Permalänk
Medlem

Från I Love Pizza, Allum i Partille.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Emils i Jakobsberg har(hade) den bästa gyrosen i stockholm.
Tror vi testat alla ställen.

Det ska testas!

Är det denna eller? https://www.grilliant.se/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@basn:
Jag åt där först under förra året så det är de ägarna som fanns på Uppdrag Mats YT-kanal.
Vet av polare från Jönköping att några som tidigare var med i Alcamo lämnade och öppnade Prima som ligger runt hörnet och är betydligt godare.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Mixtallrik (blandat kebabkött nöt och gyros) med pommes, bacon, banan och ananas. Är utmärkt! På sistone har det blivit en del kebabrullar med banan och ananas.

Sorry, men det där låter vidrigt. Jag hade sparat banan och ananas till desert tillsammans med en stor skopa glass typ gammaldags vanilj.
Men men smaken är som baken...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd

Kycklingkebab är ju inte med... 😮

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

@jH0Ni:

du har fel, men för min del får du kalla din abomination till hittepåkebab vad du vill bara du inser det. en köttbulle blir inte vegansk bara för att den kallas vegansk köttbulle, den är fortfarande gjord av köttfärs.

Fläskkött kan aldrig kallas kebab, då heter det gyros. punkt slut.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Kan ju säga direkt att det är fel sås på alla dina bilder

Stark tomatsås och en bra vitlökssås ska det vara!

This guy knows what's up!

Det ska va nöt lr lamm.

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på vad kebabsås är för någonting. Är detta någonting som inte finns i Uppsala?

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Jag är nyfiken på vad kebabsås är för någonting. Är detta någonting som inte finns i Uppsala?

Citerar mig själv som svar.

Skrivet av Zippeer:

"Kebabsås" jävla hitte på fasoner ni har där nere i södra delarna av Sverige

Speciellt GBG där dem drar fram Stadium vattenflaskan och frågar vilken sås man ska ha

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

@SilenceLotto: Det finns i Uppsala det brukar vara en ganska fet sås med mild smak.
Ibland är det en del vitlök!
Tänker att det är det man får om man går till Kebab House eller liknande.

Permalänk
Medlem

Vilken hädelse att du inte tänkt på oss norrbottningar! Det ska vara orientdressing till kebab, inget annat!! Min favoritkebab är kebabtallrik täckt med orientdressing! Aaaaahhh, nu fick jag cravings!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

@SilenceLotto: Det finns i Uppsala det brukar vara en ganska fet sås med mild smak.
Ibland är det en del vitlök!

Här i västra Sverige är det normalt ett val mellan mild sås, stark sås eller vitlökssås.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SilenceLotto:

Jag är nyfiken på vad kebabsås är för någonting. Är detta någonting som inte finns i Uppsala?

Du ser hur den ser ut högst upp på denna sida, från I Love Pizza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Aldrig fattat detta med vidrig pommes på en pizzA! tur att vi alla är olika!

Håller med, pommes på pizza är som ketchup på glass.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@shirre:
Det där ska inte finnas på kebab så därför finns det inte med som alternativ!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Här i västra Sverige är det normalt ett val mellan mild sås, stark sås eller vitlökssås.

Blir nästan som mes sås, mild sås och vitlöks sås. För inte har stark sås någon styrka.
Å feferonin är mer som en grön sallad

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bussović: Det slår alla andra såser överlägset ju!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det ska testas!

Är det denna eller? https://www.grilliant.se/

Yes.
Hette Emils tidigare.
Var ju visserligen 5 år sen jag åt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Sorry, men det där låter vidrigt. Jag hade sparat banan och ananas till desert tillsammans med en stor skopa glass typ gammaldags vanilj.
Men men smaken är som baken...

Jag kan hålla med om efterrätten. Jag vidhåller dock att banan och ananas passar till kebab och pizza.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serdyllon:

Vad anser ni om ris till kebab?

I slutet av 1990-talet började flera ställen som sålde kebab i GBG på allmän begäran erbjuda ris istället för pommes.

För mig är ris någonting jag äter till asiatiskt och då får det gärna vara ett lagom kletigt Jasmin eller Basmati. Till kebab skulle jag aldrig ens komma på tanken att beställa ris.

De som började med ris verkade dessutom oftast köra med de där avlånga och friliggande bamba-kornen likt klassiskt Uncle Ben's. Tänk er känslan av att någon har haft gårdagens ris från en Felix färdigportion sparat i en svettig påse som de har gått omkring med hela dagen och sedan värmt upp det igen precis innan servering i en sunkig micro. Ser ut som myrägg och smakar absolut ingenting. Den typen av ris var det som började sprida sig som en löpeld i centrala stan.

Är det fortfarande så? Eller har riset försvunnit från menyn?

Här i Västerås på Paganini kan man beställa kebab med ris men själv skulle jag aldrig göra detta. Förstör hela kebabupplevelsen. Tror det är tänkt som ett nyttigare alternativ men det är ju inte därför man äter kebab.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@jH0Ni:

du har fel, men för min del får du kalla din abomination till hittepåkebab vad du vill bara du inser det. en köttbulle blir inte vegansk bara för att den kallas vegansk köttbulle, den är fortfarande gjord av köttfärs.

Fläskkött kan aldrig kallas kebab, då heter det gyros. punkt slut.

Här kommer man med källor (nåväl), och så blir det inte bemött! Haha. För att använda ditt argument då. En kebab blir inte automatiskt nöt bara för att du enbart kallar den "kebab". Den kan vara lamm eller kyckling. Eller... * trumvirvel * fläsk!

Jag inser för övrigt att vi inte kommer komma överens, men det är ju roligt att diskutera något som uppenbart är viktigt för många, så pass att det rör upp alla möjliga passionerade känslor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Talar vi om kebab i allmänhet minns jag fortfarande min första kebabrulle. Det upplevdes som gigantisk, även för en hungrig tonåren. Och så givetvis min upplevelse i Tyskland när jag beställde kebab i bröd och de frågade om jag ville ha "doppelt fleisch". Jag talar inte tyska men tackade glatt ja. Ja, det var verkligen "dubbelt kött". Vi talar om ett bröd fullproppat med kött och så lite sås och lite lite sallad på toppen. Riktigt god, det ska ingen säga något om.

Det gör jag med. Cirka 10 år gammal, fredagskväll hemma med mamma och lillasytern. Vi kollade Star Gate (filmen), och hade beställt en kebabrulle var, och givetvis var det ingen av oss som orkade mer än ungefär halva

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

precis, han skriver ju att ni felaktigt använder namnet kebab när det heter gyros.
Kebabens ursprung är mellanöstern
vad är man i mellanöstern? Muslim
vad äter man inte som muslim? Fläskkött.
vad är Gyros? Fläskkött.

gyros != kebab.

end of story.

Sluta hitta på.

Du kan ta reda på hur det ligger till med hjälp av google.
Där finns allt om alla möjliga sorters kebab Gyros, Shish, och Döner mm.

Men du kanske är så trångsynt att inget annat än svennekebab ala nötkött utan smak får kallas kebab...?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem

Gyros, döner och shawarma beskriver ju bara hur köttet är tillagat på grekiska, turkiska respektive arabiska. Kebab i sig betyder bara grillat kött.

Permalänk
Medlem

Den får definitivt inte innehålla sådant kött som ni har på bilden för denna tråden, maken till äckligare disktrasa liknande konsistens och smak får man leta efter.

"Riktigt kött" tack som roterar med mycket fett skall det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiLeS:

Från I Love Pizza, Allum i Partille.

https://i.imgur.com/BP9mR8d.jpg

Okej, när jag ser dessa fantastiska bilder på riktig kebabpizza så känner jag att jag måste ha lite äkta kebabsås i mig snart.
Är det någon som vet var det finns i Stockholmsområdet?

Permalänk
Medlem

Blev gyrospizza ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Okej, när jag ser dessa fantastiska bilder på riktig kebabpizza så känner jag att jag måste ha lite äkta kebabsås i mig snart.
Är det någon som vet var det finns i Stockholmsområdet?

Har letat, men det är skralt tyvärr. Jag blir också sugen som fasen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Har letat, men det är skralt tyvärr. Jag blir också sugen som fasen.

Om alla vi exilgöteborgare - faktiska eller kebabsåsfilosofiskt - går ihop och pitchar in kanske vi kan starta den första Stockholmspizzerian med riktig sås?

Jag ser ett glapp i marknaden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Om alla vi exilgöteborgare - faktiska eller kebabsåsfilosofiskt - går ihop och pitchar in kanske vi kan starta den första Stockholmspizzerian med riktig sås?

Jag ser ett glapp i marknaden!

Skriv gärna vart ni öppnar och vad den heter så jag kan undvika den

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2