SVT sänder dokumentären "Vem är rädd för Huawei?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Snarare "rädd" för Kinas kommande decennieplaner då de arbetar genom femårsplaner. Huawei är bara ett ofrivilligt kugghjul, precis som typ alla andra kinesiska företag, i deras planer i och med styrelseskicket i landet.

Sedan är det lite "skylla sig själv" för omvärlden som förlitat sig alldeles för länge på billig tillverkning från Kina. Även "vi" konsumenter är att skylla på då vi snålat in för mycket istället för att sakta men säkert stöttat inhemsk produktion & försäljning.

Kan nog vara så!

Hur många småbutiker i byarna finns det idag, förefaller som att vi har svårt för det lokala. Kanske så enkelt som ett modernt beteendemönster.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Är skillnaden mellan demokrati och diktatur trams för dig? Vilket ju är den fundamentala farhågan gällande Huaweis förehavanden.

Skrivet av NutCracker:

Det finansierar ända ett företag som är misstänkt för "värre saker".

Har dom spionerat eller är det bara misstankar?
Eller är det rädslan att dom kanske kan en dag, då andra stora nationer som sägs vara demokratiska redan har pushat/tryckt in och brukat bakdörrar i deras företags produkter ett flertal gånger. Då brukar det inte ens surra en vecka...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Jag finner det synnerligen märkligt att Ericsson tas upp som ett bra exempel av flera i tråden?

Min lillebror jobbade åt Ericsson i 20 år, och var väldigt ofta utomlands för dom, och på varje ställe hade Ericsson en/ett par anställda som inte hade med produktion osv att göra, som ingen kände, med skumma titlar.

Dom var bara där för att betala mutor....

Hela Ericssons affärsidé utomlands, var att muta regeringar och högt uppsatta tjänstemän, jag tror ingenting förändrats där.

Ruttet, men inte riktigt samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har dom spionerat eller är det bara misstankar?
Eller är det rädslan att dom kanske kan en dag, då andra stora nationer som sägs vara demokratiska redan har pushat/tryckt in och brukat bakdörrar i deras företags produkter ett flertal gånger. Då brukar det inte ens surra en vecka...

Se dokumentären, där nämns ett exempel, men det finns fler. Tyvärr är det extremt svårt att komma över dokumentation, säkerhetstjönsterna släpper inte på detaljer eftersom dessa i sig är till hjälp för den som vill dölja. Så oftast får vi övriga nöja oss med såpass mycket info, vilket ändå är tillräckligt, för att misstankarna skall öka. De verkliga bevisen lär vi aldrig få se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Utländska aktörer får inte involveras i samhällskritisk infrastruktur, det oavsett om det är kineser, ryssar, amerikaner eller annat otyg.

Tycker du att våra betalningssystem är samhällskritisk infrastruktur? Betalar du bara kontakt? Eller använder du betalkort? USA har straffat länder genom att stänga ner tillgången till Visa, Mastercard, etc. Sant, det har varit länder som Iran och Venezuela, men USA har de senaste tre åren haft en president som verkar se Europa som allt annat än en allierad, så vad skulle hindra en liknande figur att få för sig att stänga tillgången för oss för att få oss att göra som de vill? Speciellt då vi själva har fått för oss att helt avveckla kontanter...

Det här inte ett försvar av Kina, men om man inte tycker att landet skall ha tillgång till då samhällskritisk infrastruktur som många i tråden tycker då kanske man inte skall tillåta andra länder (som är på väg i helt fel riktning) ha det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Inget stort fan av Huawei men är inte heller blåögd som tror att det enbart är Huawei som faktiskt spanar eller spårar. Självklart gör alla andra tillverkare det och speciellt Apple för USA's räkning, men det är väl skitsamma så fort det gäller USA?

Detta tänker jag varje gång på jag ser amerikaner som är rädda för kinesisk övervakning.

Sluta kasta sten i glashus liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tycker du att våra betalningssystem är samhällskritisk infrastruktur? Betalar du bara kontakt? Eller använder du betalkort? USA har straffat länder genom att stänga ner tillgången till Visa, Mastercard, etc. Sant, det har varit länder som Iran och Venezuela, men USA har de senaste tre åren haft en president som verkar se Europa som allt annat än en allierad, så vad skulle hindra en liknande figur att få för sig att stänga tillgången för oss för att få oss att göra som de vill? Speciellt då vi själva har fått för oss att helt avveckla kontanter...

Det här inte ett försvar av Kina, men om man inte tycker att landet skall ha tillgång till då samhällskritisk infrastruktur som många i tråden tycker då kanske man inte skall tillåta andra länder (som är på väg i helt fel riktning) ha det heller.

Men..., öh..., ursäkta att jag hoppar in, men är det inte ungefär just det han uttrycker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Detta tänker jag varje gång på jag ser amerikaner som är rädda för kinesisk övervakning.

Sluta kasta sten i glashus liksom.

Det är skillnad på USA och KINA, som skillnaden mellan kommersiell övervakning och politisk övervakning - bland mycket annat. Så igen, se dokumentären, den är berikande och vidgar vyerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Se dokumentären, där nämns ett exempel, men det finns fler. Tyvärr är det extremt svårt att komma över dokumentation, säkerhetstjönsterna släpper inte på detaljer eftersom dessa i sig är till hjälp för den som vill dölja. Så oftast får vi övriga nöja oss med såpass mycket info, vilket ändå är tillräckligt, för att misstankarna skall öka. De verkliga bevisen lär vi aldrig få se.

Självfallet är det så. men är ju något som gäller för alla nationer/länder med en större spionorganisation. Inget man kan gå och oroa sig för, än mindre att bojkotta produkter. Har inte varit med om bojkot av produkter från USA, Israel eller Ryssland för den delen.
För mig så känns det lite som att den som brukar spionera, blivit rädd att själv råka ut för spionage.

Förr eller senare så kommer en visselblåsare fram, antingen av ideal, ändrad övertygelse eller att den av någon orsak har fått nog.

För tusan, även FRA spionerar på oss vanliga idag. Å där hoppas jag att dom får röda varningslampor och spiller kaffe i knäet var gång jag skickar ett mejl, då jag lagt in en massa skit i brevhuvudet

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Det är skillnad på USA och KINA, som skillnaden mellan kommersiell övervakning och politisk övervakning - bland mycket annat. Så igen, se dokumentären, den är berikande och vidgar vyerna?

Övervakning som övervakning. Skillnaden på den kommersiella är att de säljer den informationen till alla så då är det fler än ett land som har tillgång till den. Tror du inte mig? Bara kolla på Facebook och Cambridge Academica-skandalen. Och den dagen Trump skulle vilja ha ut information från Apple/Google/Facebook så påminner han nämnda företag om hur jobbigt det skulle bli om de inte skulle få sälja sina tjänster till/i utlandet och så nämner han lite lätt, se hur det gick med Huawei. Så var den informationen helt plötsligt inga problem att få tag på. Går säkert bra att dra till med Patriot Act också om det skulle vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Självfallet är det så. men är ju något som gäller för alla nationer/länder med en större spionorganisation. Inget man kan gå och oroa sig för, än mindre att bojkotta produkter. Har inte varit med om bojkot av produkter från USA, Israel eller Ryssland för den delen.
För mig så känns det lite som att den som brukar spionera, blivit rädd att själv råka ut för spionage.

Förr eller senare så kommer en visselblåsare fram, antingen av ideal, ändrad övertygelse eller att den av någon orsak har fått nog.

För tusan, även FRA spionerar på oss vanliga idag. Å där hoppas jag att dom får röda varningslampor och spiller kaffe i knäet var gång jag skickar ett mejl, då jag lagt in en massa skit i brevhuvudet

Ärligt talat, jag orkar inte ta mer diskussion i det här ämnet ikväll. Som sagt, har du inte sett dokumentären så gör det, slutsatsen efter det är upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Självfallet är det så. men är ju något som gäller för alla nationer/länder med en större spionorganisation. Inget man kan gå och oroa sig för, än mindre att bojkotta produkter. Har inte varit med om bojkot av produkter från USA, Israel eller Ryssland för den delen.
För mig så känns det lite som att den som brukar spionera, blivit rädd att själv råka ut för spionage.

Förr eller senare så kommer en visselblåsare fram, antingen av ideal, ändrad övertygelse eller att den av någon orsak har fått nog.

För tusan, även FRA spionerar på oss vanliga idag. Å där hoppas jag att dom får röda varningslampor och spiller kaffe i knäet var gång jag skickar ett mejl, då jag lagt in en massa skit i brevhuvudet

För min del så tror jag den största anledningen är att USA inte kan tvinga sig till åtkomst på Huawei utrustning. Det är det som de är mest oroade för. Blir så mycket jobbigare att spionera om man inte kan få tillverkaren att lägga in bakdörrar eller att de kan hinta om eventuella möjliga sätt att komma in på utrustningen. Det tror jag att företag som Ericsson utan tvekan hjälper till med om storebror hotar med att de ska spärras i USA och resten av världen. Inte får använda amerikans teknik osv. Särskilt nu efter de har sett vad USA håller på med gällande Huawei.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Men..., öh..., ursäkta att jag hoppar in, men är det inte ungefär just det han uttrycker?

Frågan är väl om de som tycker detta lever som de lär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Övervakning som övervakning. Skillnaden på den kommersiella är att de säljer den informationen till alla så då är det fler än ett land som har tillgång till den. Tror du inte mig? Bara kolla på Facebook och Cambridge Academica-skandalen. Och den dagen Trump skulle vilja ha ut information från Apple/Google/Facebook så påminner han nämnda företag om hur jobbigt det skulle bli om de inte skulle få sälja sina tjänster till/i utlandet och så nämner han lite lätt, se hur det gick med Huawei. Så var den informationen helt plötsligt inga problem att få tag på. Går säkert bra att dra till med Patriot Act också om det skulle vara så.

Jag skulle aldrig försvara USA, Sverige eller något land som beter sig - jag samlar det till - "ruttet". Men vill man inte förstå skillnaden mellan en diktaturstat som Kina och en demokrati som USA ändå är (trots diktatorn Trump), då vill man inte, och det kan inte jag göra något åt. Dessutom så är batterikraften i min surfplatta snart slut, så därmed stänger jag nu ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Samma SVT som köpte in CCP's turistbyrås dokumentär om det lyckliga Tibet och informationsfilmen om Hare Krishna-rörelsen.

Nej, det var UR.

Permalänk
Medlem

Ska kolla på denna! Tack för tipset!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Personligen är jag inte orolig det minsta för Huaweis produkter eller liknande.
Hade gärna använt Huawei idag men avsaknaden av Google tjänster är en dealbreaker.

Har viktigare saker i livet att bry mig om än något sådant trams.

Håller med! Dock har jag en Mate 20 Pro o MediaPad T5 som kom ut före Google grejen så man är safe!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

För min del så tror jag den största anledningen är att USA inte kan tvinga sig till åtkomst på Huawei utrustning. Det är det som de är mest oroade för. Blir så mycket jobbigare att spionera om man inte kan få tillverkaren att lägga in bakdörrar eller att de kan hinta om eventuella möjliga sätt att komma in på utrustningen. Det tror jag att företag som Ericsson utan tvekan hjälper till med om storebror hotar med att de ska spärras i USA och resten av världen. Inte får använda amerikans teknik osv. Särskilt nu efter de har sett vad USA håller på med gällande Huawei.

Bingo!

Skrivet av NutCracker:

Jag skulle aldrig försvara USA, Sverige eller något land som beter sig - jag samlar det till - "ruttet". Men vill man inte förstå skillnaden mellan en diktaturstat som Kina och en demokrati som USA ändå är (trots diktatorn Trump), då vill man inte, och det kan inte jag göra något åt. Dessutom så är batterikraften i min surfplatta snart slut, så därmed stänger jag nu ner.

Oavsett diktatur eller demokrati så finns det bra och dåliga människor i båda, samma när det gäller företag.

Man kan inte sätta varken människor eller företag likvärdigt med det statsskick dom verkar i.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av NutCracker:

Om du inte sett dokumentären, skulle det skada att se den tror du?

Jag har sett den. Den var intressant men jag ser inte några problem som är specifika för Kina.

Jag gillar inte övervakning eller överdriven säkerhet, men det är knappast bara Kina som driver den frågan.

Och att de stulit IP? Är inte det ganska standard, företag kör reverse engineering hela tiden och det är så utveckling sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Tesla har patent på vissa saker, men de är öppna. Mer kritiska affärshemligheter patenteras inte.
https://www.tesla.com/blog/all-our-patent-are-belong-you?redi...

Ska försöka hitta intervjun där Musk tar upp detta, kan ha varit den senaste med Joe Rogan.

Intressant då Tesla har runt 500 patentansökningar ännu ej godkända och runt 200 ansökta och godkända, daterade efter den 14'e Juni 2014, det är ett nytt paten var 3'e dag från den 14'e Juni 2014 till dags datum

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara lägga ner allt som har med Internet att göra. Det var bättre förr när man inte kunde sno teknik, data eller nätmobba/hetsa folk genom nätet..

Vi behöver kanske inte bekymra oss länge till angående spioneri nu när det hettar till mer mellan Kina och de flesta av grannländerna. USA har ju förflyttat en större del av sin militär dit senaste veckorna och övar bla tillsammans med Australien, Japan mfl för att visa musklerna och inte tillåta Kina trakasera övriga länder, vilket har pågått ett bra tag. Vidare så var det rätt nyligen närstrid mellan kinesiska och indiska militärer (utan vapen dock, de slogs tydligen och kastade sten). Känns lite sådär just nu när ännu ett sk kallt krig varit igång ett bra tag och eskalerar.
Det här med Huawei är ju bara en del utav det.

Permalänk
Medlem

Mycket bra dokumentär med en intressant inblick i Huawei.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Okej sett den nu. Rätt bra överlag inte så mycket sneskildrat på något sätt men det är ju för att dokumentären var från Frankrike så är ju ganska neutralt då. För Sveriges del så tycker jag man kan köra Huawei rakt igenom det kommer vara sak samma. Men förstår ändå hur USA tänker för de är i krig med Kina även o det handlar om ekonomiskt krig "bara".

Går med på allt Huawei håller på med förutom den där "Säkra Städer" grejjen med massvis av övervakning. Nej fyfan det där är ju direkt taget ur 1984 och Karin Boyes mästerliga Kallokacin (väldigt läsvärd). Är totalt emot den där polisstatsövervakningen. Är en skrämmande tanke.

Glömde nämna Minority Report med. Fick flashbacks av den när man såg övervakningen. Asså får rysningar att det inte är fiktion längre som i filmen utan vi faktiskt är påväg till något liknande sakta men säkert.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker inte det är konsumenternas fel.
Visst vi vanliga konsumenter kan idag göra aktiva val vad vi köper för märken men det spelar inte så stor roll, det finns delar från Kina i många saker.
Tillverkning av allt möjligt är flyttat till Kina just pga företagen vill tjäna mer och är deras ansvar, det var inte konsumenterna som ville att det skulle flytta.

Om konsumenterna oftare var villiga att betala mer för produkter som tillverkats i länder med högre löner och bättre rättigheter för de anställda skulle fler företag stanna i sådana länder. Det är ju inte så att de som flyttar produktion till t ex Kina behåller samma prisnivå och stoppar hela kostnadsskillnaden i fickan utan de säljer ju produkterna billigare. Eftersom girigheten är stark även hos konsumenterna så hoppar de direkt på chansen att spara lite pengar och därmed måste fler flytta produktionen för att kunna konkurrera.

Det räcker ju med att titta på diskussioner på Swec om t ex streaming för att se folk ondgöra sig över att en tjänst kostar en hel hundring i månaden och att det är ofantligt jobbigt att behöva pausa ett abonnemang ibland. Girighet och lathet är inte att underskattas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dizzö:

Okej sett den nu. Rätt bra överlag inte så mycket sneskildrat på något sätt men det är ju för att dokumentären var från Frankrike så är ju ganska neutralt då. För Sveriges del så tycker jag man kan köra Huawei rakt igenom det kommer vara sak samma. Men förstår ändå hur USA tänker för de är i krig med Kina även o det handlar om ekonomiskt krig "bara".

Går med på allt Huawei håller på med förutom den där "Säkra Städer" grejjen med massvis av övervakning. Nej fyfan det där är ju direkt taget ur 1984 och Karin Boyes mästerliga Kallokacin (väldigt läsvärd). Är totalt emot den där polisstatsövervakningen. Är en skrämmande tanke.

Glömde nämna Minority Report med. Fick flashbacks av den när man såg övervakningen. Asså får rysningar att det inte är fiktion längre som i filmen utan vi faktiskt är påväg till något liknande sakta men säkert.

Någon i företaget/partiet har ju åtminstone humor, i o m att de faktiskt kallar det för SkyNet.

Alla skrattar, annars blir det läger.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Om konsumenterna oftare var villiga att betala mer för produkter som tillverkats i länder med högre löner och bättre rättigheter för de anställda skulle fler företag stanna i sådana länder. Det är ju inte så att de som flyttar produktion till t ex Kina behåller samma prisnivå och stoppar hela kostnadsskillnaden i fickan utan de säljer ju produkterna billigare. Eftersom girigheten är stark även hos konsumenterna så hoppar de direkt på chansen att spara lite pengar och därmed måste fler flytta produktionen för att kunna konkurrera.

Det räcker ju med att titta på diskussioner på Swec om t ex streaming för att se folk ondgöra sig över att en tjänst kostar en hel hundring i månaden och att det är ofantligt jobbigt att behöva pausa ett abonnemang ibland. Girighet och lathet är inte att underskattas.

Konsumenter väljer oftast kvalite.
Det är enkelt att skylla på konsumenterna. Det var inte konsumenterna som ville att produktion skulle flytta till Kina utan det var företagen som såg att mer fanns att tjäna.
Det finns ju produktion i sverige och andra länder i väst också fortfarande men kanske inte inom det område som SweC ofta handlar om.
Att folk inte skulle ha råd med produkter osv om det aldrig hade flyttat till Kina stämmer nog inte utan det är det "politiska spelet" och ekonomin som gjort att det blivigt så.
Hade vi haft så att elektronik bla var dyrare med producerades lokalt och fler ändå hade haft råd så hade gränsen mellan fattiga och rika suddats ut ännu mer och det vill inte vissa politiker och några av dom redan rika.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Konsumenter väljer oftast kvalite.
Det är enkelt att skylla på konsumenterna. Det var inte konsumenterna som ville att produktion skulle flytta till Kina utan det var företagen som såg att mer fanns att tjäna.
Det finns ju produktion i sverige och andra länder i väst också fortfarande men kanske inte inom det område som SweC ofta handlar om.
Att folk inte skulle ha råd med produkter osv om det aldrig hade flyttat till Kina stämmer nog inte utan det är det "politiska spelet" och ekonomin som gjort att det blivigt så.
Hade vi haft så att elektronik bla var dyrare med producerades lokalt och fler ändå hade haft råd så hade gränsen mellan fattiga och rika suddats ut ännu mer och det vill inte vissa politiker och några av dom redan rika.

Nej, det som är enkelt är att bara peka ut en av parterna och skylla på den. Det är både företagen och konsumenterna tillsammans som skapar situationen.

Om det enbart skulle vara företagen så skulle det inte vara någon skillnad på priserna till konsument, för då är det bara företagen som kan tjäna på det. Nu är det dock inte så och konsumenterna har visat vad de vill genom sina köp, vilket marknaden anpassar sig efter. Konsumenterna vill ha lägre pris. Såklart söks fortfarande en viss grad av kvalitet, så om den dyker mer än priset så fungerar såklart inte flytten. Dock är inte bäst kvalitet det mest eftersökta då de dyraste men mest kvalitativa produkterna är ytterst sällan de bäst säljande i en produktkategori.

Jag vet inte vem som påstått att folk inte skulle ha råd med produkter men det är i alla fall inte jag. Folk skulle ha råd (eller ja, de skulle behöva prioritera mer vad man köper om allt blir dyrare men lönen består) men de vill inte betala så mycket om de inte behöver, så därför visar de att de föredrar när något tillverkas till lägre kostnad, oavsett om det innebär dåliga villkor för arbetare eller stöd av tveksamma regimer, och de köper den billigare varan när det inte är någon större kvalitetsskillnad.

Jag följer inte logiken i din sista mening. Hur menar du att fler får råd när något blir dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, det som är enkelt är att bara peka ut en av parterna och skylla på den. Det är både företagen och konsumenterna tillsammans som skapar situationen.

Om det enbart skulle vara företagen så skulle det inte vara någon skillnad på priserna till konsument, för då är det bara företagen som kan tjäna på det. Nu är det dock inte så och konsumenterna har visat vad de vill genom sina köp, vilket marknaden anpassar sig efter. Konsumenterna vill ha lägre pris. Såklart söks fortfarande en viss grad av kvalitet, så om den dyker mer än priset så fungerar såklart inte flytten. Dock är inte bäst kvalitet det mest eftersökta då de dyraste men mest kvalitativa produkterna är ytterst sällan de bäst säljande i en produktkategori.

Jag vet inte vem som påstått att folk inte skulle ha råd med produkter men det är i alla fall inte jag. Folk skulle ha råd (eller ja, de skulle behöva prioritera mer vad man köper om allt blir dyrare men lönen består) men de vill inte betala så mycket om de inte behöver, så därför visar de att de föredrar när något tillverkas till lägre kostnad, oavsett om det innebär dåliga villkor för arbetare eller stöd av tveksamma regimer, och de köper den billigare varan när det inte är någon större kvalitetsskillnad.

Jag följer inte logiken i din sista mening. Hur menar du att fler får råd när något blir dyrare?

Störtsa problemet är väll konsumtions, slit och släng och att det är global marknad. Men endå surt att alla inte spelar på samma villkor (som skurk diktaturer)
Men jag menar fortfarande det är inte konsumenterna som valt att företagen en gång i tiden flyttade sin produktion.
Det är helt och hållet för att företagen skulle fortsätta växa och tjäna mer. Allt ska vara så effektiv, allt ska växa.
Konsumenterna idag kan man säga är en del av problemet men det har "växt till" och blivigt så tack vare som det är, det är inte så konstigt man kan inte räkna med att alla ska "tänka rätt".

Vad jag menade på slutet är att hade vi inte haft produktion i billiga skurkstater så kanske saker hade varit dyrare här men vi hade väll tjänat mer också och allt kanske varit mer jämnt. Men det vill inte alla, det ska vara klyftor helt enkelt. Det hade inte heller varit nått som höll som det ser ut idag det var mest raljerande.

I slutändan skyller jag endå på dom företag som "förädiskt" flyttat ut sin produktion från bla detta land sparkat en massa arbetare osv.
Allt för att tjäna mer och växa sig större.
Inte så att jag missunnar arbetare i Kina men det är inte lika villkor helt enkelt.
Så lite sent nu känns det som att man börjar "Granska Kina", man borde gjort det för decennier sen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Okej sett den nu. Rätt bra överlag inte så mycket sneskildrat på något sätt men det är ju för att dokumentären var från Frankrike så är ju ganska neutralt då. För Sveriges del så tycker jag man kan köra Huawei rakt igenom det kommer vara sak samma. Men förstår ändå hur USA tänker för de är i krig med Kina även o det handlar om ekonomiskt krig "bara".

Går med på allt Huawei håller på med förutom den där "Säkra Städer" grejjen med massvis av övervakning. Nej fyfan det där är ju direkt taget ur 1984 och Karin Boyes mästerliga Kallokacin (väldigt läsvärd). Är totalt emot den där polisstatsövervakningen. Är en skrämmande tanke.

Glömde nämna Minority Report med. Fick flashbacks av den när man såg övervakningen. Asså får rysningar att det inte är fiktion längre som i filmen utan vi faktiskt är påväg till något liknande sakta men säkert.

"Säkra Städer" grejen är nog mer en marknad som öppnade sig i världen efter 9/11, Huawei är inte precis ensamma om att se den marknaden.
Utvecklingen mot massövervakning sen 9/11 är helt riktigt skrämmande!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Störtsa problemet är väll konsumtions, slit och släng och att det är global marknad. Men endå surt att alla inte spelar på samma villkor (som skurk diktaturer)
Men jag menar fortfarande det är inte konsumenterna som valt att företagen en gång i tiden flyttade sin produktion.
Det är helt och hållet för att företagen skulle fortsätta växa och tjäna mer. Allt ska vara så effektiv, allt ska växa.
Konsumenterna idag kan man säga är en del av problemet men det har "växt till" och blivigt så tack vare som det är, det är inte så konstigt man kan inte räkna med att alla ska "tänka rätt".

Vad jag menade på slutet är att hade vi inte haft produktion i billiga skurkstater så kanske saker hade varit dyrare här men vi hade väll tjänat mer också och allt kanske varit mer jämnt. Men det vill inte alla, det ska vara klyftor helt enkelt. Det hade inte heller varit nått som höll som det ser ut idag det var mest raljerande.

I slutändan skyller jag endå på dom företag som "förädiskt" flyttat ut sin produktion från bla detta land sparkat en massa arbetare osv.
Allt för att tjäna mer och växa sig större.
Inte så att jag missunnar arbetare i Kina men det är inte lika villkor helt enkelt.
Så lite sent nu känns det som att man börjar "Granska Kina", man borde gjort det för decennier sen.

Det är ju inte så att alla företag helt plötsligt flyttade, det har ju varit en pågående process och medan det handlar om att tjäna mer pengar så tjänar man ju mer pengar genom att tillgodose vad konsumenterna faktiskt efterfrågar. Det är ju naturligtvis inte så att företagen agerar i ett vakuum. Då det självklart inte bara är företagen som är giriga så efterfrågar konsumenterna främst så bra och billiga produkter som möjligt. Att det ska vara tillverkat i deras egna länder är en betydligt mindre attraktiv faktor, och företag som Wish har ju visat att man kan sälja på människor en hel del skit också om det bara är billigt.

Jag tror inte vi tjänat mer än vi gör idag om vi producerat här eftersom sådana produktionsarbeten inte är högre lönesatta, och det hade snarare varit färre som kunnat köpa allt det vi köper idag om så var fallet. Genom billig massproduktion har många saker fallit rejält i pris och eftersom vi i väst har höga löner överlag (och specifikt Sverige har haft bland de bästa reallöneökningarna de sista decennierna bland rika nationer) så kan även den relativt fattigare delen av befolkningen köpa en massa lyxprylar.

Vad gäller klyftor så bör det nog finnas en del, då försöken till kommunism har gått rätt dåligt, men visst finns även risken att de blir för stora. Ett land fungerar nog bäst om det finns en balans där man uppmuntrar att sträva efter att göra något bättre men där alla åtminstone har det bra.

Då jag inte anser att konsumenterna kan slita sig från att köpa det som ger mest valuta för pengarna så tror jag att det är politikerna som måste göra så arbeten stannar i landet. Man måste göra det dyrare för företagen att flytta utomlands då medan vi har det väldigt bra nu så får det inte gå för långt så pendeln börjar svänga åt andra hållet och vi inte har något av värde att producera. Vi i Sverige lever ju produktionsmässigt mycket på att tillverka saker av hög kvalitet utifrån hög kompetens hos arbetarna, men länder med billigare arbetskraft kommer ju komma ikapp och kanske förbi, vilket vi såklart redan sett i den högst komplexa branschen av datorkomponentstillverkning. Har de gjort språnget där kan de göra det varsomhelst.