Permalänk
Medlem

Överclocka eller uppgradera?

Hej som rubriken lyder så undrar jag om det är någon poäng att överclocka min lilla i3 8350k eller ev uppgradera till ryzen 5 3600.
Testat att köra 4.2ghz vid några tillfällen men märkte ej av några större ökningar.

Upplever att jag ej får den FPS i spel som jag är riktigt bekväm med samt att säkerställa mig inför framtida spel.

Skulle det gynna mig att vänta några månader på nya ryzen release om det ev skulle gå ner i priser på tidigare versionen?

Störst fokus på spelandet med mindre editing på sidan.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad har du för grafikkort, upplösning och frekvens på skärmen; och vad spelar du?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Musikälskare

Intel är väll fortfarande bäst i spel eller har jag helt fel nu? Tänkte mest på om du bara ska spela som jag gör

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Intel är väll fortfarande bäst i spel eller har jag helt fel nu? Tänkte mest på om du bara ska spela som jag gör

Intel har en marginellt högre klockfrekvens per kärna vilket kommer ge bättre fps i många spel. Med det sagt så är intelprocessorer väldigt dyra, byggda på en extremt förlegad tillverkningsprocess, kommer i lägre kärnor/trådar och ger sämre fps per krona. Att köpa en intelprocessor idag känns som något av det dummaste man kan göra om man inte till varje pris behöver få ut absolut maximal fps och inte bryr sig om vad det kostar.

För att svara på TS fråga så kan det absolut vara värt att överklocka cpu'n, frågan är bara vad du har för grafikkort? Om det är så att du har ett bra grafikkort så kommer din processor ändå vara flaskhals och i så fall är det nog dags att byta processor (samt moderkort och förmodligen ram).

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolleh:

Hej som rubriken lyder så undrar jag om det är någon poäng att överclocka min lilla i3 8350k eller ev uppgradera till ryzen 5 3600.
Testat att köra 4.2ghz vid några tillfällen men märkte ej av några större ökningar.

Upplever att jag ej får den FPS i spel som jag är riktigt bekväm med samt att säkerställa mig inför framtida spel.

Skulle det gynna mig att vänta några månader på nya ryzen release om det ev skulle gå ner i priser på tidigare versionen?

Störst fokus på spelandet med mindre editing på sidan.

Du lär nog försöka få upp den i mer än 4.2GHz om du skall se någon riktig skillnad då den ligger på 4.0 som standard.

Men om man vill uppgradera så kan AMD vara en väg att gå, en 3600 med moderkort och minne ger bra prestanda för pengarna, men du kan även kolla om du kanske inte kan hitta en T.ex. 8700K till din nuvarande rigg.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kör GTX 1080, 1080p 144hz, spelar just nu för det mesta modern warfare, Witcher och Mount&Blade: bannerlord

Sitter på runt 70-80fps på modern warfare vilket jag inte är helt nöjd med nu i dagsläget och det är spelet jag spelar mest i dagsläget.

Är lite påläst när det kommer till processorer och därav tänkte jag att byta över till AMD.

Har en dark rock pro 3 samt kör jag 3 noctua 140mm fläktar så jag tänker själv att jag kan trycka lite till på processorn men vet ej hur långt jag kan pressa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Du lär nog försöka få upp den i mer än 4.2GHz om du skall se någon riktig skillnad då den ligger på 4.0 som standard.

Men om man vill uppgradera så kan AMD vara en väg att gå, en 3600 med moderkort och minne ger bra prestanda för pengarna, men du kan även kolla om du kanske inte kan hitta en T.ex. 8700K till din nuvarande rigg.

Frågan är dock om 8700k kommer vara lätt att hitta eftersom den inte säljs i butik men ska hålla utkik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolleh:

Kör GTX 1080, 1080p 144hz, spelar just nu för det mesta modern warfare, Witcher och Mount&Blade: bannerlord

Sitter på runt 70-80fps på modern warfare vilket jag inte är helt nöjd med nu i dagsläget och det är spelet jag spelar mest i dagsläget.

Är lite påläst när det kommer till processorer och därav tänkte jag att byta över till AMD.

Har en dark rock pro 3 samt kör jag 3 noctua 140mm fläktar så jag tänker själv att jag kan trycka lite till på processorn men vet ej hur långt jag kan pressa den.

Med tanke på att du faktiskt har en rätt shysst kylare så är det väl egentligen bara att trycka på, se bara till att hålla koll på temperaturerna och att inte överstiga MAX 1.4V. Vissa har ju kunnat få upp sina 8350K i över 5Ghz, så sky is the limit

Tänker att även om du tänkt att eventuellt uppgradera kan du ju i alla fall bjuda dig själv på nöjet att överklocka skiten ur din nuvarande cpu, antar att det inte är hela världen om den degraderas lite liksom Är du fortfarande inte nöjd sen så kan du ju bara byta cpu då

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Som många sagt, överklocka mera sikta på typ 4,8-4,9 GHz. En tokklockad 8350K passar rätt väl med resten av ditt bygge, och kan nog köpa dig ett år innan antalet kärnor börjar ge dig problem i spel på allvar.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolleh:

Frågan är dock om 8700k kommer vara lätt att hitta eftersom den inte säljs i butik men ska hålla utkik!

Är nog begagnad man får kolla efter då.

Kolla detta: Det är mellan 8350K, 8600K samt 8700K Stock samt OC. Man verkar kunna vinna rätt mkt mer att OCa den.
https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ska ge mig på att hitta en stable OC på runt 4.6-4.8 när jag kommer hem o hoppas på prestanda ökning.

Tackar så mycket för hjälpen av er alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolleh:

Ska ge mig på att hitta en stable OC på runt 4.6-4.8 när jag kommer hem o hoppas på prestanda ökning.

Tackar så mycket för hjälpen av er alla!

Nu är man ju nyfiken på hur det gick?? =D

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

@wolleh: Finns att hitta på tradera, blocket, Facebook market säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Nu är man ju nyfiken på hur det gick?? =D

Är lite av en nybörjare när de kommer till OC, så tryckte inte allt för mycket men kom lätt upp till 4.5. körde voltage på auto ska testa o köra manuellt idag o se ifall jag når 4.8 stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolleh:

Är lite av en nybörjare när de kommer till OC, så tryckte inte allt för mycket men kom lätt upp till 4.5. körde voltage på auto ska testa o köra manuellt idag o se ifall jag når 4.8 stable

Okej, vad kör den för voltage i Auto? Och hur ser det ut med temperaturerna?

Du skulle utan problem kunna testa att slå in 1.3V och sen se hur högt du kan klocka utifrån det, se bara till att hålla koll på tempen. Jag brukar testa att köra en vända i cinebech r20 och se om datorn kraschar eller om det blir för varmt. Personligen skulle jag försöka ligga under 85C, men det är egentligen ingen fara om du ha spikes upp mot 90C. Temperaturerna kan du hålla koll på med HWinfo.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Okej, vad kör den för voltage i Auto? Och hur ser det ut med temperaturerna?

Du skulle utan problem kunna testa att slå in 1.3V och sen se hur högt du kan klocka utifrån det, se bara till att hålla koll på tempen. Jag brukar testa att köra en vända i cinebech r20 och se om datorn kraschar eller om det blir för varmt. Personligen skulle jag försöka ligga under 85C, men det är egentligen ingen fara om du ha spikes upp mot 90C. Temperaturerna kan du hålla koll på med HWinfo.

Den hoppar allt mellan 1.1-1.2 sällan 1.3
Såg en spike på 81C på 4.5 och hade inga problem med fläktarna de verkade inte trycka så hårt gjorde knappt nåt ljud.
Ska testa o köra 1.3V o se vad som händer, återigen tack för hjälpen o alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolleh:

Den hoppar allt mellan 1.1-1.2 sällan 1.3
Såg en spike på 81C på 4.5 och hade inga problem med fläktarna de verkade inte trycka så hårt gjorde knappt nåt ljud.
Ska testa o köra 1.3V o se vad som händer, återigen tack för hjälpen o alla tips!

Det är verkligen bara roligt om man kan hjälpa till. Tycker att det är väldigt kul med överklockning, men när man väl klockat klart sin egen cpu så är det liksom det närmaste man kommer att få klocka lite när man får hjälpa nån annan haha

Det är möjligt att temperaturerna blir väl höga vid 1.3V, men då får du helt enkelt bara skruva ner lite.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolleh:

Hej som rubriken lyder så undrar jag om det är någon poäng att överclocka min lilla i3 8350k eller ev uppgradera till ryzen 5 3600.
Testat att köra 4.2ghz vid några tillfällen men märkte ej av några större ökningar.

Upplever att jag ej får den FPS i spel som jag är riktigt bekväm med samt att säkerställa mig inför framtida spel.

Skulle det gynna mig att vänta några månader på nya ryzen release om det ev skulle gå ner i priser på tidigare versionen?

Störst fokus på spelandet med mindre editing på sidan.

Spara pengar och överklocka volten så det pajar inom några månader sen e de bara o köpa nytt.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB