AMD på Reddit ” b450 och x470 kommer stödja zen 3”

Permalänk
Medlem

AMD på Reddit ” b450 och x470 kommer stödja zen 3”

Verkar som de lyssnat på all kritik
Reddit

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Härligt !

vågar man hoppas på att det även kommer att funka på min B350 bräda tro …

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på att detta var rätt beslut. Det låter som att det kommer att komma en massa gnäll "Jag skulle uppdatera mitt BIOS på det av AMD angivna sättet och det blev brickat!!!!"

Permalänk
Medlem

Såg det också nyss. Trevligt att de lyssnar på folk. Då blir det Zen 3 i höst förhoppningsvis.

Permalänk
Viking

Ryzen 4000 (Zen 3) på 400-seriens moderkort! :)

Nu har AMD enligt den här videon officiellt gått ut med att Zen 3 också ska stödjas av 400-seriens moderkort (B450 och X470).

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Donnerstal: Slängde in ditt inlägg i tråden som redan fanns.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ok då är det endast de med 300 kort som blir lämnade utanför 4000 serien. Tror AMD vill minimera risken att de som sitter med 400 moderkort ska gå över till Intels 10 serie.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus behandlade det här ämnet igår, intressant och det är ju inte så enkelt som man kan tro med "att bara slå på" funktionaliteten.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Jag är inte säker på att detta var rätt beslut. Det låter som att det kommer att komma en massa gnäll "Jag skulle uppdatera mitt BIOS på det av AMD angivna sättet och det blev brickat!!!!"

Visst kommer det bli strul, och med tanke på hurpass sega vissa av moderkortstillverkarna varit med att uppdatera UEFI får man hoppas att AMD nu kommer vara ute i god tid för att minimera problem när processorerna släpps.

Citat:

To reduce the potential for confusion, our intent is to offer BIOS download only to verified customers of 400 Series motherboards who have purchased a new desktop processor with “Zen 3” inside. This will help us ensure that customers have a bootable processor on-hand after the BIOS flash, minimizing the risk a user could get caught in a no-boot situation.

Jag vet inte hur de tänker lösa detta, skicka in bild på moderkort och processor till kundservice och få en personlig länk till "rätt" UEFI-version?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hade det på känn att de skulle lösa det här, sen är det perfekt timing att släppa bomben just idag. Det pratas om en lanseringen av de blå i morgon.

Om jag har förstått det rätt måste man verifiera att man faktiskt har inhandlat en "Zen 3"-processor för att kunna ladda ner bios-filen? Förvirrande, hur ska det gå till?

Permalänk
Medlem

Bra att de lyssnar på kritiken. Kommer nog uppgradera till 4000-serien, men kanske inte just i höst. Då nästa kliv är DDR5 så är det skönt att ha en inkrementell uppgradering där man slipper köpa både minne och moderkort.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av korda:

Hade det på känn att de skulle lösa det här, sen är det perfekt timing att släppa bomben just idag. Det pratas om en lanseringen av de blå i morgon.

Om jag har förstått det rätt måste man verifiera att man faktiskt har inhandlat en "Zen 3"-processor för att kunna ladda ner bios-filen? Förvirrande, hur ska det gå till?

Ett alternativ är att de crosscheckar processorerna mot en databas med serienummer via någon form av landningssida. Lite som när man registrerar grafikkort för att få medföljande spel.

Permalänk
Medlem

Taxi amd! Blir att gå från en 3700X till en 4700X när 5000 serien släpps på min B450 mammabräda

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Hade det på känn att de skulle lösa det här, sen är det perfekt timing att släppa bomben just idag. Det pratas om en lanseringen av de blå i morgon.

Om jag har förstått det rätt måste man verifiera att man faktiskt har inhandlat en "Zen 3"-processor för att kunna ladda ner bios-filen? Förvirrande, hur ska det gå till?

Antagligen kommer det finnas gott om tredjepartssidor där det går att få tag i filerna. Känns oerhört ineffektivt att behöva ha folk som går igenom köpbevis för att tillåta nerladdningar. Kan iofs lösas med att man får en specifik kod med sin Ryzen 4000-CPU som öppnar upp för nerladdning, men även den metoden känns tveksam då man knappast kan ha någon annan spärr än att en simpel kod ska knappas in, användarna måste få lov att ladda hem hur många gånger de önskar. Vi får väl se vad som händer, men jag tror det kommer likna processen vi såg med Zen+ och Zen2.

Permalänk

Surt när man har ASUS CH6 (X370) som är ett riktigt bra moderkort.

Permalänk
Medlem

JAAAA!!! Happytimes Blir grafikkort nu i höst och sen ny prolle till våren isf.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Fan vad glad jag blev när jag läste detta <3. Kändes surt att ha köpt zen2 + b450 förra året och bara få support för en enda generation.

Permalänk
Medlem

Nytt mobo i höst i alla fall, x370 börjar bli lite till åren nu ändå så...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Även om dom skippar första generationens moderkort (som jag själv har) så bryr jag mig inte något större. Tyckte att det var lite tråkigt att 400-serien inte skulle få stöd, både för att användare hade förväntat sig att kunna uppgradera med dom korten men främst för att begagnatmarknaden hade blivit tråkigare. Nu kommer begagnatmarknaden bli rolig!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Bra att de lyssnar på kritiken. Kommer nog uppgradera till 4000-serien, men kanske inte just i höst. Då nästa kliv är DDR5 så är det skönt att ha en inkrementell uppgradering där man slipper köpa både minne och moderkort.

Håller med. Jag sitter på en r5 3600 nu, kommer förmodligen uppgradera till en ryzen 4000 någon gång. Denna gången kommer jag dock vänta lite, för det tog bara från release i Juli till black friday i November för att kunna få tag på en r7 3700x för 2999 kr istället för ca 3890kr som den låg på vid släpp.

ryzen 3000 chippen blev också mycket bättre väldigt fort för varje batch. Runt nyår såg jag många i /r/overclocking som kunde få 4,4 OC konstant på finfina volts på typ 1,175-1,25 vilket låter säkert och rimligt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Min 3600 räcker gott och väl just nu, men blir kanske en 4700x eller liknande om 2 år eller liknande när de rensar ut dem

Permalänk
Medlem

Härligt!

Ser att dom vände på steken och att till exempel Ryzen 1 serien inte fungerar med B550 eller X570 som jag förstår det när det väl blir dags.

Rätt så snabb vändning i saken. Tog runt en vecka med diverse möten på översta håll kan jag tänka mig. Måste ha varit en PR mardröm att inte få ut denna info några timmar innan Intel 10 serie tester kommer ut. Nu har AMD köpt sig lite mer tid.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ser att dom vände på steken och att till exempel Ryzen 1 serien inte fungerar med B550 eller X570 som jag förstår det när det väl blir dags.

X570 var aldrig kompatibelt med första generationens Ryzen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Konsumentmakt (skulle mao även kunna stoppa Kina/Huawei)!

Gäller nu då bara att INTE blåsa in ett bios om man sitter nöjd med en tidigare CPU (Zen, Zen+ eller ev även Zen2), man får hoppas att tillverkarna är noga med info.

Permalänk
Medlem

AMD har blivit duktiga på marknadsföring. Genom sitt genidrag så har de fått ut ännu mer info om sina produkter. Intel drunknar just nu i allt AMD snack, Det borde vara tvätt om då Intel släpper sin nya serie om bara några dagar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Bibehållen bakåtkompatibilitet - mycket bra gjort av AMD!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vilka tillverkare som väljer att släppa uppdaterade bios. Enligt Gamers Nexus är det t.ex inte särskilt troligt att Asus hoppar på tåget. Skänker en tanke till alla supportpersonal hos diverse moderkortstillverkare och bios-programmerare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Antagligen kommer det finnas gott om tredjepartssidor där det går att få tag i filerna. Känns oerhört ineffektivt att behöva ha folk som går igenom köpbevis för att tillåta nerladdningar. Kan iofs lösas med att man får en specifik kod med sin Ryzen 4000-CPU som öppnar upp för nerladdning, men även den metoden känns tveksam då man knappast kan ha någon annan spärr än att en simpel kod ska knappas in, användarna måste få lov att ladda hem hur många gånger de önskar. Vi får väl se vad som händer, men jag tror det kommer likna processen vi såg med Zen+ och Zen2.

Ja men varför skulle man ladda hem BIOS-filen om man inte har en 4000 CPU? Och om du sen installerar den och får tvärnit... Kontrollen är ju enbart till för att det inte skall bli fel!

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat.
Och med en bräda från MSI som det även står Max på så kändes det ganska säkert att man kommer få stöd.

Står åtminstone inte "låst" i denna artikel längre utan det lite mer korrekta att dom "offra stöd" för det. Sen tycker jag det borde ha varit mer information om problematiken kring detta beslut med dess för och nackdelar i tidigare artiklar.
Moderkortstillverkare hade kunnat fixa stöd utan koden från AMD också men det hade såklart varit betydligt mer tidskrävande och svårare.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Ska bli intressant att se vilka tillverkare som väljer att släppa uppdaterade bios. Enligt Gamers Nexus är det t.ex inte särskilt troligt att Asus hoppar på tåget. Skänker en tanke till alla supportpersonal hos diverse moderkortstillverkare och bios-programmerare...

Om det inte blir av så kommer man ju åtminstone få reda på vilket företag man vill undvika i framtiden när man kommer köpa nästa moderkort inför DDR5. Så om nu ASUS inte uppdaterar så kommer jag iaf få värdefull info.

Jag skulle gissa på att Gigabyte och ASRock kommer att uppdatera åtminstone - de var riktigt vassa på uppdateringarna när ryzen 3000 släpptes.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb