Ligger Sweclockers efter i bildutrustning?

Permalänk
Medlem

Ligger Sweclockers efter i bildutrustning?

Hej!
Detta ämne bör egentligen tas upp av mig enskilt i form av ren feedback direkt till redaktionen. Men jag ser ändå ett värde i tråden då det är intressant för mig att ta reda på om ni delar min uppfattning nedan?

Väldigt mycket av det videomaterial som jag konsumerar på internet idag är i, får jag ändå säga fullgod kvalité. På Youtube är det nästan lika vanligt att klicka sig in på 4K-material som att klicka sig in på 1080p-material. Och självklart kan man inte förvänta sig 4K bluray-kvalité med skyhög bitrate på internet, men om det är en videokälla som jag tycker utmärker sig i vad jag brukar titta på, så är det faktiskt Sweclockers.

Jag finner videokvalitén lite i underkant faktiskt, vilket för mig egen del drar ned tittarupplevelsen.

Senast reagerade jag på Thomas ansikte och bakgrund i detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=20&v=Qshm09aEOrE&...

Jag finner bilden grumlig, blurrig och hackig. Detsamma gäller videoklipp från andra sammanhang:
https://www.youtube.com/watch?v=3xzqy6HtdtY

Jag är ingen fotoexpert, så jag kan inte beskriva med egna ord bättre än att jag inte upplever någon tydlighet i bilden. Allt är bara småsuddigt och inte ens där kameran fokuserar ser mina ögon den där fina krispiga bilden som man är van med 2020.

Jag vill också poängtera att jag numera sitter på en 65" vilket kan förklaras varför jag inte upplevde samma problem för ett år sedan när jag ägde en 42" Det tar ju dock inte bort problemet eftersom jag inte upplever samma typ av blurriga videokvalité på andra videoklipp runt om på YouTube.

Vad tycker ni andra, är det någon som över huvud taget har reflekterat över detta, eller begär jag för mycket?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag skulle säga att bitraten som man kan få ut med Youtube är problemet.

Från min erfarenhet, inom fotografering, med kameror och objektiv av kraftigt varierande optisk kvalité är optiken som redaktionen använder för fredagspanelen så pass bra att där ligger inte problemet. Jag har sett redaktionens kamerautrustning som används, minns inte exakt modellnamn men Panasonic GH serie och något objektiv från Samyang, bägge är kapabel till bra kvalité. Däremot har jag ingen koll på hur redaktionen gör med efterbehandling och hur mycket det skiljer mellan andra medier som lägger upp sitt material på Youtube.

Angående Thomas video, jag antar han gjorde något quick and dirty som räcker för att meddelandet skall komma fram och inte lägga en massa tid på rigga upp för perfekta cinematic upplevelsen för något som inte händer speciellt ofta. Personligen skulle jag säga att ljussättningen på hans ansikte är tillräcklig och hyfsat bra. @laxpudding: får förklara mer.

Jag testade att kolla på videos från LTT och MKBHD i 1080p och ser en skillnad jämfört med redaktionen MEN bägge är kända för att använda EPIC RED-kameror som kostar tiotusentals dollar med matchande optik. LTT har också anställda som enbart ska redigera video.

Jag hade velat se 4K eller 1440p material från redaktionen när de filmar i studion. Videos från mässor accepterar jag att de är i 1080p då det är prioriterat att få ut materialet på Youtube så fort som möjligt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Jag skulle säga att bitraten som man kan få ut med Youtube är problemet.

Jag testade att kolla på videos från LTT och MKBHD i 1080p och ser en skillnad jämfört med redaktionen MEN bägge är kända för att använda EPIC RED-kameror som kostar tiotusentals dollar med matchande optik. LTT har också anställda som enbart ska redigera video.

Jag hade velat se 4K eller 1440p material från redaktionen när de filmar i studion. Videos från mässor accepterar jag att de är i 1080p då det är prioriterat att få ut materialet på Youtube så fort som möjligt.

Jag vet att LTT under många år filmade i 4k. Gjorde om det till 1080p och innan de laddade upp till Youtube så skalade de upp videorna till 4k. Även fast jag sitter vid en 1080p skärm med min laptop så aktiverar jag 4k för att få högre bitrate. Jag upplever personligen inte några problem med Sweclockers videokvalitet förutom den låga bitraten pga endast 1080p.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Jag skulle säga att bitraten som man kan få ut med Youtube är problemet.

Från min erfarenhet, inom fotografering, med kameror och objektiv av kraftigt varierande optisk kvalité är optiken som redaktionen använder för fredagspanelen så pass bra att där ligger inte problemet. Jag har sett redaktionens kamerautrustning som används, minns inte exakt modellnamn men Panasonic GH serie och något objektiv från Samyang, bägge är kapabel till bra kvalité. Däremot har jag ingen koll på hur redaktionen gör med efterbehandling och hur mycket det skiljer mellan andra medier som lägger upp sitt material på Youtube.

Angående Thomas video, jag antar han gjorde något quick and dirty som räcker för att meddelandet skall komma fram och inte lägga en massa tid på rigga upp för perfekta cinematic upplevelsen för något som inte händer speciellt ofta. Personligen skulle jag säga att ljussättningen på hans ansikte är tillräcklig och hyfsat bra. @laxpudding: får förklara mer.

Jag testade att kolla på videos från LTT och MKBHD i 1080p och ser en skillnad jämfört med redaktionen MEN bägge är kända för att använda EPIC RED-kameror som kostar tiotusentals dollar med matchande optik. LTT har också anställda som enbart ska redigera video.

Jag hade velat se 4K eller 1440p material från redaktionen när de filmar i studion. Videos från mässor accepterar jag att de är i 1080p då det är prioriterat att få ut materialet på Youtube så fort som möjligt.

håller fullständigt med ovanstående i fetstil!
Man kan inte som jag redan varit inne på kräva att det ska vara blu-ray-bitrate, speciellt inte på mässor. Då vill man få ut materialet fort och utan krångel, speciellt med tanke på hur slitsamt det är att hålla igång nere på mässgolvet. Det har jag full förståelse för. Men i studion borde dom allt kunna pumpa ut 4K material?

Jag gissar att man gjort nån form av bedömning att 1080p räcker? Majoriteten av Swec's målgrupp sitter ju trots allt på datorskärmar. Men absolut, för mig och andra som sitter på lite större skärmar så hade det varit trevligare Även 60hz är något jag tycker dom borde köra stenhårt på! Dom kör 50hz på visst material tror jag, men inget som är standardiserat vad det verkar

Vad som är viktigt för mig att påtala är att detta inte ska ses som någon klago-tråd. Swec gör ett jobb i toppklass, och det ska också nämnas! Jag kanske rent av har fel i mina åsikter, vem vet

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det finns någon anledning till högre bildkvalitet i dom flesta sammanhang här. Alltså fredagspanelen är ju typ en podcast att lyssna på, och råkar man få fram den tabben så man ser videon också så kan man faktiskt redan se enskilda hårstrån och porer osv, vilket är helt onödigt.

Videokvaliteten spelar imo enbart roll om det är relevant för det som visas i videon, typ om det ska visas någon materialstruktur i närbild vid produktrecension, om det är filmade saker på bildskärmar för att kanske visa pixelstruktur eller ghosting i slowmotion etc, eller i mest korkade fall typ en schyst panorama-vista-view över ett mässgolv.

Sen kanske det finns någon rent produktionsmässig anledning att öka kvaliteten för att det ska se "proffsigare" ut, då det tyvärr gör att materialet framstår som mer "trovärdigt" osv när tittare jämför med andra publikationer.

Permalänk
Rekordmedlem

Är verkligen fler pixlar nått att bry sig om, jag tycker många gånger att 1080 med hög bitrate ser bättre ut än 4k om inte 4k videon får öka bitraten ordentligt.
Att strömma 4k videos ger tex sällan samma bildkvalitet som att titta på 1080 via bluray.

Gärna 4k men först hög bitrate.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är det inte en fördel att skala upo 1080p till 4k just när det gäller youtube - för att yt begränsar bitrate hårdare på 1080? Ett slags fulhack alltså.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Kollade en gång till på första videon i exemplet, fast på större skärm. tycker överlag det är tillräcklig skärpa (inte överdriven heller), men däremot kan jag känna att fokus sitter lite fel. Håret på Thomas är ju skarpt, men ögonen saknar skärpan.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

YT verkar också allokera högre bitrate till stora kanaler med många tittare. Vi vanliga dödliga får bara ut hälften, och kvaliteten blir därefter. Jag har laddat upp 4K för att testa, med extremt hög bitrate, men det blir ändå bara marginellt över 1080-bitrate när YT tuggat det i sig. Man behöver förmodligen komma upp på några tiotusentals följare och miljoner visningar för att trigga den högre kvalitetsnivån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Bildexpert 📺

Det jag använder som utrustning när jag är själv utanför studion är följande:

Sony RX100 VA
Olympus diktafon VP10 för ljud

Ljuset är en bunt Neewer-lampor jag köpte för några hundra dollar direkt från dem. Riktig plastiga schabrak där batterierna ramlar ur etc. – men får jobbet gjort.

Jag klipper och redigerar allt med Imovie, gratisprogrammet som följer med Macar, som tar ned allt till 25 fps. Står i vägvalet mellan Resolve eller Final Cut. Måste bara få tiden till att faktiskt göra valet.

Grafik etc via Photoshop.

Ljudet från diktafonen kör jag genom Ableton Live intro där jag kan eq:a, gate (vid behov) compressor och limiter. Jag har ganska dov röst och måste "lufta till rösten" för att inte murra ihop.

All utrustning i den videon är min egen personliga. Sedan har redaktionen en studio med Panasonic GH5 GH4(tror jag, får kolla senare) och sennheiser-micar och lite mer halvproffsiga ljus. Men detta är fast i studion som också används av FZ.

Vad gäller video från AOC-genomgången är den filmad på plats i ett kontor som ser ut ungefär som en begravningsbyrå. Ljuset bakifrån är dagsljus och jag har en (1 st.) Neewer-LED-som jag slår i väggen jag tittar in i. Den ger struktur åt baksidorna på skärmarna också. Kommande videos därifrån är mörkare för det var sämre väder den dagen.

Tyvärr får jag prassel i micken när jag rör på mig vilket stärks när jag fixar "luftar till" min röst. Autofokus på kameran krävs för att jag måste filma med öppen bländare (2.8) och antingen sitta perfekt still om det ska sättas manuellt på ögonen. Men sådant kräver egentligen en fotograf för att sitta på ögonen och då gärna ögonen och inte ögonbrynen...

Roligt att bli jämförd med LTT m.fl. – de har 440 ggr fler subscribers på YT, tonvis med sponsorpengar (host, host) och credits som omfattar en halvdussin eller så personer bakom regi, manus, foto, produktion med mera. En Credits-ruta för mina videos är lite, tja, överflödig.

Yes, Youtube försämrar materialet en hel del tyvärr. Jag är ändå rätt nöjd med tanke på de enkla medlen. Mycket går att ordna bara man ger det tid och kärlek. Budskapet kommer fram utan att se ut som en tågolycka.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Det är rätt många som har önskat att vi börjar med 4K-material och jag kan till viss del hålla med om det, men inte för fredagspanelen. Det är helt klart det längsta vi filmar, och ser själv inte hur det ger något mervärde till innehållet. Vi sitter bara stilla och pratar med några inklipp som alltid är i 1080p. Nu har jag inte provat att rendera i 4K men gissningsvis kommer det ta betydligt längre tid, och med tanke på att vi är klara strax innan publicering (kl 18:00) i dagsläget måste vi byta hårdvara för att isåfall säkra upp det.

Däremot för recensioner och dylikt kan vi börja kika på 4K för där kan högre bitrate/fler pixlar ge något mer till själva videon, plus att dom är vanligtvis något kortare och tar då inte enormt mycket utrymme. Kommer nog ta väldigt lång tid att rendera men det går troligen att korta ner det också.

Med det sagt så väntar inte 4K-video i den närmsta tiden. Med allt som pågår nu har vi inte riktigt tid/chans att sätta oss in i det, speciellt inte när majoriteten av oss jobbar hemifrån.

Alla vi på redaktionen vill göra mer video och jag själv vill gärna experimentera mer med inklipp/vinklar och liknande. Vi har en Gimbal som jag försöker lära mig och har använt till en video som kommer dyka upp nästa vecka som gör det lite roligare. Som Thomas nämner har LTT betydligt fler folk och framför allt personer som enbart sysslar med video, plus bättre utrustning för att göra snygga saker men vi kan fortfarande försöka steppa upp vårat material så gott det går.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av YamahaDGX630:

Även 60hz är något jag tycker dom borde köra stenhårt på! Dom kör 50hz på visst material tror jag, men inget som är standardiserat vad det verkar

De kommer aldrig kunna ha 60 fps för produktioner på hemmaplan (eller kan de?) eftersom inomhusbelysning i Europa flimrar i 50 Hz (eller gör den?).

Däremot ser jag fram emot den dag @Laxpudding lämnar 25 trötta fps bakom sig och börjar använda ett riktigt videoredigeringsprogram.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

@laxpudding Först: må vara så att LTT har bättre produktion, men jag undrar om inte du bidrar mer till utbildning inom ämnet. LTT är ju skitkul att se, men det är inte alltid man får med sig något därifrån haha..

Hur som helst.. kan du inte köra mindre bländare, ända ner till f8 för att få större skärpedjup och dämpa infallande ljus, och sen vräka på rejält med artificiellt ljus från rätt håll istället?

Det går ju att fullösa med vanlig belysning och anpassa vitbalans efter det.. problemet uppstår ju när man börjar blanda olika sorters lampor eller när det ska matchas med annat material. Det är åtminstone min enkla uppfattning efter gedigen research inför klippandet av fem minuters semesterbilder hehe..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av YamahaDGX630:

Väldigt mycket av det videomaterial som jag konsumerar på internet idag är i, får jag ändå säga godtycklig kvalité. På Youtube är det nästan lika vanligt att klicka sig in på 4K-material som att klicka sig in på 1080p-material.

Får tillägga att jag fick fundera en extra gång här. Du menar väl typ fullgod, inte godtycklig (= slumpmässig, arbiträr)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

De kommer aldrig kunna ha 60 fps för produktioner på hemmaplan eftersom inomhusbelysning i Europa flimrar i 50 Hz.

Däremot ser jag fram emot den dag @Laxpudding lämnar 25 trötta fps bakom sig och börjar använda ett riktigt videoredigeringsprogram.

Tror att det går helt utmärkt att använda sig av 60fps med en shutterspeed på 1/100th. eller 30fps och 1/50th för att undvika flimmer.
Eftersom de använder sig av en GH5 så kanske de använder sig av shutter angle istället, då kan man använda funktionen "syncro scan" i kameran som man kan finjustera för att få bort flimmer i inspelningarna.

https://www.karrgalaxy.com/2018/03/achieve-gh5-flicker-free-settings-using-shuttle-angle/

Praktiskt exempel på vad som händer när man ändra shutterspeed på kameran när man filmar med fel inställning från början för att man t.ex. kommer från usa och ska filma i europa.

https://vimeo.com/111011886

Men för att göra det enkelt för sig så skall man kanske bara filma i 50fps istället?
Obs, är inte expert på detta så om någon vill korrigera mig gör gärna det

Ordval.
Permalänk
Rekordmedlem

Man kan välja en studiobelysning som inte blinkar så slipper man problemen. Det går ju att kontrollera ljuset i en studio på ett sätt som man inte kan på övriga platser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

De kommer aldrig kunna ha 60 fps för produktioner på hemmaplan eftersom inomhusbelysning i Europa flimrar i 50 Hz.

Däremot ser jag fram emot den dag @Laxpudding lämnar 25 trötta fps bakom sig och börjar använda ett riktigt videoredigeringsprogram.

Fast LED-lampor som man oftast har i vanliga armaturer hemma numera blinkar väl inte med 50hz? Eller gör dom det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

... inomhusbelysning i Europa flimrar i 50 Hz 100 Hz.
...

Lagade åt dig (2 nollgenomgångar per period)

(Och för övrigt främst aktuellt för konventionella fluorescerande lysrör
(LED-belysning ligger vanligtvis på högre frekvenser (beroende på om den är pulsviddmodulerad eller AmplitudModulerad), glödljus har inte den problematiken alls.)

Edit: Det verkar anses att belysning med frekvenser över 300(-800) Hz är helt flimmerfri (vilket är intressant om man tänker skärmar och dess prestanda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Får tillägga att jag fick fundera en extra gång här. Du menar väl typ fullgod, inte godtycklig (= slumpmässig, arbiträr)?

Haha, givetvis! Ändrar i mitt ursprungliga inlägg!
Tack

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Versatile:

Tror att det går helt utmärkt att använda sig av 60fps med en shutterspeed på 1/100th. eller 30fps och 1/50th för att undvika flimmer.
Eftersom de använder sig av en GH5 så kanske de använder sig av shutter angle istället, då kan man använda funktionen "syncro scan" i kameran som man kan finjustera för att få bort flimmer i inspelningarna.

https://www.karrgalaxy.com/2018/03/achieve-gh5-flicker-free-settings-using-shuttle-angle/

Praktiskt exempel på vad som händer när man ändra shutterspeed på kameran när man filmar med fel inställning från början för att man t.ex. kommer från usa och ska filma i europa.
https://vimeo.com/111011886

Men för att göra det enkelt för sig så skall man kanske bara filma i 50fps istället?
Obs, är inte duktig på detta så om någon vill korrigera mig gör gärna det

Ooo! Visste jag inte!

Skrivet av teejee:

Fast LED-lampor som man oftast har i vanliga armaturer hemma numera blinkar väl inte med 50hz? Eller gör dom det?

Bra fråga. Lysdioder drivs ju med likström. Kopplar man en lysdiod till en växelspänning tänker jag att den borde tändas och släckas i växelspänningens frekvens, men så enkelt behöver det ju inte vara i en LED-lampa för inomhusbelysning.

Skrivet av anon257891:

Lagade åt dig (2 nollgenomgångar per period)

Aha, OK. Har alltid tyckt att det är lite klurigt vad till exempel "50 Hz" betyder gällande sinusvågor.

Citat:

(Och för övrigt främst aktuellt för konventionella fluorescerande lysrör
(LED-belysning ligger vanligtvis på högre frekvenser (beroende på om den är pulsviddmodulerad eller AmplitudModulerad), glödljus har inte den problematiken alls.)

Jaså, flimrar inte glödlampor alls? Det var mer än jag visste. Ingen expert på ämnet direkt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@laxpudding Först: må vara så att LTT har bättre produktion, men jag undrar om inte du bidrar mer till utbildning inom ämnet. LTT är ju skitkul att se, men det är inte alltid man får med sig något därifrån haha..

Håller med, man tittar ju inte på LTT för att berika sin kunskapstörst utan för ren underhållning.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

...
Bra fråga. Lysdioder drivs ju med likström. Kopplar man en lysdiod till en växelspänning tänker jag att den borde tändas och släckas i ...
...
Jaså, flimrar inte glödlampor alls? Det var mer än jag visste. Ingen expert på ämnet direkt.

Kort sagt (för att inte glida alltför långt från topic):

Det är skillnad på LED-lampor och LED-lampor. (Inte bara priset)

Allt från de allra billigaste som brukar ha en enkel diodlikriktarbrygga (ibland t.o.m. utan kondingar) och de blinkar då lika mycket som ett lysrör (100 blink per sekund)...

Upp till "Flimmerfria" PWM/AM-LED (>300Hz)

Tyvärr brukar det vara svårt att som konsument se igenom de tekniska skillnaderna (vad gäller blinkandet/flimmret):
Man ser bara sockel, priset, angiven livslängd och "motsvarar en glödlampa på X Watt" (och lumen).

Numera kan man även ofta se färgtemperatur i Kelvin i "vanliga" butiker (tror vi har Hue/Smarta Hem att tacka för det.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Kort sagt (för att inte glida alltför långt från topic):

Det är skillnad på LED-lampor och LED-lampor. (Inte bara priset)

Allt från de allra billigaste som brukar ha en enkel diodlikriktarbrygga (ibland t.o.m. utan kondingar) och de blinkar då lika mycket som ett lysrör (100 blink per sekund)...

Upp till "Flimmerfria" PWM/AM-LED (>300Hz)

Tyvärr brukar det vara svårt att som konsument se igenom de tekniska skillnaderna (vad gäller blinkandet/flimmret):
Man ser bara sockel, priset, angiven livslängd och "motsvarar en glödlampa på X Watt" (och lumen).

Numera kan man även ofta se färgtemperatur i Kelvin i "vanliga" butiker (tror vi har Hue/Smarta Hem att tacka för det.)

300 Hz räcker tyvärr inte för att vara flimmerfritt. Inte för oss stackare som är flimmerkänsliga.

Viktigast är hur stor variationen är mellan "på" och "av". 50-100 Hz är inget problem om variationen är mellan typ 95 och 100 procent. Men är det mellan t ex 30 och 100, då är det outhärdligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Ang. flimmer, nog måste det väl finnas flimmerfri studiobelysning att köpa? Jag designade en lampa själv (två Cree-LEDs på c:a 30 W styck, om jag minns rätt totalt kring 4800 lumen) för ett par år sen och kör den hemma. Ingen modulering överhuvudtaget, utan ljusnivån regleras analogt med en DC/DC-konverterare och ett filter som jämnar ut det >100 kHz-rippel som blir.
Kan jag som saknar formell utbildning fixa ihop det så bör det var en total självklarhet att det finns på proffsmarknaden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ang. flimmer, nog måste det väl finnas flimmerfri studiobelysning att köpa? Jag designade en lampa själv (två Cree-LEDs på c:a 30 W styck, om jag minns rätt totalt kring 4800 lumen) för ett par år sen och kör den hemma. Ingen modulering överhuvudtaget, utan ljusnivån regleras analogt med en DC/DC-konverterare och ett filter som jämnar ut det >100 kHz-rippel som blir.
Kan jag som saknar formell utbildning fixa ihop det så bör det var en total självklarhet att det finns på proffsmarknaden.

Helt och hållet en kostnadsfråga. Det finns ju att köpa om man vill betala mer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Thomas:

Ang. flimmer, nog måste det väl finnas flimmerfri studiobelysning att köpa?

Själva definitionen på studiobelysning är att den är tillräckligt flimmerfri. Annars är den oanvändbar.

Och det är därför man kör med studiobelysning. För det som finns på plats är sällan tillräckligt bra och framför allt flimrar, något som är nästan mer problematiskt idag när det är lysdiodslampor överallt med godtycklig periodicitet och variation. Lätt att testa med kameran i mobiltelefonen, särskilt slow-mo-läget. Bara att rikta mot belysningen där man är och man ser flimret tydligt när det finns.

Det behövs också väldigt mycket studioljus om man ska kunna leka fritt med bländare och slutare. Kameran är bara en del av ekvationen.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Laxpudding:

Det behövs också väldigt mycket studioljus om man ska kunna leka fritt med bländare och slutare. Kameran är bara en del av ekvationen.

Äh, ISO 6400 så är du i hamn.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Bra fråga. Lysdioder drivs ju med likström. Kopplar man en lysdiod till en växelspänning tänker jag att den borde tändas och släckas i växelspänningens frekvens, men så enkelt behöver det ju inte vara i en LED-lampa för inomhusbelysning.

Lamporna innehåller alltid någon form av elektronik för att driva lysdioderna. Beroende på hur den är konstruerad så beter de sig på olika sätt, från att i praktiken inte flimra alls till att flimra en hel del.

Citat:

Jaså, flimrar inte glödlampor alls? Det var mer än jag visste. Ingen expert på ämnet direkt.

Det beror på vad man menar. Det är inte som gamla lysrör, men lyser inte heller konstant som om det vore likström. Ett prima exempel är gamla lok, i och med att järnvägen bara har 16 2/3 Hz i frekvens i kontaktledningen*, så syns det bättre och glödtråden hinner svalna mer. Nyare fordon är konstruerade så att det inte fladdrar på detta sätt.

*Som av en händelse blir 50/3=16 2/3.

Permalänk
Inaktiv

1080 duger bra om man har en bra lins och en bra kamera.

https://youtu.be/CC2uknQlivQ