Permalänk
Entusiast
Skrivet av Harbls:

Pommes på pizza kan nog vara något av det mest meningslösa jag någonsin skådat.
Ska man äta pommes så vill man ha lite krisp och valmöjligheten att äta utan sås eller att dippa det i någon sås.
Det nullifieras totalt om man slänger pommes på pizza och dränker det i sås och fett. Galenskap.
Nästan samma nivå av blasfemi som ananas på pizza. Usch!

Mycket jag tycker är meningslöst och/eller äckligt... you don't see me whining about it. Sen skriver du som att din åsikt är fakta... newsflash, it aint!

Skrivet av WhiteOnyx:

Aldrig fattat detta med vidrig pommes på en pizzA! tur att vi alla är olika!

Aldrig fattat det där med vidrig äcklig jävla satans lök i mat! Ja det är tur vi är olika...

Skrivet av hockexx:

Såg fin ut, en näve lök på den där så hade den varit perfekt och då helst gul lök!

Haha ja mitt svar här ovan var ironiskt... skulle du föredra det och det slängdes på så skulle du garanterat älska den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Skönt att jag inte är ensam... gul och röd lök är bland det äckligaste jag vet. Allt eftersom man blivit äldre har man lärt sig äta det mesta från att ha varit extremt petig som ung. Men lök är nåt jag aldrig lärt mig äta. Så man måste ju ALLTID korrigera alla rätter med kebabkött på då det tamefan alltid är lök på dessa...

Suck, ja... Lök. Usch. Sorgen när man glömmer och kommer hem med en massa lök! En maträtt ska ha balans mellan smakerna, inte vara "lök med tillbehör".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av go64:

Suck, ja... Lök. Usch. Sorgen när man glömmer och kommer hem med en massa lök! En maträtt ska ha balans mellan smakerna, inte vara "lök med tillbehör".

Ja merparten av folket äter ju lök och tycker om det... så jag förstår att det är en ingrediens på det mesta. Problemet är att om du får fel... då är den där förbannade löken så billig att det är nåt de inte snålat på. Så man får sitta och pillra tills maten är kall. Nästa nackdel för en som inte gillar det är att den är så pass märkbar och tar över varje tugga, så det är inget man skulle acceptera och äta ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Oh ja, det är på tok för mycket sås, speciellt på de där gyrospizzorna, men det blir väl för torrt annars om man tar bort grönsakerna som annars serveras i bröd och rullar.

Varför frågar du inte om du kan få såsen i burk när du beställer en gyrospizza?
Då kan du själv bestämma hur mycket sås du vill ha på pizzan, annars kan man även be om att få mindre sås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Mycket jag tycker är meningslöst och/eller äckligt... you don't see me whining about it. Sen skriver du som att din åsikt är fakta... newsflash, it aint!

Aldrig fattat det där med vidrig äcklig jävla satans lök i mat! Ja det är tur vi är olika...

Haha ja mitt svar här ovan var ironiskt... skulle du föredra det och det slängdes på så skulle du garanterat älska den!

Borde vara underförstått att det man skriver är baserat på ens egna åsikter. Annars hade det inte funnits utrymme för diskussion
angående vad som är gott eller äckligt, rätt eller fel.

Men okej! Jag ska förtydliga att det är mina åsikter hädanefter så du slipper berätta att det är min åsikt och inte din...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Harbls:

Borde vara underförstått att det man skriver är baserat på ens egna åsikter. Annars hade det inte funnits utrymme för diskussion.
Men ska förtydliga att det är mina åsikter hädanefter så du slipper berätta att det är min åsikt och inte din...

Problemet var att i stort sett allt du skrev var "så ska det vara", "så är det"... Jag skrev bara att "jag tycker lök är bland det värsta jag vet". Du lämnade inte mycket öppet för fortsatt diskussion. Om du inte gillar pommes på pizza, fine! Men om du läser det du skrev så är det inte öppet för mer diskussion och det var inte direkt "trevligt"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Problemet var att i stort sett allt du skrev var "så ska det vara", "så är det"... Jag skrev bara att "jag tycker lök är bland det värsta jag vet". Du lämnade inte mycket öppet för fortsatt diskussion. Om du inte gillar pommes på pizza, fine! Men om du läser det du skrev så är det inte öppet för mer diskussion och det var inte direkt "trevligt"...

Agree to disagree! Är som sagt underförstått att diskussioner om smak är personliga åsikter och inte fakta.
Då hade det som sagt inte funnits grund för att diskutera något.
Sen hade jag inget emot din synpunkt på lök. Vet att många tycker illa om lök så det är fullt acceptabelt även om jag inte håller med

Edit: Sen kan du ju ta en titt i övriga tråden. Inte bara jag som framstället min åsikt som "det enda rätta" eller whatever.
Det är lite den jargongen man får vänja sig vid när det kommer till ett så pass känsligt och viktigt ämne som kebab

Permalänk

Åk till Söderköping. Det finns en restaurang där som heter Vi&Ni. Beställ kebabrulle med vitlökssås. Du är väkommen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Harbls:

Agree to disagree! Är som sagt underförstått att diskussioner om smak är personliga åsikter och inte fakta.
Då hade det som sagt inte funnits grund för att diskutera något.
Sen hade jag inget emot din synpunkt på lök. Vet att många tycker illa om lök så det är fullt acceptabelt även om jag inte håller med

Ja jag kanske hakade upp mig på att du använde "man" istället för "jag"... och kommentaren inunder spädde kanske på irritationen lite. We good!

Permalänk

Som många redan nämnt så är det regel än undantag att nästan all pizza inklusive kebabpizza ska undvikas i Stockholms-området av ett par solklara anledningar. 1) Dåliga ingredienser av lågprismärke där främst osten oftast saknar någon som helst smak. 2) Endast blaskiga såser erbjuds. Stark röd sås (även kallad för getblod) eller Vitlöksblask. Endast vit kebabsås ska vara på pizzan och det existerar som vi inflyttade redan vet, knappt i Stockholm.

Men hör och häpna vänner! Efter 13 år som inflyttad Stockholmare så har jag hittat två pizzerior som faktiskt erbjuder kebab och såser som faktiskt inte är så långt ifrån hur det smakar ute på landet i mina fina hemtrakter!

1) Pizzeria Vedugnen i Alvik har, som ni redan listat ut, vedugnsbakade kebabpizzor med riktigt god vit kebabsås. Inget vitlöksblask här inte! Dock är den rätt begränsad så be om en extra burk.

2) Lilla Essingegrillens pizza - Den absolut enda kebabpizzan med pommes som är värd att äta i Stockholmsområdet. Ny ägare nu som bakar fantastiskt goda pizzor med välfriterade pommes och smakrika ingredienser som påminner om pizzan ute på landet där de vet hur det ska gå till. Detta stället erbjuder både riktig vit kebabsås men även en krämig gyros-sås som slår alla andra pizzeria-blask i huvudstaden. Finns på Foodora för utkörning om ni inte bor på ön. Rekommenderas varmt

Som alla redan skrivit så är annars Jönköpingskebaben och såser bäst i landet, finns inte så mycket mer att tillägga där.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

@§2:

Tja, nej det är en majonäsigare kebabsås, som i slutet tunnas med vatten, till exakt den perfekta tjockleken kebabsåsen du vill ha, filmjölks måtett är korrekt
vi körde 2 liter fil/gräddfil till 10 kg majonäs

skälet att basera på majonäs på krog är hållbarheten. många dressingar görs på tunnad majonäs istället för mjölkprodukter. Som till burgare (kött) dressing, hellre majjobaserat än fil/yougurt typ, även om det också kan vara gött, men i kyl håller det inte lika länge.

Flera tror dock inte det är majonäs eftersom de har en bild av majjonäs att vara tjock. Men gott blir det. Majonäs i sig är ju supergott hur som helst. Vill du lyxa tiull det ordentligt, basera den på hemslagen majjo..

men vatten (engelsk buljong) är din vän...

Låter vettigt. I min egen Holy Quest for The Kebabsås har jag redan uteslutit mjölkprodukterna som bas just p.g.a. den korta hållbarheten. Det blir helt orimligt i längden att dels behöva göra om såsen betydligt oftare, dels riskera att behöva slänga ut sås som hunnit bli dålig. Alternativt göra en mindre batch varje gång, vilket i slutändan också leder till merarbete.

Jag har ju varit inne på rapsolja, ägggula, lökpulver och ättika/vinäger/citronsyra. Ibland känner man sig som en idiot, exempelvis som när man läser ditt inlägg och inser att rapsolja + ägg + vinäger lika gärna hade kunnat skrivas som "majonäs"

5/1 blanding majo och fil skall definitivt prövas här hemma så småningom. The Knight Who Says SÅS tackar dig.

Permalänk
Medlem

Något som retar mig är namn som stark sås, mild sås och så vidare. Kan ju vara vad fan som helst.

I alla fall. Gyros eller kebab. Båda är goda.

Helst inslaget i pizzabröd som wrap. Vitlöksås blandat med ”starksås”. Ingen saltgurka om jag får välja och INGEN TOMAT!!!!

Man kan ha bearnaisesås på krbabpizza. Faktist jävligt gott om den är god.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Till er som ratar lök:

Jag kan tycka att lite rå gullök i ringar på en Kebabpizza Special (av typen Isbergssallad, färsk tomat, rå lök, fefferoni och färsk gurka) är helt okej. Nackdelen är ju att den måste ätas ganska snabbt för glöm att värma med sallad ovanpå.

Då är det ju självklart bara degen, tomatsåsen och eventuell ost som varit inne i ugnen. Kebab + grönsakerna läggs på efteråt.

Att ha lök på pizza innan den åker in i ugnen är ju bara rakt igenom vidrigt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av THB:

@RakatKadaver Mos istället för pommes är givet för mig när det kommer till kebabtallrik.

THANK YOU

Skrivet av Bussović:

@RakatKadaver:

Jag har inte provat. Älskar dock mos. Men känns inte rätt med kebab till
Har dock en polare som kör/kört med mos på sin pizza... Tror förvisso att det var köttfärs på den pizzan men ändå! Mos på pizza känns inte alls rätt

Jag lovar dig. Offra en gång för att byta ut moset. Ditt liv kommer bli frälst.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om American Pizza Pallace i Västerås. Amerikansk pan-pizza med kebabkött, rödlök, vitsås och bearnaisesås. Fantastiskt god! Gillar att köttet åker med genom ugnen så det blir vissa bitar som blir knapriga. Buffé med👍🏻

Permalänk
Medlem

Värst vad folk är kinkiga med lök. Jag tycker det är gott med lök, men på en kebabpizza försvinner den i smakhavet, så det spelar inte så mycket roll för mig om det är med eller utan. Är ju en ganska mild, lite söt smak, om de inte slänger på en hel lök i rå form efter ugnen. Men det kan ju vara gott det med

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Värst vad folk är kinkiga med lök. Jag tycker det är gott med lök, men på en kebabpizza försvinner den i smakhavet, så det spelar inte så mycket roll för mig om det är med eller utan. Är ju en ganska mild, lite söt smak, om de inte slänger på en hel lök i rå form efter ugnen. Men det kan ju vara gott det med

Är väl mer konsistensen av färsk rå lök som tillför en upplevelse till maten!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Nu orkar jag inte läsa hela tråden här men jag vill få två saker sagda.eller kanske tre.

För det första, det finns inget som gör en mer besviken när man kommer till ett matställe och är riktigt sugen på kebab, och så får man äcklig BANDKEBAB! Bandkebab är alltså, för er som inte vet, långa remsor av nötkebab. Tråkigt tuggmotstånd, lite halvgrå i färgen och nästan lite kokad i konsistensen. Nej, en riktigt kebab ska vara små slansor av fläskkött med mycket stekyta.

Sen hör man ju på namnet ville sås det ska vara; kebabsås. Ingen himla vitlökssås.

Och slutligen. Jönköping. Har du inte testat en bra Jönköpingskebab så kan du inte kalla dig kebabsmakare.

Jag kanske uppfattas som aggressiv och trångsynt, men det här är viktiga grejer!

Kebab != gyros men det har ni inte lärt er i Småland, det du vill ha är gyros som är en grekisk maträtt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Kebab != gyros men det har ni inte lärt er i Småland, det du vill ha är gyros som är en grekisk maträtt.

Exakt så! Har ocksås vårt för folk som blandar ihop kebab och gyros. Olika saker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

@RakatKadaver Mos istället för pommes är givet för mig när det kommer till kebabtallrik.

Åker du till Linköping så prova stångebrogrillen, där serverar de tunnbröd med mos och bla. Kebab. Går även att få med räksallad till på klassiskt svennebanan manér, min sambo älskar det, jag är inte lika såld på combon

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Exakt så! Har ocksås vårt för folk som blandar ihop kebab och gyros. Olika saker!

Glömmer aldrig klassresan till Oskarshamns kärnkraftverk i gymnasiet när vi hade förbeställt pizza på nåt hak o muslimerna i klassen tagit kebabpizza, tji fick dom när det serverades gyros ”det här är kebab” fick de som svar 😂

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Äntligen något jag har expertis inom!

Den godaste kebabpizzan kan hittas i Smålands skogar och består av en kebabpizza med pommes och isbergssallad på. Ovanpå det är det blandad sås (mild och stark sås i lika proportioner). Allt detta vilar uppå en lagom tjock botten som inte viker sig när man tar en slice.

Den godaste icke-pizzan kan hittas i Schweiz. En döner mit alles, förutom tomat. Utsökt. De kör dönern lövtunn i många lager, rikligt med finstrimlad sallad och finskurna grönsaker, allting i ett nybakt pitabröd. Hemligheten är att inte ha för mycket kebab då det tar över, balansen är viktig! Det hela avslutas såklart med "scharf" sås. Delikat och nästan humant prissatt (för att vara Schweiz). Aldrig hittat så god kebab i bröd i Sverige

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

@Viktorph:

stället finns kvar, det finns även en "filial" inne på filmstan nu som serverar enligt samma koncept fast kycklingkebab istället, tror den lilla kostar en tjuga eller nåt nuförtiden, lika goda som alltid dock

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187323-d134104...

SÅ ser och smakar min ultimatekebab. Döner är såååå mycket bättre än skiten vi får i Sverige tyvärr.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g187323-d134104...

SÅ ser och smakar min ultimatekebab. Döner är såååå mycket bättre än skiten vi får i Sverige tyvärr.

Ser ut som fläskkött. Det där är med andra ord gyros. Ser dock jäkligt gott ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

"Aldrig fattat det där med vidrig äcklig jävla satans lök i mat! Ja det är tur vi är olika..."

"Haha ja mitt svar här ovan var ironiskt... skulle du föredra det och det slängdes på så skulle du garanterat älska den! :)"

Tvivlar inte, vi har dock inte den såsen här i norr.

Angående pommes har jag aldrig provat en pizza med pommes på förr, men nog bör det fungera i lagom mängd. Kan man smaska pizzadeg vilket är en stor beståndsdel i pizza så är nog inte en lägre andel friterad potatis särskilt motsträvande. För övrigt är det jävligt gott att dränka pommes i sås med mera. Annars hade inte poutine varit så stort i Canada.

Att man inte gillar lök dock kan jag förstå. Själv åt jag en macka igår med en hel del kött och sallad med lök och det smakade fasen lök i käften tills jag åt middag idag igen. Trots att jag borstat tänderna morgon och kväll. En stor anledning till att vissa har en "Lök-skärbräda"

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

@Harbls: Stället heter dock grönsakskebap på tyska och den var också den jag främst syftade på

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Mitt val av kött är definitivt lamm, vilket också ska va orginalköttet i dönerkebab om jag nu inte fått det helt om bakfoten

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Kebab != gyros men det har ni inte lärt er i Småland, det du vill ha är gyros som är en grekisk maträtt.

Jag citerar @Extremaz

Skrivet av Extremaz:

Äntligen då läst igenom alla inlägg! Blivit en stor tråd snabbt!

Först och främst. Ordet kebab betyder inte automatiskt att det är nötköttskebab. Det finns flera olika typer av bearbetat kött att fylla i en kebab, som nötkött, lammkött, fläskkött eller kycklingkött. Nötkött är dock det vanligaste köttet och därför omnämns det oftast som bara "kebab". Om kebaben är av fläskkött kallas den ofta istället för gyros. Dock är begreppet "gyros" inte vida känt av Sveriges befolkning enligt personliga erfarenheter.

Tex om du beställer en kebab nere i Malmö så får du istället ofta välja vilken typ av kött som du vill ha. Medans vissa ställen endast hade en typ av kebab så ibland kunde man få en "gyrostallrik" när man beställt en kebabtallrik då de använde sig av fläskkebab. Vi hittade kanske 2 ställen som hade ordet gyros i sin meny.