Permalänk
Medlem

Illamående av att titta på skärmen

Hej!

Jag har nyss byggt klart min första PC. Den funkar bra, men jag upplever att jag blir illamående och snurrig I huvudet av att titta på skärmen. Jag har inte upplevt detta med datorer tidigare.

Finns det någon som vet vad detta kan bero på? Kan det vara någon inställning/funktion eller liknande som går att stänga av?

Jag har:

Skärm: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/40857/as...
Grafikkort: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Jag har provat skärmen på en Mac också, och inte upplevt samma sak där.

Tack för svar!

Flyttar tråden till skärmforumet/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Antar att du ställt in så den kör i 144+ hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Antar att du ställt in så den kör i 144+ hz?

Yes, har 144hz. Och jag upplever det även då jag inte spelar spel.

Permalänk
Medlem

Har du längre avstånd från ögonen till skärmen än vanligt? Jag har märkt när jag har försökt flytta bak mina skärmar för det estetisk ser snyggare ut, så har jag också blivit lite snurrig i huvudet innan jag flyttar tillbaka skärmarna till positionen jag är van van vid.

Permalänk
Medlem

Är skärmen flimmerfri?

Kommer ihåg att jag själv mådde illa av en äldre asus 144hz pga detta, fick ständiga migrän liknande symtom som gjorde att jag fick byta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Yes, har 144hz. Och jag upplever det även då jag inte spelar spel.

Hur är det med hållning o stolen? Illamående kan ju bara uppstå av någon form utav rörelse eller att man ser något röra sig.

Permalänk

@LulleK:
ojj, jag tänkte först att jag kan också må illa när jag spelar vissa snabba spel. flimmrar den eller är den för ljus kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Är skärmen flimmerfri?

Kommer ihåg att jag själv mådde illa av en äldre asus 144hz pga detta, fick ständiga migrän liknande symtom som gjorde att jag fick byta den.

Vad innebär flimmerfri? Är det någon funktion i skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Har du längre avstånd från ögonen till skärmen än vanligt? Jag har märkt när jag har försökt flytta bak mina skärmar för det estetisk ser snyggare ut, så har jag också blivit lite snurrig i huvudet innan jag flyttar tillbaka skärmarna till positionen jag är van van vid.

Skrivet av Chromatic:

Hur är det med hållning o stolen? Illamående kan ju bara uppstå av någon form utav rörelse eller att man ser något röra sig.

Nej jag har samma stol, samma hållning och samma avstånd från skärmen som jag haft innan.

Permalänk
Medlem

Gick du ifrån 24" till 27"?

Tänk på att ha skärmen på rätt höjd. Lätt att man spänner nacken och muskulaturen vilket kan leda till illamående och huvudvärk.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Gick du ifrån 24" till 27"?

Tänk på att ha skärmen på rätt höjd. Lätt att man spänner nacken och muskulaturen vilket kan leda till illamående och huvudvärk.

Ja, det gjorde jag. Bytte från 24 till 27. Men det känns mer som att det är av att TITTA på skärmen. känns bättre när jag tittar bort. Mycket konstigt

Permalänk
Medlem

Testa vända strömkontakten 180 grader, kan det påverka annan hårdvara så varför inte en skärm? Kör du jordat uttag, om inte, testa det om du har möjlighet och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Testa vända strömkontakten 180 grader, kan det påverka annan hårdvara så varför inte en skärm? Kör du jordat uttag, om inte, testa det om du har möjlighet och se om det hjälper.

Vilken strömkontakt tänkte du på att jag kan prova att vända, den till skärmen?
Jag hade grejerna i ojordat först. Frovade att byta med en förlängningssladd till köket, där det iaf SER UT att vara jordat. Blir fortfarande illamående. Är det alltid jordat om det ser ut att vara det i kontakten? Min lägenhet I övrigt har ojordat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Ja, det gjorde jag. Bytte från 24 till 27. Men det känns mer som att det är av att TITTA på skärmen. känns bättre när jag tittar bort. Mycket konstigt

Ok. Testa stäng av freesync / gsync.
Kolla så inte embl ?elmb? Är på i monitorn.
Har för mig att den modellen av monitor inte använder pwm för bakgrundsljuset men det kan också orsaka illanående.

Var gamla monitorn ips eller tn panel?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Är skärmen flimmerfri?

Kommer ihåg att jag själv mådde illa av en äldre asus 144hz pga detta, fick ständiga migrän liknande symtom som gjorde att jag fick byta den.

Det står på prisjakt att den är flimmerfri. Menade du att du mådde illa av att den VAR flimmerfri eller INTE var flimmerfri?

Permalänk
Medlem

Testat med glasögon om du nu inte har det redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Vad innebär flimmerfri? Är det någon funktion i skärmen?

Din skärm verkar inte använda PWM för att dimma skärmen, inte heller någon konstig struktur på matt-filter eller subpixel-arrayer.
Det enda vore väl om du inte är van vid 1440p och anstränger ögonen mer.

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg279q.ht...

Andra tips är att byta till mörka teman i program du jobbar med och stänga av lampor eller skärma av fönster som stör runtomkring skärmen.
Har själv mest haft problem med sittposition (mot laptop med låg skärm) eller brummande fläktar när det gäller trötthet och datorer.

Permalänk
Medlem

Tycker jag känt lite så varje gång jag uppgraderat skärmstorlek oavsett om det är TV eller datorskärm. Senast gick jag från 47" till 65" TV och det tog ett par dagar innan jag vande mig.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ok. Testa stäng av freesync / gsync.
Kolla så inte embl ?elmb? Är på i monitorn.
Har för mig att den modellen av monitor inte använder pwm för bakgrundsljuset men det kan också orsaka illanående.

Var gamla monitorn ips eller tn panel?

Jag stängde faktiskt av G-sync förut, och upplevde att det blev bättre. Trodde först att problemet hade försvunnit efter det, men insåg sen att det fortfarande var kvar. Det verkar som att G-sync bara förstärkte det.

Vad är elmb , och vart hitter man det?

Den gamla var tn.

Permalänk
Medlem

Testa kör med f.lux programmet som ändrar färger osv för att minska eye strain.
Sedan kan det väl ha att göra med att du kanske är på väg att få en öroninflammation eller liknande, eller något annat som rubbar balansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Vilken strömkontakt tänkte du på att jag kan prova att vända, den till skärmen?
Jag hade grejerna i ojordat först. Frovade att byta med en förlängningssladd till köket, där det iaf SER UT att vara jordat. Blir fortfarande illamående. Är det alltid jordat om det ser ut att vara det i kontakten? Min lägenhet I övrigt har ojordat.

Ja precis, den till skärmen. Är alla kontakter från jordat vägguttag till skärmen jordade så bör det bli jordat?

I min gamla lägenhet var det också bara jordat i köket, så körde förlängningsdosa därifrån. Så hade dator. skärm, TV och Receiver kopplat till den. Kanske inte är så man ska göra men funkade för mig iaf. Men kan du få det att funka utan att dra en sladd genom lägenheten är det kanske att föredra. Vet inte om det stämmer, men hörde för länge sedan att kör man skärmar i ojordat, så gäller inte deras energiklassificering (strålning blir större) längre? Kanske bara är en skröna från stenåldern. Är det något @laxpudding kan upplysa oss om kanske?

Rent allmänt är det väl rätt vanligt att folk kör alldeles för hög ljusstyrka på sina skärmar, så kolla det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Hej!

Jag har nyss byggt klart min första PC. Den funkar bra, men jag upplever att jag blir illamående och snurrig I huvudet av att titta på skärmen. Jag har inte upplevt detta med datorer tidigare.

Finns det någon som vet vad detta kan bero på? Kan det vara någon inställning/funktion eller liknande som går att stänga av?

Jag har:

Skärm: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gamingskarm/40857/as...
Grafikkort: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Jag har provat skärmen på en Mac också, och inte upplevt samma sak där.

Tack för svar!

Bra att jag missade den infon.

Att det inte blir så med en Mac tyder väl antagligen på något software relaterat? Kör du samma upplösning och uppdateringsfrekvens där? Samma "Zoom" i windowsmiljö och OSX? Efter det är det väl eventuella inställningar i nvidias inställningar jag skulle kolla.

Blev dubbelpost nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LulleK:

Vad är elmb , och vart hitter man det?

Någonstans i skärminställningarna. ULMB (Ultra-Low Motion Blur) eller BFI (Black Frame Insertion) kan det kanske heta också.
Är det påslaget så är skärmen absolut inte flimmerfri, då hela idén med de funktionerna är att släcka ner skärmen en majoritet av tiden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Bildexpert 📺

@LulleK: Finns många förklaringar och den vanligaste förklaringen är att du kör skärmen för ljusstarkt. Nya spelskärmar kan vara väldigt ljusstarka jämfört med äldre modeller. Pupillen måste då hela tiden justera medan blicken rör sig mellan skärm och omgivningen, men också växlingar inuti exempelvis spelgrafik. Detta ständiga slutande och vidgande av pupillen kan trötta ut ögonmusklerna vilket kan yttra sig på olika sätt, ofta huvudvärk men även illamående och yrsel förekommer.

Du ska kunna sitta i ditt rum och titta på skärmen utan att du upplever att rummet känns mörkare när du tittar på skärmen. Artikel om detta här: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Permalänk
Medlem

Angående ljusstyrka så får man ca. 100 nits med ljusstyrkan inställd på 15 enligt denna recension, så någonstans där är väl lämplig ljusstyrka om man sitter i ett rum med dämpad eller ingen belysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Bra att jag missade den infon.

Att det inte blir så med en Mac tyder väl antagligen på något software relaterat? Kör du samma upplösning och uppdateringsfrekvens där? Samma "Zoom" i windowsmiljö och OSX? Efter det är det väl eventuella inställningar i nvidias inställningar jag skulle kolla.

Blev dubbelpost nu.

Skrivet av Thomas:

Någonstans i skärminställningarna. ULMB (Ultra-Low Motion Blur) eller BFI (Black Frame Insertion) kan det kanske heta också.
Är det påslaget så är skärmen absolut inte flimmerfri, då hela idén med de funktionerna är att släcka ner skärmen en majoritet av tiden.

Skrivet av Laxpudding:

@LulleK: Finns många förklaringar och den vanligaste förklaringen är att du kör skärmen för ljusstarkt. Nya spelskärmar kan vara väldigt ljusstarka jämfört med äldre modeller. Pupillen måste då hela tiden justera medan blicken rör sig mellan skärm och omgivningen, men också växlingar inuti exempelvis spelgrafik. Detta ständiga slutande och vidgande av pupillen kan trötta ut ögonmusklerna vilket kan yttra sig på olika sätt, ofta huvudvärk men även illamående och yrsel förekommer.

Du ska kunna sitta i ditt rum och titta på skärmen utan att du upplever att rummet känns mörkare när du tittar på skärmen. Artikel om detta här: https://www.sweclockers.com/artikel/24406

Skrivet av perost:

Angående ljusstyrka så får man ca. 100 nits med ljusstyrkan inställd på 15 enligt denna recension, så någonstans där är väl lämplig ljusstyrka om man sitter i ett rum med dämpad eller ingen belysning.

Hade 1080p på macen, 1440p på pc.

Jag har provat att sänka ljusstyrkan, nu. Det hjälpte inte.

Hittade ULMB, och det var avstängt.

Fasen det här är sjukt konstigt. Är som att jag blir åksjuk av att titta på den.

Permalänk
Medlem

@LulleK: Testa att kolla på skärmen genom kameran på t.ex. en mobil och se om den flimrar då. P.g.a. hur de fungerar så brukar kameror plocka upp flimmer som vi människor inte kan se. Skärmen borde som sagt inte flimra, men det är ju möjligt att den är trasig på något sätt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LulleK:

Hade 1080p på macen, 1440p på pc.

Körde du 1080p från Macen på din skärm och tyckte det var behagligare så går det tvärt emot vad man normalt brukar uppleva.

Din skärm är 1440p eller 2560x1440 pixlar och kör du 1920x1080 pixlar i signal och skala på en sådan panel får man grötig text och grafik och bilden upplevs direkt oskarp. En ganska vanlig fråga för övrigt.

Men du verkar reagera positivt över detta och då kans det vara så att du kanske inte har synegenskaperna som gör att 1440p på 27 tum passar. Men också ren ovana om du haft 1080p i alla år innan. Första gången jag fick chansen att köra 2560x1440 var som sova första kvällen i en ny lägenhet eller något sådant. Hjärnan alldeles mosig första dagen för det fanns så mycket yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Yes, har 144hz. Och jag upplever det även då jag inte spelar spel.

Har du provat att i menyn välja "All Reset"?
Hur kopplades Mac:en in? DP? HDMI?

Om HDMI, prova koppla en HDMI-kabel mellan PC och skärm.

Fungerar det genast bättre?
Prova ställ ner Refresh Rate när du kör DP till 60, se om det blir bra.
Om det blir bra, prova öka stegvis.

Om det inte blir bra, prova stänga av div funktioner i Nvidias kontrollpanel såsom G-Sync etc, allt som mer eller mindre påverkar signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LulleK:

Vad innebär flimmerfri? Är det någon funktion i skärmen?

Näe snarare en totalt onödig funktion som ej finns.
PWM=Pulse with modulation=lysdioderna i skärmen pulserar snabbare för att ge ljusare bild o saktare för mörkare bild.
Det är ganska vanligt att folk ser flimret som uppstår tack vare detta, alla ser det dock inte.
En del kanske bara ser det om man tittar vid sidan av skärmen heller mot en vägg/etc som ljuset från skärmen lyser upp.
Och en del ser det inte alls.

Flimret gör att man får trötta ögon/tungt huvud/o troligen även illamående och det gäller alla även dom inte ser flimret, visst dom kanske kan sitta längre innan dom känner av nåt men flimret finns ju där och hjärnan/ögat märker av det även om personen inte gör det.
Utöver flimmer så kan (o ofta gör) PWM ge ifrån sig ett tjut/pip/brum/etc beroende på vilken frekevens PWM jobbar i dvs jobbar det i 10000hz så kan man få ett högfrekvent tjut.
Och i stort sett alltid så ger PWM ifrån sig ljud men det kan vara så pass lågt att man ej hör det, heller det ligger utanför det hörbara området ~20-20000hz men efter timmar så har det påverkat en ändå.
Jag har upplevt att man har hållit på med nåt en längre tid (dator/verktyg/etc) och man är färdig och stänger av nåt/allt o en frihetskänsla/tung sten lyfter från kroppen/frihets/lätthetskänsla/etc bara för att nåt inte alltid direkt hörbart ljud slutade.

En film om hur tex en fläkt kan låta när den styrs av PWM=inte nå trevligt ljud!
https://www.youtube.com/watch?v=T8TZWS1_0xU

Nu med en AOC agon ag271qg 1440p 165hz gsync skärm som i stort sett är samma skärm som din fast med aoc märke istället för asus så kan jag sitta i 12+ timmar utan att bli trött i huvudet/ögon.
Medans med min förra skärm Dell2311h som var 1080p 60hz men med PWM, alltid fick trötta ögon efter 4-5timmar och tungt huvud efter 6-7 timmar.
Och fick ha antingen lite för ljus heller lite för mörk bild då just det den skulle vara gjorde att PWM ofta gav ifrån sig ett svagt tjut som var irriterande och då o då kom den där frihetskänslan när man slog av skärmen även fast den inte hade låtit nåt.

Den "gamla" tekniken är att variera volt till lysdioderna istället för att pulsera samma volt fast i olika frekvenser beroende på ljusstyrka som PWM gör.
Dvs den "gamla" tekniken ger aldrig ifrån sig flimmer förutom om man är nere på den lägsta volten som lysdioden klarar av att skicka ut ljus med så kan det ge flimmer (o då extremt synbart).

Tre anledningar till att använda PWM istället för att ändra volt är.
1, Billigare, och den absolut största anledningen till att företagen använder PWM.
2, PWM drar mindre ström när ljuset dras ner från 100%.
3, PWM genererar mindre värme när ljuset dras ner från 100%
2 o 3 gör att mindre kylning krävs (kylning är dyrt) och drar mindre ström=batteri räcker längre, så i tex mobiltelefon så är det ok i en 240v skärm som är ansluten till strömnätet finns ingen anledning alls.

Nu är din skärm en flimmer fri, men nåt ska du väl lära dig idag?

Och som viita sa redan.
Prova olika ingångar från windows pc, prova olika hz.
144hz finns ju bara tillgängligt om DP används
Om inget hjälper så kan du skänka skärmen till mig

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!