Ersätta gammal döende server, vad bygger ni nu?

Permalänk
Medlem

Ersätta gammal döende server, vad bygger ni nu?

Hallå!

Har tre servrar hemma med följande spec:
E3-1230 v2
32GB ECC RAM
Supermicro X9SCL-II
VMware ESXi 6.5

Kör bland annat pfSense, Pihole, och en dockerhost.

Nu håller en på att dö, den slutar att svara på ping efter ca 8h, jag kommer inte åt den i VMware och alla VMar slutar att svara.
Har bytt NIC och HBA-kort men det verkar inte hjälpa, så antagligen så är moderkortet eller CPU paj.

Jag skulle gärna vilja konsolidera lite, så mitt mål är att gå ner till en server för NAS och en server för VMware. Jag tänker mig att jag behåller en av de fungerande servrarna som NAS och så söker jag en ny server för virtualisering.

Kollade på T40, 4600kr just nu, man kan uppgradera den till 64GB RAM vilket lockar, men jag klarar mig egentligen på 32GB just nu om jag slänger några VM:ar och flyttar över lite workload till min NAS.

Dell-servern ligger på under 5k vilket är attraktivt och så slänger man på lite RAM på det. Hade egentligen tänkt och letat efter något med ECC-RAM men eftersom jag behåller min NAS och tänkte köra lite div VM så kanske jag inte behöver ECC...

Men jag bygger gärna själv och har sett att man verkar få mycket för pengarna med AMD Ryzen-plattformen.

Vad har ni byggt på sistone?

Krav:

  • ska kunna uppgraderas till 64GB RAM

  • stöd för AES-NI

  • CPU ska vara snabbare (högre passmark) än E3-1230 v2

  • Dra så lite ström som möjligt

Ryzen 3600 ser just minst sagt lockande ut just nu och rätt mycket mer kräm än T40, typ:
AMD Ryzen 5 3600
ASRock B450M Pro4
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB (CMK32GX4M2B3200C16)

för under 5k

Man skulle kunna titta på t.ex. Intel 10400 som släpps för runt samma pris som 3600, men kollar man benchmark på 9400 så verkar Ryzen ha betydligt högre benchmark scores. Dyrt med socket 1200-moderkort också.

TL;DR
Ryzen 3600-plattform enligt ovan, ser det ok ut? Eller satsa på Dell T40 (sämre prestanda för samma pris men ECC, Intel AMT remote management)
Den ska vara igång 24/7 så låg strömförbrukning är viktigt och den ska va stabil.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag har tittat precis på den Ryzen-setupen du listat i flera månader, eventuellt med ECC-minne istället. För ditt användningsområde verkar det bra, jag har gått och dragit mig för jag skulle egentligen vilja ha nästa generation av Intel Avoton (eller motsvarande). Om jag förstått det rätt ska detta ECC-minne vara kompatibelt med ASRock B450M Pro4.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Jag har tittat precis på den Ryzen-setupen du listat i flera månader, eventuellt med ECC-minne istället. För ditt användningsområde verkar det bra, jag har gått och dragit mig för jag skulle egentligen vilja ha nästa generation av Intel Avoton (eller motsvarande). Om jag förstått det rätt ska detta ECC-minne vara kompatibelt med ASRock B450M Pro4.

Tack!
Jag struntar nog i ECC den här gången, har inget som är så kritiskt att det skulle behövas ECC.

Bra pris på dessa så jag plockar nog två kit på en gång (jag skiter i RGB men det är ju bäst kr/GB)
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/a...

[edit] Äh de verkar vara single rank? Svårt att hitta info men fattar att jag ska ha dual rank iaf[/edit]

Borde väl funka med en Ryzen 3600?

Proxmox på det så blir det en fin server

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

ska du gå på 64 gb så tippsar jag om att fundera på 2 x 32 så att du har tvp platser lediga för framtida behov

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Har själv en T30 som jag är mycket nöjd med! Tror dock att det blir mer prisvärt att köpa ett ryzenbygge, xeon 4 core lämnar en del att önska. Remote management kan du nog ändå få till genom proxmox och VPN.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, sitter och funderar på om jag ska vänta på B550 men kliar i fingrarna.
B450 som jag har valt har bara stöd för 64GB så jag har plockat 4x16GB för 3100 kr, men 2x32GB ligger på 3850 kr så det blir ju ett steg upp förstås.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jaha, läste på lite och nu släpps ju snart 10400 och B460-korten ser bra ut och hamnar antagligen i samma prisklass som AMDs B550.

Blir knepigt det här, jag kör ju detta enbart som virtualiseringsserver med mest last på MariaDB och php7.
Frågan är alltså om Ryzen 3600 eller Intel 10400F är snabbast.

Är lite fundersam kring AMDs CCX och hur det påverkar virtualisering men vet inte om det är ett problem i 3000-serien.
T.ex. om jag tilldelar 8 vCPU till en VM, då kommer det garanterat att vara fördelat över två CCX och ge vissa latency penalties.
Vad jag förstår så har Intel inte samma design så där får man inte samma performance penalty.
Men å andra sidan, om man börjar pinna trådar till cores så kanske det är bättre latency än Intels ringbus. Mer meck dock...

Ett system med Ryzen 3600 + B550 kommer nog att kosta lika mycket som Intel 10400F + B460 så frågan är vad som ger bäst prestanda.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Tack för svaren, sitter och funderar på om jag ska vänta på B550 men kliar i fingrarna.
B450 som jag har valt har bara stöd för 64GB så jag har plockat 4x16GB för 3100 kr, men 2x32GB ligger på 3850 kr så det blir ju ett steg upp förstås.

Det är CPU som styr vilka minnen som är supporterade, inte moderkortet. Minneskontrollern är integrerad på AM4 CPU-er.

Därmed är det troligen bara så att tillverkaren inte har testat med 32 gb moduler. Tittar du på tex b450 tomahawk max så listar de flera 32 gb moduler och det finns folk på reddit som har testat åtminstånne 96GB på 450

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jaha, läste på lite och nu släpps ju snart 10400 och B460-korten ser bra ut och hamnar antagligen i samma prisklass som AMDs B550.

Blir knepigt det här, jag kör ju detta enbart som virtualiseringsserver med mest last på MariaDB och php7.
Frågan är alltså om Ryzen 3600 eller Intel 10400F är snabbast.

Är lite fundersam kring AMDs CCX och hur det påverkar virtualisering men vet inte om det är ett problem i 3000-serien.
T.ex. om jag tilldelar 8 vCPU till en VM, då kommer det garanterat att vara fördelat över två CCX och ge vissa latency penalties.
Vad jag förstår så har Intel inte samma design så där får man inte samma performance penalty.
Men å andra sidan, om man börjar pinna trådar till cores så kanske det är bättre latency än Intels ringbus. Mer meck dock...

Ett system med Ryzen 3600 + B550 kommer nog att kosta lika mycket som Intel 10400F + B460 så frågan är vad som ger bäst prestanda.

Med tanke på att det brukar vara dött lopp mellan 10600K och 3600 så ser det nog ut som om 3600 har rätt mycket marginal till 10400F (10600K är 500 MHZ snabbare än lillebror i turbo och 1.2 GHZ i baseclock)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

En fråga jag har är varför du börjat titta på B550 istället för B450? B550 ger dig inga fördelar och kostar mer. Om priset är viktigt som de verkar vara så är ju B450 den krets som ger dig mest valuta för pengarna. Och de du sparar in på kan du lägga på minnet och då plocka 2x32GB med gott samvete.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

b550 har stöd för pcie4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Hallå!

Har tre servrar hemma med följande spec:
E3-1230 v2
32GB ECC RAM
Supermicro X9SCL-II
VMware ESXi 6.5

Kör bland annat pfSense, Pihole, och en dockerhost.

Nu håller en på att dö, den slutar att svara på ping efter ca 8h, jag kommer inte åt den i VMware och alla VMar slutar att svara.
Har bytt NIC och HBA-kort men det verkar inte hjälpa, så antagligen så är moderkortet eller CPU paj.

Jag skulle gärna vilja konsolidera lite, så mitt mål är att gå ner till en server för NAS och en server för VMware. Jag tänker mig att jag behåller en av de fungerande servrarna som NAS och så söker jag en ny server för virtualisering.

Kollade på T40, 4600kr just nu, man kan uppgradera den till 64GB RAM vilket lockar, men jag klarar mig egentligen på 32GB just nu om jag slänger några VM:ar och flyttar över lite workload till min NAS.

Dell-servern ligger på under 5k vilket är attraktivt och så slänger man på lite RAM på det. Hade egentligen tänkt och letat efter något med ECC-RAM men eftersom jag behåller min NAS och tänkte köra lite div VM så kanske jag inte behöver ECC...

Men jag bygger gärna själv och har sett att man verkar få mycket för pengarna med AMD Ryzen-plattformen.

Vad har ni byggt på sistone?

Krav:

  • ska kunna uppgraderas till 64GB RAM

  • stöd för AES-NI

  • CPU ska vara snabbare (högre passmark) än E3-1230 v2

  • Dra så lite ström som möjligt

Ryzen 3600 ser just minst sagt lockande ut just nu och rätt mycket mer kräm än T40, typ:
AMD Ryzen 5 3600
ASRock B450M Pro4
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB (CMK32GX4M2B3200C16)

för under 5k

Man skulle kunna titta på t.ex. Intel 10400 som släpps för runt samma pris som 3600, men kollar man benchmark på 9400 så verkar Ryzen ha betydligt högre benchmark scores. Dyrt med socket 1200-moderkort också.

TL;DR
Ryzen 3600-plattform enligt ovan, ser det ok ut? Eller satsa på Dell T40 (sämre prestanda för samma pris men ECC, Intel AMT remote management)
Den ska vara igång 24/7 så låg strömförbrukning är viktigt och den ska va stabil.

Detta är ju lite över budget men har du funderat på Intel NUC? Senaste generationen stödjer 64GB ram (förra fungerade med 64, om än inte supportat). Låg strömförbrukning, helt OK CPU:er och dom låter inte.

Variant med 32GB ram:

Kanske värt att spara ihop till? Dock kommer pfsensen att få köras i single NIC. Kanske inte helt lätt (?)

Saknar dock iLo eller liknande remotestöd, ECC osv..

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Tycker även jag att du bör titta lite mer åt B450.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tomle:

Hallå!

Har tre servrar hemma med följande spec:
E3-1230 v2
32GB ECC RAM
Supermicro X9SCL-II
VMware ESXi 6.5

Kör bland annat pfSense, Pihole, och en dockerhost.

Nu håller en på att dö, den slutar att svara på ping efter ca 8h, jag kommer inte åt den i VMware och alla VMar slutar att svara.
Har bytt NIC och HBA-kort men det verkar inte hjälpa, så antagligen så är moderkortet eller CPU paj.

Jag skulle gärna vilja konsolidera lite, så mitt mål är att gå ner till en server för NAS och en server för VMware. Jag tänker mig att jag behåller en av de fungerande servrarna som NAS och så söker jag en ny server för virtualisering.

Kollade på T40, 4600kr just nu, man kan uppgradera den till 64GB RAM vilket lockar, men jag klarar mig egentligen på 32GB just nu om jag slänger några VM:ar och flyttar över lite workload till min NAS.

Dell-servern ligger på under 5k vilket är attraktivt och så slänger man på lite RAM på det. Hade egentligen tänkt och letat efter något med ECC-RAM men eftersom jag behåller min NAS och tänkte köra lite div VM så kanske jag inte behöver ECC...

Men jag bygger gärna själv och har sett att man verkar få mycket för pengarna med AMD Ryzen-plattformen.

Vad har ni byggt på sistone?

Krav:

  • ska kunna uppgraderas till 64GB RAM

  • stöd för AES-NI

  • CPU ska vara snabbare (högre passmark) än E3-1230 v2

  • Dra så lite ström som möjligt

Ryzen 3600 ser just minst sagt lockande ut just nu och rätt mycket mer kräm än T40, typ:
AMD Ryzen 5 3600
ASRock B450M Pro4
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB (CMK32GX4M2B3200C16)

för under 5k

Man skulle kunna titta på t.ex. Intel 10400 som släpps för runt samma pris som 3600, men kollar man benchmark på 9400 så verkar Ryzen ha betydligt högre benchmark scores. Dyrt med socket 1200-moderkort också.

TL;DR
Ryzen 3600-plattform enligt ovan, ser det ok ut? Eller satsa på Dell T40 (sämre prestanda för samma pris men ECC, Intel AMT remote management)
Den ska vara igång 24/7 så låg strömförbrukning är viktigt och den ska va stabil.

Vänta in en B550-bräda (en som stödjer ECC), en R6 3600 och två sådana här Samsung DDR4 2666MHz ECC Reg 32GB, 2002 kr/st.
De är inte registrerade även om prisjakt uppger så, klicka på länkarna så ser du.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@tomle Ipmi / drac / ILO ska inte underskattas map servrar.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vänta in en B550-bräda (en som stödjer ECC), en R6 3600 och två sådana här Samsung DDR4 2666MHz ECC Reg 32GB, 2002 kr/st.
De är inte registrerade även om prisjakt uppger så, klicka på länkarna så ser du.

Många ECC-minnen (som det du länkar) är registrerade, särskilt de med hög kapacitet, medan moderkort i konsumentklass oftast bara stöder icke-registrerade minnen. Så man får vara lite försiktig.

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt mig detta själv för min mini-itx-server:
Ryzen 2700X - 2295kr (för 8c/16t)
MSI B450I Gaming Plus AC - 1463kr (mini-itx + B450)
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x16GB 1700kr

Man kanske kan köra en bräda med A320 (Asus Prime A320I-K/CSM) eller X470 (Biostar X470NH) om man vill spara några hundringar till.

5400kr

En 3600 är några hundringar billigare så klart. Och bättre i singeltråd än 2700X. 1600 AF är ju ett annat alternativ. Ombrandad 2600 som är VÄÄLDIGT billig (1300-1400kr).

Mer:
Kingston KC2000 M.2 250GB
WD Purple WD20PURZ 64MB 2TB
Kolink Satelite eller Fractal Design Core 500

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av deltascu:

Många ECC-minnen (som det du länkar) är registrerade, särskilt de med hög kapacitet, medan moderkort i konsumentklass oftast bara stöder icke-registrerade minnen. Så man får vara lite försiktig.

De som jag länkar är inte registrerade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De som jag länkar är inte registrerade.

Bra, då är det prisjakts produktsida du länkade till som är fel. Om du kollar på din länk står det ju Samsung DDR4 2666MHz ECC Reg 32GB, och det står också i dess produktegenskaper att minnet är registrerat. Jag har skickat in ett ändringsförslag till prisjakt.

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt kring GPU? R5 3600 har ingen inbyggd grafikdel.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Hur har du tänkt kring GPU? R5 3600 har ingen inbyggd grafikdel.

Behövs en sån annat än nöjligtvia under konfiguration av bios?

Permalänk

Det jag gör är att när jag köper ny stationär så flyttar jag över komponenterna från stationära till servern, förutom grafikkort. Köper ofta till RAM i samband med detta och har nätverkskort jag flyttar över från gamla servern till nya. När jag köper stationär så ser jag till att den har det jag behöver i servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Tack!
Jag struntar nog i ECC den här gången, har inget som är så kritiskt att det skulle behövas ECC.

Bra pris på dessa så jag plockar nog två kit på en gång (jag skiter i RGB men det är ju bäst kr/GB)
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/a...

[edit] Äh de verkar vara single rank? Svårt att hitta info men fattar att jag ska ha dual rank iaf[/edit]

Borde väl funka med en Ryzen 3600?

Proxmox på det så blir det en fin server

Får Du verkligen ECC funktion med 3600 eller är det bara så att 3600 accepterar ECC minnen?

Permalänk
Medlem

bara 4x sata, tänk på det

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Kul att det kom så många svar
Kom under helgen fram till att det är switchen som är trasig, har två NICar i en LAG och plötsligt så får jag packet loss på länken. Bytte nätverkskort i servern, bytte PCIe-plats, samma problem och nu har jag fått samma problem med packet loss på en länk till en annan server också. Zyxel skickar en ny på garantin.

Men nu har jag ju sett fram emot att bygga en ny server (=dvs även att bygga ihop den är en stor del av glädjen), så det blir väl en ny server iaf. Väntar in lanseringarna av B550, B460 och hoppas att priserna rör på sig nedåt.

Skrivet av mats42:

Med tanke på att det brukar vara dött lopp mellan 10600K och 3600 så ser det nog ut som om 3600 har rätt mycket marginal till 10400F (10600K är 500 MHZ snabbare än lillebror i turbo och 1.2 GHZ i baseclock)

Ja, frågan är dock hur/om scheduleringen påverkar hur trådarna fördelas över CCX, Ryzen har ju problem med latens om du behöver switcha mellan de två CCX

Skrivet av HC-8315:

En fråga jag har är varför du börjat titta på B550 istället för B450? B550 ger dig inga fördelar och kostar mer. Om priset är viktigt som de verkar vara så är ju B450 den krets som ger dig mest valuta för pengarna. Och de du sparar in på kan du lägga på minnet och då plocka 2x32GB med gott samvete.

B550 känns mer framtidssäker, fler SATA-portar. Ett 10G NIC käkar 8 PCIe lanes, så då blir det 4x kvar om jag vill utöka, t.ex. med ett HBA. Iofs samma på B450. Där ger B460 fler lanes med stöd för två M.2 NVMe, B450 ger 1xNVMe och 1xSATA, B550 delar lanes mellan M.2 plats 2 och SATA 5&6.

Skrivet av qhrizz:

Detta är ju lite över budget men har du funderat på Intel NUC? Senaste generationen stödjer 64GB ram (förra fungerade med 64, om än inte supportat). Låg strömförbrukning, helt OK CPU:er och dom låter inte.

Variant med 32GB ram: https://www.webhallen.com/api/cart-img/312587,292378,240222

Kanske värt att spara ihop till? Dock kommer pfsensen att få köras i single NIC. Kanske inte helt lätt (?)

Saknar dock iLo eller liknande remotestöd, ECC osv..

Har faktiskt inte alls tänkt på NUC, iofs 6/12 kärnor/trådar men en base clock på bara 1,1Ghz. Kommer att ha en del last på den och vill kunna köra iaf 1 SSD och två SATA-diskar. Har 1Gbit/s internet så vill kunna köra minst 2x1G men kommer antagligen att uppgradera till 10G i år och behöver då minst en PCIe-plats.

Skrivet av maweric:

Tycker även jag att du bör titta lite mer åt B450.

Fair enough.

Skrivet av Ratatosk:

Vänta in en B550-bräda (en som stödjer ECC), en R6 3600 och två sådana här Samsung DDR4 2666MHz ECC Reg 32GB, 2002 kr/st.
De är inte registrerade även om prisjakt uppger så, klicka på länkarna så ser du.

Jo det varkar vara många som tycker att jag ska köpa 2x32GB ECC, ska fundera på saken igen.

Skrivet av mille74:

@tomle Ipmi / drac / ILO ska inte underskattas map servrar.

Sant, och jag har tänkt tanken många gånger tidigare när jag har behövt släpa lådan till TVn för att få någon grafik ut. Ryzen 3600 har ju inte ens inbyggd grafik så då blir det dessutom till att leta fram ett grafikkort. Det talar ju för Intel utan F.

Behöver gå upp en del i pris för att få ipmi, tyvärr verkar det enligt prisjakt inte finnas några mATX-kort med IPMI som har Socket AM4 eller 1200

Skrivet av hakd:

bara 4x sata, tänk på det

Precis, därför jag funderade på B550.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

AMDs processorer är snabbare. Däremot har Intel lägre energiförbrukning, särskilt i idle vilket var viktigt för dig. Frågan är hur stor skillnad du skulle få om du underklockar Ryzen processorn, skulle inte förvåna mig om du får ner förbrukning rejält då.

Men du sitter redan nu på en Xeon E3-1230 v2 så några större skillnader i förbrukning blir det inte om du byter till en Ryzen. Tror Ryzen 5 3600 drar något mer än E3-1230 men bör vara dött lopp.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Får Du verkligen ECC funktion med 3600 eller är det bara så att 3600 accepterar ECC minnen?

Det är där som problemet har legat ganska länge, AMD garanterar inte att konsument-cpu:ernas ECC verkligen går att använda, och det är verkligen inte enkelt att hitta en kombo av cpu + moderkort som bevisligen fungerar (det räcker inte att de har stöd för ECC-minnen, ECC måste fungera).

Detta, i kombination med att jag inte hittat något AM4-moderkort som har inbyggd IPMI, är anledningen till att jag fortfarande kör med Intel i min server (en snål E-2124 på ett Supermicro X11SCL-F med Samsung ECC-minnen).

Önskar att AMD även dök upp officiellt i småbolags/hemserver-segmentet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Just nu sitter jag med denna server. Men vet ej vad man ska göra med den just nu har 2 Minecraft servar och mina andra saker Gmail och andra små saker i den.

2st: Intel® Xeon® Processor E5-2667 v4, 3.60 GHz 25 MB Intel® Smart Cache
768GB Ram tror det var 2800Mhz.
GPU: PNY Quadro P4000 8GB
3st 4TB HDD, 4 st SSD 500GB, M.2 500GB. Hyper + 3st Windows Server.
2x 850Watt 80+ Gold, Batteri backup upp till 30Mim - 45 Min,
1000 x 1000 Mbit.

Behöva inte byta en bra tag. kanske bara fixa nya CPUer.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är där som problemet har legat ganska länge, AMD garanterar inte att konsument-cpu:ernas ECC verkligen går att använda, och det är verkligen inte enkelt att hitta en kombo av cpu + moderkort som bevisligen fungerar (det räcker inte att de har stöd för ECC-minnen, ECC måste fungera).

Detta, i kombination med att jag inte hittat något AM4-moderkort som har inbyggd IPMI, är anledningen till att jag fortfarande kör med Intel i min server (en snål E-2124 på ett Supermicro X11SCL-F med Samsung ECC-minnen).

Önskar att AMD även dök upp officiellt i småbolags/hemserver-segmentet.

https://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=X5... , https://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=X4... t.ex. existerar rent teoretiskt, men verkar inte finnas att få tag på i praktiken (och prislappen verkar lite väl saftig baserat på spåren man faktiskt hittar)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av deltascu:

Bra, då är det prisjakts produktsida du länkade till som är fel. Om du kollar på din länk står det ju Samsung DDR4 2666MHz ECC Reg 32GB, och det står också i dess produktegenskaper att minnet är registrerat. Jag har skickat in ett ändringsförslag till prisjakt.


Bra, missade hur man lämnar in ändringsförslag.
De anges som UDIM på Samsungs hemsida.
https://www.samsung.com/semiconductor/dram/module/M391A4G43MB...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |