Microsofts VD oroad för negativa konsekvenser av hemarbete

Permalänk
Melding Plague

Microsofts VD oroad för negativa konsekvenser av hemarbete

Satya Nadella menar på att bolaget effektivt täckt de tekniska behoven för hemarbete, men oroar sig för de sociala aspekterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja de känns, varit hemma 3 veckor och sen 4 halva veckor.
Folk är rädda för att träffas här, lite överdrivet rädda.
Så det blir lite ensamt, men har ju hunden även om hennes ordförråd är noll ord
så lyssnar hon snällt i alla fall.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Precis samma snack på mitt företag och i vår arbetsgrupp pratade vi om detta en del och kom fram till att; ja det är klart att ledare, generellt extroverta, samt säljare mfl skriker mycket kring detta medans likasinnade och personlighetstyper liknande min egna frodas av detta att slippa massa tramssnack i korridorerna osv.
Att extroverta driver frågan är bra för dem men de glömmer att adressera introverta och deras behov.

Slagord som "Vi ska få tillbaka er till kontoret!!" ... pff

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är jätteskönt att slippa pendla 45 minuter till och från kontoret varje dag. Jag har mer tid och energi när arbetsdagen är slut. Och jag kan laga mat i hemmet vilket jag inte kan på kontoret så jag äter bättre och sparar pengar.

Permalänk
Avstängd

Har jobbat hemifrån senaste åtta åren och ser inga problem med detta. I vanliga fall så försöker jag åka in till kontoret några gånger i månaden men nu är det sämre med det också.
Som utesäljare är jag i vanliga fall ute hos kunder mellan 2-4 dagar i veckan men nu är det ju mycke mindre med sånt också så då börjar det bli lite tradigt.
Jag tror att när detta är slut så kommer företagen bli ännu mera flexibla med att kunna jobba hemifrån då de faktiskt ser att det funkar.

Kan tilläggas är att jag har ett eget rum för mitt kontor så slipper sitta vid köksbordet eller flytta om i datorhörnan varje dag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har inte sådant jobb så jag kan jobba hemma. Men tycker att @GreyWilk är inne på något viktigt, vissa frodas av att kunna jobba hemma. Medans andra kanske behöver ha den sociala delen för att drivas framåt.

Borde vara ganska påtagligt för företagen efter detta att man kanske ska låta sina arbetsbin jobba mera hemma ifall det fungerar. Men då för de som faktiskt klarar av det.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Även om jag gillar att jobba hemifrån så känner jag personligen av det där nu efter ungefär 8 eller 9 veckor. I framtiden skulle jag nog vilja jobba mellan 1-3 dagar i veckan på kontoret men resten hemma. Det återstår att se om det blir en möjlighet.

Permalänk
Proffsmoddare

Tog några veckor innan man vande sig, men nu tror jag inte att jag vill tillbaka till kontoret längre...

Hela den här krisen har gjort att jag har tagit återupptagit bedroom-composer-grejen istället och vuxit ordentligt där

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

På mitt jobb kör vi med att man är inne varannan vecka på kontoret och så har man delat teamen så att hälften är inne jämna och andra hälften udda veckor. Det fungerar bra överlag tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Ja de känns, varit hemma 3 veckor och sen 4 halva veckor.
Folk är rädda för att träffas här, lite överdrivet rädda.
Så det blir lite ensamt, men har ju hunden även om hennes ordförråd är noll ord
så lyssnar hon snällt i alla fall.

Har man sett vad corona kan göra, även med de som inte dör av det och som är under 35, då är det inte "överdrivet rädd".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kombinationen hemarbete, social distansering och lockdown som de har i många länder kan säkert bli jobbig för många människor. Tror inte hemarbete är särskilt negativt om det sker frivilligt och det sociala livet kan fungera i övrigt. Hört från de som jobbar hemma normalt att det som sker nu är inte samma sak som normalt arbete hemifrån.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är så jäkla rastlös när jag sitter hemma. Får mycket gjort men väggarna börjar se mer och mer klättervänliga ut. Har suttit hemma sen början av Mars nu, satt först i karantän pga resa och sen införde mitt kontor hemarbete... MS Teams, videosamtal och virtuella kontor i all ära men jag börjar bli ganska trött på det här nu.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Önskar och hoppas det håller i sig, hade passat perfekt att max behöva komma in sisådär en dag varje/varannan vecka, om ens det, till kontoret.

  • Slippa pendling till/från jobbet (kostnad, tid, miljöpåverkan)

  • Kunna bosätta sig längre från jobbet (då man inte behöver åka in varje dag), dvs mer ut på landet i bättre miljö som förbättrar hälsa och sinnesro

  • Kunna slänga igång en maskin tvätt eller disk som tar några minuter av ens arbetstid men sedan sköter sig själv, istället för att när man kommer hem behöva sortera kläder, in i tvätten, inte kunna åka iväg för man måste byta till nästa maskin tvätt etc.

  • Kunna gå ut på en längre promenad med hunden i naturen och bara samla tankarna lite och må bra, istället för att antingen inte ha hund alls eller lämna de på hunddagis varje dag vilket tar tid, pengar och är inte bra för hunden.

  • Slippa värdelösa möten

  • Slippa folk som ska stå å tjöta hela tiden, framförallt när man är mitt inne i ett härligt flow

  • Kunna anpassa dagen bättre, förutsatt att jobbet tillåter det. Vakna, gå på promenad med hunden, fixa frukost till barnen och umgås med de, vinka hejdå när de går till bussen, jobba några timmar, laga lättare lunch hemma (billigare och nyttigare), promenad med hunden, jobba några timmar, förbereda för middag när barnen kommer hem, umgås med barnen till de ska sova, jobba någon timme eller två till. Tror det hade gjort underverk för ens hälsa.

  • Kunna jobba med både två och tre eller femtioela skärmar, med ens egna tangentbord och mus (och för de som vill; ha högljudda mekaniska utan att det stör kollegor). Finns så klart företag som erbjuder det, men i min erfarenhet får man nöja sig med 2+laptopskärm å sitta när ett gäng kollegor som ska låta å tjöta å fråga å ena å andra.

  • Borde öppna upp för högre löner då företaget inte har dyra lokalkostnader att betala (inkl el, uppvärmning, kaffe, frukost etc.). Inte för att det kommer hända, men möjligheten finns ju, ffa för bättre företag som faktiskt är måna om sina anställda och vill att de ska trivas och tycka deras arbete är välbetalt.

Så jag hoppas innerligt WFH är här för att stanna.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Hört om folk som arbetar hemmifrån för att simulera pendling till arbetet går ut på stan sen hem förän dom arbetar.
Så fort folk inte blir rädda över att se folk blir det nog lättare att arbeta hemmifrån.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nick-li:

@ronnylov: Hört om folk som arbetar hemmifrån för att simulera pendling till arbetet går ut på stan sen hem förän dom arbetar.
Så fort folk inte blir rädda över att se folk blir det nog lättare att arbeta hemmifrån.

Jag gjorde det ett par veckor, 30 min promenad före och efter jobbet. Funkade ganska bra och det var skönt att hinna lyssna på lite podcasts. Halkade dock ur rutinen efter någon av långhelgerna...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Precis samma snack på mitt företag och i vår arbetsgrupp pratade vi om detta en del och kom fram till att; ja det är klart att ledare, generellt extroverta, samt säljare mfl skriker mycket kring detta medans likasinnade och personlighetstyper liknande min egna frodas av detta att slippa massa tramssnack i korridorerna osv.
Att extroverta driver frågan är bra för dem men de glömmer att adressera introverta och deras behov.

Slagord som "Vi ska få tillbaka er till kontoret!!" ... pff

Tänkte precis skriva ungefär samma sak.
Jättebra om man tittar på hur folk blir påverkade av det här, men glöm inte att titta på de som blir positivt påverkade.
Jag skulle vara jättenöjd om vi landar i att man åker till kontoret max 1-2 gånger i veckan efter det här, givetvis med flexibilitet för om man faktiskt behövs på plats, vilket åtminstone i mitt fall är rätt sällan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har normalt haft 1-2 halvdagar på kontoret i veckan för att träffa kollegor och snacka om random saker och det är lite trist att inte ha det faktiskt. Kör oftast över lunch så man kan gå och snacka lite med alla också och se vad som händer med dem.

Lär återgå till det efter jobba hemma på heltid försvunnit faktiskt då det är ju kul att träffa teamet. Dock vore mer tid än så på kontoret dåligt för produktiviteten som helhet så lär inte utöka det.

Permalänk
Medlem

Lustigt det där att man ser bättre resultat.

Där jag jobbar började jag på ett pilot-team där tanken var att helt enkelt utnyttja den teknik som finns med bland annat möjlighet att jobba hemifrån. Det lades ner på grund av "arbetsmiljö" (påstods det i varje fall).

Samtidigt lovordar man öppna kontorslandskap för att det ska vara så fantastiskt socialt, man kan ha spontana stå-möten i korridorerna och yadayada. Jag har haft både eget kontor och jobbat i kontorslandskap och jag är mer benägen att kräkas på folk som lovordar dessa moderna kontorslandskap.

När Corona började sprida sig i Sverige skällde jag på ledningen för att de var så jäkla långsamma att hänvisa så många som möjligt att jobba hemifrån. Det var ojojoj så svårt med allting.

Nu när det typ är minimibemanning på kontoren sitter ledningen som fågelholkar: "Oj vad snabbt det gick att anpassa sig! Och se på resultaten - de är bättre än någonsin!".

Och i nästa andetag pratas det om de sociala aspekterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Precis samma snack på mitt företag och i vår arbetsgrupp pratade vi om detta en del och kom fram till att; ja det är klart att ledare, generellt extroverta, samt säljare mfl skriker mycket kring detta medans likasinnade och personlighetstyper liknande min egna frodas av detta att slippa massa tramssnack i korridorerna osv.
Att extroverta driver frågan är bra för dem men de glömmer att adressera introverta och deras behov.

Slagord som "Vi ska få tillbaka er till kontoret!!" ... pff

Samma sak hos oss. Fått höra sen jag började att ”arbeta hemifrån kommer aldrig funka”. Inne på 9:onde veckan nu, och därtill att det blev en helt oplanerad start av det hela, ändå har det inte blivit någon meltdown ännu.

Men visst, lite trist, 1-2 dagar på kontoret i veckan skulle passa mig perfekt.

Däremot är det precis som ni säger, det är alla ”fluffiga” roller som egentligen inte levererar så mkt som stretar emot nu, för dom är väl främst rädda att ledning ska börja fundera varför dom öht är anställda.

Permalänk
Medlem

Själv har jag jobbat hemifrån sen i början av mars och kan bara säga att jag frodas. Jag slipper pendlandet, min arbetstid är väldigt fri och jag blir inte störd av andra. Det är helt perfekt.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat hemma några veckor och jag ser både för- och nackdelar med att jobba hemma. Tidigare har jag tyckt att det varit väldigt skönt att jobba hemma enstaka dagar emellanåt men nu börjar jag känna av hur viktigt det sociala på jobbet är. Därför har jag nu börjat åka in till kontoret 1-2 dagar i veckan.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Håller med många här att det funkar bättre att jobba hemifrån än att vara på kontoret. Jag är en sån som nästan enbart blir störd på mina kollegor som alltid går och småsnackar i korridorerna och konstanta fikapauser mm som man typ nästan aldrig är delaktig i iallafall. Jag koncentrerar mig bättre när jag jobbar hemifrån och får mer gjort. Sparar dessutom både tid och pengar, kan laga mat hemma på lunchen. Ser nästan bara fördelar.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

First off, han låter som en sympatisk chef den där Satya. Att bry sig om sina anställda är aldrig fel.

Sedan kan jag bara instämma i vad flera i tråden redan säger. Är man introvert är det här med att jobba hemifrån fantastisk skönt. Nog för att jag redan hade förhandlat mig till 3-4 hemmadagar innan Corona - men det här är ännu bättre. Tror aldrig någonsin att jag har känt mig lika avslappnad som nu. Och effektiv, dessutom. Nu kan jag lägga energi på att vara produktiv istället för fikapauser.

(Lite synd tycker jag dock om mina extroverta kollegor, de verkar lida. Men vad tusan, jag tror att alla mår bra av att umgås med sig själva ibland)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Musikälskare

Jobbar mycket sämre hemifrån, noll motivation och inget blir gjort. Ska bli skönt att komma tillbaka till arbetsplatsen, när det nu händer vet jag inte

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hejsan SweClockers!

Här är ett förslag på en diskussionsgrupp: Tips och tricks som underlättar att jobba hemifrån
Jag tror att det är många SweC-medlemmar som jobbar hemifrån; vad gör de för att jobba effektivt, behålla motivation, se till att man inte jobbar för länge etc

Permalänk
Avstängd

Folk får nog psykiska problem av facebook,netflix och telefonknarkande i dagens samhälle och när de går hemma så förstärks det nog mer.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat hemifrån sedan första veckan i mars. Tycker det är helt ok. Upplever samma upplevelse-utbyte med mina kollegor som innan, då vi ses på virtuella fikor en gång per vecka och vi har haft virtuell aw. Tycker att mitt liv känns mer innehållsrikt då jag slipper sitta bort en massa tid i bilen. Jag har sambo och katt, vilket kanske bidrar till trivseln, men jag upplever att jag hade funnit mig lika bra i detta utan sambon, kanske även utan katt
Till saken hör att jag gillar att segla ensam, vilket kanske är jämförbart med isoleringen under en pandemi. En period utan andra människor är bra för mig. En period med andra människor är i regel bra det också
Längtar verkligen inte tillbaka till pre-Corona tider.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Kan säkert fungera jätte bra om man bor tillsammans med någon.

Fungerar dock hur stor del av dom som är singel som föredrar och jobba hemma? Jag personligen är singel och har inga husdjur. Jag går gärna till jobbet. Tror jag mår mycket bättre av detta.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Precis samma snack på mitt företag och i vår arbetsgrupp pratade vi om detta en del och kom fram till att; ja det är klart att ledare, generellt extroverta, samt säljare mfl skriker mycket kring detta medans likasinnade och personlighetstyper liknande min egna frodas av detta att slippa massa tramssnack i korridorerna osv.
Att extroverta driver frågan är bra för dem men de glömmer att adressera introverta och deras behov.

Slagord som "Vi ska få tillbaka er till kontoret!!" ... pff

This. När jag har möten med våra säljare och marknadsfolk så får man intrycket av att de har klösmärken på väggarna hemma, medan vi som är mer tekniskt lagda trivs hur jävla bra som helst med att slippa två timmar bilköer och massa poänglöst snack och störningsmoment i öppna kontorslandskap.

Chefernas mani kring att kunna se sina medarbetare för att de inte litar på att de arbetar självständigt tog en smäll när det visade sig att våra servicedesks och andra tekniska leveransenheter har ökat sin effektivitet sedan de började arbeta hemifrån.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Kan säkert fungera jätte bra om man bor tillsammans med någon.

Fungerar dock hur stor del av dom som är singel som föredrar och jobba hemma? Jag personligen är singel och har inga husdjur. Jag går gärna till jobbet. Tror jag mår mycket bättre av detta.

Beror på hur man bor och hur familjen ser ut med, kan vara precis tvärtom.
En kollega med tre små barn tycker det är mer eller mindre omöjligt att få något gjort hemma t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."