Hur ska jag få bra WIFI-täckning i lägenheten?

Permalänk
Medlem

Fantastisk respons, uppskattas!

Efter att ha läst era svar så känns kabel som ett hett alternativ. Speciellt ifall man skulle dra den via taket eller liknande, helst då i en sådan skyddad list.

Däremot är frågan hur man kommer runt dörrkarmar och liknande utan att det ser korvigt ut? Bifogar bilder.

Bild 1

Bild 2

Edit: vet inte varför bilderna vridit sig, men ni kanske förstår hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att använda dina HomePlug-adaptrar med kabel i bägge ändarna. Alternativt lämna tillbaka de och köpa vettigare homeplug/powerline-adaptrar. Du kan stänga av WiFi på ditt kitt. Funkar det bra, kan du ju köra det, funkar det inte bra kör då kabel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det borde räcka med en vettig accesspunkt för att du ska få bra fart i hela lägenheten.
Själv bor jag i en 3:a på 85 kvm och har en Ubiquiti AP AC Lite monterad i taket centralt i lägenheten, och med den får jag mellan 200-400mbps i hela lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan ju börja med att använda dina HomePlug-adaptrar med kabel i bägge ändarna. Alternativt lämna tillbaka de och köpa vettigare homeplug/powerline-adaptrar. Du kan stänga av WiFi på ditt kitt. Funkar det bra, kan du ju köra det, funkar det inte bra kör då kabel.

Det var det första jag gjorde. Adapter 1 sitter vid routern. Kabel mellan dessa. I mitt andra rum sitter Adapter 2 vid datorn, sedan kabel mellan dessa. Någon funktion för att stänga av wifi har jag inte sett, men man inte tänka mig att det ska bli skillnad oavsett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKM:

Det var det första jag gjorde. Adapter 1 sitter vid routern. Kabel mellan dessa. I mitt andra rum sitter Adapter 2 vid datorn, sedan kabel mellan dessa. Någon funktion för att stänga av wifi har jag inte sett, men man inte tänka mig att det ska bli skillnad oavsett?

Sa du inte att din WiFi-hastighet påverkades?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag tycker det borde räcka med en vettig accesspunkt för att du ska få bra fart i hela lägenheten.
Själv bor jag i en 3:a på 85 kvm och har en Ubiquiti AP AC Lite monterad i taket centralt i lägenheten, och med den får jag mellan 200-400mbps i hela lägenheten.

Vad skiljer en sådan från en vanlig wifi-förstärkare? Eftersom just en sådan knappt verkar göra någon skillnad vad jag läst mig till. Har sedan inget behov att få ut 200 av 200, vilket man ju aldrig för ändå så klart. Men som det är idag landar jag på 20-30 av 200, vilket gör det ohållbart att spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sa du inte att din WiFi-hastighet påverkades?

Jag körde kabel i båda, sedan gick jag in på mitt PS4, konfigurerade anslutning via kabel och testade. Däremot fick jag aldrig välja nätverk i inställningen, vilket jag sett att många andra får göra - så vet inte ifall den per automatik valde wifi? Kan också vara så, men har kopplat rätt så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKM:

Sneglat mot mesh, men känns dyrt. Samt att jag helst vill kunna nyttja sladd vilket är att föredra vid onlinespel då man gärna når högre hastighet och undviker att det bryts.

Du skrev ju 3 gånger att du inte kan eller vill köra sladd. Då är den enda lösningen att upprepa signalen via mesh eller AP eller dyl.

Om du hittar någonstans där en router utanför rummet skickar in bra signal via wifi, då kan du dra en kabel till den punkten och köra resterande längd trådlöst. Det vill säga att du drar halva vägen kabel, och halva vägen trådlöst. Om rummet har någon vägg som är gips så är det till att föredra, om alla är betong och rummet är en bunker, då får du möjligen bita i det sura äpplet och dra en sladd hela vägen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@JKM:
1. Dra en sladd, som du antingen lägger i kabelränna(finns att köpa billigt på biltema) eller med kabelklammer med nit som du kan spika in i golvlisten. Finns även de som har dubbelhäftande tejp men dom har jag bara haft dålig upplevelse med.
2. Införskaffa en switch (8 portars GB switch räcker troligen beroende på hur många enheter du ska koppla in med sladd i rummet) som du kopplar in i rummet där du har prylarna.

Det kräver lite jobb ifrån dig men är absolut säkraste sättet att få stabila hastigheter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router? Du skulle kunna införskaffa några accesspunkter med roaming-stöd och ha en i vardera rum där mottagningen är riktitg urusel.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

@JKM:
1. Dra en sladd, som du antingen lägger i kabelränna(finns att köpa billigt på biltema) eller med kabelklammer med nit som du kan spika in i golvlisten. Finns även de som har dubbelhäftande tejp men dom har jag bara haft dålig upplevelse med.
2. Införskaffa en switch (8 portars GB switch räcker troligen beroende på hur många enheter du ska koppla in med sladd i rummet) som du kopplar in i rummet där du har prylarna.

Det kräver lite jobb ifrån dig men är absolut säkraste sättet att få stabila hastigheter.

Kabel är absolut mest stabilt. Jag ska endast ha kabel till en enhet, dvs mitt PS4. Resten räcker Wifi, alt flytta kabel mellan dator och PS4. Men problemet är främst för det förstnämnda. Sen om du såg bifogade bilder så vet jag inte riktigt hur jag kommer runt lister/karmar utan att det ser katastrofalt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKM:

Fantastisk respons, uppskattas!

Efter att ha läst era svar så känns kabel som ett hett alternativ. Speciellt ifall man skulle dra den via taket eller liknande, helst då i en sådan skyddad list.

Däremot är frågan hur man kommer runt dörrkarmar och liknande utan att det ser korvigt ut? Bifogar bilder.

Bild 1

Bild 2

Edit: vet inte varför bilderna vridit sig, men ni kanske förstår hur det ser ut.

Antingen får du dra ett borrhål eller stå ut med att du inte kan stänga dörren helt där. Blir dock svårt att få det att bli snyggt om du drar över listen. När Telia drog nätverk i min hyresrätt utnyttjade dom befintliga gångar för elkablage och drog till de olika rummen. Vet ej huruvida du kan göra samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Vad har du för router? Du skulle kunna införskaffa några accesspunkter med roaming-stöd och ha en i vardera rum där mottagningen är riktitg urusel.

Något från Com Hem. Vill ha bra mottagning och skapligt hög hastighet i ett rum; mitt hemmakontor längst bort i lägenheten, ca 15-20m från router bakom 2-3 betongväggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Antingen får du dra ett borrhål eller stå ut med att du inte kan stänga dörren helt där. Blir dock svårt att få det att bli snyggt om du drar över listen. När Telia drog nätverk i min hyresrätt utnyttjade dom befintliga gångar för elkablage och drog till de olika rummen. Vet ej huruvida du kan göra samma sak?

Det är inga dörröppningar där det nyttjas dörrar, så just det är inget problem. Inte supersnyggt med en kabel dragen runt varje hörn däremot.

Ingen aning angående elkablage, men vet däremot att det ska installeras fiber i huset under året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKM:

Vad skiljer en sådan från en vanlig wifi-förstärkare? Eftersom just en sådan knappt verkar göra någon skillnad vad jag läst mig till. Har sedan inget behov att få ut 200 av 200, vilket man ju aldrig för ändå så klart. Men som det är idag landar jag på 20-30 av 200, vilket gör det ohållbart att spela.

Det är kabel dragen till den. Den kommunicerar med klienterna trådlöst, men all data till/från resten av nätverket går över kabel = snabbare. Själv använder jag 2 stycken hemma. Det blir som ett mesh nätverk, men med kabel till nätverket istället för trådlöst som mesh systemen gör. Det kostar, men är i min mening värt det. Prestandan fullkomligt utklassar vanliga routrar. Det är två familjer som delar på WiFi hos mig, totalt 6 personer med laptops, varsin telefon etc. Fungerar fortfarande utan problem att ha en laptop på netflix, KODI som visar 40GB HD filer och redigera foton på en nätverksdisk samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKM:

Något från Com Hem. Vill ha bra mottagning och skapligt hög hastighet i ett rum; mitt hemmakontor längst bort i lägenheten, ca 15-20m från router bakom 2-3 betongväggar.

Vettefan hur Comhems router stödjer roaming. Min rekommendation:

* Skrota comhem router och inhandla en mer professionel router i stil med EdgeRouter X för runt 600 kronor. Ju mer funktioner en router har som t.ex. wifi desto mer kompromiss blir det vad gäller hårdvara och mjukvara

* Köp AP puckar som Ubiquity som du skruvar fast på taket, och sedan drar kabel till routern. Då får du en högkvalitativ router som gör det den är bäst på, och AP (Wifi) som gör det dom gör bäst utan att försöka smälla in allt i samma skal.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@JKM: Hade liknande problem fast värre. Köpte ett huawei Q2 Pro mesh. Du kan ta lan ut det till dator med. 250mbps wifi i hela hemmet. 1600kr gav jag för 3 enheter.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKM:

Jag körde kabel i båda, sedan gick jag in på mitt PS4, konfigurerade anslutning via kabel och testade. Däremot fick jag aldrig välja nätverk i inställningen, vilket jag sett att många andra får göra - så vet inte ifall den per automatik valde wifi? Kan också vara så, men har kopplat rätt så vitt jag vet.

Ska du testa hastigheten får du testa med dator.

Fetar under,

Skrivet av JKM:

Blev därför tipsad att köpa en Powerline, som jag hoppades skulle göra susen. Väl inkopplad och synkad så är hastigheten identisk. Samtidigt som hastigheten uppkopplad till vanliga routern blivit densamma. Tar jag däremot bort utrustningen så är den åter på 180-190mbit i rätt rum.

Vad menar du, om du inte menar att WiFi påverkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska du testa hastigheten får du testa med dator.

Fetar under,

Vad menar du, om du inte menar att WiFi påverkas?

Får vanligtvis ut runt 180-190mbit av 200. I alla fall om jag är i samma rum där routern befinner sig. När jag däremot testade samma rum men med Powerline ikopplad så blev det plötsligt 20-30mbit istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

@JKM: Hade liknande problem fast värre. Köpte ett huawei Q2 Pro mesh. Du kan ta lan ut det till dator med. 250mbps wifi i hela hemmet. 1600kr gav jag för 3 enheter.

Har inte hittat någon billig mesh-lösning tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Vettefan hur Comhems router stödjer roaming. Min rekommendation:

* Skrota comhem router och inhandla en mer professionel router i stil med EdgeRouter X för runt 600 kronor. Ju mer funktioner en router har som t.ex. wifi desto mer kompromiss blir det vad gäller hårdvara och mjukvara

* Köp AP puckar som Ubiquity som du skruvar fast på taket, och sedan drar kabel till routern. Då får du en högkvalitativ router som gör det den är bäst på, och AP (Wifi) som gör det dom gör bäst utan att försöka smälla in allt i samma skal.

En Ubiquity verkar intressant. Blir däremot rätt mycket pengar för en sådan + en ny router. Den router jag har idag från Com Hem är helt ny, så den ska inte vara alltför dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKM:

Det är inga dörröppningar där det nyttjas dörrar, så just det är inget problem. Inte supersnyggt med en kabel dragen runt varje hörn däremot.

Ingen aning angående elkablage, men vet däremot att det ska installeras fiber i huset under året.

Okej, kommer dom även dra nätverk in till lägenheterna i samband med det eller kommer dom använda befintlig infrastruktur? Om installera nytt kan du ju be dem dra in nätverksuttag till varje rum? Kostar säkert en slant extra men lätt värt kan jag tycka om man inte känner sig säker på att göra det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Okej, kommer dom även dra nätverk in till lägenheterna i samband med det eller kommer dom använda befintlig infrastruktur? Om installera nytt kan du ju be dem dra in nätverksuttag till varje rum? Kostar säkert en slant extra men lätt värt kan jag tycka om man inte känner sig säker på att göra det själv.

Tror att man använder befintlig struktur, men inte insatt. Och lär dessutom dröja. Söker en lösning som jag kan nyttja kommande dagarna. Trött på att köpa olika saker och sen funkar inget. Får väl dra en sladd som ligger längsmed golvet varje gång man ska spela....

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKM:

Tror att man använder befintlig struktur, men inte insatt. Och lär dessutom dröja. Söker en lösning som jag kan nyttja kommande dagarna. Trött på att köpa olika saker och sen funkar inget. Får väl dra en sladd som ligger längsmed golvet varje gång man ska spela....

Antingen det eller så fäster du en kabel som går längs golvlist, det är ju inte speciellt ofta som man faktiskt tittar ned mer än när man städar.
Läste att du har ComHem idag, om det är koax uttag i lägenheten idag och inte vanligt nätverksuttag så kommer dom dra nytt. Det var iaf vad dom(Telia) gjorde här i huset.

Onödigt skapa ny post
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Antingen det eller så fäster du en kabel som går längs golvlist, det är ju inte speciellt ofta som man faktiskt tittar ned mer än när man städar.
Läste att du har ComHem idag, om det är koax uttag i lägenheten idag och inte vanligt nätverksuttag så kommer dom dra nytt. Det var iaf vad dom(Telia) gjorde här i huset.

Det är koax. Ska få fiber via Telia sen.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, kopplar man endast upp mot mesh-enheterna, eller är den vanliga routern också med? Det vill säga, kommer jag "aldrig" att ansluta direkt mot routern?

Jag har tidigare haft två routrar/switchar och har haft rejäla problem med att få till exempel Plex & NAS att fungera smärtfritt. Är det enklare med mesh?

Edit: lade till andra stycket.
Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Hur får jag upp en kabelkanal på väggarna utan att det blir tusen färgsläpp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKM:

Hur får jag upp en kabelkanal på väggarna utan att det blir tusen färgsläpp?

Jag tycker du ska undvika kanaler med dubbelhäftande tejp, bättre att skruva fast dem, och lättare att återställa borrhålen än sönsertrasad färg/tapet om du senare vill ta bort kanalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag tycker du ska undvika kanaler med dubbelhäftande tejp, bättre att skruva fast dem, och lättare att återställa borrhålen än sönsertrasad färg/tapet om du senare vill ta bort kanalerna.

Handlar ju om att 90% av väggarna där den ska sitta är i betong. Får borra ihjäl mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JKM:

Får vanligtvis ut runt 180-190mbit av 200. I alla fall om jag är i samma rum där routern befinner sig. När jag däremot testade samma rum men med Powerline ikopplad så blev det plötsligt 20-30mbit istället.

Det jag trodde du menade, därför jag skrev att du kan stänga av WiFi på homeplug-förlängaren, läs manualen.