Permalänk
Medlem

Denna tråd blir bara bättre och bättre. Nu har man t.o.m. recept på att göra egen kebab samt sås. Tråden bokmärks här.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sometime:

Du tror att det är svenskt kött eller? Det är importerat från och halalslaktat i andra länder, och ja ofta är det utblandat med andra typer av kött, vilket bara gör det hela ännu vidrigare.

Jag menade inte att det var utblandat, bara att köttet på kebab, i alla fall här i Göteborg, ofta är fläskkött. Karré. Den brukar vara svensk eller dansk, som det mesta fläskköttet häromkring. Nötkebab kan förstås vara halal, men det är inget jag lägger vikt vid åt något håll. Däremot försöker jag undvika att äta kebab som kommer från stora (importerade) köttfärsstycken, inte så mycket på grund av köttkvaliteten utan för att det inte är alls lika gott som kebab på "helt" kött.

Men är du nöjd med din sillamacka så för all del.

Skrivet av Blacksheep:

Vi brukar skoja och säga "Halal slaktad Gris"

Annars är det Gyrosen som baseras på fläskkarre

Och det stämmer de allara flesta andra färdigskurna an NÖT (halal slaktade) kebab bitar är oftast importerade från Holland.

Det där med halal slakt, skiljer sig från vissa troende muslimer till andra beroende på hur hårt de håller/följer på reglerna
Vissa kan tillåta att djuret får bedövas innan man slaktar det via halspulsådern, för att dränera det på blod, andra inte. Det är där det stora kruxet är, att vi anser att djuret skall bedövas innan för att inte lida,, (så mycket)
att vi sedan slaktar lika dant efter bedövningen, är det ingen skillnad på.

Det andra med att strupen skall vara vänd mot mekka och att en del av koranen läses up då slakten sker ordnar man lätt på kyckling tex genom att se till att banden de hålls uppe i, går i sådan riktning att de blir mot mekka, när huvet huggs av, och att sedan låter man ett inspelat ljud spelas up på just slaktramsan (bismillah) som betyder , i guds namn. :), är allt som behövs för att det skall få kallas halalslaktat..om man kan godta att den bedövas innan slakt vill säga..

Jo, jag är medveten om vad halalslakt innebär. Men det är olagligt att inte bedöva djuret innan slakt här i Sverige och i flera andra länder däribland Nederländerna. Alltså är den enda praktiska skillnaden i slakt att en bön läses upp, och att riktningen på djuret är viktig förstås. Sen, kebabkött som importeras är ju främst av typen "stor klump av köttfärs" och inte de tunna köttstyckena som träs upp på spettet som ju är bra mycket godare.

Skrivet av aToria:

Jag äter inte kött som kocken själv inte skulle äta, därav blir det aldrig fläskkött på kebaben.

... och ingen skinka på pizzan. Nej det är väl inte helt fel att tänka så, samtidigt är det ju väldigt gott med fläskkebab, vilket väger över för min del. Sen är det ju inte riktigt så viktigt när det gäller kebab och liknande snabbmat, det är inte så att kocken smakar av köttet löpande och står där och häller på en nypa av det ena och en av det andra eller så, utan de tar sin färdiga kryddblandning/sås och kör på. Däremot att gå på någon experimentell finkrog och käka kött när kocken är vegetarian eller liknande kanske kan bli lite problematiskt. Inte för att det har hindrat mig tidigare, och gott har det ju varit ändå liksom, men där håller argumentet lite bättre.

Citat:

Jag gillar inte 'kebabsås' som koncept, påhittat för bajsnödigt folk.

Det ska vara en starksås baserad på harissa, ni som snackar sriracha är ju ute i sydostasien och snurrar.

Den vita såsen bör givetvis vara yogurt baserad, precis som i Turkiet, Libanon, Syrien, etc..

Fast nu förutsätter du två såser, stark- (tomat-?) sås och vit sås. På västkusten och i södra Sverige har man en kebabsås, den kan vara stark eller mild, eller vitlökssås. Det är en ganska distinkt sås och i mina ögon en viktig del av kebaben. Jag har fått liknande sås på andra ställen också, om än inte exakt samma. Den tyska kebaben är generellt väldigt bra, och finns med ett antal olika såser att välja på där det ofta finns tomatbaserad men nästan alltid en tjockare ljusare sås mer som den (väst-) svenska exempelvis. Många anser också att dagens kebab härstammar från just Tyskland då det var där som det blev gatumat och där man lanserade grönsaker till den och så.

Citat:

De bästa kebaberna man ätit, framförallt i Tyskland och Turkiet har haft 2 såser. I Stockholm är allt så fruktansvärt vidrigt, men iställe för att fega ur och dra nån mix nån Glenn har hittat på borde de åka på studieresa utomlands.

Skulle också vilja slå ett slag för mer riven rödkål i kebab med bröd/rulle i sverige, det ser man inte ofta men är väldigt gott.

Falafel serveras ofta med rödkål eller vitkål och mer "autentiska" tillbehör som majrova och hummus, vet inte varför det så sällan finns som alternativ till kebaben.

En trend som är tydlig i denna tråden i alla fall är alldeles för mycket sås. Hade jag velat ha kebabsoppa så hade jag bett om det liksom.

Permalänk
Avstängd

Inte bra att läsa i denna tråd innan man fått middag. Tyvärr blir det inte kebab idag då det finns rester i kylen från helgen som ska ätas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Istanbul kebab i spiralens galleria i Norrköping har haft extremt god kebab ända sedan jag var liten grabb. Då köpte man alltid de små (45gr kött) som då kostade 10kr och tog bara kött och sås (i ett litet pitabröd) idag är man vuxen, tar den stora kebaben med ”allting på” dvs sallad, rödlök, fefferoni samt tomat/vitlökssås. De har även riktigt bra pommes till sina tallrikar, perfekt knaprig, aldrig sladdrig

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Imorgon ska jag köpa mig en kebabpizza från min lokala pizzeria. Kommer med bild för att visa upp!

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Administrativ avgift

@Sometime: Vad går du på för backstreet pizzera? Den hade blivit nerstängd direkt.

Halal i Sverige är i princip att en präst signerat kulan - inget annorlunda jämfört med vanlig slakt. Det är en kompromiss som gått igenom och folk accepterar det.

Till er andra som pratar om hemmagjord kebab så går det att göra själv men man käkar ju kebab för det är snabbt o enkelt. Börjar man göra det själv försvinner ju poängen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Givetvis en Vikingbåt med Starkast möjliga tomatsås och vitlökssås

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte läsa hela tråden här men jag vill få två saker sagda.eller kanske tre.

För det första, det finns inget som gör en mer besviken när man kommer till ett matställe och är riktigt sugen på kebab, och så får man äcklig BANDKEBAB! Bandkebab är alltså, för er som inte vet, långa remsor av nötkebab. Tråkigt tuggmotstånd, lite halvgrå i färgen och nästan lite kokad i konsistensen. Nej, en riktigt kebab ska vara små slansor av fläskkött med mycket stekyta.

Sen hör man ju på namnet ville sås det ska vara; kebabsås. Ingen himla vitlökssås.

Och slutligen. Jönköping. Har du inte testat en bra Jönköpingskebab så kan du inte kalla dig kebabsmakare.

Jag kanske uppfattas som aggressiv och trångsynt, men det här är viktiga grejer!

Permalänk
Medlem

_Riktig_ kebabtallrik är nötkött med pommes. Vitlöksås och några skvättar stark sås. Fefferoni, sallad och lök.

Gyrostallrik (Fläsk/Lamm) är något helt annat. Blir tokig på folk som kallar gyrostallrik för kebabtallrik. Två helt olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Istanbul kebab i spiralens galleria i Norrköping har haft extremt god kebab ända sedan jag var liten grabb. Då köpte man alltid de små (45gr kött) som då kostade 10kr och tog bara kött och sås (i ett litet pitabröd) idag är man vuxen, tar den stora kebaben med ”allting på” dvs sallad, rödlök, fefferoni samt tomat/vitlökssås. De har även riktigt bra pommes till sina tallrikar, perfekt knaprig, aldrig sladdrig

Kommer också ihåg den lilla kebaben. Det var alltid trångt och mycket folk precis där vid entrén men gott var det! Nu var det dock 20 år sedan jag var där så mycket har väl hänt. Det var heller inte så ofta man åkte in till stan för att handla när det var på "fel sida" av Ingelsta och Katrineholm.

Permalänk
Medlem

Döner! Nuff said! Smakar som bäst sittandes vid stranden när Bubas Bar I Kroatien Makarska. Dalig tradition när jag är där som frukost med en döner i bröd och en öl sedan är man redo för en dag med sol bad och äventyr. Aaaaaaa jag vill ha semester nu och jag vill Covid19 the F out of here!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

... och ingen skinka på pizzan. Nej det är väl inte helt fel att tänka så, samtidigt är det ju väldigt gott med fläskkebab, vilket väger över för min del. Sen är det ju inte riktigt så viktigt när det gäller kebab och liknande snabbmat, det är inte så att kocken smakar av köttet löpande och står där och häller på en nypa av det ena och en av det andra eller så, utan de tar sin färdiga kryddblandning/sås och kör på. Däremot att gå på någon experimentell finkrog och käka kött när kocken är vegetarian eller liknande kanske kan bli lite problematiskt. Inte för att det har hindrat mig tidigare, och gott har det ju varit ändå liksom, men där håller argumentet lite bättre.

Haha det är väl trösten med att bo i Stockholm, mina pizzor lagas av italienare och då är skinka inte ett problem. Inte för att det väger upp för den fattiga kebaben vi har, tvi vale. Men nej jag står fast vid att kocken ska vara villig att äta maten de serverar. På just snabbmatställen handlar principen mindre om smak och mer om hygien, bäst före datum och respekt för matvaran.

Skrivet av snajk:

den kan vara stark eller mild, eller vitlökssås. Det är en ganska distinkt sås och i mina ögon en viktig del av kebaben.

Det låter inte något vidare distinkt alls faktiskt Men jag förstår vad du menar.

Skrivet av snajk:

Den tyska kebaben är generellt väldigt bra, och finns med ett antal olika såser att välja på där det ofta finns tomatbaserad men nästan alltid en tjockare ljusare sås mer som den (väst-) svenska exempelvis.

Ja den tyska är ju bra, mycket pga alla turkar och turkättlingar som bor i landet, vi skulle behöva lite fler här - vi kan inte rida på kåldolmen hur länge som helst.

Skrivet av snajk:

Falafel serveras ofta med rödkål eller vitkål och mer "autentiska" tillbehör som majrova och hummus, vet inte varför det så sällan finns som alternativ till kebaben. En trend som är tydlig i denna tråden i alla fall är alldeles för mycket sås. Hade jag velat ha kebabsoppa så hade jag bett om det liksom.

Ja det är ju schysst med en falafel, och det går faktiskt att få tag på hyffsade här i stockholm, men det känns helt orimligt att ge 90kr för en falafelrulle till nån hipster på söder. Får hoppas att vi får se lite mer autentiska tillbehör till kebaben som du säger, det vore trevligt med en liten kebabrenässans. Oh ja, det är på tok för mycket sås, speciellt på de där gyrospizzorna, men det blir väl för torrt annars om man tar bort grönsakerna som annars serveras i bröd och rullar.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk

Hallå. Det måste finnas fler personer än jag som har insett att kebab med mos är grejen.

För handen på hjärtat nu. Hur många äter salladen man får till?
En krispig sallad med potatismos ger en härlig textur till tuggandet.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Snusfri

Som jag sagt hundratals gånger på discorden, kebabsås är röd, stark och tomatbaserad.
Inte den där "gräddsåsen" du tror är kebabsås

@RakatKadaver Mos istället för pommes är givet för mig när det kommer till kebabtallrik.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@RakatKadaver:

Jag har inte provat. Älskar dock mos. Men känns inte rätt med kebab till
Har dock en polare som kör/kört med mos på sin pizza... Tror förvisso att det var köttfärs på den pizzan men ändå! Mos på pizza känns inte alls rätt

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Godaste Kebaben är självklart att göra den från grunden själv.

100% Nötkött med eget gjort lökpulver rostat i ugn med kryddblandning + 1 ägg, sedan låter jag detta suga över natten.

Dagen efter 3.5 timmar i ugnen på 100 grader helstekt rulle som skivas strax före serveringen.

Stripsen gör jag också från grunden med egen potatis fast som jag tar ut stärkelsen över natten i ett kallt vattenbad dagen före innan tillagningen i ugn.

Sedan egen Kebabsås med Gräddil + majonäs och kryddorna, brukar bli en Vitlök + Starksås då jag vill ha båda såserna.

Sedan Tomat, sallad och lök som tillval.

Har testat alla halvfabrikat man kan få via Pizzeriorna i Östersund och ingen har denna kvalité på Kebaben+stripsen från grunden gjort på plats med bra råvaror.

Kan ta en bild till helgen på Kebab tallriken då jag planerar att tillaga detta då

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Gillar allas starka åsikter om kebab, ger väldigt intressant läsning

Själv diggar jag Pizzeria Express & Heaven här I Örebro. Svampens var min absoluta favorit länge, men de har verkligen gått ner sig senaste åren, även fast de har samma goa ägare. Har köpt det 2 gånger senaste halvåret och det har varit lika mediokert båda gångerna.

Restaurang Parken (Brunnsparken) är riktigt nice med! Tror inte de har utkörning dock, så jag kör det enbart när jag är på jobbet.

Har kört på alldeles för säkra kort senaste åren, så behöver tips på vad jag borde beställa från här i Örebro. Såg att @Andra94 tipsade om Rulles, och jag har ätit där för längesen på utkörning. Kommer inte ihåg hur det smakade dock, då jag troligtvis var rätt packad när jag köpte den. Ska beställa därifrån nästa gång.

Några andra tips? Några måsten att testa i Örebro?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Administrativ avgift

@Keffmode: Parken brukar kunna vara bra men vi måste särskilja på utkört/hämtat/äta på plats. Man måste alltid beställa rätt rätt för rätt ändamål Kebab är en sån där sak som man aldrig borde beställa på distans. Men i allmänhet ljuger in google reviews om vilken pizza som är bra/dålig, detta då våra kära studenter flitigt använder detta

Somsagt Rulles är ett Rulle ställe inte pizza, inte heller kebabtallrikställe men fläsktallriken är riktigt grym iallafall

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Entusiast

Skönt att jag inte är ensam... gul och röd lök är bland det äckligaste jag vet. Allt eftersom man blivit äldre har man lärt sig äta det mesta från att ha varit extremt petig som ung. Men lök är nåt jag aldrig lärt mig äta. Så man måste ju ALLTID korrigera alla rätter med kebabkött på då det tamefan alltid är lök på dessa...

På lokala pizzerian finns det en pizza som heter "Staffans special"... då man ju är stammis så säger jag bara "Staffans special special" (förutsatt jag känner igen rösten på han som svarar) så får jag den korrigerad precis så som jag vill ha den. Kebabkött, paprika, champinjoner, sallad, pommes och färst vitlök. Samt nån egen kebabsås de svarvat ihop som faktiskt är stark och riktigt god <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Keffmode: Parken brukar kunna vara bra men vi måste särskilja på utkört/hämtat/äta på plats. Man måste alltid beställa rätt rätt för rätt ändamål Kebab är en sån där sak som man aldrig borde beställa på distans. Men i allmänhet ljuger in google reviews om vilken pizza som är bra/dålig, detta då våra kära studenter flitigt använder detta

Somsagt Rulles är ett Rulle ställe inte pizza, inte heller kebabtallrikställe men fläsktallriken är riktigt grym iallafall

Är inget stort fan av att äta på plats helt enkelt, så jag beställer och hämtar. Ser till att vara i tid så pizzan läggs i kartongen när jag anländer Jag beställer utkörning ytterst sällan.

Det är förstås solklar skillnad på att äta på plats och hemma, det är jag medveten om. Behöver mest tips på vilka pizzerior som har pizzor/kebabrätter över standard som man bör prova

EDIT: Ska jag beställa en Rulle på Rulles med blandad sås?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Skönt att jag inte är ensam... gul och röd lök är bland det äckligaste jag vet. Allt eftersom man blivit äldre har man lärt sig äta det mesta från att ha varit extremt petig som ung. Men lök är nåt jag aldrig lärt mig äta. Så man måste ju ALLTID korrigera alla rätter med kebabkött på då det tamefan alltid är lök på dessa...

På lokala pizzerian finns det en pizza som heter "Staffans special"... då man ju är stammis så säger jag bara "Staffans special special" (förutsatt jag känner igen rösten på han som svarar) så får jag den korrigerad precis så som jag vill ha den. Kebabkött, paprika, champinjoner, sallad, pommes och färst vitlök. Samt nån egen kebabsås de svarvat ihop som faktiskt är stark och riktigt god <3

https://media.discordapp.net/attachments/550334848737476614/626775606218063873/received_2641957892494767.jpeg?width=1082&height=609

Pommes på pizza kan nog vara något av det mest meningslösa jag någonsin skådat.
Ska man äta pommes så vill man ha lite krisp och valmöjligheten att äta utan sås eller att dippa det i någon sås.
Det nullifieras totalt om man slänger pommes på pizza och dränker det i sås och fett. Galenskap.
Nästan samma nivå av blasfemi som ananas på pizza. Usch!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför det här inlägget hamnar på första sidan av Sweclockers, eller vad det har med teknik att göra. Snälla lite högre nivå kan vi väl hålla i nyhetsflödet?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Kebab eller gyros spelar mindre roll men tunna strimlor och självklart ska det vara lök men röd.
Kebab såsen måste vara deras egen gjorda, ingen orient för min del.
Pizza måste det såklart vara champinioner och fefferoni gärna strimlad över hela pizzan.
Rullar gärna ost de sätter innan de kör in brödet i ugnen med isbergssallat, rödlök, fetaost och kebabsås.

Bästa stället jag ätit kebabpizza satte osten överst med stekt/grilladkebab, champinioner och sås under riktigt gott när man ville ha en flottig kebab.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Förstår inte riktigt varför det här inlägget hamnar på första sidan av Sweclockers, eller vad det har med teknik att göra. Snälla lite högre nivå kan vi väl hålla i nyhetsflödet?

Tråden har 260+ inlägg efter 4 dagar, så det verkar va ett ämne som forumet verkligen gillar att diskutera, vare sig det är ett forum för teknikintresserade eller inte. Det finns plats för kebab här med Har inte sett en enda annan klaga.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Administrativ avgift

@muSashi: Dödperiod för tekniken just nu och vi är mer än ett forum för hårdvarufantaster, vi har även andra intressen utöver hårdvara.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd

Aldrig fattat detta med vidrig pommes på en pizzA! tur att vi alla är olika!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

På lokala pizzerian finns det en pizza som heter "Staffans special"... då man ju är stammis så säger jag bara "Staffans special special" (förutsatt jag känner igen rösten på han som svarar) så får jag den korrigerad precis så som jag vill ha den. Kebabkött, paprika, champinjoner, sallad, pommes och färst vitlök. Samt nån egen kebabsås de svarvat ihop som faktiskt är stark och riktigt god <3

Såg fin ut, en näve lök på den där så hade den varit perfekt och då helst gul lök!

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Ni som bor i Göteborg kan göra er själva en tjänst och ta linje 5, 6 eller 25 till Temperaturgatan, knata uppför trapporna till Länsmanstorget och besöka Dinos för att där beställa en kycklingkebab med stark sås, gärna i nybakad pita. Unik, mycket god smak på köttet och god, lagom stark sås.

Några fler ställen i Göteborg:
Sannegårdens, bra jämn kvalitet med bra råvaror. Inget speciellt på kebabsidan. Ofta lite väl hårda pommes. En pizzeriornas Volvo.
Eriksbergs pizzeria, okej fläskkebab med ganska tjock sås.
Flintston, rejält med mat och ganska stark stark sås. Bra fläskkebab.
Jungfruplatsen, beryktad för några år sedan men inget speciellt i min mening.
Restaurang Sjöporten, förtjänar att nämnas för deras starka sås som gör maten oätlig och orsakar magont följt av bakont dagen efter. Kebaben är inget vidare, fläsk.
Livia, okej men inte mer än så.
Titanic, alldeles för tjock sås som smakar yoghurt. Tråkig färskebab. Har märkligt nog fått utmärkelse som stadens eller om det till och med var landets bästa pizzeria.
City kebaben, måste man så måste man.

Permalänk
Medlem

Pommes hör inte hemma PÅ pizzan, visst kan man äta det vid sidan om, men såsindränkta pommes betackar jag mig för, det blir som att äta potatis på bröd.
Vad gäller kebab ska det ju vara nötkött, griskött passar bättre som gyros.
Något som är riktigt gott så är det hembakade pitabröd med kebab, fefferoni, tomat & rödlök toppat med vitlöksås.
På kebabpizza bör det dock vara finstrimlad kebab med starkare sås (Turkisk yoghurt +Sriracha).

Att blanda skinka & kebab på pizza är ingen kul grej, men kebab & ananas funkar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna skriva väldigt mycket om detta ämne men gör ett kortare inlägg.
Angående kött så ska det "marineras" och sättas på spett i restaurangen och inte vara färdigt kött på spett, precis som jag inte vill ha pulvermos eller scans köttbullar på restaurang så vill jag inte ha prefab kött.
Ofta är Gyros köttet restaurangens egna medans kebabkött oftare är prefab, jag bryr mig inte så mycket om det är fläskkött, nötkött, lamm, kyckling (gyros, kebab, döner eller shawarma) men föredrar att det är restaurangens egna recept.
Tyvärr är det svårt för många restauranger att få bra lönsamhet med att själva ordna kebabkött av nöt men för gyros och shawarma är det vanligare
Jag undviker helst halalkött och då är ofta gyros att föredra men jag frågar alltid om köttet är halal, jag har inget emot slakten utan vill undvika det religiösa.
Jag föredrar kebab i bröd eller rulle och även här finns det många olika bröd och jag föredrar att de bakar eget bröd eller i franska som tar upp såserna bra.
När det sedan kommer till såser så finns det en enorm variation och det är väldigt vanligt med lokala skillnader i olika städer, det värsta jag vet är det som inte har någon stark sås utan man får extra krydda istället vilket ofta inte skapar en god och bra sås utan istället ofta blir dålig i smaken.
Jag gillar vitlökssås som faktiskt smakar av vitlök och en god stark sås, om den starka såsen är tomat eller yoghurtbaserad är inte så noga bara såsen är stark och god.

Jag tror jag ätit kebab i det flesta svenska städer och byar men även testat i många olika länder och jag upplever att det är vanligare att det används färdigt kebabkött i Sverige än andra länder, det är vanligare med stolthet över sin kebab i andra länder där allt görs från grunden.
I Tyskland kan man köpa en "zwei hand Döner" som är lite större än de flesta vanliga kebaberna i Sverige.
I Norge är däremot kebaben lite konstig på vissa orter där köttet är som skivad köttfärslimpa.
Jag tycker kebaben i Sverige bara blivit sämre och sämre trots dess popularitet.

Jag tror jag skulle kunna skriva en hel avhandling om kebab i alla dess varianter.