Gammal HP bärbar inget ljud eller nätverk efter windows update

Permalänk
Medlem

Gammal HP bärbar inget ljud eller nätverk efter windows update

Hej!

Nu är det så att farsans bärbara HP laptop (ingen aning om vad det är för modell, fick den 2012 när jag gick på gymnasiet av skolan) har börjat krångla rätt rejält. Det började med en Windows 10 Update som slutfördes med, vad jag vet, inga problem. Efter uppdateringen har nu nätverkskortet (både trådlöst och via kabel) slutat fungera och även ljudkortet?

Försökte rulla tillbaka uppdateringen men fick då bara felmeddelandet att "ändringen kunde inte slutföras".
Har försökt avinstallera nätverkskortet för att få "fräsch" drivrutin utan framgång.
Inget felmeddelande/varning i Device manager.

Nu har även flygplansläget aktiverats och knappen för att inaktivera detta i Windows är gråmarkerat... Jag är helt vilsen och min stackar far förstår ingenting heller, har försökt googlat runt och agerat support via messenger men inte lyckats åtgärda problemen.. så gör ett sista försök här innan han får min skräpdator att använda istället.. finns det någon här som stött på detta problem förut och vet på ett ungefär hur man åtgärdar det?

*edit*
Modellen är en HP ProBook 6360b

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hej!

Nu är det så att farsans bärbara HP laptop (ingen aning om vad det är för modell, fick den 2012 när jag gick på gymnasiet av skolan) har börjat krångla rätt rejält. Det började med en Windows 10 Update som slutfördes med, vad jag vet, inga problem. Efter uppdateringen har nu nätverkskortet (både trådlöst och via kabel) slutat fungera och även ljudkortet?

Försökte rulla tillbaka uppdateringen men fick då bara felmeddelandet att "ändringen kunde inte slutföras".
Har försökt avinstallera nätverkskortet för att få "fräsch" drivrutin utan framgång.
Inget felmeddelande/varning i Device manager.

Nu har även flygplansläget aktiverats och knappen för att inaktivera detta i Windows är gråmarkerat... Jag är helt vilsen och min stackar far förstår ingenting heller, har försökt googlat runt och agerat support via messenger men inte lyckats åtgärda problemen.. så gör ett sista försök här innan han får min skräpdator att använda istället.. finns det någon här som stött på detta problem förut och vet på ett ungefär hur man åtgärdar det?

*edit*
Modellen är en HP ProBook 6360b

Har du testat med drivrutiner från https://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/hp-probook-6... Välj själv OS och välj Window och Windows 8.1 (64 bit)?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du testat med drivrutiner från https://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/hp-probook-6... Välj själv OS och välj Window och Windows 8.1 (64 bit)?

Ursäktar sent svar.. har krånglat som tusan med detta.

Försökt startat om datorn i felsäkert läge för att köra virusskydd m.m, men det slutar bara med att inget virusprogram funkar ö.h.t. Windows egna blir bara helt vitt, Avast klagar på att UI:t inte kunde ladda m.m. + fortfarande flygplansläge.

Tänkte att vi kunde ladda ner drivers till mobilen och på så vis föra över till datorn, men det slutade bara med att inse att inga USB-portar fungerar. Troligtvis är även dessa knas 👍

Hittade en Windows XP SP3 skiva som vi tänkte försöka dra in nu istället 😂 Funkar inte detta så får jag skänka min laptop helt enkelt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

Har du testat att skapa en Windows 10 installations usb eller skiva och installera om Windows från scratch? Bara för att usb inte funkar i Windows betyder inte att det inte går att boota från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ByteBitten:

Har du testat att skapa en Windows 10 installations usb eller skiva och installera om Windows från scratch? Bara för att usb inte funkar i Windows betyder inte att det inte går att boota från dem.

Har ingen möjlighet till att ladda ner något för att skapa ett nytt installationsmedia
Är tyvärr inte där i person och kan hjälpa, utan det sker dessvärre via telefon.

Men försöker med XP, därifrån kan vi få ner Rufus och fixa Windows 10 till ett USB för att gå vidare.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Okej så problemet löstes ganska enkelt egentligen...

Det var "Selektiv start" från msconfig som var aktiverat... genom att ändra detta till "Normal start" så löstes verkligen alla problem.

Hur nu detta ens gick igång förstår jag ej.. 😅

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB