Bränd induktor på EVGA 980 Ti OC

Permalänk
Medlem

Bränd induktor på EVGA 980 Ti OC

Satt å lirade igår och helt plötsligt kände jag elbrandsdoft.
Efter lite felsökning så va de mitt evga 980ti oc som hade sagt godnatt (kl va ju ändå 23:54) skruvade isär kortet och så här ser det ut. Då är frågan, var hittar jag en komponent R33 och vad är det som smält/brunnit upp?
Svar som: äh släng skiten å köpt nytt existerar inte då 5-6 tusen behövs stoppas i andra svarta hål.

bild på bränd komponent

Förtydligat rubrik från "Dödsdömd?" och fixat bild /Vzano - Moderator
Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Ingen aning, men denna ser ju typ likadan ut iaf

https://www.tme.eu/en/details/hpi0630-r33/smd-power-inductors...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Frågan är om din R33 är toast eller om det bara är lödningen som släppt

Edit: Råkade bli ett citat istället för edit..

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen noll erfarenhet av att löda grafikkort men om det är något du är bekväm med så verkar det ju som att var och varannan GPU köpes annons i marknaden nuförtiden springer från ett dött 980ti, de verkar gå som flugor nu. Så med det sagt kanske du kan köpa ett defekt kort och och ta delen därifrån? Jag har till exempel ett evga 980ti oc som bara ligger sen det dog, men du kanske kan hitta ett närmare dig så du slipper frakten?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Det är en induktor, har du tur är det bara den som har kortslutit pga att emaljen på tråden i den har bränts, du skulle kunna ersätta den och testa.
Jag skulle även ersätta mosfeten och dioderna iofs, det är ganska billiga komponenter och inte så svåra att få ta i oftast men om du inte hittar exakt samma modeller är det lite knepigt om du inte själv är insatt. Sedan har du problemet att även om en mosfet kanske kostar bara några tiotals kr så kanske du måste köpa minst 100 eller 1000 från de källor som har dem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Edit: Frågan är om din R33 är toast eller om det bara är lösningen som släppt?

Ah najs, frågan e om det är likadan, hmm..
Ja den ser väldigt rostad ut den har liksom glidigt iväg, ska löda bort den idag å kolla närmre.

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Ferrat:

Det är en induktor, har du tur är det bara den som har kortslutit pga att emaljen på tråden i den har bränts, du skulle kunna ersätta den och testa.
Jag skulle även ersätta mosfeten och dioderna iofs, det är ganska billiga komponenter och inte så svåra att få ta i oftast men om du inte hittar exakt samma modeller är det lite knepigt om du inte själv är insatt. Sedan har du problemet att även om en mosfet kanske kostar bara några tiotals kr så kanske du måste köpa minst 100 eller 1000 från de källor som har dem.

för att tillägga lite: ser ut som en induktor till VRAM om jag inte misstar mig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ett rätt så vanligt problem om man googlar lite.

Det är en spole, R33 brukar betyde 330nH men du behöver även veta vilken strömtålighet det är på den som satt där innan du kan köpa en ny. Den som Red Beaver länkade kan funka..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Snabb googling ger följande:

1. Väldigt vanligt fel på EVGA-kort, speciellt 980Ti kort och någon äldre variant av Titan ( första? )
2. När den brinner så har den mest troligt tagit med sig andra komponenter.

Så istället för det svar du inte ville ha så skriver jag inte mer då det är ganska självklart, speciellt med så här gammalt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Jag har verkligen noll erfarenhet av att löda grafikkort men om det är något du är bekväm med så verkar det ju som att var och varannan GPU köpes annons i marknaden nuförtiden springer från ett dött 980ti, de verkar gå som flugor nu. Så med det sagt kanske du kan köpa ett defekt kort och och ta delen därifrån? Jag har till exempel ett evga 980ti oc som bara ligger sen det dog, men du kanske kan hitta ett närmare dig så du slipper frakten?

Men jäklar du vill du donera menar du? Jag betalar gärna lite frakt värt ett försök!!!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@piercing: Elfa har en del induktansspolar, https://www.elfa.se/sv/passiva-komponenter/drosslar/induktans... Buildzoid har snackat om brända induktansspolar. Det ser ut som det är nvidia ref PCB på ditt kort, förhoppningsvis säger buildzoid vad det är för specs och du skulle nog kunna hitta vad du behöver.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tack för ändring av rubriken 🤗

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av piercing:

Men jäklar du vill du donera menar du? Jag betalar gärna lite frakt värt ett försök!!!

Nja det tar emot lite, jag hade just investerat i ett Titan vattenblock när det dog för att testa custom loop för första gången med lite billigare komponenter. Men det borde jag kanske släppa nu, blicka frammåt och ta förlusten xD

Vi kan göra såhär: Jag prövar att baka kortet i eftermiddag och om det inte löser sig så skänker jag kortet till dig. Jag kan antingen 'klippa ur delen i fråga (med 2cm marginal runtom) så det får plats i ett kuvär, annars skickar jag hela kortet med orginalkylare så får du fler reservdelar men dyrare frakt?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Nja det tar emot lite, jag hade just investerat i ett Titan vattenblock när det dog för att testa custom loop för första gången med lite billigare komponenter. Men det borde jag kanske släppa nu, blicka frammåt och ta förlusten xD

Vi kan göra såhär: Jag prövar att baka kortet i eftermiddag och om det inte löser sig så skänker jag kortet till dig. Jag kan antingen 'klippa ur delen i fråga (med 2cm marginal runtom) så det får plats i ett kuvär, annars skickar jag hela kortet med orginalkylare så får du fler reservdelar men dyrare frakt?

Asdå vilken kung ellä!! Ja men testa det, annars tar jag gärna hela så kanske jag kan ta nån annan del oxå om det skulle behövas, kan ju va samma del som e trasigt på ditt men jaja värt ett försök kunde inte skicka pm till dej, kanske du kan skicka pm till mig?

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

@piercing: Elfa har en del induktansspolar, https://www.elfa.se/sv/passiva-komponenter/drosslar/induktans... Buildzoid har snackat om brända induktansspolar. Det ser ut som det är nvidia ref PCB på ditt kort, förhoppningsvis säger buildzoid vad det är för specs och du skulle nog kunna hitta vad du behöver.
https://www.youtube.com/watch?v=6BBEasRiM_M

https://www.youtube.com/watch?v=lKnETa9DMbA

Kollade lite snabbt men han nämnde inte några värden på just det, frågan är om det går att mäta sej fram på nått sätt, kanske står på baksidan. Ska löda bort den ikväll så återkommer!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Snabb googling ger följande:

1. Väldigt vanligt fel på EVGA-kort, speciellt 980Ti kort och någon äldre variant av Titan ( första? )
2. När den brinner så har den mest troligt tagit med sig andra komponenter.

Så istället för det svar du inte ville ha så skriver jag inte mer då det är ganska självklart, speciellt med så här gammalt kort.

Hehe tack nybliven pappa så prioritera datorkomponenter ligger väääldigt långt ner på listan :/ så få försöka laga så gott de går! Men jag har hoppet uppe på att den bara "glidigt" åt sidan å det räcker med att byta ut just den R33.

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Medlem

Det har gått för mycket ström genom spolen/induktansen. Kan vara en uttorkad elyt som är boven.
Jättelätt att byta induktansen men kanske inte löser problemet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det har gått för mycket ström genom spolen/induktansen. Kan vara en uttorkad elyt som är boven.
Jättelätt att byta induktansen men kanske inte löser problemet.

Frågan e bara vilken ja ska ha ?

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk

Det kommer tyvärr inte hjälpa dig att byta den där. Den sitter i strömförsörjningen och har bara gått sönder p g a att något annat blivit kortslutet, och induktorn blivit så varm att den lödit av sig själv och brutit strömmen. Sätter du dit en ny kommer samma sak att hända igen.
Induktorer är oerhört simpla komponenter och börjar inte brinna av sig själva i en fungerande krets utan beror på något annat fel nedströms, oftast i en halvledare (RAM-kretsarna där ser t ex ut som att även de brunnit, de är en mer trolig kandidat).

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2