Microsoft: "Vi hade fel om öppen källkod"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Vi hade fel om öppen källkod"

Microsofts hållning till Linux och öppen källkod var under många år minst sagt kylig, något företaget nu erkänner var ett misstag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

För mig som hobbynörd, vad menas med bättre stöd för ett annat OS i Windows? Kan man köra applikationer från ett annat OS och vice versa eller handlar det typ om nätverkslagring och servrar osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

För mig som hobbynörd, vad menas med bättre stöd för ett annat OS i Windows? Kan man köra applikationer från ett annat OS och vice versa eller handlar det typ om nätverkslagring och servrar osv?

Förmodlign menar de sitt Linux Subsystem och möjligheten att köra Linux-program i Windows. Sedan har de ju även börjat släppa en hel del för att köra traditionellt Windows-baserade program under Linux.

Tror Microsoft ser sig själva mer som ett tjänsteföretag idag och ser att öppen källkod kan vara bra för dem i detta. Istället för att som förut leva på låst mjukvara som kunder är fastlåsta i.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon193054: ja precis, Windows Subsystem for Linux (WSL) bygger in Linux-kärnan och diverse bibliotek som gör det möjligt att köra Linux-mjukvara i Windows. Med WSL 2 integreras det bättre vilket bland annat ger betydligt bättre prestanda än tidigare, så med Windows 10 version 2004 blir det faktiskt fullt görbart att blanda Windows- och Linux-mjukvara utan att behöva installera en Linux-dist virtualiserat eller i en partition på lagringen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Jo sent skall syndaren vakna.
Självklart att de måste gripa efter halmstrån när deras tidigare monopol har fått benen bortsparkade under sig.
Hade de fortfarande haft samma ställning på marknaden som under 90-/början av 00-talet så hade de fortfarande kört på utan att bidraga till öppen källkod och <3 linux som de nu helhjärtat gör...

Permalänk
Inaktiv

Microsoft vet att tjänster är sektorn där man kommer dra in pengar Azure och till viss del office 365 är var framtiden ligger i stället för att kränga windowslicenser till PC. Då måste stödet för linux vara top-notch (och mac,ios, android om man räknar klientsidan).
Det är faktiskt imponerande hur ett IT bolag lyckats hålla sig bland de största i så många år utan direkta svackor att tala om.
Bra jobbat Microsoft!

Permalänk
99:e percentilen

Ja, nu passar det.

Men bättre sent än aldrig. Världen är tveklöst en bättre plats för såväl utvecklare som användare med ett Microsoft som omfamnar istället för bekämpar öppen källkod. Förmågan att ändra sig skiljer den vise från den envise.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ja, nu passar det.

Men bättre sent än aldrig. Världen är tveklöst en bättre plats för såväl utvecklare som användare med ett Microsoft som omfamnar istället för bekämpar öppen källkod. Förmågan att ändra sig skiljer den vise från den envise.

Lite off-topic men, vilket fantastiskt citat.

On topic:
Någon mer än jag som blev lite mörkrädd av källkoden till kalkylatorn? Kanske är därför de har varit så anti öppen källkod: dom skäms!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

If you can't beat them, join them

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

If you can't beat them, join them

WSL 2 hoppas jag blir verktyget vi behöver för att äntligen rensa bort linux på desktop hos våra användare, så i vårt fall "join them to beat them"?

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Lätt att fnysa åt Microsoft, men de har i varje fall haft affärsmässigt förstånd att ändra sig när deras tidigare metoder har blivit förlegade. Många stora företag som gått under när deras ursprungliga intäktskällor sinat.

Sedan handlar ju det mesta om optics nuförtiden.

Permalänk

Om dom verkligen brydde sig kunde dom släppa lite kod åt wine-projektet. 🙂

Permalänk
Inaktiv

Ser fram emot WSL 2 i kommande majuppdatering som har stöd för Docker.

Permalänk
Medlem

Det tog några år av funderingar till att komma fram till varför hela världen kör Linux och inte Windows på servrar och datacenter alltså?

Permalänk
Medlem

Uppfriskande när ett företag rakt och ärligt vågar stå upp och säga "Vi hade fel!" Satya Nadella är den bästa VD'n Microsoft har haft. Bill Gates är såklart Bill Gates, och hans inställning att folk "snott" BASIC blev ju på något sätt starten för hela upphovsrättstramset vad gäller mjukvara. Steve Ballmer tyckte inte jag var en bra VD alls. Han tog många knasiga beslut, hade fel fokus och försökte skohorna in orealistiska visioner. Men Nadella har hittills gått från klarhet till klarhet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Låter ju då nästan som att de finns en chans ändå att Windows 7 snart kan bli ett nytt projekt liknande Open Office.

https://www.fsf.org/windows/upcycle-windows-7

Permalänk
Medlem

Spåkulan säger att det kommer en officiell Windows Emulation layer till Linux sen att Microsoft droppar Windows som OS helt... men den som lever får se.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Datavetare
Skrivet av B.Linder:

WSL 2 hoppas jag blir verktyget vi behöver för att äntligen rensa bort linux på desktop hos våra användare, så i vårt fall "join them to beat them"?

Det lär gå åt båda hållen, lite beroende på vilken marknad man opererar på. Vi hoppas WSL2 kan göra att Windows stödet (d.v.s. Win32 APIet) kan skrotas, då allt vi gör har en kraftigt förskjutning mot "molnet" och saker som Docker & Kubernetes är det rätt besvärligt att ens behöva tänka på Windows-stöd.

WSL1 var en intressant tech-demo, men då den använde Windows kärnan fick man samma prestandaproblem där som med Windows. I praktiken var problemen än värre då "native" Windows applikationer tenderar ju göra saker på ett sätt som undviker flaskhalsarna i OSet.

WSL2 fixar inte bara prestanda, det fixar också så att man bara behöver bry sig om Linux i Docker-containers då WSL2 verkligen innefattar en "riktig" Linux-kärnan (som råkar använda Windows som HAL).

Personligen ska jag verkligen försöka se om man som utvecklare som primärt använder Linux kan klara sig enbart med Windows + WSL2 (det privat, jobb-laptop får nog köra Ubuntu ett tag till). En bra ursäkt för att köpa en ny Surface Laptop

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Lite off-topic men, vilket fantastiskt citat.

On topic:
Någon mer än jag som blev lite mörkrädd av källkoden till kalkylatorn? Kanske är därför de har varit så anti öppen källkod: dom skäms!

Kalkylatorn som en typisk praktikant-uppgift

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Om jag läst/förståt rätt, kräver WSL-2 att man aktiverar hyper-v, vilket gör program som Vmware/Virtualbox obrukbara. Så yey vi får en Linux kärna, men kan inte virtualisera andra OS med den programvara man är van vid?

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Efter att ha lärt sig vad öppen källkod innebär så inser man att det är de bästa i de långa loppet. Kul att se utvecklingen hos Microsoft går åt rätt håll 🙂 Måste ändå ge Microsoft en eloge, som gör något här som få bolag, myndigheter eller för den delen även politiker har svårt för idag. Att erkänna vi hade fel, istället för försöka förklara bort det på pinsamt sätt. De får en 👍 för det!

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Vad det gäller open source och Microsoft så är detta jättegamla nyheter. Så de som tror att detta är nått nytt ...

Det har hållt på sedan länge tillbaka. Detta är från 2016 och det började nått år innan det:
https://www.zdnet.com/article/why-microsoft-is-turning-into-a...

https://cloudblogs.microsoft.com/windowsserver/2015/05/06/mic...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bill Gates är såklart Bill Gates, och hans inställning att folk "snott" BASIC blev ju på något sätt starten för hela upphovsrättstramset vad gäller mjukvara.

Eh.. vad menar du? Basic var ju något Bill Gates köpte in, och det fanns redan många likartade varianter vid det laget.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Det tog några år av funderingar till att komma fram till varför hela världen kör Linux och inte Windows på servrar och datacenter alltså?

Lul wut, jag tror du kommer ha svårt att hitta företag som inte har åtminstone en server med windows server installerat på.

Permalänk
Medlem

Jag som aldrig har använt Linux förut undrar vilka bra Linux mjukvaror man kan ha nytta av i nya Windows uppdateringen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Eh.. vad menar du? Basic var ju något Bill Gates köpte in, och det fanns redan många likartade varianter vid det laget.

Nej, basic snodde BG. Basictolken var ett arbete som en annan students arbete på det universitetet/högskolan som BG senare hoppade av från.

Det BG köpte in var QDOS (Quick and Dirty Operating System) som skrevs på två tre veckor för (var det?) Cromenco's nya CPU-kort på S100 buss system för att bli klart till West Cast Fair. Där fanns då inget OS som fungerade på i8088/i8086.

QDOS köptes in då BG via sin mor som var sekreterare på IBM hade ordnat ett möte med chefer på IBM då dom behövde ett OS till den då nya IBM PC. BG hade då sagt till cheferna att dom hade ett OS under utveckling, när inte en enda kod rad var skriven.
QDOS lämnades över i samma form som det var köpt med mycket död och slängd kod, som IBM äkte på att rensa och avlusa. Därav att det blev både MS-DOS och IBM-DOS.

---
Basic tolken tillkom efter att studenten och dess lektor haft ett argument om att 8-bitars CPU'er med 64 KB adresseringsutrymme var för små för att rymma en basictolk, slutliga basictolken var på 2,5 KB, case closed Studenten fick rätt... Men inget av M$ rikedom...

Lade till basictolkens bakgrund.
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Även vi som kör Linux har ju nytta av att Microsoft har mer öppen källkod. Jag kör t.ex. Visual Studio Code på debian linux. Microsoft Teams finns numera också till Linux.

Permalänk
Medlem

Jag har använt WSL2 till vardags på jobbet i ett halvår nu, via insider builds. Förutom att systemd saknas och att det är lite meck att få till x11 forwarding så är det mycket bra. Jobbar de lite till på det så kommer det på riktigt bli det bästa av två världar att köra windows+wsl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag som aldrig har använt Linux förut undrar vilka bra Linux mjukvaror man kan ha nytta av i nya Windows uppdateringen.

Först, vad har du för (fritids) intresse.
Där finns allt från att styra vävstolar och symaskiner till fullfjädrade produktions lösningar som ex.
I princip allt vad du kan fantisera om och förbi...

Så det är rätt svårt att bara komma med en mjukvara, sådär bara.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Vad det gäller open source och Microsoft så är detta jättegamla nyheter. Så de som tror att detta är nått nytt ...

Det har hållt på sedan länge tillbaka. Detta är från 2016 och det började nått år innan det:
https://www.zdnet.com/article/why-microsoft-is-turning-into-a...

https://cloudblogs.microsoft.com/windowsserver/2015/05/06/mic...

Precis, detta är inget nytt och har varit uppenbart väldigt länge dessutom.

Både Microsoft och Linux-folket har samma händelse att tacka, att Ballmer lämnade posten och att Nadella tog över. Microsoft har förändrats oerhört mycket sedan dess vilket är glädjande.

För min del skulle jag inte ha emot att en eventuellt kommande Windows-version möliggör att körna en linux-kernel istället för Microsofts egna lösning. Det enda jag bryr mig om är full kompatibilitet. Som Windows 10 fungerar idag så fungerar det stabilt och bra så jag ser personligen ingen som helst vinning på det. Men ja, varför inte?

Känns inte aktuellt att köra Linux idag för min del. Provade senast förra året och inte i närheten av läge för mig att gå tillbaks. Inte ens om jag fick betalt. Linux-folket får arbeta på ett bättre mjukvarustöd. I arbetslivet skulle det vara omöjligt, ingen mjukvara stöds.