fy fan vad glad jag blir! detta visar att jo, det lönar sig visst att gapa och skrika när företag gör dumheter, och man har absolut inget att vinna som konsument att tiga när företag försöker blåsa en. Det finns en chans att de lyssnar. De nämner ju särskilt feedback från communityt som anledning, så det är vi, alla vi som inte var tysta som såg till att detta hände! Vi, som inte accepterar beslut med förklaringen att företagen får göra så om de vill bara de har vinstintresse som ursäkt. Tack alla som kämpade. Vi gjorde det! HURRA! <3

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bra att man lyssnar på kunderna!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

så det blir en optional update, frågan är då om ens moderkortstillverkare släpper en separat BIOS version eller ej. MSI kommer förmodligen vara snabba på det, de brukar vara först ute med ny AGESA.

Och förmodligen enbart på moderkort som har USB flashback. Och enbart efter man har ansökt om tillstånd att ladda ned, men hur ska det fungera i samarbete med moderkortstillverkare?

Citat:

To reduce the potential for confusion, our intent is to offer BIOS download only to verified customers of 400 Series motherboards who have purchased a new desktop processor with “Zen 3” inside. This will help us ensure that customers have a bootable processor on-hand after the BIOS flash, minimizing the risk a user could get caught in a no-boot situation.

Känns som en ännu värre soppa.

Permalänk

Nice! byggde nyss ett nytt system med B450 Gigabyte moderkort så detta låter bra!

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Fasiken också, måste uppgradera min 2600x.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att AMD åtminstone mött sina kunder halvvägs på det här!

Det stora problemet har ju varit alla som köpt B450 med Zen 2 som plötsligt inte har den upgrade path som de rent implicit blivit lovade (eller explicit om man köpt ett MAX-moderkort från MSI...). Det är nog de som haft mest anledning att lacka ur på det här.

Personligen hade jag dock räknat med på Zen 3 på mitt B350-moderkort. Jag hade som många andra tolkat AMD:s uttalanden från början av AM4-eran som att de skulle stödja alla processorer som kom ut under 2020 även på B350. Skillnaderna mellan B350 och B450 är små, och det finns egentligen inget hinder att köra Zen 3 på B350 heller.

Det skulle dock inte förvåna mig om det kom ut ett BIOS (antingen officiellt eller inofficiellt) som gör B350 och X370-kort med Zen 3 stöd! Det är nog inget man ska räkna med dock. Jag har själv släppt den drömmen om Zen 3 på B350 och istället uppgraderat från min 1600 till en 3800X istället. Vilket i sig var en riktigt trevlig uppgradering! Även om jag tror att moderkortet håller tillbaka denna CPU lite grann.

Jättebra lösning att BIOS låser ner dessa bios bakom en vägg där användaren måste bevisa att han äger en Zen 3-CPU innan man får ladda ner BIOS.

Det jag dock tycker är mindre bra är att man inte kan backa tillbaka till äldre BIOS. Det kan på sikt leda till brist på moderkort för äldre processorer på begagnatmarknaden, om många B450-moderkort flashas så att de inte längre stödjer Zen 1 eller Zen 2. Men det är väl under kategorin "tråkigt" snarare än under kategorin "skandal".

Permalänk
Medlem

Dom lyssnar på kunderna, det är bra! kanske blir ett köp om prestandan är ett bra kliv upp från 3000 serien MEN i mitt fall måste jag endå ha nytt mobo hmm...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Kanon, ser ingen mening att byta moderkort. Eventuellt så byter jag CPU en gång till innan DDR5 och allt det nya.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom lyssnar på kunderna, det är bra! kanske blir ett köp om prestandan är ett bra kliv upp från 3000 serien MEN i mitt fall måste jag endå ha nytt mobo hmm...

Håll ut fem veckor till, då släpps B550 korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bli jätteförvånad om det här visade sig vara planerat från första början. "AMD lyssnar på sina kunder"

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Håll ut fem veckor till, då släpps B550 korten.

bara dom håller bra pris och orkar dra runt zen 3 i OK hastigheter så kan det vara något.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Ska bli intressant att se vilka tillverkare som väljer att släppa uppdaterade bios. Enligt Gamers Nexus är det t.ex inte särskilt troligt att Asus hoppar på tåget. Skänker en tanke till alla supportpersonal hos diverse moderkortstillverkare och bios-programmerare...

Jag tror inte att ägare av t.ex. "Strix B450-F Gaming" behöver oroa sig, det moderkortet har sålt som smör, så det är klart att många kommer att vilja flasha om sina kort. Men visst knorras det säkert hos tillverkarna, de vill ju sälja sina nya fräscha moderkort.
Men gulligt gjort av AMD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vangen:

Det här skulle omöjligt Intel göra.

Det är så klart alltid är tråkigt med artificiella begränsningar, särskilt när mystiska kinesiska tillverkare visat att man kan bygga moderkort med stöd för fler än två av Intels processorgenerationer. (Referens: This Chinese Motherboard Shows Intel LIED... (Linus Tech Tips på Youtube))

Men Intel har ju å andra sidan aldrig lovat framtida plattformsstöd. I praktiken varit de varit extremt konsekventa och förutsägbara med att varannan generation har behövt en ny sockel.

AMD har också kastat skit på Intel för den här typen av artificiella begränsningar, vilket rimligen ska tolkas som ett löfte om att inte göra likadant, särskilt om man kombinerar med AMD:s påstående om att "stödja AM4 genom 2020". Detta då även om AMD aldrig uttryckligen sagt att B450 ska funka med Zen 3.

Intel har inte heller haft extrema fördröjningar på tillgänglighet av sina moderkort vilket i praktiken tvingat folk att köpa äldre chipsets bara för att få ett moderkort till vettigt pris. B450 har i praktiken varit ett väldigt populärt chipset för Zen 2-byggen, eftersom B550 lyst med sin frånvaro väldigt länge, och B550 existerar fortfarande inte.

Förhoppningsvis har AMD lärt sig sin läxa nu, och att växa upp lite. AMD måste framåt:

  • Släppa sina chipset samtidigt som sina nya CPU:er (eller på ett annat sätt se till att folk som köper "senaste" moderkorten inte fastnar på en död plattform)

  • Inte lova mer kompatibilitet än de kan hålla, eller vara tydligare med hur man kommunicerar kompatibilitet.

  • Inte kasta skit på sina konkurrenter för att artificiellt bryta kompatibilitet, och sedan göra samma sak själva.

Jag hoppas också att AMD även framåt kan fortsätta leverera mer kompatibilitet än Intel gör.

Permalänk
Medlem

Oj! Och jag som väntade på B550.
Vågar man beställa ett MSI X470 GAMING PRO MAX nu? Eller bör jag vänta på B550 till min uppgradering?
Tänkte uppgradera till ett 4000 i framtiden.

Som gamer har man väl ingen nytta av pcie 4.0 närmsta åren?
Tänker inte köra på dubbla gpuer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grobar:

Oj! Och jag som väntade på B550.
Vågar man beställa ett MSI X470 GAMING PRO MAX nu? Eller bör jag vänta på B550 till min uppgradering?
Tänkte uppgradera till ett 4000 i framtiden.

Som gamer har man väl ingen nytta av pcie 4.0 närmsta åren?
Tänker inte köra på dubbla gpuer.

Just för ett MSI MAX-moderkort hade jag nog vågat göra det. MSI lovar explicit att deras MAX-moderkort ska stödja framtida CPU:er. När AMD samtidigt också lovar stöd för 400-seriens moderkort så vore det otänkbart att det moderkortet inte skulle funka. Och sannolikt grund för reklamation om det ändå inte skulle funka.

Räkna dock inte med att du kommer få stöd vid lansering...

Permalänk
Medlem

Generellt sett är det bra, men som Gamers Nexus har nämnt tidigare så är industristandard tydligen 16MB för bioschip, och det begränsade utrymmet ställer förstås till det i just såna här sammanhang. Moderkortstillverkarna kan bli tvungna att dumpa viss funktionalitet för att kunna klämma in stöd för ytterligare en bunt processorer (om de inte har använt 32MB bioschip då).

För egen del är sannolikheten ganska stor att jag byter till ett B550 hursomhelst, då jag som tidigare sagt inte är helt nöjd med det X470 jag har.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Man tycker nästan lite synd om Robert "200 MHz extra" Hallock nu.

Först gnäller han på "dom andra" som tvingar konsumetner att byta moderkort, sedan får han själv skriva bloggposten där dom går ut med att 400-seriens moderkort också bara har stöd för två generationers (moderna) processorer och idag blir han överkörd igen. Till och med marknadsförare behöver ha lite trovärdighet.

Men bra val av AMD, det kommer nog sälja en hel del >=8-kärniga processorer till folk som köpt 3600:or och B450. Att uppgradera bara en generation är ju inte mycket att hänga i granen, men när man kan uppgradera en generation och dessutom lätt dubbla antalet kärnor så blir det ju lite värt. Speciellt om man väntar tills Ryzen 4 kommer ut och Ryzen 3-priserna sjunkt en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag skulle inte bli jätteförvånad om det här visade sig vara planerat från första början. "AMD lyssnar på sina kunder"

Inte omöjligt, men i så fall har de spelat ett spel med väldigt höga insatser. Jag tror mer på att de sett allt snack om att bilden av dem som det "snälla" företaget svärtats ner och att många sagt att de kommer köpa 10000-serien i någon slags protest nu när båda företagen är lika giriga av sig, och jag tror inte att AMD vill bli sedda så. Inte för att de varit filantroper som agerat äv välgörenhet tidigare och nu blivit "avslöjade" som vinstdrivande monster, utan för att de inser att de tjänar mer pengar om de fortsätts att se som underdogen som är lite schysstare än sin konkurrent.

Det stora i detta tycker jag dock är att de rakt ut anger gap och skrik från kunder som anledning. Även om företag ibland vänder på en femöring på grund av kritik så brukar de ju inte erkänna att det var just kritiken som fick dem att ändra sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

... Speciellt om man väntar tills Ryzen 4 kommer ut och Ryzen 3-priserna sjunkt en del.

Ryzen 3 kostar redan 799 kronor. Hur mycket billigare behöver det bli egentligen?

(Skriv gärna "Zen 3" om fjärde generationens Zen snarare än "Ryzen 3", annars blir ordmärkare som jag förvirrade. )

Permalänk
Medlem

Råd till de ovana som skall uppgradera ett moderkort med ny CPU, kolla att i första hand det RAM ni har stöds av den nya CPUn, så är nämligen inte alltid fallet. Detta råd gäller inte bara den här CPU-modellen utan alla - oavsett fabrikat.

Permalänk
Medlem

Helt rätt av AMD när man varit så sena med 550 och inte komuniserat att det var sista hållplatsen för 450/470. Men jag tror de bästa beslutet hade varit att slopa stödet för stabilitet på plattformen i helhet, tyvärr så visar AMD återigen att man inte har en väletablerad plan för framtiden och för mig så framstår man som extremt oseriösa både mot kunder och leverantörer med alla sista minuten lösningar å oklara budskap.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

4000

Sitter på ett Gigabyte X470 och såg framför mig när jag köpte det att det skulle vara bra att kunna uppgradera från en 2700X till 3950X. Men så blev det inte då den drog ut på tiden och en 3900X inhandlades istället, där trodde jag att det roliga skulle ta slut men som vi alla ser så skall man kunna köpa ytterligare en uppgradering till 4000 serien. För tillfället ser jag ingen brådska med det för min 3900X håller tillräckligt hög nivå och ger mig stor glädje varje dag men i början på 2021 eller framåt sommaren så kanske det är dags för ett köp då priser och alla modeller är på plats.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Oj! Och jag som väntade på B550.
Vågar man beställa ett MSI X470 GAMING PRO MAX nu? Eller bör jag vänta på B550 till min uppgradering?
Tänkte uppgradera till ett 4000 i framtiden.

Som gamer har man väl ingen nytta av pcie 4.0 närmsta åren?
Tänker inte köra på dubbla gpuer.

Är det inte lika o vänta nån vecka på 550! Och ang pcie 4.0. Kan va att en del spel som kommer drar nytta av hysteriskt snabba hd då krysslåda o spelstation kommer ha riktigt snabba diskar. Nå.. va vet jag...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.