Ledande kretstillverkaren TSMC bryter med Huawei

Permalänk
Melding Plague

Ledande kretstillverkaren TSMC bryter med Huawei

Nya regler för försäljning av kretsar tillverkade med amerikansk teknik tvingar TSMC att avsluta all kretstillverkning åt Huawei.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Härligt, inte en dag för tidigt!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hjälpsam

Mer plats för AMD och Nvidia!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Detta kommer bara accelerera kinas egna tillverkning till den grad att USA halkar långt efter inom några generationer... jag förstår inte varför de agerar så kortsiktigt.

Permalänk
Musikälskare

Bra!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt.
Jag har bojkottat Huawei produkter sen när jag läste för en 10 år sedan hur Kinesiska staten har gått in med stora summor i företaget.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur långt USA kan pusha att straffa Kinesiska företag innan Kina börjar straffa all Amerikansk tillverkning som sker i Kina.

Att Kina har fått hålla på som dom gjort senaste 20 åren och att folk med makt börjat bry sig först nu när Kina börjar kunna konkurrera är ett rätt tragiskt exempel på vilket morallöst samhälle vi har.

Permalänk
Medlem

Jag är så trött på amerikans protektionism. Om det gällde att förbjuda Huawei från den amerikanska marknaden eller speciellt känslig infrastruktur så kunde jag förstå det. Att välja ut ett företag och förbjuda alla andra företag på jorden från att arbeta med dem är absurt.

Om det vore så att Huaweis kopplingar till kinesiska staten gjorde dem till en illegitim aktör så borde på ett liknande sätt Kina kunna förbjuda alla företag som jobbar med Microsoft eller Google från att samarbeta med kinesiska tillverkare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robko:

Men det får väl lite jämställas med att europa inte göra några microprocessorer.

Så EU bestämmer sig för att skapa ett bolag, ge det oändligt med resurser så att de kan lura över alla intels ingenjörer som de kan tänkas behöva för att bygga en intel i9 9900k (hacking och all annan möjlig industrispionage säkerligen också för den delen). Sedan lanserar de själva en EUntel j9-9900x till halva priset av en i9 9900k samtidigt som man begränsar utländska företag att sälja microprocessorer i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag är så trött på amerikans protektionism. Om det gällde att förbjuda Huawei från den amerikanska marknaden eller speciellt känslig infrastruktur så kunde jag förstå det. Att välja ut ett företag och förbjuda alla andra företag på jorden från att arbeta med dem är absurt.

Om det vore så att Huaweis kopplingar till kinesiska staten gjorde dem till en illegitim aktör så borde på ett liknande sätt Kina kunna förbjuda alla företag som jobbar med Microsoft eller Google från att samarbeta med kinesiska tillverkare.

Beror väl på vad för kopplingar man har med staten tänker jag.. Gör affärer med dem? Eller att vara en del av den, lyda under den, och få näst intill oändligt med ekonomiskt stöd?

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hoppas kina sen stryper all tillverkning åt övriga världen så kan vi sitta här och rulla tummarna om alla ska ha den attityden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Men det får väl lite jämställas med att europa inte göra några microprocessorer.

Så EU bestämmer sig för att skapa ett bolag, ge det oändligt med resurser så att de kan lura över alla intels ingenjörer som de kan tänkas behöva för att bygga en intel i9 9900k (hacking och all annan möjlig industrispionage säkerligen också för den delen). Sedan lanserar de själva en EUntel j9-9900x till halva priset av en i9 9900k samtidigt som man begränsar utländska företag att sälja microprocessorer i EU.

Orkar uppriktigt inte posta allt vad vi har i Europa igen, men nog att det tillverkas mikroprocessorer i en uppsjö i Europa.Så även en mängd av spjutspets teknik.

Spjutspetsteknik och halvledarfabrik har vi även i Sverige.

Källa:
#18426302

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Hoppas kina sen stryper all tillverkning åt övriga världen så kan vi sitta här och rulla tummarna om alla ska ha den attityden.

Ja, det är ju antingen produktion i Kina eller ingen produktion alls. TSMC planerade att flytta en stor del av sin produktion till USA redan innan de nya sanktionerna mot Huawei, och vi lär se en kraftig ökning av företag som flyttar produktionen från Kina efter det här.

Kinas och Huaweis maffiametoder ska inte accepteras. Ett land ska ha rätt att välja vilken teknik de själva vill ha i sin infrastruktur utan att bli hotade. Nu får Kina äntligen smaka på sin egen medicin. Inget seriöst land vill ha något med dem att göra längre, och det kommer stå dem väldigt dyrt när västvärlden lämnar Kina.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja, det är ju antingen produktion i Kina eller ingen produktion alls. TSMC planerade att flytta en stor del av sin produktion till USA redan innan de nya sanktionerna mot Huawei, och vi lär se en kraftig ökning av företag som flyttar produktionen från Kina efter det här.

Kinas och Huaweis maffiametoder ska inte accepteras. Ett land ska ha rätt att välja vilken teknik de själva vill ha i sin infrastruktur utan att bli hotade. Nu får Kina äntligen smaka på sin egen medicin. Inget seriöst land vill ha något med dem att göra längre, och det kommer stå dem väldigt dyrt när västvärlden lämnar Kina.

Maffiametoder är det väl snarare när man hotar med repressalier om ett företag har affärer med ett annat företag som en tredje part då. Som typ USA gör med TSMC och Huawei. Att inte USA vill göra affärer med Huawei är en sak men de har inte ett skit med vad andra företag och länder gör. Eller som med Google och Huaweii och Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja, det är ju antingen produktion i Kina eller ingen produktion alls. TSMC planerade att flytta en stor del av sin produktion till USA redan innan de nya sanktionerna mot Huawei, och vi lär se en kraftig ökning av företag som flyttar produktionen från Kina efter det här.

Kinas och Huaweis maffiametoder ska inte accepteras. Ett land ska ha rätt att välja vilken teknik de själva vill ha i sin infrastruktur utan att bli hotade. Nu får Kina äntligen smaka på sin egen medicin. Inget seriöst land vill ha något med dem att göra längre, och det kommer stå dem väldigt dyrt när västvärlden lämnar Kina.

Håller med dig. Ett land ska själv få välja vilken teknik de vill ha i sin infrastruktur. Så varför hotar då USA de länder som tänker använda sig av Huawei i sina 5G-nät? Det är väl de ländernas egna val så varför ska USA lägga sig i det?

Sedan så är det väl en väldigt liten del av sin produktion som TSMC ska flytta/lägga i USA nu och inte en stor del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag undrar hur långt USA kan pusha att straffa Kinesiska företag innan Kina börjar straffa all Amerikansk tillverkning som sker i Kina.

Att Kina har fått hålla på som dom gjort senaste 20 åren och att folk med makt börjat bry sig först nu när Kina börjar kunna konkurrera är ett rätt tragiskt exempel på vilket morallöst samhälle vi har.

Mycket av det som tillverkas i Kina kommer i regel från Taiwan. TSMC, MediaTek, Foxconn, företag som ordagrant bär den kinesiska ekonomin är taiwanesiska företag med verksamhet i Kina. Relationen mellan Taiwan och Kina har försämrats rejält under de senaste åren, vilket har fått Taiwan att röra sig mer och mer mot väst. Kina har samtidigt skärpt sin retorik i västvärlden, där man hotar länder med ”allvarliga konsekvenser” om de inte gör som Kina vill.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Man har verkligen lyckats ta död på Huawei på den västerländska marknaden, från att ha varit ett av de populäraste till något folk inte vill ta i med tång. Först tog man bort Play Store och nu får de t.o.m. svårt att hitta någon att tillverka kretsarna. Ironisk nog talar folk sig fortfarande varma om Oppo/One Plus som är precis lika kinesiskt..

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Inte en dag för tidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta kommer bara accelerera kinas egna tillverkning till den grad att USA halkar långt efter inom några generationer... jag förstår inte varför de agerar så kortsiktigt.

Det tror jag knappaat. Kinas framsteg bygger bara på stulen forskning och reverse engineering.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag är så trött på amerikans protektionism. Om det gällde att förbjuda Huawei från den amerikanska marknaden eller speciellt känslig infrastruktur så kunde jag förstå det. Att välja ut ett företag och förbjuda alla andra företag på jorden från att arbeta med dem är absurt.

Om det vore så att Huaweis kopplingar till kinesiska staten gjorde dem till en illegitim aktör så borde på ett liknande sätt Kina kunna förbjuda alla företag som jobbar med Microsoft eller Google från att samarbeta med kinesiska tillverkare.

Kina förbjuder västerländska företag från att verka i Kina. Sen kan de stänga ett företag från att verka bara för att landet företaget kommer ifrån har på något sätt sårat kinesiska folkets känslor.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag undrar hur långt USA kan pusha att straffa Kinesiska företag innan Kina börjar straffa all Amerikansk tillverkning som sker i Kina.

Att Kina har fått hålla på som dom gjort senaste 20 åren och att folk med makt börjat bry sig först nu när Kina börjar kunna konkurrera är ett rätt tragiskt exempel på vilket morallöst samhälle vi har.

Det blir ungefär som att hota någon att skjuta sig själv i foten.

Kinesiska företag kan ganska fritt köpa upp utländska bolag, eller starta nya företag i väst och köpa över anställda med rätt kompetens men västerländska företag kan inte göra detsamma i Kina. Vill västerländska företag till Kina så tvingas de till "samarbeten" med lokala företag som överför teknologi och kunnande till Kina. Detta kombineras med en rejäl dos kinesiskt industrispionage, och de kinesiska företagen är givetvis inte fria relativt staten som i väst. Så inte skall vi gråta över kinesiska handelsrestriktioner, de är i det stora hela rätt välförtjänta.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad från OT*

Vill ni skriva inlägg så lämna allt som är OT utanför och håll er till ämnet!

/Vzano

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Kina förbjuder västerländska företag från att verka i Kina. Sen kan de stänga ett företag från att verka bara för att landet företaget kommer ifrån har på något sätt sårat kinesiska folkets känslor.

Och som jag sa så hade jag varit mer ok med det. Stäng ute utländska företag om du känner för det. Men det USA gör nu är att de tvingar utländska företag att bryta band med Huawei om det själva inte vill bli sanktionerade. Det är inte i USA utan det förföljer Huawei runt hela jorden. USA beter sig som en ekonomisk maffia.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Låter väldigt tråkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Kina förbjuder västerländska företag från att verka i Kina. Sen kan de stänga ett företag från att verka bara för att landet företaget kommer ifrån har på något sätt sårat kinesiska folkets känslor.

Den här punkten är en av de som skaver mest för mig när det gäller Kina. Jag hade inte haft några problem om utländska företag kunde tävla på lika villkor som inhemska, både här och i Kina. Om de vill blockera tex Twitter för att låta någon inhemsk aktör bygga en egen version (weibo) så visst, men då borde samma sak gälla åt andra hållet, tex att Aliexpress inte tillåts här. Samt att deras rättssystem och syn på patent inte inger något större förtroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Maffiametoder är det väl snarare när man hotar med repressalier om ett företag har affärer med ett annat företag som en tredje part då. Som typ USA gör med TSMC och Huawei. Att inte USA vill göra affärer med Huawei är en sak men de har inte ett skit med vad andra företag och länder gör. Eller som med Google och Huaweii och Android.

Vad är det för metoder Kina håller på med då när varken, google, youtube, facebook, osv. kan finnas i landet, utan de skapar sina egna versioner?

Måste kunna vara mindre naiv och se att saker inte sker i ett vakum. Kinas "anti-USA" anda har varit mycket mer långtgående än USAs nuvarande, skillnaden är att sådana som du inte har en aning.

På pappret ser det ut som USA är elaka, men kollar man verkligen vem som inte spelar enligt regelboken så är det tydligt Kina som har ledningen och använder maffiametoder.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Det tror jag knappaat. Kinas framsteg bygger bara på stulen forskning och reverse engineering.

Samma sak sa vi om Japan och senare Syd Korea.
Att kalla det för stöld är nog att ta i då det mesta ändå är köpt, kan dra ett exempel...
För 30-år sedan så följde jag en forskning som gick ut på att ersätta lasern och speglar i laserskrivare, det var en forskning som skedde här i Sverige och som gick ut på enklare dioder och en matris som ersättning.
Hörde inget om det i runt ett års tid 96-97 så var jag på en teknikmässa i Hannover. jag såg då tekniken i en monter som ett japanskt företag stod för. Stod ett tag och pratade med dom på engelska när jag nämnde att jag följt utvecklingen med stort intresse i Sverige, varpå personen i fråga på klar svenska frågade om jag var från Sverige.

Fick sen reda på att tekniken med patent blivit sålt till ett japanskt företag då ingen i Sverige varit intresserade av tekniken, men att tillverkningen var lagd ut till Svenska Lexmark på licens.

Det är frågan om att västerländska företag har svårt att se värdet i applikationer och teknik, kanske av snålhet. Till den grad att dom ofta blir snuvade på tekniken. Idag så finns inte någon produktion av Lexmark skrivare i Sverige och Lexmark är ägt sedan April 2016 av tre Kinesiska företag Apex Technology, PAG Asia Capital, and Legend Capital.

Ska vi prata om ren stöld så finns det rätt många företag som bedrivit eller fortfarande bedriver det i Väst, en del vars hela existens bygger på stöld.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja, det är ju antingen produktion i Kina eller ingen produktion alls. TSMC planerade att flytta en stor del av sin produktion till USA redan innan de nya sanktionerna mot Huawei, och vi lär se en kraftig ökning av företag som flyttar produktionen från Kina efter det här.

Kinas och Huaweis maffiametoder ska inte accepteras. Ett land ska ha rätt att välja vilken teknik de själva vill ha i sin infrastruktur utan att bli hotade. Nu får Kina äntligen smaka på sin egen medicin. Inget seriöst land vill ha något med dem att göra längre, och det kommer stå dem väldigt dyrt när västvärlden lämnar Kina.

En relativt liten del snarare, men ja, de planerade det. Men även det blev genast mindre sannolikt med de utökade överföringsrestriktionerna eftersom att TSMC även måste sluta med amerikansk teknik på andra håll så kommer deras marknad antingen minska eller göras oberoende av inlåsande teknik för att handla med andra ändå.

Kommer inte hända hursomhelst, men Kina är möjligen stort nog för en helt egen marknad. Trump verkar också tro att detsamma gäller USA.

Skrivet av Zargoz:

Det tror jag knappaat. Kinas framsteg bygger bara på stulen forskning och reverse engineering.

Ändå lyckades HuaWei bli fullständigt ledande på 5G. Fantastiskt Timbro-resonemang..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

@AndreaX: Kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!